Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Yola toffe boerderij, tof hekwerk van betongaas denk ik en Garou is erg leuk om te zien

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

een mangalitza is inderdaad een wolvarken, de Garou lijkt inderdaad op een everzwijn maar is een blond wolvarken, vandaag hebben we een rode opgehaald, bleek bij thuiskomst een beertje te zijn dus........morgen weer terug, hoop dat deze gecastreerd is, hij is knalrood en heel krullerig, dan mag ie blijven en wordt ie ons eerste wolvarkenslachtoffer

Als wolvarkens geboren worden hebben ze ook de tekening van een everzwijn.

Op het moment is de Garou heel ziek, hij is kortademig en heeft al een paar keer overgegeven, hij heeft van de dierenarts antibiotica gehad, hij moet morgen nog een prik, mag ik zelf doen, dat is net zo'n drama als die rot-oormerken.

Onze moestuin is inderdaad omheind met betongaas, we gaan er ook nog een hek van maken waar alle kippen en eenden officieel achter moeten blijven, wat natuurlijk never nooit gaat lukken met die beesten van ons!

Wil er een beukenhaag voor gaan planten, dan wordt er doorheen gaan wat moeilijker.

Geplaatst:
de Garou lijkt inderdaad op een everzwijn

Onze moestuin is inderdaad omheind met betongaas, we gaan er ook nog een hek van maken waar alle kippen en eenden officieel achter moeten blijven, wat natuurlijk never nooit gaat lukken met die beesten van ons!

Wil er een beukenhaag voor gaan planten, dan wordt er doorheen gaan wat moeilijker.

Ja alle varkens stammen natuurlijk af van de everzwijn niet? ik vind dat wel mooi, zo`n varken dat zo`n natuurlijk uitzien heeft, mijn buurman was er heilig van overtuigd dat het een everzwijn was .

Wat gevogelte betreft, hebben jullie geen last van de vos?

Over de beukenhaag ( sorry Jorieke ff off topic), wij gaan in zachte dagen naar het (haagbeuk)bos en trekken de kleine boompjes voor de haag..onder sommige bomen zijn er honderden te vinden..het mag vast niet, maar is wel lekker goedkoop..)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Slim idee van de minibeukjes, moet toch het bos in op zoek naar noten voor mijn varkens, dan gelijk op beukenboompjes jacht.

ff een kleine update, de Garou is weer aan de beterende hand, hij was vandaag weer actief en ondeugend, hij heeft ondertussen ook een paar kameraden erbij, 2 zeugjes, duroc/bentheimer mix, en 2 wolvarkentjes, 1 dus die gisteren kwam en een beertje bleek te zijn, wel gecastreerd heb ik gehouden, en vandaag heb ik een klein wolvarkenzeugje opgehaald, zus van het gecastreerde beertje.

Gelijk ook een afspraak gemaakt voor over een half jaar, dan mag de Garou de moeder van de nieuwe biggen zwanger gaan maken, die komt hier dan een paar dagen logeren.

Overdag lopen de biggen in de grote schuur, en voor de nacht gaan ze naar hun wat kleineren hok, zo kunnen ze lekker rennen en ravotten en ondertussen de het stro wat nog weggehaald moet worden in de grote stal lekker loswoelen.

De nieuwste biggen zijn veel roder dan de Garou, die meer van de blonde variant is.

Volgende keer dat ik mijn haar ga verven wil ik het mangalitza rood

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hoi Yola, hoe gaat het met Garou nu ?

En hoe gaat het met de andere varkens hier?

Onze wollie-porkies krijgen al een dikkere haardos. Erg schattig

Word het bij jullie ook in zo'n rap tempo modderig?

Gelukkig kunnen ze hier binnenkort naar het weiland als het een beetje meezit ... Verheug me er zo op om ze straks in het weiland te zien rennen Hoop dat de paarden er ook zo over denken ..

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:
  • Auteur

Marieke, mogen ze dat weiland omploegen? Want ze zetten meteen hun neus in de grond

Onze 5 wollies, 1 duroc, en 1 kunekune zijn van het weekend verhuisd naar het stukje land waar de kapucijners, tarwe, gerst, etcetcetc heeft gestaan. Daar hebben de schapen alles eerst lekker kort gegraasd, en nu gaan de varkens het helemaal omwoelen:

92_fa180901302efdb12a8a82fc9680e4a4.jpg92_0349eaec810289776bdb0004326faf28.jpg

Geplaatst:

Hier zit iedereen binnen, door mijn haast om vriendinnen voor de Garou te vinden heb ik een zieke big in huis gehaald, die op haar beurt de hele boel besmet heeft, ze zijn er nu doorheen, alleen Madouc en haar broer, 2 rode wolzwijntjes hoesten nog een beetje.

De enige die niet ziek is geweest is Evil, ze is niet zo gemeen als ze klinkt maar is er wel eentje die ik in de gaten moet houden, een beetje een achterbaks varken.

Heb ze nachts in een stal tegenover Rosie,( die overigens sinds de Garou er is enorm heftig ruist, als ze dan bij hem in de buurt komt wordt hij heel enthousiast en gaat gigantisch stinken)laat ze niet bij Rosie, denk niet dat dat goed gaat komen.

Overdags zitten ze in de grote schapenstal, die nog uitgemest moet worden, maar dat wordt straks een stuk minder hard werken, ze hebben er de tijd van hun leven.

Wil zodra het weer wat beter is met ze naar buiten.

Ze zijn overigens ontzettend lief,als ik de Garou vraag waar zijn buik is gaat ie liggen, oogjes poetsen vindt ie ook het einde.

Evil en Em, duroc/bentheimer mixen, zijn ook heel tam, vooral Em, dat was degene die zo ziek was, ze was echt aan het klappertanden van ellende, nu is ze de liefste,omdat ik zo met haar aan het mutsen ben geweest heb ik een sterkere band met haar.

Madouc is ook al vrij tam, laat zich aaien maar gaat er nog niet voor liggen, haar broer weet denk ik dat we hem als eerste gaan opeten, hij blijft steeds ver bij mij uit de buurt!

Jorieke, jij hebt ook een beertje toch, hoe pak jij dit aan?

Ik hoop door veel kontakt een bepaalde band met hem op te bouwen dat ik als het nodig is ook het weiland in kan komen zonder aangevallen te worden, heb Garou zijn vader gezien, die had me daar een paar slachttanden in zijn bek........

Geplaatst:
  • Auteur

Och toch, iedereen in de lappenmand bij jou dus?!

Ja, we hebben 2 beren. De kunekune beer (is alleen vervelend, omdat hij steeds tegen je op botst omdat hij als eerste al het eten wil), en een wolvarken beertje. Nu nog jong, maar die wordt enorm! Daar ben ik ook wat nerveus voor, dat hij lastig en onhandelbaar wordt ofzo. Ze zitten nu ook nog allemaal bij elkaar, dus kan niet echt elk varken apart behandelen.

Later deze maand willen we wat stelletjes apart zetten, omdat de moestuin ook nog omgeploegd moet worden. Denk dat we daar o.a. de beer maar voor inzetten. Dichter bij huis, meer aandacht..

Geplaatst:

tjonge allemaal zieke biggen. dat is wel even lastig!

Gelukkig gaat het al beter. Succes ermee en beterschap!

Hier ook wat zorgen om de twee beertjes. ze worden wel gecastreerd binnenkort. Maar geen idee hoe dat in de toekomst zal gaan.

Jorieke, ja het is de bedoeling dat ze dat stuk gaan omwroeten. Het is nu zo'n( lelijk) typisch paardenweiland. Met extreem kale stukken waar het gras geen groeipunt meer heeft en stukken met navel hoog onkruid en gras dat ze niet meer eten. En de boel ( de aarde) is ontzettend aangestampt .

Als de varkens dat stuk dan klaar hebben ( wie weet hoe lang dat zal duren?)dan kunnen ze op het stuk waar nu de paarden overdag staan. dan kunnen we het omgewroette stuk misschien opnieuw inzaaien, hooien en dan de paarden erop en dan weer de varkens. Zoiets

Hoe hebben jullie de omheining op het veld waar ze nu staan?

Geplaatst:
  • Auteur

Joep had heel hoopvol 1 draadje schrikdraad geplaatst, op zelf gemaakte schuine paaltjes (zodat de varkens de paaltjes niet om kunnen duwen tijdens het wroeten). Maar daar sprong tijdens de verhuizing al meteen een varken(TJE) overheen.

We hebben er toen maar nog een draadje extra boven gespannen. En ik denk dat er straks nog 1 boven moet. Want we hebben nog geen vast hek tussen ons weiland en dat van de buurman. En we kunnen echt niet hebben dat die stopcontactjes zijn weiland staan om te keren!

Geplaatst:

Marieke, pas wel op met de castratie, de eerste keer dat we biggen lieten castreren kregen ze 1 prik, maar dat werkte niet geweldig, was een enorm drama, heel naar

Hierdoor laat ik bij castratie, altijd ook de plek waar ze gaan snijden verdoven, de ballen eigenlijk, hoewel die meer binnenin zitten bij varkens heb ik het idee.(dus krijgen ze 2 prikken)

Biggen waren hier zo ziek dat ik de dierenarts er zelfs bij heb gehad, eerste keer in 4 jaar varkenshouden dat mijn varkens antibiotica kregen.

Zelfs Roos is een paar dagen beroerd geweest, niet ziek genoeg voor een dierenarts maar het was een gemeen virus.

Tot nu toe stonden mijn varkens ook altijd achter 1 draadje, dat gaat geloof ik bij deze ook niet lukken, ze zijn wel een slag apart die wollies

Geplaatst:

Hehehe,springende stopcontactjes

Tja die castratie , bedankt voor de tip..... de ( duitse) dierenarts had het over narcose. Weet ook niet... ik vraag me ook af waar en hoe dat gaat allemaal.Ze zullen toch ook wel een pijnstilling moeten hebben voor als de verdoving uitgewerkt is? En moet het niet erg schoon blijven allemaal? Wij hebben niet echt een stal voor de varkens namelijk. We moeten nog een afspraak maken, dan hoop ik dat allemaal te kunnen vragen.

Yola, weet je wat het voor een virus was? Arme wollies ...

Geplaatst:

helaas heb ik geen idee wat voor virus het was, heb al lopen spitten op internet, op de symtonen, overgeven, koorts, hoesten en rillen, ga ervan uit dat het een griep was, varkensgriep dus........

Bij het castreren als ze goed verdoofd waren, zowel met slaapmiddel als de pijnstiller ter plekke, verbaasde het me hoe snel ze weer rond liepen en speelden.

Bij mij zaten ze wel op stal omdat de biggen hier op stal geboren werden, en ik er anders niet bij kon, was ook heel spannend om moeders buiten bereik te krijgen en houden terwijl haar kinderen het in paniek uitschreeuwden!

Binnen een kwartier na de castratie liepen ze alweer wat rond te wankelen.

Het schijnt dat als ze goed verdoofd zijn het trauma redelijk klein is, biggen helen echt achterlijk snel, mijn biggen waren ongeveer een maand als ze gecastreerd werden.

104hgde37281371850373.jpg

Geplaatst:

Aggut, kijk hoe rooooze! love.gif

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:

leuk ........

Geplaatst:

Jorieke even een snel vraagje: voer jij de varkens rauwe Kakai? Ik ben nu de Godiva`s op zaden aan t oogsten en dacht de pompoenen zelf aan de varkens te brengen..ik weet niet of ik ze moet koken, ik heb er nu 4 ( Godiva`s ) en dat gaat naar 11 varkentjes...

Geplaatst:

Dank! Ik ga het meteen brengen..ze zijn zo leuk die 11 rennende zwart-rose gevlekte vrolijkheidjes...ik moet ze niet te leuk gaan vinden

Geplaatst:

Vandaag Genoten van drie hele blije varkentjes die van 40 naar 4000 vierkante meter zijn gegaan. yeaaaaaaah rennende stopcontactjes go go go go !!!!! Erg gelachen

Geplaatst:

Geweldig leuk hè..

Wij hadden een mindere dag met de varkens ( ik heb ze niet zelf hoor, ze zijn van de buurman, maar er is er wel eentje voor mij bij) de varkens hadden griep, en iets dubbelops, de dierenarts heeft het gezegd wat het was maar dat kan ik niet onthouden. Het was én een bacil én een virus op de longen..drie zijn er overleden. Echt SHIT!Ik wist het niet, hoorde het vanmorgen. De andere 8 gaan wel weer erg goed gelukkig.

Geplaatst:

dat is nu altijd jammer ....

ben wel een vlees eter maar als een dier sterft heb ik daar wel mee leven mee ...

gelukkig gaat het met de andere weer goed

Geplaatst:

Oh, dat is jammer zeg Ik dacht dat varkens juist niet zo heel vaak ziek waren! Maar als ik dat hier zo lees arme porkies

Geplaatst:

Ja ik ben er eigenlijk wel goed ziek van. Vooral omdat ze net waren verplaatst. Van hun geweldige ren-je-rot stal naar meer een kot binnen. dat was nou niet mijn bedoeling..voor mijn varken. Ik heb zelf ook het idee dat dat ermee te maken kan hebben maar weet het natuurlijk nooit zeker. Dat heb je ervan als je het zelf niet doet.

De buurman heeft wel beloofd dat hij ze volgend jaar een stuk vroeger neemt zodat ze in die renstal kunnen blijven ( nu moesten de koeien erin)..dat betekend vroeger slachten.

Geplaatst:

ja jammer als dieren van groot na klein worden gehuisvest ......

gelukkig krijg jou varken welicht wel meer loop ruimte buiten heerlijk in zijn kot in het stroi en hooi .

als je hem of haar heb willen we natuurlijk foto,s zien

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic