Yola Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Dank jullie wel, zou zo maar kunnen Geedee, nadeel van dat gezoek op internet, af en toe weet je niet meer waar je info vandaan komt. Heb ook gelezen, ja, ik lees nogal wat af vrees ik dat Mangalitza's spekvarkens zijn.Ga nu eerst het avontuur aan met 2 biggen die ik straks ga ophalen, kruising duroc x bentheimer.Maak me daar best wel een beetje zorgen over, hoe vet het vlees van de wolvarkens kan zijn, helaas willen mensen voornamelijk mager vlees, denk dat ik maar varkens met anorexia moet gaan fokken ofzo........... Nu ik zowel een wolvarken en een vleesvarken in stal heb zie je ook het verschil in nest bouwen, de kleine woolie bouwt een nest waar ie helemaal in kan kruipen, hij bedekt zich echt met stro, Rosie maakt een nest waar ze als het ware tussen ligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Van die nesten zou ik graag foto zien, Jorieke heeft me dat al een x verteld en tot die tijd wist ik geeneens dat varkens dat deden, en ik vindt dat grappig en leuk idee dat ze dat doen. @Yola is een varken bij jouw echt een huisdier of echt voor de slacht ?doordat je er zo enthousiast over verteld twijvel ik daarover Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 Wat is het verschil tussen huisdier en de slacht? In manier van houden dan? Ik heb dat nest maken al eens willen filmen, maar ze doen dat vaak tegen de avond, en sowieso is het lastig om binnen te filmen. Ze zijn er altijd heel druk mee Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Wat is het verschil tussen huisdier en de slacht? In manier van houden dan? Krijg je geen antwoord op weet je best wat ik bedoelde Filmpje zou inderdaad wel tofst zijn om te zien. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Ook mijn varkens zijn voor de slacht, zolang ze hier zijn zorg ik optimaal voor ze, ik probeer ze zo natuurlijk mogelijk te laten leven en heb ook absoluut een band met ze.Rosie mijn moestuinvarken wordt geslacht zodra we een huisslachter gevonden hebben, samen met een buurman zijn we allerlei recepten voor vleeswaren aan het verzamelen, met hem doe ik ook het slachten van de hanen.Eigenlijk zijn alle dieren hier om uiteindelijk opgegeten te worden met uitzondering van mijn kinderen, de honden en de katten, maar ook daar heb ik geen moeite mee dat die in bepaalde landen gegeten worden, denk dat een gemiddeld varken meer intelligent is als een gemiddelde hond of kat, dus waarom zij wel en de ander niet?? Mijn biggen liggen nu lekker onder de lamp, toen ik daar gisteravond aankwam, na een rit door de mist, moesten we naar een achteraf schuurtje waar een paar sneue biggen zaten, liefst had ik ze allemaal meegenomen.1 is vrij mager en liep vanmorgen te klappertanden, had ik nog nooit van een varken gehoord, heb haar mijn oude staljas omgedaan en de warmtelamp opgehangen, oortjes zijn nu lekker warm en het klappertanden is voorbij.De kleine Houdini (die nu overigens Garou heet) is helemaal gelukkig met zijn 2 vriendinnen, hij ligt er heerlijk bij te slapen, moet nu gaan oppassen met eten, de Garou is nogal hebberig en de kleinste nieuwe nogal mager, die heeft duidelijk een beetje extra aandacht nodig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 @Yola: Zo gaat dat bij ons ook (ook dat van honden en katten ) Met kippen zijn we dan de laatste tijd iets minder verzorgerig... Als er eentje niet tegen de kou kan, willen we hem nog wel eens een dagje onder een lamp zetten om op krachten te komen. Wat privé voer, etc. Maar ze moeten zich daarna wel weer redden. Anders heb je op een gegeven moment van die kas plantjes rondlopen die omvallen zodra het een keer vriest 's nachts. Beetje survival of the fittest he? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Stoerdoenerij natuurlijk, das simpel te bewijzen dan eet je je eigen hond/kat toch op Me hond is me kameraad, is dat bij jullie varkens ook zo (Verder ga je een beetje voorbij aan de problemen in andere landen die honden/katten eten, het is niet het eten opzich maar de rotbehandeling die ze van te voren krijgen en afschuwlijke dood, daar wordt tegen gestreden.) Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 (edited) Inderdaad zijn varkens hartstikke intelligente beesten. Reden voor ons om weinig tot geen varkensvlees te eten. Niet zo zeer omdat we ertegen zijn maar wel omdat de manier waarop ze groot gebracht worden nog al wat te wensen over laat. Super dus dat jullie het hele proces zelf mee maken! Ik vond deze blog wel heel interessant om te lezen. Vervolg vind je hier en hier en hier Edited November 14, 2011 by Guest Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 We hebben in China nog gezocht naar hondenvlees, maar konden het nergens vinden. Ik had het wel eens willen proberen.Natuurlijk eet ik mijn eigen honden niet op, die hebben we als kameraad idd. Maar de varkens komen ook als we ze roepen, we krabbelen op hun buikjes, en proberen ze 'zit!' te leren We zorgen dat ze een lekker mandje hebben, en verzorgen nagels/oren etc. Uiteraard is het totaal niet goed dat (met wat voor een beest dan ook) mensen zo met dieren omgaan zoals dat met honden het geval (schijnt) te zijn. Maar eigenlijk worden er heel veel beesten (in min of meerdere mate) slecht behandeld, dus gaan we straks extra genieten van ons vertroetelde varkensvlees. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Ik weet niet of ik hond zou kunnen eten hoor. Stom natuurlijk want ook een dier... maar zou volgens mij in mijn achterhoofd beaglegepiep horen als ik naar m'n bordje keek. Weet dus ook niet of ik zou kunnen wat jullie doen. Denk graag van wel want vind dat als je iets eet je er je ook heel bewust van moet zijn WAT je eet. Mijn schoonmoeder eet bijvoorbeeld al geen kip als ik kip uit de oven maak omdat het dan herkenbaar is, maar wel kipfilet. Beetje hypocriet vind ik dan.... maar ja, dat is het niet willen eten van hond en wel een karbonade naar binnen schuiven in feite ook. Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 Voor mijzelf vind ik het het grote verschil dat we de varkens hebben met als doel ze te slachten. Je weet van te voren dat ze weer weg gaan. Daarom kunnen we ook hondjes opvangen tot ze een baasje krijgen, en willen we ze niet allemaal zelf houden. Maar misschien zijn we ook wel leeg van binnen Kan ook. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 We geven de varkens trouwens sinds vandaag 's ochtends een emmer aardappels, en dan richting de avond (nu) een emmer appels of andere brij van brood/restjes. We hebben namelijk een beetje het idee dat ze niet meer werken voor hun eten. Ze moeten een heel stuk voor de zoveelste keer omploegen, er ligt nog genoeg te eten (graspollen, wortels van onkruid, etc) maar na 2 emmers voer in de ochtend kruipen ze hun bedje weer in. Nu dus 1 emmer, dan kunnen ze lekker wroeten, en daarna nog een emmer. Om lekker met volle buikjes te gaan slapen, en lekker dik te worden (aangezien Oprah altijd zegt dat het niet goed is om vlak voor het slapen nog wat te eten... ) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 zal het niet ""gewoon"" zijn dat ze nu minder actief zijn omdat het kouder/winter wordt meeste dieren gaan toch meer slapen en minder actief zijn.Lekker warmtelamp vindt ik wel weer cool van Yola dan kunnen ze even opwarmen, met vorst straks krijgen me kippen ook zo'n lamp ze hebben al een extra dikkelaag stro en kratten hooi om in te zitten, dat willen je varkens vast ook. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 Klappertanden heb ik een varken idd nog nooit horen doen. Even lekker vertroetelen, en dan 'afharden' De wolvarkens houden juist van kou, die hebben in de zomer pas weer extra bescherming nodig. Omdat ze niet goed af kunnen koelen met zo'n vacht.Ze hebben verder een hok vol stro waar ze elke dag weer opnieuw een nest in maken (om er vervolgens met zijn 8-en in te ploffen) Ze zijn op koude mistige dagen wel minder actief. Maar met zo'n zonnetje moeten ze weer lekker wroeten. Ze hebben iig vandaag alweer meer gewroet dan de afgelopen week. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Mijn kippen vertroetel ik door het kammetje en de lellen intesmeren met vaseline, de pootjes doe ik ook een beetje.Dit is goed vooral bij strenge vorst kan soms zo een korstje op de kam of lel komen, stukje eraf gevroren denk ik of stuk gevroren.Dus Jorieke je hebt ongeveer 100 kippen dus je hebt heel wat intesmeren morgen, en omdat dit het varken topic is dacht ik dat varkens mischien ookwel graag (maar dan helemaal) ingesmeerd worden met vaseline ook hun oren en staart, alvast succes Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 aanstaande zaterdag ga ik een wolvarken zeugje ophalen, dan kunnen de Garou en zij naar buiten, ga een hut van stro bouwen in de moestuin, die is het makkelijkst dicht te maken.De 2 mixjes blijven eerst lekker binnen, de lamp blijft aan tot ze niet meer zo koud zijn, het is nog ernstiger hier, ze liggen nu op een matrasje met een dekentje erover en dan onder de lamp en tussen het stro. Hier zijn de varkens met de koude ook een stuk minder actief, zou ze niet snel minder eten geven, ze kunnen alle extra calorieën gped gebruiken voor de winter lijkt me.Hier is Rosie ook wel klaar met de moestuin, ze gaat er morgens nog wel vol enthousiasme in maar staat zo'n 3 uur later al te gieren van dat ze naar binnen wil.Loop dan meestal een stuk met haar en de honden,dat vindt ze geweldig, om daarna heel tevreden de stal in te gaan en zich aan haar op 1 na grootste hobby te wijden.................. slapen. Heb ook een website, daar staan foto's van mijn beestenbende.http://www.wooligans.eu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 Begrijp me niet verkeerd, ze krijgen niet minder voer. Maar eerder wat meer verspreid over de dag. Plus dat ze zelf wat meer gaan zoeken, en dan ook warmer blijven (bewegen bewegen!) @Hans: hahaha we gaan geen beesten insmeren met vaseline hoor. We zorgen dat ze niet zo in de wind staan (moeten nog wat plaken timmeren), ik heb alle kiertjes en gaten van het hok dichtgestopt met wol, en er moet nog een kleinere ingang in de deur worden gezaagd. Nu staat de hele deur open (alleen overdag) en als het dan gaat sneeuwen of regenen dan kan het naar binnen waaien. En verder hebben we allemaal beesten uitgezocht die zich moeten kunnen redden in kou. De ganzen en schapen slapen iig liefst buiten. Maar kunnen wel in een schuilhokje. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 meeste beesten redden zich denk ik ook prima, big is gewoon erg sneu, moet haar misschien maar een jasje gaan breien van mijn schapenwol...............Slim idee om gaten dicht te stoppen van wol.Mijn schapen zijn ook gewoon de hele winter buiten, zonder stal of schuilruimte, vorig jaar voor het eerst gedaan ondanks de kou en de sneeuw en dat is me eigenlijk prima bevallen.Krijg ook vaak te horen van boeren die er echt verstand van hebben dat je je dieren beter kunt afharden, met het risico dat er af en toe 1 het niet overleeft, inderdaad, survival of the fittest, hierdoor krijg je een gezond dierenbestand, maar ja, ik ben niet verstandig en knoei met lampen en flesjes bij paplammeren, en sneue varkens. Zie in gedachte al allemaal glibberige glimmende varkens rondlopen , helemaal geweldig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 Met een schaap of een varken is het al een stuk moeilijker om je niet al te druk te maken als ze zwakjes zijn/doen. Met kippen lukt het ons nu aardig.Een kuikentje met spreidpootjes wordt nou eenmaal bijna nooit een gezonde, goed lopende kip. We hebben 1 van onze 1e kuikens in leven gehouden toen hij een zielig pootje bleek te hebben. En hij kon zich hinkend ook heel goed redden! Tot hij ouder en zwaarder werd, en steeds verder schuin groeide En dan moet je een volwassen kip uit zijn lijden verlossen.... En zo nog een paar van die gevallen waar we wat van hebben geleerd Hier lagen de schapen naast hun schuilhut, in de sneeuw te slapen vorig jaar Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 Prachtig, dat Coburger Fuchs lammetje. Hopelijk hebben we er daar ook wat van rondhuppelen volgend jaar. Edit: Dat 'spaarvarken' is ook een super idee zeg! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 15, 2011 Author Share Posted November 15, 2011 Ik heb een advertentie op marktplaats lopen, waarin ik vraag om schillen, groenafval van bijv. kwekerijen, restaurants, wat dan ook, en valfruit enzo.En eens in de zoveel tijd voelt iemand zich geroepen om mij te mailen dat dat allemaal helemaal niet mag. Dat brood slechts is voor varkens, en dat je ze ook geen schillen mag voeren. En keukenrestjes voeren is bij wet verboden! Ik begin vaak een mailtje terug te typen, kan amper uit mijn woorden komen omdat ik me zo aan ze erger, en klik de boel dan maar weer weg en verwijder het mailtje.Ten 1e vraag ik niet om (vlees bevattende-)resten van restaurants. Ik weet ook wel dat dat niet mag (ook al geldt dat vooral voor de industrie varkens lijkt mij... maar goed)Ten 2e kan ik me echt niet voorstellen dat schillen niet naar de varkens mogen. Tenzij er natuurlijk gif op zit, maar dat lijkt me logisch.En ten 3e kan je me ook echt niet vertellen dat het (af en toe) geven van brood zo slecht is. Het is een dikmaker, zeggen ze dan. Tja..... Dat is nou net de bedoeling! Maar even serieus: zolang je ze niet elke dag meerdere broden geeft (ze krijgen op het moment met zijn 8-en 1 brood per dag, gemixt door gekookte schillen, stengels en andere groene dingen.) slaat die opmerking nergens op. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Maar Jorieke, weet je dan niet dat wilde varkentjes alles wat ze eten eerst netjes schillen en wassen? Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Tot nu toe lukt het me om mijn dieren als persoonlijkheden te zien, maak me af en toe wel een beetje zorgen over hoe dit later moet met een nog grotere dierenstapel, nu nog geef ik al mijn paplammeren de fles, enorm druk, in de lammertijd krijg ik nauwelijks slaap, maar het is de moeite waard, verder vang ik ook elk jaar lammetjes, eendjes en sinds dit jaar ook egels op die mensen vinden, die probeer ik weer gezond en sterk te krijgen en daarna zet ik ze uit bij ons in de tuin waar ik blijf bijvoeren zolang nodig is.Ik hoop uiteindelijk een soort van zorgboerderij te gaan runnen, zoiets heb je hier helemaal niet.Heb hier nu een baan waarin ik gehandicapte kinderen van huis naar school en omgekeerd rondrijd.We zijn nu nog niet zover, boerderij is nog niet af, moet denk ik ook nog een soort van opleiding volgen voor we zover zijn. Uiteindelijk hoop ik van de boerderij te kunnen leven, hoe precies heb ik nog niet duidelijk, maar we hebben iets geweldigs in handen, rijk worden hoeven we niet, hard werken vind ik ook niet erg, langzaam komen we er (schreef ze hoopvol) Wat het voeren van resten betreft, is het niet zo dat je alles mag voeren zolang je het maar van te voren kookt? Rosie aan het werk Rosie op zoek naar de uitgang de Garou, voorheen Houdini Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 Leuke foto's Yola! Die had ik de vorige keer niet bij dit bericht gezien Wij hebben net de 6 wolvarken 'biggen' voorzien van oormerken. Poeh, dat blijft toch wel mijn minst-favoriete taak. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Dames, ik heb tot nu toe nog niet veel op dit topic gelezen, ik heb hier (op foto`s) gisteravond met mijn buurman (vriend en varkenshouder) bekeken..van hem hebben we ieder jaar het slachtvarken.Hij vroeg zich af of de Garou een everzwijn is (hij was er van overtuigd).Ik probeer hem aan zo`n wolvarken te praten..of een mangalitza ( of is dat hetzelfde) voor volgend jaar. Het grote moedervarken is dood gegaan, en nu komen de jonge biggetjes van een grote varkensboer hier uit de buurt ( een Nederlander nota bene), dat is zo jammer, eerst renden de varkentjes vanaf geboorte rond in de wei, nu komen ze pas eind augustus.Zo jammer dat ik hier niet woon, ik nam meteen mijn eigen varken!( en geiten, want daar ben ik gek op..toggenburgers) en kippen en konijnen enne... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts