Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Alle komkommer- en augurkenplanten geruimd.

Sperziebonenplanten en klimbonenplanten geruimd, tevens geleerd wat géén goede plek is voor bonenplanten.

Tomatenplanten met phytophtora geruimd.

Er staan gelukkig nog steeds gezonde planten, ik blijf het in de gaten houden.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Uitgebloeid bonenkruid gesnoeid. Wat hebben dáár een hoop insecten plezier van gehad. Hopelijk zijn ze niet zo gevoelig als ik voor hun laatste slokje of laatste hapje dat weggehaald wordt😁

En hopelijk heeft de imker in de buurt lekkere honing van mijn bloemen en kruiden.

IMG_2450.jpeg

aangepast door CJodokus
  • Like 6
Geplaatst:

Wat nog over was van de tomatenplanten verwijderd, blad van pompoen verwijderd ivm voortschrijdende meeldauw.

Nog lekker wat pepers geoogst maar voornamelijk onkruid verwijderd

• Like 6
Geplaatst:

Tomaten en komkommers geoogst. Er hangen nog steeds groeiende komkommers, dus ik laat ze nog even staan. De laatste boterbonen geoogst, vrijdag gaan de planten eruit. 

• Like 4

Vanmiddag naar de moestuin geweest, niet geheel de planning van gisteren gedaan.

Kalk gestrooid (een mede tuinders had van enkele tuintjes samples genomen, en alles was aan de zure kant). Was een licht aangebroken zak van 5 kilo, goed voor 50m² (bij een volle zak) maar ik kan niet goed schatten en was na 25m² al klaar. Maar vijgen houden wel van kalk dus het is niet erg.

Ook nog wat kiwibessen, vijgen en tomaatjes geoogst, en kangkung (waterspinazie die gaat al achteruit vanwege de kou). En wat zaad van de Thaise basilicum (horapa), daar komt al wat botrytis in helaas.

Oh ja, ook nog het restant knoflook uit de kas van DKB geoogst, en op die plek koriander gezaaid.

Volgende keer maar rozen oculeren, en ook niet vergeten een zakje mee te nemen om de nog weinig overgebleven zaden van de reuzen zonnebloem te beschermen.

aangepast door acpronk
Toevoeging
  • Like 4
Geplaatst:

Het greppeltje voor uitgeharkt en strak gemaakt.

Een rij asperges vrij van onkruid en de bijna uitgebloeide Cosmea gemaakt, weer een laag op de composthoop.

Het aardappelveldje vrij van wilde postelein gemaakt en geschoffeld, weer een laag op de composthoop.

Drie kruiwagens mest op de composthoop.

Een emmer aardappels en een emmer uien, de laatste droge uien mee naar huis.

Muntthee gemaakt en aardbeien, frambozen en Kaapse bessen gegeten en gekeken naar de capriolen van de nu al twaalf parkieten. 

• Like 5
Geplaatst:
De laatste boterbonen geoogst, vrijdag gaan de planten eruit. 

Ik moet de eerste nog oogsten morgen…

De patio schoon gemaakt en opgeruimd. Allemaal potten, potjes, stokken, etiketten, plukjes wol, kaartjes en veel ander zooi weggegooid.

Vijg grisette die uit de biozadendoos van @flup heb gehad, uit de moestuinbak gehakt… dat ging met grof geweld. Het was een brok wortel en de boom is in 1 jaar tijd zeker 3 meter lang geworden. Die krijgt morgen een mooi plekje. Ik weet alleen nog niet waar…

Ook de pawpaws wat extra aarde gegeven. Paar bakken schoongemaakt van onkruid.
De sla verspeend en op de vrijgekomen plek van de vijg gezet met nieuwe potgrond en een slok water.
Alle troep weggegooid in de juiste kliko’s danwel compost danwel kippen.

Flubbereitje opgeruimd. Altijd zonde.

0bf3943e3302da1d3e5757fa3b0d8636.jpg

Tafel en stoelen schoon gemaakt en voor misschien wel laatste x dit jaar buiten gegeten.
  • Like 5
Geplaatst:

Verder gegaan met uitplanten van juli/augustus voorgezaaide plantjes;

snijbiet, rucola, wintersla, andijvie,

Flinke bos Snijbiet geoogst , ff afgespoeld in de “waterput” en binnen in bak koud water gezet.

Op dakterras begin gemaakt van Potten legen van uitgebloeide planten.
Nog hoop werk daar want zomers te heet om er bezig te zijn….

De mix in bak verzameld en gehusseld om weer nieuwe potten te vullen om de opgekweekte kolen in te verpotten,

Omdat er kappen op mijn bakken komen kunnen die niet in hun vak blijven staan.. ze worden te groot… In een hoek vak kunnen ze wel door uit het rits opening van de kap…😊

Eind van de middag test komkommer die buiten het kasje was gegroeid weer voorzichtig terug naar binnen geleid…(ze staat er nog zo mooi bij👍😍

En de deur van kasje kan nu weer dicht!

Alles op dakterras gesproeid en deze keer wel optijd gestopt om te kunnen koken…ook dankzij dat ik al mijn botjes/ spieren voelde van trap op trap af …💪💪💪😅

9CC4AA5E-FD9A-4263-8C98-C769C80D3D8B.jpeg

E7C44597-C745-4D9D-9E6C-A79A782201A1.jpeg

DAC6F9E3-FBCC-47A9-97A8-B5F740813EA8.jpeg

• Like 6
Geplaatst:
13 uren geleden, Mellie zei:

Ik moet de eerste nog oogsten emoji1787.pngemoji1787.pngemoji1787.png morgen…

Die van mij staan al sinds eind mei. Die van jouw zijn van later. Maar ze zijn ook echt op nu.

• Like 2
Geplaatst:

Boontjes geplukt, maar 2 handen vol hoor @arja

De dichte kas leeggehaald op 2 tomaten na. Ze kregen pytho. Zon dichte kas blijft dan toch vochtiger. De tomatenkas (is een afdakje) heeft eigenlijk nog nergens last van.

Tomaten geplukt. Het afval in de kliko. Paar pepers geplukt paar paprika’s geplukt. Niet om plecht naar huis over te schrijven. Beperkte aantallen. Paprika Kyra heb ik dit jaar wel weten te redden van de slakken @jorieke123 maar ook in volgroeide vorm is dit de lievelingspaprika van de slakken en rupsen. Ze worden continue weggeknaagd. Ik heb maar 3 paprika’s zelf kunnen eten. Van de eerste had ik geen zaden bewaard, want er komt nog zo veel aan. Dat heb ik geweten. Die andere 2 hadden amper zaden. Misschien 8 stuks. Had jij dat ook?

Ik heb ook eindelijk een rups gevonden in de kas. Hun poepjes vond ik al maanden. Niet dat het nu nog veel uitmaakt, maar toch.
Ook 2 naaktslakken gespiest. Zo blijven komen. Huisjesslakken de sloot in gegooid.
Ik heb de kas laten luchten en nu weer lekker deurtje dicht. De beloofde zon laat zich ook eindelijk zien. Kan alles nog even bijkleuren.

De vijg moet nog. Verhip…
Mijn witte broek is nu overigens groen.

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag weinig tijd. Dus alleen de tomaten gecheckt op phytopthora en dieven. Nog geen phytopthora en dieven verwijderd. De rijpe tomaten geoogst. Naast deze gele snacktomaatjes ook nog 3 roma tomaten geoogst. Deze vergeten op de foto te zetten. 

20240919_162458.jpg

• Like 3
Geplaatst:

1081518105df99519e61870a9edfa1e6.jpg
9673ea3a44f129ec4fe6893050de8a56.jpg

72556accbd0dade2f77e0cc05e5d4c94.jpg

Ik ging gisterenavond sla oogsten in mijn moestuinbak.
Eerst de vlinder eruit gered. Toen de ravage gezien. 13 paksoi weggeknaagd. 9 bloemkool zaailingen alleen de wortels nog van over. De sla volledig ondergepoept… voorkeur is duidelijk van dit gezin.

Ik heb alle rupsen aan de kippen gegeven. De man vond het zielig. Ik niet meer.

Ik weet niet of het zo werkt met knippen en plakken…

• Like 4
Geplaatst:

Jeetje Mellie, heb je geen slakken, dan heb je dit weer.

Wat een dikkerds waren dat!😳

Je kippen zullen blij geweest zijn.

Circle of life...

• Like 4
Geplaatst:

Zojuist twee ph testen gedaan in de tuin. Zoals verwacht vrij zure grond, pH van 5,5. Lekker voor de blauwe bessen, de rest mag as van de winter.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De druiven weggeknipt. Hoppaaaaa weg ermee!

Edit: niet in, maar voor de moestuin. Ik heb een dingetje besteld waarmee je scharen kunt slijpen. Ik heb het uitgeprobeerd op 6 snoeischaren en ze geslepen. Conclusie: het werkt echt! b22f9ad118c8f59fb2e6046caa2a4efc.jpg
Echt geinig

• Like 5
Geplaatst:

De bonen planten eruit gehaald en 1 van de komkommer planten. Bijna of helemaal geen bloei meer. Verder nog ruim water gegeven aan de bakken, er hing hier en daar wat slap. Inmiddels allemaal weer mooi rechtop.

• Like 4

Een beetje onkruid weggehaald en toen viel mn oog op de wortels, die zagen er goed uit, heb gelijk de eerste helft geoogst, de rest kan nog even doorgroeien, hebben nu weer extra ruimte. 

Ik was al fan van wortels (tja, van welke groente niet 🤣)  maar wortels schoonmaken is wel echt een feestje! Het ruikt zo lekker! Echt vers

@Mellie, wat een pech zeg! Zit ook niet echt mee! ☹

aangepast door G. B.
  • Like 3
Geplaatst:

S morgens geoogst ( zie foto bij “oogst van vandaag” 😊 hier en daar lelijk blad weggehaald en vers gepluk voor kwartels en kippen.

s middags mais geruimd,, ik kweekte ze op in potten en zette die later met pot op het vak.. sommige waren goed doorgeworsteld andere niet..,(allen gaven igv 1 soms 2 goede kolven. 
Een moest ik laten staan daar zaten de klimbonen spontaan omheen geslingerd van vak ernaast…(2 zusters vonden elkaar .. de 3e zus was te ver reizen om samen op te groeien…😉😅)….

Op dakterras uitgeplant de voorgezaaide; snijbiet, palmkool ( te laat gezaaid🤦‍♀️) mini bleekselderij en nog vak reuze radijs ingezaaid …😊

wat een weertje weer, de temp gaf op de bak op door blad beschaduwde plek 30gr aan!!! 😎

In mijn kasje begint de olijfkomkommer weer opnieuw en de paprikaplant zit weer vol bloemetjes😊

317F011D-6BF9-41D7-A057-28B4B8769AA5.jpeg

01117FF8-71F3-4346-88C0-38E7CA1AE00B.jpeg

6147AAC7-423C-428F-B124-C4C31949F27A.jpeg

E286675D-98E7-4332-9DDE-0F3B0A6B7E71.jpeg

F9A05B7E-C5AB-4B07-8310-9A718124842E.jpeg

C174AD04-2EA7-4469-9251-92AFA9A9EE59.jpeg

E91ACD9F-293E-48D2-8BB5-A826E56B8729.jpeg

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...