Klavertjevier Posted January 27, 2024 Share Posted January 27, 2024 Vandaag heb ik een kronkelwilg geknot. De takken wil ik gebruiken om nieuwe wilgen aan te planten en wat overblijft mag naar de paarden van de buurvrouw. Maar ik zag dat heel veel takken een blauwe verkleuring hebben. Zie de foto. Ik kan alleen niet achterhalen wat dit voor aantasting is. Ik lees wel iets over de watermerkziekte die bij wilgen voor kan komen maar ik zie dan niets wat op deze verkleuring lijkt. De boom zelf heeft een slechte stam maar de kruin zag er gezond uit met veel blad. Als dit inderdaad aangetast is dan ga ik hier geen bomen mee aanplanten. Kent iemand deze verkleuring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted January 29, 2024 Share Posted January 29, 2024 Volgens mij is dat afkomstig van je handzaag. Heb ik ook wel eens, vooral als je zaag wat klem komt te zitten doordat de tak wat gaat hangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klavertjevier Posted January 29, 2024 Author Share Posted January 29, 2024 @Brabantse Tuinprins Dat vermoeden had ik ook maar ik heb verschillende zagen gebruikt die geen opdruk hebben zoals op de foto. Bovendien zou je dan de verkleuring in de zaagrichting moeten zien. Nu is het vrij willekeurig. Maar ik sluit het niet uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klavertjevier Posted January 29, 2024 Author Share Posted January 29, 2024 Hierbij nog een foto van de knot. Het blauw is een beetje bruin geworden, maar je ziet hoe willekeurig het is. Het komt voornamelijk voor in de dikke takken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted January 29, 2024 Share Posted January 29, 2024 Ik zie het ook bij onze knot (schiet) wilgen en die schelen niets. Kun je gerust nieuwe van maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 29, 2024 Share Posted January 29, 2024 Lie denkt dat het niet in de boom zit maar een reactie met de zaag. Iets met zuur en zaag. Ik heb er geen verstand van maar vroeg het hem omdat ik bij mijn wilgen ook wel eens zo een reactie heb gezien. Ik herinner me niet dat het zó blauw was, het is al even geleden. Handzaag vroeg hij nog? Je zou een stammetje kunnen kloven dan kan je zien of het oppervlakkig is of door de hele boom zit. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 29, 2024 Share Posted January 29, 2024 Ik denk een reactie van de tannines in de boombast met wat ijzer van de zaag. Dus zo ongeveer wat Lie ook zegt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klavertjevier Posted January 29, 2024 Author Share Posted January 29, 2024 (edited) Ik denk ook dat het de zaag is. Ik gebruik een snoeizaag en een beugelzaag. Inmiddels heb ik wat dikke takken doorgezaagd. De zaagsnede aan de linkerkant van de snoeizaag is blauw, de rechter zaagsnede is in orde. Bizar, maar zeer waarschijnlijk toch de oorzaak. Bedankt voor de reacties. Ik ga wat stammetjes in de grond zetten. Edited January 29, 2024 by Klavertjevier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 29, 2024 Share Posted January 29, 2024 Je hebt last van blauwzaag😉 waarom het dan links wel blauw is en rechts niet vind ik dan weer een raadsel. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted January 29, 2024 Share Posted January 29, 2024 Blauwzaag! Grijns. Klinkt eigenlijk wel als iets waar je niet graag voor naar de dokter gaat. Maar goed. Op naar de mooie knotwilgjes! Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klavertjevier Posted January 30, 2024 Author Share Posted January 30, 2024 Ik heb nog wat meer gezaagd. Verkleuring is bij meerdere zagen, soms meer aan de ene dan aan de andere kant. Ik heb een stukje gekloofd, zie foto, en dan zie je dat het puur aan de oppervlakte zit, niet in het hout zelf. Dus Blauwzaag, dat moet het zijn 😀 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted January 30, 2024 Share Posted January 30, 2024 Op welke hoogte ga je de knot laten beginnen? Ik heb jaren geleden een hop wilgen aangeplant en eigenlijk de knot te hoog laten ontstaan. Daar kom je dan achter als je vrouw ook een wil knotten. Daar hebben we meteen iets aan gedaan en nu is de knot op een dermate lage hoogte dat mijn lief er zonder naar boven te moeten reiken ook goed bij kan. Ik heb ze daarentegen ook wel eens op kniehoogte gezien en dat is weer het andere uiterste, dan sta je de hele tijd gebukt óf je gaat op de knieën. Dat laatste is in principe goed te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klavertjevier Posted January 30, 2024 Author Share Posted January 30, 2024 (edited) @Roelie Bedankt voor de tip maar ik zaag het stammetje af rond 1,5m. Dat voor wat betreft de wilgen aan het eind van onze boomgaard, in een drassig stukje grond. Dan kan de maaier er nog onderdoor en is er niet teveel uitzicht weg. In de kippenren staan er een paar inderdaad op kniehoogte zodat de kippen wat meer schaduw krijgen. Die heb ik gepoot met een vertakking aan de bovenzijde zodat ze wat breed worden. Edited January 30, 2024 by Klavertjevier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 31, 2024 Share Posted January 31, 2024 Zelf ook vaker van die vlekken gezien, komt vaak niet door het zaagblad, maar een stuk hoger, waar het glade metaal stroef over het hout glijdt. Zaag richtingen, als je dan over de helft met zagen bent verkleurd het bovenste gedeelte. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts