Ga naar inhoud

Nieuw Hier, eerste jaar een makkelijke moestuin gaan beginne

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben Miranda, een thuisblijfmoeder van 32 jaar en heb 1 zoontje van 2 jaar, en vorig jaar had ik bakken gekocht bij de welkoop om een makkelijke moestuin te beginnen maar door omstandigheden was het er niet van gekomen om er aan te beginnen. Maar dit jaar wil ik beginnen.

heb 3 bakken van 1m2 tot mijn beschikking en ik wil vooral lekkere dingen er in gaan kweken. Ik ben een totaal leek wat de tuin betreft en weet niks van groente alleen de dingen die de groenteman mij vertellen kan

alle tips zijn zeer welkom!!!!

ik heb al gelijk heel veel vragen.

waar koop ik geschikt zaad voor de mm?

waar moet ik opletten?

hoe kom ik er achter hoeveel er van elke in een vak kan?

hoe kom ik er achter wanneer ik kan zaaien?

waar kan ik zien hoelang het duurt voor dat ik het kan eten?

en verder wat heb ik allemaal nodig?

oja me tuin ligt op het zuidwesten geen idee of het van belang is!

Geplaatst:

Welkom Miranda. leuk dat je gaat beginnen met een moestuintje.

Waar je zaden kunt kopen:

Zie: webshops-binnen-buitenland-t300.html

en in het tuincentrum hebben ze ook heel veel keus!

HOeveel in elk vak:

Zie: hoeveel-planten-in-vak-square-foot-garden-t158.html

Hoelang duurt het voordat ik kan oogsten

Een indicatie staat vaak op het zaadzakje. Er zijn een aantal groente die erg makkelijk te telen zijn en snel groeien zoals pluksla en wortels.

Benodigdheden:

Zijn de bakken al gevuld? Voor de rest zijn je handen je belangijkste werktuingen in de mm

• We beantwoorden je vragen graag, laat maar komen (liefst per vraag een appart bericht, zo zijn ze makkelijker en overzichtelijker te beantwoorden.

Geplaatst:

Hoi Miranda, welkom

Je kunt ook wachten tot april/mei en dan jongeplantjes uitzoeken bij tuincentrum of op de markt,

opzich is dat het makkelijkst wat ik kan bedenken.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

ten eerste lijkt mini-gereedschap me wel handig,

ten tweede kan ik je aanraden geen zaden te halen maar in de lente kant en klare plantjes te kopen. het is wel ietsje duurder maar je hebt maar zo weinig van elke soort nodig!

vaak kun je ze op de markt halen en krijg je er alle info die je nodig hebt erbij. verder is welkoop een goed adres voor jonge planten. volgens mij heet welkoop in het zuiden van het land boerenbond.

misschien is het handig om eerst na te denken over de soorten die je wilt hebben en dan af te strepen

een paar nuttige links voor je:

http://www.makkelijkemoestuin.com/

http://www.boerenbond-welkoop.nl/advies/plant-en-zorg/smullen-uit-eigen-tuin/vierkante-meter-tuin

http://www.onzevierkantemetertuin.nl/

http://www.dewiltfang.nl/default.asp?pageid=8&webgroupfilter=10370&language=NL

• 3 weeks later...
Geplaatst:

voor mij is het ook een nieuw project. Ik ben me momenteel aan het inlezen via de site van welkoop/boerenbond (veel info) daar hebben ze ook veel zaden. Ik vind ook zaden bij de biologische winkel, die zijn wel duurder. Bolster heet dat volgens mij. Misschien even googelen?

Een fijn boek vond ik het boek over moestuinieren van Modeste Herwig; De Familie Moestuin. (blauw/groene kaft) Ik heb hem bij de bieb gehaald. Heel veel nuttige info, ook per plant en wat wel en niet bij elkaar kan staan. (nu snap ik ineens waarom sommige dingen bij mij niet goed lukten in potten vorig jaar...)

Als je al 3 meterbakken hebt, dan zou ik gaan voor 1 groenten, 1 kruiden en 1 bloemen of 'snoep' ook leuk voor je kindje: aardbeitjes enzo.

Oja, het boek van meester bert over schooltuintjes (De Groene Hemel) is ook echt en aanrader! Voor kinderen geschreven, maar ik leerde er veel uit

ik ben zelf ook nog aan het kijken wat ik ga doen, wat ga ik zaaien/opkweken en wat ga ik als plantgoed aanschaffen....wordt vervolgd.

Geplaatst:

Hallo Heidi,

Grappig te lezen dat jij de boeken opnoemt die ik maandag bij de bibliotheek heb geleend om me in te lezen voor de moestuin. De Familie Moestuin leek mij een goed boek bij de boekenwinkel, dus ik dacht voor ik die aanschaf (of eigenlijk mijn zoon voor mijn verjaardag) wil ik die eerst doorlezen of het wel een geschikt boek is. Heb De Groene Hemel ook geleend, en Eten uit eigen tuin. Ook heel handig met vele recepten. Soms is kindertaal wel erg fijn voor beginnende moestuiners

Groetjes, Helly

Good things come in small packages

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...