Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Varkens

Jorieke123

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Er zijn weer wat knorries bij gekomen. Iemand interesse in een wolvarken?

Jimmy wordt al wel dikker en groter, maar heeft nog vele en vele kilo's te gaan. Hij zit nu tijdelijk op het stuk (+/- 200 m2) waar de pompoenen hebben gestaan, en waar een hele strook gras groeide. Dat heeft hij in 1 dag al flink omgeploegd.

Hier wat foto's van Jimmy in het zonnetje (als je hem op zijn zij/buikje krabbelt, wankelt hij en valt hij om. Om dan te blijven liggen tot je stopt met aaien/krabbelen )

92_e3f11be9f60df0fcba0ea279a1b47438.jpg92_f3ed2ea197f805f77d68a3559a293c0d.jpg92_4d95f1c944aa8c1e790f2a0404d19567.jpg92_b4f6b25bae415514ff4d3ea3f1d2ad1f.jpg92_76b3f41fb3fc22d3bb909a0ebdb86005.jpg

Wolvarken die zijn hardstikke leuk, (krijgen we foto's van je nieuwe varkens?) Jimmy ligt echt te genieten wel heel lekker ligt hij erbij.

Op mp stond van de week ook weer zeldzame ras mooie varkens (ras even vergeten), maar ik dacht dat bij jimmyfarm dit varkenras grote rol speelde met zo'n lichte kleur band om hun buik.

@ even gechekt ik bedoelde husumer varken (en was niet zelfde als van jimmysfarm)

Edited by Guest

Players only love you when they're playing.

Apart en leuk, ga je deze ook zelf fokken naast de kunekune, want is toch best zeldzaam

varken ?

Ik hoop dat ze straks heel veel haar krijgen, ze zijn dan grappig.

Verder las ik nogal wat goede eigenschappen van hun vlees heb je ze daarop gekozen ?

3 km van waar ik woon:

Vrijdag 5 maart 2010

Mangalitsa-varkens nu ook hier

Het beste varkensvlees ter wereld, zeggen kenners, komt van het Hongaarse Mangalitsa-varken.

Die varkens, krulharig als ze jong zijn (foto), lopen nu ook rond op landgoed/horecakasteel Altembrouck in 's Gravenvoeren, in dat stukje Vlaanderen in Wallonië: Voeren. Het Mangalitsavlees heeft een hoge marmering met onverzadigde, vloeibare vetten met veel omega 3- en 6-varianten. Dit oervarken was in 1990 bijna uitgestorven, maar is juist op tijd gered.

977_5d52032e5e2b9033a5c6a4dca54ff022.gif

Wist je dat? van dat uitsterven?

Ik vind ze grappig; net schapen met piggysnuit en een krulstaart!

Ja volgens mij grote varkens maar wel lief karakter las ik, ik vindt het leuk dat je ze ook fokken gaat,

ik zou de jonkies eerst te koop aanbieden en die niet verkocht zijn, die zou ik pas daarna opeten

Speciaal vindt ik ze en opvallend dat varkens met veel haar zoals kunekune en deze veel leuker zijn, dan kale rassen.

Klinkt bijna als zo'n geit die als ie schrikt ineens verstijft en omvalt

Heb je nog wensen naar meer varkens? Ik bedoel, laat je het bij zoveel varkens of komen er nog meer (soorten) bij? Of ben je meerdere soorten aan het 'uitproberen' qua onderhoud en smaak/hoeveel er vanaf komt?

Good things come in small packages

leuke varkens die wolvarkens

zeker iets aparts ..... zou ze zeker ook nemen mits ik meer plaats had .om ze te huisvesten .je houd ons toch zeker op d ehoogte hoe het verder verloopt met je wolvarkens ..

Voer je ze ook eikels?

en ik vond nog wat andere info :

Uit onderzoek blijkt dat voor productievarkens ongeveer een halve kilo varkensvoer kan worden vervangen door 1 kg kuilgras, 3,5 kg weidegras, 3 kg hooi en 1,7 kg snijmaïs. Omdat aan productievarkens veel hogere eisen worden gesteld dan aan het gemiddelde hobbyvarken, zou de hoeveelheid ruwvoer voor deze dieren zelfs nog wat ruimer kunnen. Echt onderzoek is hier nog niet naar verricht, maar een hobbyvarkenshouder zou om te beginnen eens honderd gram varkensbrok kunnen vervangen door 100 gram droge bietenpulp, 300 gram maïskuil, 200 gram kuilgras, 600 gram hooi, of 700 gram vers weidegras.

bron: http://www.overvarkens.nl/varkens_link.php

is toch een heel uitgekien wat ze precies moeten hebben...op die site staat ook voedingsinfo over biggen drachtige zeugen enz.

tijdje terug was er ook iemand die via markplaats eikels en tamme kastanjes vroeg voor zijn varkens

vroeger kregen d evarkens bij ons wat er zoal overbleef van rest eten ...

tegen woordig zijn er inderdaad meer voedings produkten te krijgen als je varkens houd

Wij hebben eigenlijk nooit wat over van het eten, en de varkens krijgen ook geen brokken. Ze krijgen nu appels, aardappels, en gras/wortels van onkruid/wat ze dan maar vinden in het veld waar ze staan. En straks gaan ze naar het stuk waar we het een en ander hebben verbouwd dit jaar. Daar staan de schapen nu het gras en onkruid te grazen, en de varkens gaan er dan straks ploegen. Dan kunnen we er volgend seizoen weer wat zaaien

lijk me echt leuk

heb eens een film gezien over varkens die truffels zochten .die man liep met een varken door het bos ergens ik meen in frankrijk .varken zocht dan die truffels en kreeg steeds een beloning als die wat gevonden had .......

lijk me echt leuk varkens houden .wie weet ooits eens .

Hoe komt het dat kuilgras zo goed scoort en veel minder van nodig is dan bij vers weide gras , ik

zou denken dat de laatse het verse best zou scoren maar omdat er veel meer van nodig is ter vervanging van varkens brok blijkbaar niet, dat vindt ik best bijzonder.

Jorieke jij hebt deze rassen toch ook gekozen omdat het grazers zijn onder de varkensrassen,

volgens mij is varkens-brok al dan niet ras afhankelijk voor een deel tenminste, en ivm zelfvoorziening slim ookal kom

je met varkens nooit uit onder bv DA of slacht kosten eten deze rassen vooral eigen gegraasd gras toch ?

De kunekune's kunnen dik worden van gras. Die eten dat ook graag. De wolvarkens maken van een stukje gras meteen een stukje omgewoelde aarde, maar eten het gras en zo ongeveer de hele pol wel op.

De Kune's lopen dus in de wei bij de rest van de graseters, en de wolvarkens zitten steeds in een nieuw stukje waar ze mogen woelen (waar bijvoorbeeld volgend jaar de pomoenen komen te staan... of de aardperen). Ze staan de hele dag met hun neus in de grond en staan vaak te smakken als ze weer wat lekkers vinden. De graspollen worden ook helemaal opgegeten.