greetje11 Geplaatst: 17 april 2012 Geplaatst: 17 april 2012 Greetje ik heb nog een citroentijm zaailing die niet in de grond is gegaan..zal ik die voor jou bewaren? Graag Jet,lees dit nu pas Had je dit gelezen Jet Heb je een paar dagen gemist op het forum, maar heb begrepen dat je op stap was
appelvrouw Geplaatst: 17 april 2012 Geplaatst: 17 april 2012 Gelezen Greetje..je naam gaat op een labeltje in het plantje !! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Geplaatst: 18 april 2012 Tot nu toe heb ik dit staan: Appelvrouw: stevia, hertshoornweegbree, rozemarijn, 7-jaars spin., rucola?, 2x wilde asperge, Suikerwortel, stuk van de zuring breedblad, stukje rode zuring, zilverwitte alsem, ananassalie, prei, kefirThessa: Stevia, rozemarijn, ananassalieGeedee: eucalyptus, egyptische ui, knolselderij, kefirKruidje: Roomse kamille, vaste maanzaad, rozemarijnEva: - Bronzen venkel- citroentijm- Echte heemst- Grote bevernel. - Frans/Spaanse zuring- Wolfsmelk- Ananassalievan bovenstaande een per stuk -roomse kamille/ kruip kamille- 7-jaars spinazie zaailingen (net opgekomen). - vaste papaver met eetbaar maanzaad. Zaailingen van dit jaarvan bovenstaande een paar plantjes Dennis29: 3x Wilde asperge, ananassalie, groene appel-, lavendel-, basilicum-, limoen-, citroen-, en aardbeimunt, 7-jaars spinazie, oesterblad, cola kruid, franse zuring, apiosLisa: 7-jaars spinazie, rozemarijn, salie, citroentijm, vaste rucola, Ananas salie, kerrieplantHelly: rabarber, stevia, colakruid, brandnetelgier, valeriaan, tijmMargareth: egyptische ui, echte heemstHeylane: Rabarber, chocolademunt, lavendelmunt, vaste maanzaad, kaneelbasilicum, rozemarijn, ananassalie, sint janskruidMarieke: Witte asperge, colaplantje, Zilverwitte alsem, broedeitjes Bresse kipBonnie: ananassalie, gewone salie, Franse DragonThea: AnanassalieJasmin: Ananassalie, absinth, JuteGreetje11: 2 a 3 kippies, kefirkorrels, stevia, tijm Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Ik heb nog wel een Wolfsmelk die wel bijna 1,50 wordt. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Eva Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 oh Thea, zet daarvan maar eentje voor mij op het lijstje...
thea Geplaatst: 19 april 2012 Geplaatst: 19 april 2012 okéé http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Eva Geplaatst: 19 april 2012 Geplaatst: 19 april 2012 fijn! ik hoop wel dat je wat meer van mijn ruillijstje kunt kiezen...het begint wat scheef te trekken!
Jorieke123 Geplaatst: 25 april 2012 Auteur Geplaatst: 25 april 2012 Heeft iemand nog een tomatillo plantje? Wil ik wel eens proberen. Edit: Ik lees dat je er dan 2 moet, voor de vruchtzetting... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Geplaatst: 26 april 2012 Heb je ze al eerder gekweekt/ook gegeten? Na de litchi-tomaat heb ik het niet meer zo op probeersels die "fantastisch!" zouden zijn... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Geplaatst: 26 april 2012 Ik heb trouwens zaadjes binnen van rankspinazie. Een winterharde klimmende soort. Ik noem em steeds klimspinazie, moet ik mee ophouden... 'klimspinazie' is niet winterhard, 'rankspinazie' wel. Het gaat hier om de Hablitzia tamnoides.Ik heb ze gisteren pas gezaaid, maar als er nou heel wat op komt, dan kan ik er wel wat missen op de moestuindag. Ik heb 1 potje in de kas staan, en 1 buiten op een beschut plekje. Moet goedkomen zou je zeggen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Hou me aanbevolen voor de Hablitzia tamnoides plantje als je over hebt. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Helly Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Ik heb trouwens zaadjes binnen van rankspinazie. Een winterharde klimmende soort. Ik noem em steeds klimspinazie, moet ik mee ophouden... 'klimspinazie' is niet winterhard, 'rankspinazie' wel.Moet ik mijn bloempot scherf gaan aanpassen omdat jij t zo hebt genoemd En ik denken ik zet m zo neer dat ie de boom in kan... letterlijk! Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Geplaatst: 26 april 2012 Ja sorry Helly Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Geplaatst: 26 april 2012 Tot nu toe heb ik dit staan: Appelvrouw: stevia, hertshoornweegbree, rozemarijn, 7-jaars spin., rucola?, 2x wilde asperge, Suikerwortel, stuk van de zuring breedblad, stukje rode zuring, zilverwitte alsem, ananassalie, prei, kefirThessa: Stevia, rozemarijn, ananassalieGeedee: eucalyptus, egyptische ui, knolselderij, kefir, jasmijnKruidje: Roomse kamille, vaste maanzaad, rozemarijnEva: - Bronzen venkel- citroentijm- Echte heemst- Grote bevernel. - Frans/Spaanse zuring- Wolfsmelk- Ananassalievan bovenstaande een per stuk -roomse kamille/ kruip kamille- 7-jaars spinazie zaailingen (net opgekomen). - vaste papaver met eetbaar maanzaad. Zaailingen van dit jaarvan bovenstaande een paar plantjes Dennis29: 3x Wilde asperge, ananassalie, groene appel-, lavendel-, basilicum-, limoen-, citroen-, en aardbeimunt, 7-jaars spinazie, oesterblad, cola kruid, franse zuring, apiosLisa: 7-jaars spinazie, rozemarijn, salie, citroentijm, vaste rucola, Ananas salie, kerrieplantHelly: rabarber, stevia, colakruid, brandnetelgier, valeriaan, tijmMargareth: egyptische ui, echte heemstHeylane: Rabarber, chocolademunt, lavendelmunt, vaste maanzaad, kaneelbasilicum, rozemarijn, ananassalie, sint janskruidMarieke: Witte asperge, colaplantje, Zilverwitte alsem, broedeitjes Bresse kipBonnie: ananassalie, gewone salie, Franse DragonThea: Ananassalie, eventueel rankspinazie, aardbeimunt, citroenkruid, griekse bergtheeJasmin: Ananassalie, absinth, JuteGreetje11: 2 a 3 kippies, kefirkorrels, stevia, tijmDick: colakruid, franse dragon Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Is nie erg, maar komt ie wel redelijk ver in die boom denk je? Ik weet me God nie hoe hoog dat ding gaat groeien Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Geplaatst: 26 april 2012 Oh ja, hij gaat net zo hard als de klim-soort staat me bij. Ook een metertje of 3. Ik zoek het nog even op... Edit: Op de website van permacultuur Nederland: "De rankspinazie is een vrij onbekende plant in Nederland, in Zweden wordt deze plant echter als sinds 1700 verbouwd en gegeten. De plant staat in Zweden bekend onder de naam rankspenat. Rankspinazie is een klimplant en komt van origine uit de Kaukasus. De plant is volledig winterhard in ons klimaat. In de winter terug trekt deze plant zich terug in wortelknollen om het jaar erna weer uit te lopen in het voorjaar. De plant wordt 3m. hoog en in het voorjaar en in de voorzomer wordt het blad geplukt en gegeten gelijk spinazie. Deze meerjarige eetbare klimplant lijkt een interessante kandidaat voor permacultuursystemen in Nederland." Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 3 meter Wat is eigenlijk dan het verschil tussen de rankende en de klimmende soort? Ik zou zeggen aan de naam te horen niets, t komt beide een heel eind. Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Geplaatst: 26 april 2012 Tja, 'klim' was al in gebruik toen ze een nederlandse naam moesten verzinnen voor deze? De KLIM soort is dus niet winterhard. De RANK wel. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Even terug naar de Tomatillo: die is fris zurig van smaak. Ik gebruik hem in mn miesoepjes (hele lekkere, niet die van de supermarkt!) met heel veel verschillende groentes met o.a. dus de tomatillo's (gooi ik er rauw bij...) Maar denk dat je er ook heel goed een frisse zurige chutney van kan maken. En door salades en salsa's vindt ik ze ook lekker. Hebben wel een apart smaakje... Ben benieuwd hoe je ze vindt...
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Geplaatst: 26 april 2012 Nou, als Eva wat over heeft, dan houd ik mij aanbevolen. Er komen geen stekels aan toch? Jemig wat was die litchi tomaat een rot ding! Niet te vreten ook. Of nou ja... gewoon heel erg 'blah'. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Nee, geen stekels, mooie gele bloempjes waar mooie ballonnetjes uit groeien waar de tomatillo's dan weer in groeien... Ze zijn wel een beetje kleverig aan de buitenkant (als je ze groen plukt) vanwege die ballonhoesjes. En er is ook goed zelf zaad van te winnen. Mijn gekochte zaad en zelf gewonnen zaad doen het dit jaar even goed.
Eva Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 ze smaken een beetje als tomaten...maar dan anders ze zijn onmisbaar in een salsa heb ik me laten vertellen.ik ga ze wegens leuk resultaat en aparte smaak opnieuw kweken.ze worden vrij breed en toch zeker een meter hoog...ik had er vorig jaar een stuk of 5 op 2 vierkante meter en dat ging prima ze willen erg graag tuinaarde of turf om de worteltjes en de grond moet beslist goed los zijn. ik had er nog 2 op een plekje gezet waar niet gespit was en die wilden echt niet groeien...ze kunnen vrij laat nog gezaaid worden en je kunt de zaden prima Zelf oogsten. mijn zaden zijn pas vorige week de grond in gegaan.deze soort is paars van buiten en worden vrij groot.het lampionnetje lijkt als ze rijp zijn wat op een veel te strak bloesje waar ze uit zijn geknapt ze rijpen na het plukken nog wat na, net als de tomaat.sommige mensen laten ze aan de plant en pakken de tomatillo's pas als ze eraf vallen. ondanks jouw reacties over de stekeltomaat heb ik ze toch gezaaid...er zijn meerdere opgekomen dus ik zoek nog een aantal mensen waar ik een hekel an heb om ze weg te geven
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2012 Auteur Geplaatst: 27 april 2012 Super, we zullen zien.Ik heb gisteren nog gestekt: Chocolade munt, bonte appelmunt, gember (polei-)munt, franse tijm, hysop, franse dragon, en colakruid. En ik wil vandaag nog wat meer munt soorten stekken, dus ik vul het lijstje nog aan.De ananassalie stekken gaan als een gek! Ik heb ze nu bijna 2 weken in een potje staan, en er komen al wortels onderuit Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten