Jump to content

Afscheiding maken aardperen

mus

Recommended Posts

Ik wil graag aardperen gaan telen maar ik heb begrepen dat ze zich graag door de hele tuin verspreiden. Daarom wil ik ze het graag een beetje moeilijker maken. 

Ik wil graag een ondergrondse afscheiding maken waardoor ze niet te veel kunnen gaan wandelen. Heeft iemand dit toevallig eerder gedaan? Of heeft er iemand tips over wat voor materialen hier voor geschikt kunnen zijn en hoe diep ik dit het beste kan maken?

Nou, door de hele tuin, dat valt in de praktijk erg mee.

Ze lopen een cm of 50 per jaar maar als je dat oogst en daarna schoffelt zijn ze zeer goed in bedwang te houden.

Ze lopen uit met zachte scheuten en die schoffel je in het voorjaar zo weer weg. 

Een kwestie van wat ruimte om  het aardpeerbed houden.

Opruimen hetzelfde. De houtachtige stengels verwijderen en dan elke week een keertje de schoffel er door.

Heb je geen schoffel dan kan je een barrière in de grond maken van bijv. oude grindtegels, goed aansluiten ,of wortel barrière van hpde.

1366360 RootBlock.jpg

Oh dat wist ik niet @Patrijs. Ik dacht dat het echt een kriem moest zijn om ze weer weg te krijgen als je ze eenmaal in de tuin hebt staan.
Natuurlijk heb ik wel een schoffel maar het lijkt me fijn als het lekker onderhoudsvriendelijk is. Dat van die grindtegels vind ik wel een idee.

@MSDG We zijn met zn tweetjes dus dat is ook een goed idee! Heb je die spaciekuip ingegraven of gewoon als hoge bak staan?

Ander dingetje om misschien rekening mee te houden is stormgevoeligheid. Ik heb ze niet meer op de tuin omdat ze altijd omwaaien en dan andere planten omknakken of bij de buren op bezoek gaan (ondanks constructies met palen en dergelijke). Maar ik had ze aangeplant  met aardperen uit de winkel en die werden al gauw 2,5 of 3 m hoog. 

• Like 2