Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wilgenhout blauw verkleurd


Klavertjevier

Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik een kronkelwilg geknot. De takken wil ik gebruiken om nieuwe wilgen aan te planten en wat overblijft mag naar de paarden van de buurvrouw.

Maar ik zag dat heel veel takken een blauwe verkleuring hebben. Zie de foto. Ik kan alleen niet achterhalen wat dit voor aantasting is. Ik lees wel iets over de watermerkziekte die bij wilgen voor kan komen maar ik zie dan niets wat op deze verkleuring lijkt. De boom zelf heeft een slechte stam maar de kruin zag er gezond uit met veel blad.

Als dit inderdaad aangetast is dan ga ik hier geen bomen mee aanplanten. Kent iemand deze verkleuring?

IMG_20240127_170224510.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lie denkt dat het niet in de boom zit maar een reactie met de zaag. Iets met zuur en zaag. Ik heb er geen verstand van maar vroeg het hem omdat ik bij mijn wilgen ook wel eens zo een reactie heb gezien. Ik herinner me niet dat het zó blauw was, het is al even geleden. Handzaag vroeg hij nog? Je zou een stammetje kunnen kloven dan kan je zien of het oppervlakkig is of door de hele boom zit.

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk ook dat het de zaag is. Ik gebruik een snoeizaag en een beugelzaag. Inmiddels heb ik wat dikke takken doorgezaagd. De zaagsnede aan de linkerkant van de snoeizaag is blauw, de rechter zaagsnede is in orde. Bizar, maar zeer waarschijnlijk toch de oorzaak.

Bedankt voor de reacties. Ik ga wat stammetjes in de grond zetten.

aangepast door Klavertjevier
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wat meer gezaagd. Verkleuring is bij meerdere zagen, soms meer aan de ene dan aan de andere kant. Ik heb een stukje gekloofd, zie foto, en dan zie je dat het puur aan de oppervlakte zit, niet in het hout zelf.

Dus Blauwzaag, dat moet het zijn 😀

IMG_20240130_113238717(1).jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op welke hoogte ga je de knot laten beginnen? Ik heb jaren geleden een hop wilgen aangeplant en eigenlijk de knot te hoog laten ontstaan. Daar kom je dan achter als je vrouw ook een wil knotten. Daar hebben we meteen iets aan gedaan en nu is de knot op een dermate lage hoogte dat mijn lief er zonder naar boven te moeten reiken ook goed bij kan. Ik heb ze daarentegen ook wel eens op kniehoogte gezien en dat is weer het andere uiterste, dan sta je de hele tijd gebukt óf je gaat op de knieën. Dat laatste is in principe goed te doen.

DSCF5493.thumb.JPG.437f7257109823a9e85aca99e56381e9.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@Roelie Bedankt voor de tip maar ik zaag het stammetje af rond 1,5m. Dat voor wat betreft de wilgen aan het eind van onze boomgaard, in een drassig stukje grond. Dan kan de maaier er nog onderdoor en is er niet teveel uitzicht weg.

In de kippenren staan er een paar inderdaad op kniehoogte zodat de kippen wat meer schaduw krijgen. Die heb ik gepoot met een vertakking aan de bovenzijde zodat ze wat breed worden.

aangepast door Klavertjevier
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook vaker van die vlekken gezien, komt vaak niet door het zaagblad, maar een stuk hoger, waar het glade metaal stroef over het hout glijdt.

image.png

 

Zaag richtingen, als je dan over de helft met zagen bent verkleurd het bovenste gedeelte.

image.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...