Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vandaag weer wat tomaten gesnoeid en opgebonden, misschien dat ik zo toch nog wat oogst kan redden. Ook heb ik wat bramen geplukt en wede bladeren geoogst. Die laatste zijn nu als balletjes te drogen gelegd. Verder heb ik vooral heel hard genoten van alles wat nu (nog) in de tuin staat. Wat een geluksgevoel is dat. 

• Like 3
Geplaatst:

4 leeggeplukte tomatenplanten gerooid, rest van de tomatenplanten gediefd en nog wat gesnoeid en heel veel blad van de pompoenplanten gesnoeid (vol met meeldauw en zwarte plakzooi). Dahlia’s extra steun gegeven, een kleine kilo Rubylicious en Sungold geplukt en de tweede uchiki kuri geoogst. Tenslotte de pottenborder opnieuw gerangschikt want de peperplanten zijn nu zo groot dat ze een andere plek in de pottenborder moesten hebben. Moe, rugpijn, maar zit heerlijk te genieten van het nieuwe opgeschoonde uitzicht 😊. De Sungold en Rubylicious gaan vanavond de voedseldroger in.

• Like 3
Geplaatst:

Bonen geplukt en uitgedeeld, tomaten geplukt en vanavond gegeten. En vooral genoten. Soms hoor je tegen de kerstperiode van die liedjes dat dat 'de mooiste tijd van het jaar' is. Maar geef mij deze periode maar. Zo'n geluksgevoel als je in je eigen tuin staat, en kunt plukken wat je wilt en kunt invriezen/wecken zodat je van de winter ook eten hebt.

Oke, tot zover de filosofieles van de week 🤣🤣 en we gaan weer over tot de orde van de dag 🤣

• Like 5
Geplaatst:

Gisteren mais gekookt, gepeld en ingevroren.

Vandaag komkommers en tomaten geoogst en de knoflook met bloem uitgezocht, schoongemaakt en deels meegenomen.

Het pootgoed in de kas gehangen.

De glasplaten voor de tomaten gesleept i.v.m. de stormachtige wind.

Het hele voorstuk opnieuw geschoffeld de wind was harder als de weinige regen.

Met de handschoffel een deel van de bieten en pastinaken schoongemaakt.

Vuur gestookt en thee gedronken.

• Like 2
Geplaatst:

De druif bijgesnoeid. Iets meer druiven dan de bedoeling naar de kippen. Rest in kliko danwel compost. Dingen van buren die over mijn erf groeien, gesnoeid. Beetje gemulcht rest in kliko danwel compost. De vlinderstruik (wat ooit een stekje voor @nasuada was, maar na overpotten dood ging. Als pootstok gebruikt en bleek niet dood. Struik staat eigenlijk enorm in de weg) gehalveerd. Ook wat andere struiken van mezelf gehalveerd. Alles netjes opgeruimd. Vooral die geplette druiven onder schoenen geeft veel plezier…

De foto’s willen niet.

Edit: de foto’s

9eacd747877de2519ceb0606ad339228.jpg

c0cae4465701759c3dbf4c59e8aa2556.jpg
b0e69de03b787986e0ef08a3c56d69ad.jpg

Zo veel druiven, zo veel duiven…
Dus beide aantallen zijn zo hopelijk minder.

• Like 7
Geplaatst:

N-Z spinazie geoogst met rucola, frambozen een courgette en kroten.

De pot met lavendel naar de tuin voor die verzoop en de basilicum weer mee naar huis.

Een stukje onkruidvrij gemaakt en wat brandhout uitgezocht.

Wilde nog wat bonen leggen maar die had ik thuis laten liggen.

Voor het eerst hier een kiekendief en een Europese hoornaar gezien.

Geplaatst:

Behalve sperziebonen oogsten (goh) en een rondje kijken wat ik morgen als kakelvers verjaardagscadeau kan oogsten en geven,

(haalt adem), heb ik alvast wat stokken bij zonnebloemen gezet ivm de weersverwachting van morgen. Deze was vast preventief gaan liggen en mocht mee naar binnen. 

PXL_20240823_180207096.thumb.jpg.ac1fa99151b6c6679dfcfb635de00e05.jpg

• Like 6
Geplaatst:

Ik ben bezig geweest om tomatenplanten vast te zetten.

Ze zitten vol met zware tomaten en ik was bang, dat de stengels zouden breken.

De zonnebloem hier heeft wonder boven wonder de stormvlagen overleefd.

Hij is nog nooit zo hoog geweest.

P1040991.JPG

• Like 8
Geplaatst:

Eindelijk weer eens wat op de tuin gedaan.

Onkruid verwijderd. Geoogst: bonen, de eerste tomaten, kangkung (waterspinazie) en ook mais. Mais beetje mislukt want de slakken hadden de draden opgegeten, dus alleen het onderste deel was bevrucht..

Ook de eerste bloemen van de Roselle gezien. Eerste was al uitgebloeid, 2 andere gingen net dicht. Planten zijn echter iele stokjes zonder zijtakken.

Ook wat schade gezien. Alle zonnebloemen staan scheef of liggen plat, meerderheid helaas plat. Maar ja, wat kun je anders verwachten met 3 dagen stormachtige wind...

• Like 2
Geplaatst:
On 8/23/2024 at 8:20 PM, Rookie said:

Ik ben bezig geweest om tomatenplanten vast te zetten.

ik ook. De buitentomaten down het stukken beter dan die in de kas. Veel vruchten. Het zijn wel phyt-resistente rassen, dat scheelt toch wel een boel.

• Like 1
Geplaatst:

Hier gaat het buiten ook veel beter dan in de kas.

Volgend seizoen doe ik alleen nog maar resistente tomaten rassen.

Gisteren de bakken met uitgebloeide boontjes leeggehaald, de tomaten en komkommers uit de kas verwijderd, die deden het voor geen meter.

Klimtomaten gediefd en getopt.

Na de storm de stokken voor de klimbonen weer rechtop gezet, hopelijk zijn de wortels niet al te veel beschadigd.

Geplaatst:

Buiten tomaten zijn aan het rood worden. Paar tomaten geplukt. Veel gedieft. Voeding en water gegeven aan tomaat en peper.
De storm restanten opgeruimd. Incl vlieger. Weet niet of ik die weer durf vast te binden… nu sowieso niet, want waait nog steeds heel hard.

Kastent weer vast gezet. Vijgen geplukt maar was niet zo veel. Direct opgegeten. Kippen wat druiven gevoerd.

Planten binnen voeding en water gegeven.
Morgen de nieuwe saffraankrokussen planten. Ik ga ze rondom de tentkas doen.

• Like 1
Geplaatst:

Onkruid verwijderd, tomaten geoogst. De komkommers opgebonden. Water gegeven. Geoogst voor het avondeten, een krop rode botersla en Chinese bieslook, 2 snack komkommers, 1 wortel. Hierbij gingen nog een paar van de geoogste tomaten.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Heb je nog steeds evenveel van die vieze dikkerds als halverwege het seizoen @Mellie?

Ik merk hier, dat er veel minder zijn, ik zie voornamelijk alleen nog maar hele kleintjes.

Ik ben dan ook wel goed aan de slag geweest met aaltjes ( twee maal) en slakkenkorrels.

Het lijkt toch te helpen.

aangepast door Rookie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...