jootje Geplaatst: 29 juni 2024 Geplaatst: 29 juni 2024 Ik ben uit de race….mijn best wel mooie plantjes laten doorschieten/ doodgaan. Net effe uit het zicht en andere dingen aan het hoofd…..😬☹️ 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 30 juni 2024 Auteur Geplaatst: 30 juni 2024 @jootje he, wat jammer maar soms hebben andere dingen prioriteit Quote
Dahli Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 De laatste juni-foto’s. De pot-amarant is in 1 week 10 cm gegroeid. De volle grond-amarant 15 cm en is nu dus 65 cm. Nog geen bloemknop te zien. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee. Wel allemaal zijuitlopertjes. Dat zal wellicht de lengtegroei van de ‘hoofdaar” niet ten goede komen, maar het maakt de plant wel mooier vind ik. 5 Quote
Frans Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 Wie durft er nog te beweren dat deze amaranthus een typische plant is voor de koude grond ? Een paar weken 'tropen' met veel dagen met meer dan 30 graden in de kas, en ook 's nachts nog heel aangename temperaturen, vertelt iets totaal anders. De in kuip geplaatste plant is momenteel 131 cm hoog. De zijscheuten heb ik op een paar na verwijderd en dat heeft een tweeledig doel. Allereerst is een bossige plant lastig in de kas i.v.m. de ruimte die hij inneemt en verder verwacht ik dat minder zijscheuten, en dus ook minder bloeiaren, de groei in de hoogte zal bevorderen. Voor de wedstrijd draait het uiteindelijk alleen maar om die ene langste bloeiaar en die zal denk ik hoogstwaarschijnlijk uit de kop ontstaan. Helaas is het begin van deze aar al zichtbaar. Ik had liever gehad dat het nog even zou duren. De hoogte van de 3 rechtstreeks in de grond gezette planten varieert momenteel tussen de 120 en 130 cm. Nog geen begin van een bloeiaar te zien. De 2 planten in de bak varieren in hoogte tussen de 92 cm en 110 cm . Ook nog geen bloeiaar. Zodra duidelijk werd dat het toverwoord veel warmte en vocht is heb ik alle planten voor de buitenteelt in grotere potten gezet en in de kas geplaatst. Zoals te verwachten was ontstond ook hier een groeispurt. Er zijn nog 10 planten beschikbaar en nu er in de tuin ruim plaats is omdat de tuinbonen geoogst zijn verhuizen ze komende week naar de vollegrond. Zijscheuten ga ik bij deze planten niet verwijderen. Het 'oog' wil ook wat en dan vind ik de langste groeiaar niet meer zo belangrijk. Nu nog even wachten op de update van @Mai Pensato die hij in juli gaat geven. Ik zet me alvast schrap voor de figuurlijke dreun die hij waarschijnlijk gaat uitdelen. 6 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Dahli Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 @Frans de kas van Mai heeft ook een dak, het houdt een keertje op 😉. Off topic: Wat voor plant staat daar links op de laatste foto (met dat hartvormige blad) als ik vragen mag? Ziet zo mooi uit. Quote
acpronk Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 @Dahli dat is zoete aardappel. Ik denk dat die van @Mai Pensato nu al het dak hebben bereikt. En met een beetje pech (voor hem) zijn ze geknakt. Maar wel zullen het morgen wel zien. Bij mij was er inderdaad een slak langs geweest, gelukkig wel een huisjesslak, dus er zijn er nog 7 van de 12 over. En er is een nieuw zaadje opgekomen. De oudere plantjes hebben nu al 2 echte blaadjes. Foto volgt ergens de komende 31 dagen. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Fombel Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 Hier groeien ze alle kanten op, behalve omhoog. Net als @MROE zit ik nu op ongeveer 20cm. bloeiaar! Ik zal er ook eens van eentje de zijscheuten verwijderen, kijken of het verschil maakt. 8 Quote
Lia56 Geplaatst: 2 juli 2024 Auteur Geplaatst: 2 juli 2024 Pfff hier groeien ze echt nog niet hoog Quote
Nasuada Geplaatst: 3 juli 2024 Geplaatst: 3 juli 2024 Tja tja tja. Het gaat maar niet van harte. Maaaar the queen haalt haar paarse kroon voorzichtig zien. hoe gaat het met jullie ? 8 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Erny Geplaatst: 3 juli 2024 Geplaatst: 3 juli 2024 Het leven in het wild heeft weer een slachtoffer gemaakt. Er is nu één plantje over en die is bijna 30 cm hoog. 1 Quote
Wortel Geplaatst: 3 juli 2024 Geplaatst: 3 juli 2024 Links boven, de slungel in het witte potje een 22cn hoog, net zoals die buiten die er onder staat. Hoewel die buiten veel meer kleur heeft. Naast slungel nog 2 verstekelingen die iets groter zijn in potje, die laten zien dat hun huis te klein wordt, nog even nadenken over een plekje voor ze. Rechts de kasplant, nu een 35cm. Nog nergens bloei te zien, dus hopenlijk voorlopig groei 5 Quote
tuinLB Geplaatst: 3 juli 2024 Geplaatst: 3 juli 2024 Er begint een bloeiaar verschijnen. Dus het begin is er. 8 Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 Vandaag 5 plantjes uitgepoot. 4 langs het frambozengaas en eentje is er tussen de pepers in de kas beland. Nog erg kleine plantjes. Zaaidatum was 28 april 4 Quote
acpronk Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 Mijn juli foto. De volgende komt volgende maand (als ze dan nog in leven zijn). 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Frans Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 De 10 nog in pot staande planten zijn vanmiddag verhuist naar de vollegrond. Wat opviel was dat de helft van deze nog vrij kleine planten al een begin van een bloeiaar heeft terwijl van de 6 grote jongens die al langer in de kas staan er nog maar eentje een begin van een bloeiaar heeft. Toch wel een teken dat stress, zoals dat bij veel planten het geval is, een rol speelt bij het (te) vroeg in bloei gaan. De nu uitgezette planten hebben bijvoorbeeld voor ze verpot werden lange tijd in kleine potjes gestaan waardoor ze vaker uitdroogden. Koude nachten tijdens hun periode buiten de kas spelen misschien ook nog een rol. Vanaf nu mogen ze in ieder geval groeien zoals ze dat zelf willen. Zijscheuten weghalen, als mogelijke 'truc' om ze beter in hoogte te laten groeien en opgenomen voedingsstoffen naar slechts één bloeiaar in de kop te laten gaan, zoals ik dat bij de planten in de kas doe, gaat bij deze planten in ieder geval niet gebeuren. 5 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Dahli Geplaatst: 6 juli 2024 Geplaatst: 6 juli 2024 De pot-amarant tikt bijna de 60 cm aan. Het is deze week niet erg hard gegaan door de relatief lage temp denk ik. Wel is de eerste bloemknop zichtbaar. 3 Quote
Beukwood Geplaatst: 6 juli 2024 Geplaatst: 6 juli 2024 Ik moet toegeven dat ik 3 jaar geleden zelf 20 amaranthusplanten in mijn tuin had en vond dat het uiteindelijk zoveel moeite kostte om de zaden te oogsten en ik een theelepel aan eetbaar spul aan overhield, dat ik definitief de groente had afgezworen (en dus ook meedoen aan de competitie) Maar man man man.. met de huidige omstandigheden zit ik steeds vol spanning vanaf de zijlijn te kijken hoe het iedereen vergaat! Niet gedacht dat het zo’n spannende competitie zou zijn dit jaar!!! 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 6 juli 2024 Auteur Geplaatst: 6 juli 2024 @Beukwood Leuk dat je meekijkt. Ik moet eerlijk toegeven dat wij voor de start van deze wedstrijd ook nooit gedacht hadden dat dit best wel een moeilijke zou worden. Ligt t aan t weer, de warmte, de vele regen? Geen idee maar t blijft spannend. Gaat nu niet om de zaden maar de grootste aar, ben heel benieuwd. Degene die in de kas gekweekt worden doe t het best tot nu toe Quote
woldistel Geplaatst: 6 juli 2024 Geplaatst: 6 juli 2024 (aangepast) Ik ga het in ieder geval niet worden, maar ik ben nog wel in de race 😀 De grootste plant is nu ongeveer 30 cm hoog, denk ik en maakt inmiddels een bloei-aar aan. De rest is allemaal wat kleiner, maar begint ook te bloeien. Alles staat ook op verschillende plekken; in de kas, onder de plu en zowel in vollegrond als in pot her en der. 6 juli 2024 aangepast door woldistel 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 6 juli 2024 Auteur Geplaatst: 6 juli 2024 @woldistel het is nog geen oktober he... dus er kan nog van alles gebeuren.. 2 Quote
Arja Geplaatst: 6 juli 2024 Geplaatst: 6 juli 2024 Als dat 'van alles' in hetzelfde tempo gaat als tot nu toe, dan worden het hier in ieder geval geen grote planten. 😆 1 Quote
woldistel Geplaatst: 6 juli 2024 Geplaatst: 6 juli 2024 Ben het wel eens met @Beukwood het is allemaal weer heel spannend. Ik vond het aan de zijlijn staan om de Sonja's toe te juichen ook al leuk. En wat een uitdaging dit jaar met dat waardeloze weer en die bijbelse slakkenplaag. En ook zonder wedstrijd en met mooi weer zijn dit natuurlijk ook gewoon heel leuke planten met die rozerode en lichtgroene kleuren! 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 6 juli 2024 Auteur Geplaatst: 6 juli 2024 13 minutes ago, Arja said: dan worden het hier in ieder geval geen grote planten Nog 3,5 maand... er kan nog van alles gebeuren 😁 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.