seppie Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Hoe kun je het best kiwibes stekken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 http://fruitabc.blogspot.com/2010/07/zomerstekken-van-kiwibeskiwiberry.html Astu. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 zoals beschreven had ik het ook gedaan, bij mij is het nu gewoon een dood stokje in een potje Quote Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 @Night: Het ene ras is zeker het andere niet. Begin eens met stekken van ken's red. Het lukt me niet ze te laten mislukken sommige rassen zijn een pak moeilijker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seppie Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 ik heb een issai Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Heb gister stekken genomen van mijn Issai.De knoppen beginnen al uit te lopen en werden al groen. ze zijn ca 10 cm lang en hebben stekpoeder. Onderkant van de stek heb ik op een oog afgeknipt. Er staat minimaal 1 oog boven de grond. hoop dat ze nog niet te ver uitgelopen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Het werkt in de zomer ook prima om te stekken. Dus niet persé winter rust hout nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 5, 2017 Share Posted March 5, 2017 Even de wijze opmerking van Powerlite onderstrepen. Per ras kan het enorm verschillen of kiwibessen goed te stekken zijn.Powerlite noemt Ken's red als makkelijk (die heb ik niet), maar ook met de Issai en Sadowa purpurna heb ik meerdere keren prima resultaten (nagenoeg alle stekken gaan aan) gehad en die zijn makkelijk. Er zijn ook rassen met heel weinig of geen gelukte stekken. Klopt dat zomerstek ook goed kan....en is sneller. Maar vraagt ook iets meer aandacht. Bij winterstekken moet je ongeveer 6 a 8 maanden geduld hebben om zeker te weten dat stek goede wortels heeft en echt aan de groei is, bij zomerstek is dat meestal na 3 maanden al duidelijk. Slagingskans van winterstek die je rond november neemt is wel hoger dan van zomerstek. Een kleinschalige manier, voor de liefhebber die voor de meeste soorten zomerstekken (en zeker ook kiwibessen) goed werkt is de volgende. - Beste tijd = late zomer...tussen eind juli tot begin oktober.....vooral aug/september is goede tijd.- Neem sterk groeiende twijgen (korte afstand tussen knoppen) van nieuw groen of halfverhoutende takken uit dit jaar van ca. 20 a 25 cm. (Zomersnoei )- rits alle bladeren inclusief steeltjes weg, behalve aan de kop ca. 2 kleine blaadjes (of bij grote bladeren, halveer die...tegen sterke verdamping en schimmels) Hierdoor ontstaan kleine wondjes aan de knoppen, waar een soort wondweefsel ontstaat waar makkelijker nieuwe wortels kunnen komen. - Plaats stekken in diepe pot met mengsel van grof zand en potgrond (ca. 3 : 1) en maak 1x goed nat.- Zet de pot in een doorzichtige grote plastic zak (bijvoorbeeld pedaalemmerzak) en knoop die van boven losjes dicht (Het blijft vochtig, maar er is ook volop ventilatie tegen rot) en plaats deze ergens in de schaduw buiten.- Om de twee weken even controleren, vooral dat het niet geheel uitdroogt. Is de aarde nog licht vochtig > geen water extra geven!- Voor een zomerstek is stekpoeder niet nodig. Bij de meeste geschikte planten voor zomerstekken verschijnen er na 6 tot 12 weken al wortels. Je ziet ze uit de bodemgaten komen. Je kunt de stekken verplanten of tijdens de winter nog in de pot laten. Bij wat traag wortelende soorten moeten in maart/april ook de wortels verschijnen. Vaak lijken de stekken in de winter af te sterven en dood, maar lopen ze in maart/april toch uit. Tijdens de winter, vanaf november, mag de plastic zak er af. Zorg dat de planten worden verpot in verse grond uiterlijk in april. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts