Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ze blijven gewoon lekker buiten hoor, ook de ouders en oom van de biggen hebben de hele winter buiten gelopen en zijn verder prima groot geworden.

Ze hoeven ook niet zo heel snel te groeien, langzaam vind ik veel fijner, is ook veel beter voor het vlees.

Wij voeren hier veel bij met brood en groenten van de bakker en super, gratis en altijd veel van voorradig, en het wordt me ook nog eens thuis gebracht, af en toe zelfs zulk mooi brood dat wij het eten ipv de varkens.

Geplaatst:

Ah ja, met dat voer gaat het zeker goed ja Hier blijven ze ook buiten hoor, maar de afgelopen winter zijn ze gewoon niet echt aangekomen. Dat komt echt nu pas weer (sinds het warmer is, al een tijd dus) Ze hebben toen voornamelijk aardappels en voederbieten gehad. Ook niet echt dik-maak-spul natuurlijk.

Gaat het brood in Duitsland niet gewoon weer naar de broodfabriek, zoals hier in NL?

Geplaatst:

Naar de broodfabriek?

De Jumbo (voormalig Super de Boer) geeft hier t brood wat overblijft na de zaterdag op maandag weg aan de kinderboerderij. Echt een hele kar vol. En zo vers, dat ik wel s de neiging had t mee naar huis te nemen.

Jorieke, gewoon s bij de supermarkten langs gaan om te vragen wat ze met t oude brood doen.

Dat terug naar de broodfabriek, nooit van gehoord. Wat doen ze er daar dan mee?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik krijg mijn brood en groenten van een oude man die het wekelijks langs brengt, tonnen vol.

Het brood week ik, daar gaan groenten en voor de zogende Madouc wat eieren doorheen, waarna het met veel plezier opgeslobberd wordt door de varkens.

Ook de kippen, eenden en varkens zijn gek op broodslobber.

Daarnaast krijgen de varkens regelmatig een nieuw stuk land om af te grazen.

Geplaatst:

Wij halen wekelijks ook wel wat groen afval hier uit de buurt. Vooral broccoli stronken, aspergeschillen, en andijvie. Dat gooien we in een grote ton waar we dan al aardappels in hebben gekookt (met afvalhout), en dan gaan er nog wat emmers gerste- of roggemeel in. Dat wordt een soort hele dikke pap, en dat gaat goed naar binnen bij de varkens. Ze douwen je bijna omver voordat je het in de trog hebt kunnen gooien

Dat meel vervangen we straks voor eigen geteelde tarwemeel.

Ik had net nog weer mail van een bakkerij hier in de buurt die het oude brood weer naar de bakkerij doet. En dat van zaterdag gaat naar iemand met veel geiten.

Tja, zie er maar eens tussen te komen In zo'n landelijk gebied.

Geplaatst:

Hier gaat bijna alles van de bakker en supermarkten naar de Die Tafeln, de duitse voedselbanken. Jammer voor mij, maar wel een goed initiatief vind ik. Als je ziet hoeveel er weg gegooid wordt zo gemiddeld bij een supermarkt

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

Doen jullie de zeug met biggen weer terug in de groep?

Heb Garou, ongecastreerde beer en BZN, gecastreerd samen lopen met Evil, een zeug die begin augustus biggen krijgt, ze hebben ruimte zat maar durf het tot nu toe niet aan en heb moeder Madouc met haar 8 monsters apart lopen, vanwege haar halstarrig hokweigergedrag zitten ze, nu het zo vaak regent, nachts op stal, zeer tot Madoucs ongenoegen.

Geplaatst:

We willen de dames nu weer terug bij de groep doen, de biggen zijn al dik 9 weken en die houden we misschien nog even apart. Dus moeders lekker zonder kids op pad de hele dag. Want die bloedzuigers lopen de hele dag achter ze aan.

Nadeel is dan weer dat de moeders nu weer de beer van zich af moeten schudden. Dat lukt ze goed hoor, maar het is zo'n gemopper en gebrom steeds.

Geplaatst:

Denk dat ik ze nog maar ff apart houd en straks als Evils biggen groter zijn een moeder en kind-groep maak.

Zou zonde zijn als er een big gesloopt wordt door die lompe kerels.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zo, net een wolvarken op de grond moeten houden omdat de dierenarts er even naar moest kijken. Ze was gelukkig nog lang niet volwassen-wolvarken-formaat, en vrij slapjes omdat ze al een tijdje niet/amper eet. Maar het was alsnog een klus voor 2 personen. Eigenlijk 3, want Jimmy (die we hadden afgeleid met eten) kwam steeds irriteren zodra het wolvarken begon te gillen en te spartelen. En als je op je knieën op de grond zit, wil je geen Jimmy in de buurt die je door lompheid onder de voet kan lopen. Hij is niet agressief ofzo, maar gewoon erg groot.

Voor een volgende keer maar een soort van quarantaine hoekje maken. Waar de rest niet bij kan.

'Nummer 5' (zo heet het wolvarken-zeugje ) heeft antibiotica gekregen, en iets om haar eetlust op te wekken. Nu moet ze woensdag wel weer goed gaan eten. Ze heeft nu flinke koorts. Haar ontlasting was verder goed (qua dikte/kleur, geen test gedaan ofzo) en ze drinkt wel. We wachten het af.

Geplaatst:

hallo Jorieke,

ik heb deze en je andere topics van jouw doorgelezen zal er best nog wat vergeten zijn .

Maar prachtig te zien hoe je het allemaal doet.

En heb er veel respect voor.

Zelf hoop ik ook meer vanuit mijn stuk grond te kunnen halen genieten en recycelen.

Varkens wilde ik eigenlijk nooit omdat ik bij een ander zag wat een zooi die maakt die staat 24/7 in de blubber

maar 2 hebben ong 10m2 tot hun beschikking.

Me weide begint nu net doordat het nu verdeelt is goed te groeien.

op foto's zie je de varkens gezellig in een groen wei tussen de schapen en geiten staan(die heb ik)

Maar om ze nu mijn hele weide te laten slopen zie ik nog niet zitten

wel zouden ze dienst kunnen doen in de stukken die wel geploegd moeten worden maar ook dat zijn niet de meters die jij heb.

Dus nu ik jouw verhalen lees twijfel ik wel of ik echt geen varkens neem.

ook wil ik van mijn boederijtje eten zeg maar

Heb nu kippen en hanen (1e jaar) en wil straks de hanen kuikens na een jaar laten slachten)

is nog een psychische knop omzetten maar wel beter voor mezelf en de kip die ik dan op mijn bord heb.

Maar ik volg je verhalen graag en leer er veel van en je brengt me op vele ideeën

groetjes Red

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Hoi Red

Varkens maken er wel een bende van ja. Je hebt rassen die iets minder wroeten, zoals de Kunekune's die we hebben lopen. Maar ook die kunnen ineens hun neus in de grond steken en heel wat gras omploegen als ze wat lekkers ruiken. En het gras zo goed als kort is.

De vleesvarkens (Duroc, wolvarkens) maken er sowieso meteen een zootje van, dat vinden ze heerlijk. Omdat we ze graag willen eten, en ze dus lekker moeten groeien, krijgen ze goed voer. Dan hoeven ze minder zelf te zoeken, en er groeit zowaar een veldje met (kweek)gras in het midden van de zandvlakte. Ze hebben gewoon geen zin/tijd om dat om te ploegen.

Om ze dus echt te gebruiken als ploeg, moeten ze minder goed eten, en het stukje land ook kleiner zijn (ach, zo leer je steeds weer bij he?)

Ik had in de planning dat Jimmy maandag ochtend naar de slacht zou gaan. Maar ik ben, heel erg dom, vergeten om een slachtblikje voor hem te bestellen. Dat is een oormerk van blik, die in zijn andere oor moet. Stomme regel... nog even een dier pijn doen voor hij wordt geslacht. Maar ja... regeltjes he?

Ik probeer er nog 1 te regelen voor maandag, maar ja...

Geplaatst:

Gisteren veel " plezier " gehad met Evil, ze zit sinds 2 dagen op stal omdat ze rond 2 Augustus moet biggen, maar madam was niet tevreden, gisteren mocht ze in de grote stal omdat ik haar stal, die uit 2 hokken van elk zo 'n 4x2 bestaat ging uitmesten en schoonmaken.

Omdatik de boel natgespoten had kon ze langer in de grote stal blijven maar de buitenlucht lonkte en Eve brak dwars door het hek voor wat zonnestralen en een modderbad.

Nadat haar stal weer droog en opgestrooid was heb ik haar er na enige moeite weer in kunnen krijgen om daarna een verdiende kop koffie te kunnen drinken.

Ik zat nog niet of daar was Evil weer, nu dwars door een andere staldeur heen.

Toen haar maar bij wolzwijnzeug Madouc en haar biggen geparkeerd, manlief heeft de rest van de dag in de stal gezeten om een deur de bouwen die Evilproof is.

Bij de biggen heeft ons varken met een raar gevoel voor humor het prima naar haar zin, gek genoeg ging ze zelfs liggen om de kleine monsters te laten " drinken " met de moeder geluidjes erbij en al.

Met dieren om je heen is je leven nooit saai.

Vandaag gaat Eve weer op stal, dat bevalt me het best, is overduidelijk niet haar keuze maar is voor mij wel het meest overzichtelijk en veilig.

Geplaatst:
vergeten om een slachtblikje voor hem te bestellen. Dat is een oormerk van blik, die in zijn andere oor moet. Stomme regel... nog even een dier pijn doen voor hij wordt geslacht.

Belachelijke regel. En waar is het goed voor dan?Is het nog gelukt en gaat het gebeuren morgen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nope, niet gelukt. De levertijd is 5 tot 10 werkdagen (op hun site staat dat ze snel leveren... de andere bedrijven zullen er dan wel weken over doen? ) ook moest er natuurlijk weer een andere tang voor komen. Kan zo'n merkje er niet in met 1 van de 2 andere oormerk tangen die we al hebben.

Ik weet zo even niet waar het voor is. vooral omdat we met zijn allen blijkbaar zo dol zijn op regeltjes? Bij andere dieren hoeft het niet...

@Yola: een heel gedoe dus! Haha je verveelt je idd nooit!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Wat een gedoe nog met die slachtblikjes voor een varken te willen slachten,ze verzinnen ook van alles,

Bedankt nog voor je antwoord.

Het is nog geen ja maar de nee is ook niet meer vast om een varken aan te schaffen.

Toch heb ik een paar vraagjes.

Hoeveel moet je er in een groep zodat ze het naar hun zin hebben of kan je er ook 1 (vind ik meestal niet zo gezellig voor ze)

En laat jij ze ook wel is bij je compost hoop?

hebben ze daar ook een goeie functie?

ik heb er een paar sinds kort en deze moeten ook omgezet worden voor het beluchten,

maar lijkt mij als hun er in tekeer gaan het aardig belucht wordt.

of zie ik dat helemaal verkeerd( )

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Varkens zijn graag met 2 of meer. Maar dat geldt eigenlijk voor elk beest. Varkens kruipen echt lekker tegen elkaar aan als ze liggen te slapen of te zonnen. En ze staan ook altijd in een groepje te ploegen.

Ik laat ze nooit bij de composthoop. Maar meer omdat die hopen bij de moestuin liggen, en ze daar echt niet kunnen en mogen komen. Ze hebben wel echt een stroomdraadje nodig. Zeker als je een groot ras neemt. Het hekje van mijn moestuin is ECHT niet varkens-proof

Ook denk ik dat ze er een grote rotzooi van maken, en dan moet je daarna weer alles bij elkaar harken en op hopen leggen. Of dat handig is?

Geplaatst:

Nou... Jimmy is weggebracht. De wekker ging om 5 uur, we moesten hem nog in de veewagen lokken/drijven.

Ik had hem gisteravond al in die wagen willen doen, zodat hij daar lekker kon slapen (veel stro er in). Maar dat hebben we toch niet gedaan, want ik bedacht me dat hij dan helemaal alleen zou moeten slapen (agossieieieieie ) en varkens slapen nou eenmaal liever met 2 of meer tegen elkaar aan. Dus vanmorgen moest hij voor het eerst die loopplank op. En de andere 2 varkens mochten er niet op. Lastig hoor Met een emmer met brokjes ging het goed!

Hij heeft gisteravond nog de 1e voederbiet van dit seizoen gehad! Vers voor hem uit de grond getrokken. En hij vond hem heerlijk

foto18599271344234927.jpg

foto17450121344235074.jpg

foto20421981344235083.jpg

Woensdag kunnen we hem ophalen, dus we hebben nog even om 2 kisten te maken voor de hammen, zout te kopen (grooooote zak) en ons mentaal voor re bereiden

Geplaatst:

Ik ben heel benieuwd naar het vlees van Jimmy. Je gaat twee hammen maken dus..en verder? Worsten? Gerookte spek? Paté natuurlijk ( heb je ook van die kleine beugelpotjes die ik ervoor gebruik?) Bloedworst maakte je niet geloof ik hè.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...