nick86 Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 http://www.telegraaf.nl/binnenland/11815361/__Lichte_vorst_en_natte_sneeuw__.html Er komt vorst aan. Nu dat ik net alles in mijn vierkante bakken heb gevuld., wat kan ik het beste doen om mijn zaadjes en plantjes te redden? Heeft iemand nog goede tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Vliesdoekje eroverheen leggen. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Bedankt! Ik zal morgen even een stuk halen. IK Hoop dat het voldoende is.... Moet ik 1 laag doen of meerdere lagen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Wat staat er in je bakken? Er zijn namelijk ook gewassen die prima wat vorst kunnen verdragen, erwten en peulen bijv. beeld. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Hmm heb er al aardig wat in staan -Kleine bloemkool/prei/broccoli plantjes-Zaadjes: wortel, ui, bosui, kropsla, pastinaak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrietje Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Word er helemaal zenuwachtig van....... Kan de pagina niet openen, maar geldt dit al voor de komende week???? Leven de peulen! En de slakropjes, zaad van de lenteuitjes, aardbei.......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Als het goed is alleen volgende week. Kan min 5 worden.... Hoop het niet.... OOK Natte sneeuw. Baal nu al van. Eerste jaar moestuin en dan toch te vroeg gezaaid.... Hoop dat het allemaal gaat meevallen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Bij mij was het vorig jaar andersom, te laat gezaaid, en dan ook zo'n slechte zomer. ja moestuin leven kan hard zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Anders kan je altijd opnieuw zaaien. Ik heb nog wat bubbelplastic liggen. Denk dat ik dat over de bak van de kinderen leg. Het vliesdoek heb ik nodig voor mijn eigen tuin. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrietje Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Wij hebben vrij dik plastic, is dat ook voldoende of is het verstandig om de twee MM de blokhut in te rollen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Ik denk dat je eerst eens moet gaan kijken of er überhaupt wel vorst komt. Ik heb net gekeken op mijn plaatsnaam en dinsdag op donderdag is het 2 graden in de nacht. Dit is een meter boven de grond dus aan de grond zou het iets kouder kunenn zijn. Een MM staat boven de grond dus dat scheelt toch ook weer, de grond zelf is behoorlijk opgewarmt de afgelopen dagen dus ook daar zit het goed mee. Uien en wortels kunnen het wel hebben, zeker als er nog geen wortel gevormd is. Sla kan wel iets hebben, maar het ligt aan het ras. Rassen die in maart al buiten gezaaid kunnen worden zouden er beter tegen moeten kunnen dan rassen die pas in mei mogen. Ook als er nog niet is gekiemd maakt het dus geen drol uit. En aardbei kan ook vorst hebben, tenslotte is het een vaste plant die de hele winter buiten staat Afdekken kan met vliesdoek, maar ook een stuk plastic kan je erover heen doen. Laat het alleen geen dagen zitten.Je zou ook wat stro op de grond kunnen leggen, die isoleert ook prima. En verder is het nog zo vroeg in het seizoen dat het ook geen ramp is om die paar dingen die er blijkbaar toch niet tegen konden omddat we ze te vroeg gezaaid hebben volgens de verpakking dat we nog alle tijd hebben om ze nogmaals te zaaien. Don't panic Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted March 31, 2012 Author Share Posted March 31, 2012 Haha Miranda, Je hebt gelijk! Ik had ook geen tijd meer om vliesdoek te halen. Ik hoopte het nog bij de Gamma te krijgen... Maar daar hadden ze het niet. Dus gewoon kijken wat er over 2 a 3 weken is opgekomen en anders weer opnieuw zaaien. Het is inderdaad nog vroeg in het seizoen. Hier in drachten gaat het wel 2 nachten vriezen volgens weeronline. beide nachten -1. Ik wacht het wel af. Zaadjes genoeg. Ik hoop alleen dat mijn plantjes het redden. Anders is het weer zonde van het geld;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Je kan er ook lege flesjes overheen zetten of een bloempot op zijn kop!Bij 2 liter pakken melk kan het ook, gewoon de bodem eruit knippen Dus zoiets: Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Babbelx Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Het is ook goed om een extra folietje OP je grond te leggen (bij nog niet gekiemde zaadjes). Vastzetten met wat stokjes. Natuurlijk geen dagenlang erop laten liggen, alleen als het nodig is en als het even kan de grond laten luchten. Zo staan mijn worteltjes er op het moment ook bij.Maar ze kunnen best wat hebben hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Bedankt voor de tips! Ik heb er voor gekozen om flesjes over de plantjes te zetten en verder kijk ik na de vorstperiode wat er boven komt en anders zaai ik weer opnieuw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrietje Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Tot nu toe valt het gelukkig allemaal nogal mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrietje Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Hoewel...het heeft hier flink gevroren; zag mensen heeeel hard krabben.Zojuist noppenfolie weggehaald en het lijkt te zijn meegevallen...een enkel slablaadje leek een beetje bevroren.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Hier absoluut geen problemen. Niemand zien krabben. Heb ook niets over de plantjes gedrapeerd. Alles ziet er nog gezond uit. Kan veel verschillen waar je woont. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Destijds had ik deze kap gemaakt om de planten tegen de vorst te beschermen.In de latere lente en zomer moest ik echter constant open laten staan omdat het eronder te warm werd.Wegens verhuis van mijn bakken heb ik de hoge kap afgebroken en erna heb ik dan mijn lagere verrijdbare kap gemaakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guyske Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Ziet er heel goed uit, zijn dat elektriciteit buizen ?, en welk soort plastic ?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Ha Guyske! Ja dat zijn electriciteitsbuizen. Belangrijk is,is dat je deze goed bevestigd aan het kader.Wat plastic betrefd kan je eventueel gewone plastic gebruiken, deze gaat ook wel enkele jaren mee. Speciale serreplastic is dan weer duurzamer. Albijal mag het geheel niet meer als 50 euro aan materiaal en een dagje knutselplezier kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts