Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Afscheiding maken aardperen


mus

Aanbevolen berichten

Ik wil graag aardperen gaan telen maar ik heb begrepen dat ze zich graag door de hele tuin verspreiden. Daarom wil ik ze het graag een beetje moeilijker maken. 

Ik wil graag een ondergrondse afscheiding maken waardoor ze niet te veel kunnen gaan wandelen. Heeft iemand dit toevallig eerder gedaan? Of heeft er iemand tips over wat voor materialen hier voor geschikt kunnen zijn en hoe diep ik dit het beste kan maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, door de hele tuin, dat valt in de praktijk erg mee.

Ze lopen een cm of 50 per jaar maar als je dat oogst en daarna schoffelt zijn ze zeer goed in bedwang te houden.

Ze lopen uit met zachte scheuten en die schoffel je in het voorjaar zo weer weg. 

Een kwestie van wat ruimte om  het aardpeerbed houden.

Opruimen hetzelfde. De houtachtige stengels verwijderen en dan elke week een keertje de schoffel er door.

 

Heb je geen schoffel dan kan je een barrière in de grond maken van bijv. oude grindtegels, goed aansluiten ,of wortel barrière van hpde.

 

 

1366360 RootBlock.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat wist ik niet @Patrijs. Ik dacht dat het echt een kriem moest zijn om ze weer weg te krijgen als je ze eenmaal in de tuin hebt staan.
Natuurlijk heb ik wel een schoffel maar het lijkt me fijn als het lekker onderhoudsvriendelijk is. Dat van die grindtegels vind ik wel een idee.

 

@MSDG We zijn met zn tweetjes dus dat is ook een goed idee! Heb je die spaciekuip ingegraven of gewoon als hoge bak staan?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ander dingetje om misschien rekening mee te houden is stormgevoeligheid. Ik heb ze niet meer op de tuin omdat ze altijd omwaaien en dan andere planten omknakken of bij de buren op bezoek gaan (ondanks constructies met palen en dergelijke). Maar ik had ze aangeplant  met aardperen uit de winkel en die werden al gauw 2,5 of 3 m hoog. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...