Jump to content

Varkens

Jorieke123

Recommended Posts

Hoe komt het dat kuilgras zo goed scoort en veel minder van nodig is dan bij vers weide gras , ik

zou denken dat de laatse het verse best zou scoren maar omdat er veel meer van nodig is ter vervanging van varkens brok blijkbaar niet, dat vindt ik best bijzonder.

Kuilgras is compacter en bevat minder water...dus op 200 gr evenveel voedingsstoffen dan 700 gr vers

Sorry dat ik zo kom binnenvallen.

Sinds twee weken hebben we varkens.

Lees hier graag mee.

Onze wollies (Hongaarse wolvarkens) toen we ze net hadden opgehaald, twee blonde en een zwaluwbuik :

380903_2140580390135_1114941950_31878836_941009855_n.jpg

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Ik zou het niet weten Hansm, zou denken dat ze deze winter al een beste vacht krijgen.

Misschien weet Jorieke het?

Ze staan van de tamme varkens-rassen het dichtst bij het wilde zwijn heb ik begrepen.

Fantastich hoe hun neusje extreem gevoelig is en tegelijk ontzettend krachtig.

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

We hebben alle tuinkers uit de gedroogde planten gemept, en die zaad-arme/loze droge planten hebben we bij de varkens en de kippen gegooid. Zo kunnen ze er lekker doorheen snuffelen, en de kippen vreten de laatste zaadjes op. De varkens moeten de boel nu lekker onderwroeten, dan maken ze de grond weer wat beter

92_4d95f1c944aa8c1e790f2a0404d19567.jpg

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Oh dat ziet er echt gezellig uit, mijn Houdini krijgt er morgenavond twee vriendinnen bij, helaas nog geen wolvarken zeugjes gevonden maar wel 2 duroc- bentheimer mixen, is ie tenminste niet meer zo eenzaam.

Ze zijn wel heel anders vind ik, die wolvarkens, die kleine hier kijkt een stuk alerter uit zijn ogen als mijn andere varkens deden, hij is ook razendsnel en gelukkig redelijk trainbaar, ik probeer mijn varkens altijd wat basisdingen aan te leren zoals komen als ik roep en mijn hand aanraken met de neus, tegen de tijd dat ik ze rustig heb begin ik met ze te wandelen en daarna komen de biggen overdags buiten, met deze Houdini doe ik maar rustig aan, het kleinste gaatje gaat hij nog doorheen.

Momenteel zit Rosie, mijn moestuinvarken ook op stal, ze vond het nachts niet meer fijn buiten wat ze liet merken door tot 2x toe te ontsnappen en daarna te gaan gieren, ze loopt nu overdags buiten en komt nachts op stal naast Houdini.

@ Jorieke, weet jij hoe het zit met de vetverhouding van de wolvarkens, ik meen ergens gelezen te hebben dat hun vlees veel gezonder moet zijn ivm overzadigde vetzuren maar kan het nergens weer vinden..................

:D3 km van waar ik woon:

Vrijdag 5 maart 2010

Mangalitsa-varkens nu ook hier

Het beste varkensvlees ter wereld, zeggen kenners, komt van het Hongaarse Mangalitsa-varken.

Die varkens, krulharig als ze jong zijn (foto), lopen nu ook rond op landgoed/horecakasteel Altembrouck in 's Gravenvoeren, in dat stukje Vlaanderen in Wallonië: Voeren. Het Mangalitsavlees heeft een hoge marmering met onverzadigde, vloeibare vetten met veel omega 3- en 6-varianten. Dit oervarken was in 1990 bijna uitgestorven, maar is juist op tijd gered.

977_5d52032e5e2b9033a5c6a4dca54ff022.gif

Wist je dat? van dat uitsterven?

Ik vind ze grappig; net schapen met piggysnuit en een krulstaart!

@ Yola Had ik gepost een paar pagina's geleden...misschien had je het daar gelezen...

En vloeibaar vet heeft hij natuurlijk ook niet

Met marmering bedoelen ze ook dat het vlees gewoon niet zo achtelijk mager is als dat uit de supermarkt. Mensen zijn tegenwoordig bang voor vet, terwijl dat het vlees juist heel mals maakt.

Het vet zit er mooi doorheen, geen dikke vetranden ofzo. Dit komt ook omdat het varken vrij langzaam (als je het vergelijkt met die roze knorries uit de industrie) groeit.

Giga-gaas.nl

Ja ik heb wel vet in huis voor vogelbolletjes te maken straks met geoogste zaden en voor me patat pan natuurlijk,

ben ook niet bang voor vet maar in me vlees vindt ik vet-rand echt om te kotsen zo vies, ergste is stoofvlees met vet

randen getverderie

Players only love you when they're playing.

Onverzadigd vloeibaar vet:

Onverzadigd vet is een type vet dat bekend staat om de gunstige gezondheidseffecten.

Onverzadigd vet verhoogt het goede cholesterol en verlaagt het slechte cholesterol.

Op die manier beschermt onverzadigd vet tegen hart- en vaatziekten.

Vet dat zacht of vloeibaar is bij kamertemperatuur bevat relatief veel onverzadigd vet.

Omega-3-vetzuren en omega-6-vetzuren zijn voorbeelden van onverzadigd vetzuren.

bron: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/onverzadigd-vet.aspx

Ik denk dat als het varkentje leeft...hij geen strengen vet door zijn vlees heeft lopen maar dat dit in vloeibare vorm ertussen door glibbert. Varkentje dood...vet koud...zie je het zitten maar als het vlees weer warm bereid wordt, heb je geen vetranden die je niet doorge kauwd krijgt( heb ik ook zo'n hekel aan!).

Mooie dieren die wolvarkens van je Jorieke ! Even een praktische vraag. Hoe zit het als de beestjes kans zien zich een keer door modder of natte grond te wentelen (of hebben ze die neiging niet) ? Verandert hun mooie vacht dan niet in een lelijke korst met verklitte haren ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Volgens mij doen ze dat vooral als zonnebrand of als huidbescherming. En dat hebben de wollies niet nodig denk ik. Die kunnen niet verbranden.

Maar dan nog zijn ze behoorlijk zelfreinigend merk ik. Ze lopen door zand, wat modderig wordt als het regent (niet heel modderig, het blijft zandgrond), maar toch hebben ze bijna nooit een vieze buik. Alleen hun pootjes zijn vies. En dat valt er ook weer af als het droogt. Of ze schuren het er lekker af, tegen het hokje of een paal ofzo.

Giga-gaas.nl