Jump to content

Hey hallo!

Jeannette

Recommended Posts

Hallo mede moestuin liefhebbers!

Na al een tijdje met veel plezier meegelezen te hebben is nu toch echt de tijd aangebroken

om me hier voor 't echies aan te melden

Ik ben Jeannette, 37 lente's en moeder van drie jongens van 17, 15 en 8 jaar.

In tegenstelling tot de meeste van jullie heb ik helaas (nog) geen echte moestuin,

maar wel een vrij groot balkon van 6 meter lang en anderhalf meter breed waar ik

aardig wat op kwijt kan

Ik woon in een flat op 4 hoog in Almere-Stad.

Sinds vorig jaar ben ik besmet geraakt met het moestuinvirus en heb er alles over gelezen wat los en vast zat.

Samen met mijn Surinaamse buurvrouw (degene die mij besmet heeft) krijg ik waarschijnlijk binnenkort

een moestuintje aangewezen op een complex in Almere. Er is zojuist een tuin van 150m2 vrijgekomen

en het bestuur heeft al gezegd dat ze zich er over gaan buigen en wij een grote kans maken de tuin

toegewezen te krijgen. Ik kan niet wachten!

Tot die tijd moet ik het dus doen met m'n balkon.

Op mijn balkon staan nu o.a broccoli- bloemkool- en slaplanten, zomerspinazie, zomer- en winterwortels,

peultjes, chinese kool, rode bieten, aardbeien(doordragers) lenteprei en pootuitjes.

Op de vensterbank heb ik naast verschillende tomaten ook verschillende pepers en (punt)paprika's voorgezaaid

evenals minimais, platte peterselie, basilicum, koolrabi en okra.

Ondanks de vroege tijd toch ook alvast lage sla- en snijbonen gelegd en minikomkommers verpot.

Samen met m'n buuf ga ik regelmatig naar tuincentra of struinen we het internet af om weer nieuwe

dingetjes te scoren. Zo hebben we bijvoorbeeld naast de gewone groente's ook een boel Surinaamse groentezaadjes. Altijd leuk om uit te proberen. De tatsoi bijvoorbeeld doet 't boven verwachting goed.

Wat ook wel leuk is om te vertellen is dat er in Almere pas een stichting is opgezet.Stichting Kindertuinen Almere.

Zowel mijn buurvrouw als ik hebben ons opgegeven als vrijwilligers. 11 April a.s wordt de stichting officieel geopend en

gaan we (om te beginnen met 10) kinderen elke woensdagmiddag moestuinles geven. Zoiets als schooltuinen vroeger was. Ze krijgen dan allemaal twee bedjes en mogen de eerste les al rucola, goudsbloem en tuinkers zaaien in de eerste letter van hun naam. Ook mogen ze allemaal wat meenemen om hun tuintje wat persoonlijker te maken een tuinkabouter of zo

Mijn zoontje van 8 doet ook mee.

Als het aanslaat dan willen we volgend jaar gaan uitbreiden naar 20 kinderen.

Nou dat was een heel verhaal, tijd om er een einde aan te breien

Dit zijn alvast wat foto's van m'n balkon en zo

11020611333201231.JPG11132441333201339.JPG10948191333201390.JPG11450011333201445.JPG

welkom, veel plezier met het les geven aan kinderen. Surinaamse groenten soorten zijn hier op t forum nog niet aan de orde geweest dacht ik, maar dat kunnen we nu dus van jou en je buuf leren. Ben er erg nieuwsgierig naar.

groetjes van Wilma

Welkom!

Wat een verhaal! maar erg leuk om te lezen!

Er zijn er hier meer hoor met Surinaamse groenten.

Tatsoi heb ik ook voor het eerst, doet het goed, geen idee hoe het smaakt

Hopen dat de volkstuin gaat lukken maar op een balkon is er ook nog best aardig wat mogelijk.

Al denk ik da je al heel snel ruimte te kort komt wat hier op het forum wordt je al heel snel alleen maar enthousiaster!

Succes met al je plannen!

Dankjewel allemaal

Leuk Miranda, dat jij ook Surinaamse groenten teelt.Ik heb zelf ook geen idee hoe ze smaken haha

Is voor mij ook de eerste keer dat ik tatsoi heb gezaait.Ik heb ook nog paksoi liggen en choy sum en amsoi en klaroen en okra...Ben heel nieuwsgierig naar hoe die smaken allemaal

Paksoi is een van mijn favorieten!

En heel makkelijk te maken en tot nu toe gaat het telen ook super goed

Lekker kipfilet roerbakken, met een uitje en knoflook, paprika erbij, scheutje ketjap manis en dan op het laatste moment de paksoi erbij!

Met rijst eten wij het altijd!

Knoflook kan je ook zelf makkelijk telen hè?! In pot moet het ook lukken, en plantuitjes gaan ook best goed Ik heb een Surinaamse komkommer....of het echt Surinaams is vraag ik me af want ik denk dat dat er een beetje aan ligt hoe je het na het oogsten klaarmaakt Ze maken toch van die konkommerschijfjes in azijn met iets van peper erin? Misschien heeft jouw buurvrouw wel leuke recepeten enzo!?!

Hoi Jeanette,

Je bent net als ik nieuw hier, leuk! Welkom ook (al ben ik zelf net nieuw).

Wat een goed initiatief om de kinderen kennis te laten maken met de moestuin!

Ik ben kort geleden begonnen als vrijwilliger bij de wijktuin in mijn woonplaats, hier vallen ook de schooltuintjes onder. Ik kan niet wachten tot het gaat beginnen (deze maand), de kinderen (ongeveer 300 leerlingen) krijgen lessen en opdrachten, bijvoorbeeld over het weer en krijgen een eigen tuintje toegewezen om hun groenten te zaaien.

In de tuintjes komt te staan: tuinkers, rucola, radijs, andijvie, afrikaantjes, sla, bietjes, goudsbloem, aardappel en sjalotjes.

Er komt ook een soeptuin (met soepgroenten/kruiden), er is een snoeptuin aangelegd (met allemaal verschillende bessen) en er is een kruidentuin oeps, misschien een beetje erg enthousiast zo tijdens jouw voorstelrondje.

Veel plezier hier op het forum en met je eigen zaailingen op je balkon, echt super.

Heel veel succes met stichting kindertuin Almere