Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een emmer zeer fraaie aardappels geoogst samen met wat bessen en courgette.

De tomaten gediefd en ingedraaid en de laatste tomaten uit een tunneltje ingebonden.

Het werd tijd want de eerste tomaten zaten er al aan.

Een vak geschoffeld en onder glas gewaterd.

• Like 2
Geplaatst:

Reserve tomaatjes gedroogd en met spuitzwavel behandeld. Gok dat het meeste van de ellende hier van Alternaria kwam, geen Phyto meer te zien, en de planten lijken grotendeels hersteld. Ook de rest van de planten met vermoede alternaria, en wat beginnende meeldauw behandeld.

Rondje in het donker gelopen met een UV lamp, alle heftig opgloeiende plekken nog eens behandeld.

Handje bestomaten geoogst, aardbeienplanten deels in opslag gezet, deels opgeschoond voor verdere oogst. (doordragers).

Buitenpepers ontdaan van bruine zompige bloemblaadjes met een pincet. Blij, want de Chiltepin peper krijgt bloemknopjes. Had ik niet meer verwacht.

Verder nog wat bloemblaadjes van beginnende mini paprikas afgepeuterd om vruchtrot te minimaliseren.

• Like 2
Geplaatst:

Geschoffeld, courgette aangebonden, bloemkool geoogst. Ook tomaten en komkommer.

er was ook een opendag op de vereniging. Was ook weer leuk.

• Like 2
Geplaatst:

Een halve vliegende storm, met flinke buien maar tussendoor toch nog wat kunnen doen

De greppels voor en achter gemaaid.

Het tuinbonenstro opgeruimd en nog een kruiwagen mest op de composthoop.

Een paar aardappelplanten gerooid en daar een halve kruiwagen compost/mest ondergewerkt voor de eerste pompoenplant als de wind gaat  liggen.

Wat boontjes uitgeplant, doorgeschoten broccoli en twee spitskolen geoogst.

Courgette, de eerste Louisa komkommer en zwarte bessen geoogst.

• Like 2
Geplaatst:

Rondje onkruid gedaan het valt me ergens nog mee. Veel planten van een vers laagje compost voorzien. Tomaten aangebonden en een aantal stokken aangebracht om planten te beschermen tegen de storm. Zo ook de mais waarvan er vanmiddag een aantal plat lagen. 

Een aantal backups uitgeplant ter vervanging van de slakkenvraat: komkommer, pompoen, pronkbonen en stokbonen. Ook nog wat bloemen uitgeplant. 

Een deel van de stokbonen begint eindelijk te klimmen. Andere hebben nog wat meer tijd / warmte nodig. 

Helaas nog geen courgette hier. Alle planten lijken te zwaar beschadigd door de slakken. Ik heb nog wel drie zaailingen zijn, maar die zijn net ontkiemd dus hebben nog wel even nodig. 

• Like 4
Geplaatst:

Backups hebben is een goed idee.

Vanmiddag hard gerend en weer ff geremd door mijn onderrug- de wind stond precies goed om alle potten op het terras om te waaien. Alles wat gezond was op een hoop in de schuur gepropst, alles met vlekjes tegen de schutting of naar binnen.

Pseudoacacia Robinia van mijn moeder met bagagespin vastgezet, die helde 45 graden over, heb net dit jaar de stam van de vorige uit de grond gewrikt. Daarom toch maar pottenteelt hier.. Misschien toch ook maar eens kijken of ik een soort stormscherm kan maken.

20240706_155918.thumb.jpg.060af6bbb1871b807391a093f070ea9b.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Boontjes, sla en munt geoogst. Tomaten gediefd, onkruid getrokken, vanalles opgebonden omdat het wel een beetje recht omhoog moet groeien.

1 tomatenplant is compleet het pad over geëscaleerd, is basically horizontaal gaan hangen en heeft 4 productieve zijtakken omhoog gemaakt. Ik klaag niet want meer tomaten meer beter, maar heb wel ff flink in de warboel lopen snoeien. Alle diefjes in stekpoeder gedoopt en opgepot, eens kijken hoe dat gaat.

Wederhelft heeft wat lange takken van de esdoorn en wilg en japanse esdoorn gesnoeid en ook wat onkruid getrokken.

Moet zometeen nog ff de scharlei van schoonmama in de voortuin planten en plke maken voor de pompoen. Past wel naast het rozenperk denk ik.

• Like 2

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

De schade opgenomen van de zomerstorm die gelukkig erg meeviel.

Een emmer tuinbonen geoogst en de planten gelijk weggewerkt.

Uien, courgettes, komkommer en kruisbessen geoogst. 

Een beetje geschoffeld en drie pompoenen uitgeplant.

Onder glas water gegeven.

Net voorde bui weer binnen.

• Like 2
Geplaatst:

Gisterenochtend voordat het weer begon te hozen, de stormschade opgenomen. Viel mee. Veel takken en bladeren (ook 2 op mijn hoofd, gelukkig kleine), wat omgevallen potten met bomen incl perziken en appels op de grond… baal heel erg van de perziken. Tis niet anders.

Beetje onkruid. Beetje dieven. En toen begon het alweer te hozen en te waaien. Niet zo heftig als zaterdag, maar heftig genoeg om naar binnen te vluchten. Eerste dahlia staat trouwens alleen week in bloei. Zag gisteren een andere die nu open gaat. Gevoelsmatig best vroeg,
Maar misschien is dat elk jaar zo. Weet het eigenlijk niet.

4f4c2af8513fb11a304ce3d7f9dce0c6.jpg

495ff68f29008001f3360b981cdd1d5b.jpg

De regenton (een lege) is weggewaaid en een sup. Alles weer terug naar zijn plek. Alle geknakte geurende rozen geplukt en afgespoeld. Wordt rozenlimonadesiroop. Denk 2 liter dat het resultaat wordt. Had nu wat in de tuin willen doen, maar het regent weer sinds een half uur en het ziet er niet naar uit dat het gaat stoppen… wanneer houdt het nou eens op?

Geplaatst:

Water gegeven in de kas, augurken geoogst en geschoffeld.

Tevens de storm schade hersteld. Bramen tak was geknakt, veel appels waren gevallen.

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de meeste aardappels gerooid. Allemaal krieltjes in plaats van aardappels. Enfin. Beter iets dan niets. Maar moest want ze gaven de geest. 

Voor de rest is de moestuin echt een puinhoop. Het kweekgras heeft overal alles overgenomen. En wat er nog stond aan andere zaken in de bakken is door de naaktslakken verorberd. De rabarbers zijn allemaal aangetast door de nattigheid en klein en zielig gebleven. Zelfs het experiment met hydrocuktuur in kokosgrond in de kas is mislukt, wat een bende. Poging 2 wordt in hydrokorrels. De kas is trouwens kapot gewaaid. Alleen de bramen beloven nog een redelijke oogst. 

Na de zomervakantie zijn Cor en ik hopelijk voldoende opgeknapt om eea te lijf te gaan. Zal hard werken worden. Maaien, afdekken, en opnieuw beginnen. En dan afgedekt houden in elk geval op de paden. En kweekgras blijven uitgraven. 

Voorlopig valt er niets meer te oogsten in onze tuin. Nog tips voor najaarsgroentes?bij voorkeur iets meer dan radijs en sla? Zou leuk zijn als we toch in het najaar nog iets kunnen doen. Perceel heeft helaas knolvoet dus kolen doen het niet heel goed.

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vandaag maar weer even wat onkruid weggetrokken (verrassend) en de schade van de mol een beetje opgeruimd. Sinds een week zie ik geen nieuwe ritten meer, dus hoop dat het beestje ergens anders is gaan wroeten. 

Door het woelen zijn de wortels maar heel matig opgekomen en de prei de grond uitgedrukt. 

Verder bonen thuis opgekweekt en in de tuin gezet. In de volle grond had ik ze al 3x gelegd, maar vrijwel niets kwam op. Dus nu maar thuis in de vensterbank voorkweken. Dat gaat gelukkig ook goed. Vandaag spotte ik zelfs al de eerste boontjes (boterbonen van een zakje van de Lidl). Fantastisch om zo iets te zien groeien!

20240705_152647.jpg

• Like 1
Geplaatst:
Op 7-7-2024 om 22:08, mdubbelm zei:

Na een weekje afwezigheid

Toevallig, ik ook. Maar dat was door drukte, ik was gewoon thuis.

Gisterenmiddag kort even paar minuten wezen kijken. Nauwelijks schade gezien gelukkig. Maar heb nog niet alles bekeken.

Hopelijk morgen weer, onkruid moet er echt uit, druiven en frambozen gesnoeid en planten geplant. Lukt helaas niet in een dag (lees: 1-2 uurtjes).

Geplaatst:

Geoogst, twee emmers met de laatste tuinbonen en een deel gedopt. Ook uien, courgettes en komkommers geoogst.

Het bonenstro op de composthoop met twee kruiwagens mest en de plek zo goed als het ging geschoffeld.

Komkommers, courgettes en kruisbessen uitgedeeld samen met een plant en wat stekken.

Twee rijen Anais gerooid en met het onkruid twee lagen op de composthoop gemaakt met twee kruiwagens paardenmest.

Een mooie opbrengst die nu in een krat op vervoer staat te wachten op de tuin.

Het loof te drogen gelegd op gaas en de grond weer vlak getrokken en nog een klein stukje geschoffeld in de hoop dat de grond een beetje droogt.

• Like 1
Geplaatst:
Op 9-7-2024 om 20:26, acpronk zei:

Nauwelijks schade gezien gelukkig.

Dat was van de grote storm afgelopen weekend.

Dit korte stormpje van dinsdagavond heeft behoorlijk meer schade aangericht.

De druiven had ik nog niet gesnoeid wegens tijdgebrek, en daar is wel het een en ander losgeraakt. Ook bamboestokken zaten minder vast dan ze eerder stonden. De wind kwam vermoedelijk ook uit een andere hoek dan zondag.

Gisteren dus de druiven een beetje gesnoeid, de 2 (zure) kersenboompjes van de Aldi uit de kuipen gehaald en de lege kuipen zijn nu gereed om voor de helft te vullen met onkruid. Daar gaan later de familie appelbomen in, die staan nu nog steeds in de huistuin.

• Like 1
Geplaatst:

Komkommer, uien, rucola en de eerste kroten geoogst.

Een gejut touw langs de verwaaide asperges gespannen, het paste precies.

Daar gelijk voor de helft het onkruid weggehaald tussen de aspergeplanten.

Met een bos gladiolen naar huis.

Terug  met de auto om het krat aardappels op te halen.

Ik kreeg koolplantjes dus de tweejarige aardbeien er uit gescheurd en te drogen gelegd op gaas.

De tomaten ingebonden en gediefd en wat bessen gesnoept toen was het wel weer genoeg.

• Like 1
Geplaatst:

@mdubbelm ooo neeee….. wat balen. Veel sterkte.

Ik heb tegen alle verwachtingen in wat gedaan. Alle tomaten gedieft, vastgebonden, wat dieven ingegraven en heel veel wild opkomende planten uitgegraven voor school. Alle onkruid weggehaald. Wat water gegeven (want ze staan onder een afdak). Jammer dat het eerst over mijn voet ging en toen pas op de plant. Zompige sokken mijn lievelings

Beetje onkruid aan de kippen gegeven. Rest in de kliko. Dat durf ik ook nooit in de compostbak te gooien. En toen net op tijd binnen voor de grote hoos. In 1,5 dag 45 mm….

• Like 1
Geplaatst:
21 uren geleden, mdubbelm zei:

Niet veel

De beste remedie is om te blijven bewegen. Beweeg dan op geleide van de pijn. Dit wil zeggen dat de pijn tijdens het bewegen en na het bewegen bepaalt of je verder kunt gaan, of dat je het rustiger aan moet doen. Beweging stimuleert de doorbloeding van structuren in de lage rug en dit kan zorgen voor sneller herstel. 

🤪

Eerst zes kruiwagens verteerde mest uitgereden voor het echt ging regenen.

Na de regen de mest in gefreesd. Het gaas weggehaald bij de uien en de voorjaarskolen en en nieuw tunneltje gemaakt in het gefreesde stuk.

Daar boerenkool gezet en er naast nog snijbiet.

De laatste uien geoogst en te drogen gelegd.

Kruisbessen en een courgette geplukt.

• Like 1
Geplaatst:

Mijn kolenbed gekuist. Een rode kool geoogst. Ff niet opgelet en de kool was enorm.... 4,5 kg schoon. Helaas ook een doorgeschoten bloemkool. Die gaat de soep in. Ik ben gek op gepureerde bloemkoolsoep. Uien gerooid en graskantjes gemaaid. En toen ging het regenen en dat hield nooit meer op.....

• Like 3

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Tomaten gedieft, paksoi verspeent, radijs uitgeplant.

Tomaten, augurken, komkommer, sla, rabarber, geoogst

En iets gezaaid, ik dacht radijs en nog iets🤔 Gelukkig zijn er naamstokjes.😎.

de buurman geholpen met water op de kavel naar de sloot te doen met emmers. Het stond ‘weer’ blank😩

Koffie gedronken met de buren.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...