Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wilgenhout blauw verkleurd


Klavertjevier

Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik een kronkelwilg geknot. De takken wil ik gebruiken om nieuwe wilgen aan te planten en wat overblijft mag naar de paarden van de buurvrouw.

Maar ik zag dat heel veel takken een blauwe verkleuring hebben. Zie de foto. Ik kan alleen niet achterhalen wat dit voor aantasting is. Ik lees wel iets over de watermerkziekte die bij wilgen voor kan komen maar ik zie dan niets wat op deze verkleuring lijkt. De boom zelf heeft een slechte stam maar de kruin zag er gezond uit met veel blad.

Als dit inderdaad aangetast is dan ga ik hier geen bomen mee aanplanten. Kent iemand deze verkleuring?

IMG_20240127_170224510.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lie denkt dat het niet in de boom zit maar een reactie met de zaag. Iets met zuur en zaag. Ik heb er geen verstand van maar vroeg het hem omdat ik bij mijn wilgen ook wel eens zo een reactie heb gezien. Ik herinner me niet dat het zó blauw was, het is al even geleden. Handzaag vroeg hij nog? Je zou een stammetje kunnen kloven dan kan je zien of het oppervlakkig is of door de hele boom zit.

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk ook dat het de zaag is. Ik gebruik een snoeizaag en een beugelzaag. Inmiddels heb ik wat dikke takken doorgezaagd. De zaagsnede aan de linkerkant van de snoeizaag is blauw, de rechter zaagsnede is in orde. Bizar, maar zeer waarschijnlijk toch de oorzaak.

Bedankt voor de reacties. Ik ga wat stammetjes in de grond zetten.

aangepast door Klavertjevier
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wat meer gezaagd. Verkleuring is bij meerdere zagen, soms meer aan de ene dan aan de andere kant. Ik heb een stukje gekloofd, zie foto, en dan zie je dat het puur aan de oppervlakte zit, niet in het hout zelf.

Dus Blauwzaag, dat moet het zijn 😀

IMG_20240130_113238717(1).jpg