Geplaatst: 6 augustus 20246 Aug Bij thuiskomst na enige weken afwezigheid zag ik vooral wat slakkenvraat, bij de dahlias en ook blad van de courgette die wel enkele vruchten geeft maar hele dunne en kleine donkergroene. Water gegeven dus aan die plant en zijn neefje de pompoen en een tiental Jap. duizendknoop uitgetrokken. Water gegeven aan de aardappels in de emmers. Blauwe bessen geplukt. Zojuist slakken gezocht om te knippen maar ik denk dat ze het nog te warm vinden, ik vond er maar een stuk of tien over een meter of 30. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 augustus 20246 Aug Hier de plaats van de tuinbonen gefreesd. Alsook die van de vroege aardappelen en daarna nog uitjes geplant. Niet geschoten is altijd mis. Maar ook plaatsen zoals van de rode en witte kolen zijn gedaan. A: hen ik daar nog geen bestemming voor. Maar regelmatig frezen, niet al te diep, houdt de boel mooi luchtig. Die rode en witte zijn respectievelijk in de vriezer en het zuurkoolvat gegaan.☺️
Geplaatst: 7 augustus 20247 Aug Gisteren zijn de zaailingen van mijn net uitgeplante broccoliplanten aangevallen door slakken. Ik heb er gisteravond zaagsel omheen gelegd, met een slakkenkraag en vannacht afgedekt met een stolp. Vannacht zijn er geen slakken bij mijn zaailingen geweest. Whoop whoop! En gewoon omdat het kan en ik mijn camera toch in mijn handen had, nog wat foto's van mijn tuin. Het staat er allemaal zo mooi bij.
Geplaatst: 7 augustus 20247 Aug Na de regenbuitjes toch maar naar de tuin en een beetje opgeruimd en een zooi komkommers, handje bonen, een dikke courgette, paar tomaten van dit en dat en een doosje met bramen geoogst. Pompoen Morado heeft nu ook eindelijk 1 grote vrucht die de slakken niet zo snel meer wegvreten en er zijn er nog een paar waarvan ik hoop dat ze gaan redden.
Geplaatst: 7 augustus 20247 Aug Alles versjouwd vanwege een opslagbox verplaatsen- bestomaat gerooid want verdroogd. Eikje gekapt want schimmel in de stam.. bladafval afgevoerd. Aardbeien (mara de bois), bramen ,japanse wijnbes, en snoeptomaatjes geplukt, flink gesnackt van de habanadas en medusa tussendoor. Primotalii peper geproefd, spijt. Zo nog even wat planten verplaatsen en vrijdag box 2 aankoppelen op de eerste, plek van box 1 klaarmaken voor een kas voor volgend seizoen..
Geplaatst: 7 augustus 20247 Aug Auteur De tomaten weer nagelopen, gediefd, ingedraaid en de laatsten aangebonden. Daar ook met de schrepel twee rijen helemaal onkruidvrij gemaakt. De rand van de buurtuin geschoffeld maar te laat, al het onkruid daar zit al in het zaad. Twee spitskolen mee naar huis en nog drie kratten aardappels opgeslagen voor later, netjes uitgezocht en luchtigjes toegedekt. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 7 augustus 20247 Aug Beetje onkruid, wat water, correctie, veel water, en wat oogsten. Tomaten. Eindelijk. ‘Komkommer’. Vijgen. Ze worden gevonden door de vogels. Minimaal 2 per dag gaan er naar die rotbeesten…. 1 was zelfs helemaal uitgehold.
Geplaatst: 8 augustus 20248 Aug Auteur Vanmorgen een emmer komkommers en courgettes geoogst en ook drie eerste zoete maiskolven. Vanavond onder het genot van thee en een vuurtje wat opgeruimd en begonnen met de platte bak (weer) vrij van onkruid te maken en weer een laag in de composthoop gemaakt. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 9 augustus 20249 Aug Een hoop gras weggehaald. Stokjes bij de peper planten gezet, er was er helaas al 1 omgeknakt. Snijbonen en bieten geoogst.
Geplaatst: 9 augustus 20249 Aug Auteur De eerste buitentomaten geoogst en gelijk frambozen geplukt en wat plantjes geplant en uitgedeeld. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 10 augustus 202410 Aug Oef, 1 week niet op de tuin geweest... weet nu wel wat ik de komende tijd kan gaan doen (verveel me nog lang niet, haha) Tussen de bonen al het onkruid weggetrokken, en gelijk maar bonen geoogst. Heel veel gras weggehaald. Straks nog even naar de tuin voor wat kleine oogst (bieslook en peterselie, hoe verser je die meeneemt hoe lekkerder dat is)
Geplaatst: 10 augustus 202410 Aug Alle tomatenplanten in phytophtora-model gesnoeid. Misschien redden we nog een leuke oogst, er zitten al heel wat tomaten in.
Geplaatst: 11 augustus 202411 Aug Gisteren 3 stapeltjes lege potten plus wat plantgoed van de achtertuin naar de moestuin gebracht. Onder andere horapa (Thaise basilicum) en bergbasilicum. Deze in de grond geplant. Vijgen geoogst. En water aan de (kleinere) potten gegeven. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 augustus 202411 Aug Auteur Even snel wezen oogsten: Drie courgettes Twee tomaten. Vier uien. Een pondje sperziebonen. Een bakje gele en rode frambozen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 12 augustus 202412 Aug Beetje onkruid, beetje tomaten dieven, naar de vijgen staren dat ze moeten rijpen en wat hon sta stai zaaien. Ow en veel water gegeven gisteren avond. Was weer nodig in die warmte.
Geplaatst: 12 augustus 202412 Aug Vanochtend even voor de warmte bezig geweest. Om half zes liep ik al slakken te rapen, het worden er wel steeds minder en die grote, dikke glibbers lijken plaats te maken voor baby slakjes. Daarna in de hele tuin slakkenkorrels gestrooid. Planten geïnspecteerd en water gegeven, dat zal vanavond nog wel een keer moeten, denk ik. Daarna nog Nieuw Zeelandse spinazie geoogst, een paar broccoli stengels en baby leaf van een paar reeds geoogste kolen. Die stammen laat ik altijd een poosje staan, dan zijn ze later makkelijker uit de grond te halen, maar nu groeiden er kleine blaadjes op.
Geplaatst: 12 augustus 202412 Aug Radijsje en rammenas uitgeplant en spek- sperziestokbonen, courgette geoogst. en nog een beetje geschoffeld, dat helpt wel met dit weer!
Geplaatst: 12 augustus 202412 Aug Vanmorgen in alle vroegte lekker voor de warmte aan beetje achterstallig schoffelonderhoud gedaan en nu ziet alles er weer tiptop uit. De asperges ga ik afknippen en uitspitten als het weer wat minder warm is. Volgend jaar zijn de nieuwen klaar voor de oogst.👍 En nu staat de pomp aan en daar worden vooral de rode bieten héél blij van, die waren wel erg slapjes de laatste dagen. Net op de voorgrond zijn de sprieten van uien te zien. Die stonden in drie dagen al boven. Ouwe plantuitjes van niet al te beste kwaliteit meer, maar blijkbaar vonden ze dat nier erg. Vier rijtjes, we gaan het beleven....
Geplaatst: 12 augustus 202412 Aug Ik heb wat onkruid weggehaald en nog wat dingen gezaaid. Lekker de deur van de kas open. Paar vijgen geplukt en in mijn uppie gesmuld. 1 gegeven aan de kinderen. Die mochten delen [emoji2960][emoji57]
Geplaatst: 12 augustus 202412 Aug Toch wat langer bezig dan eigenlijk de bedoeling was met de warmte. Gras weer lekker gekortwiekt en een gedeelte van de sloot leeggehaald van meterhoog gras. Water gegeven in de tunnelkas Vele meters haagwinde gewonden en struiken bevrijd. En toen werd het echt warm en werd ik ontdekt door een paar blinde vliegen 😧 Snel weg.
Geplaatst: 12 augustus 202412 Aug Auteur Eerst een uurtje in de schaduw gezeten en daarna zomerpostelein geoogst en water gegeven aan de prei die lekker groeit en weer ruimte heeft nu daar een flinke bak wilde postelein weg is. De laatste gieter maar in het greppeltje leeggegooid, het was het laatste water uit de opvangkuip en ik had een grote dikke pad mee opgeschept. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 13 augustus 202413 Aug Een vlieger opgehangen in een boom waar alle vogels uit de wijk komen om lekker te poepen en mijn vijgen opeten. Het was doodeng, want die boom is minstens 35 meter hoog. Ik zit ergens op de helft met een vlieger en bibberende knietjes. Zie je het voor je?! Ik hoop dat de kleur genoeg afschrikt. Want dit wil ik niet meer…Om de schrik uit de benen te krijgen, heb ik onkruid geplukt, wat bamboestokken geplaatst en heel tegenstrijdig, ik weet het, het vogelbadje vers water gegeven. Ik heb niks tegen vogels. Heus. Maar die gruwelijke duiven en halsbandparkieten….
Geplaatst: 13 augustus 202413 Aug Weer (na) geschoffeld. Tomaten geoogst en nog een verdwaalde komkommer. Wat een hitte al om 11:30. Toen maar naar huis gegaan. Vanavond weer even heen om gaas om de preikooien te doen en gras te maaien.
Geplaatst: 13 augustus 202413 Aug Auteur De vogels hadden ook ontdekt dat de mais goed is. Van de peulenrekken en ijzeren staven een hok gemaakt afgedekt met netten. Morgen eens kijken of het werkt. De tomaten weer gedaan en 's avonds wat hout verbrand. Mais, tomaten en bieten geoogst. De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.