veuvecouderc Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Denk toch dat veel mensen zich aardig in de grote vergissen van "mini"" varkens, Dat denk ik ook, maar mijn huisbaas had gewoon een volwassen grote zeug aan in zijn huis rondscharrelen. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Wauw, dat moet grappig en apart zijn geweest. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 Er zijn weer wat knorries bij gekomen. Iemand interesse in een wolvarken? Jimmy wordt al wel dikker en groter, maar heeft nog vele en vele kilo's te gaan. Hij zit nu tijdelijk op het stuk (+/- 200 m2) waar de pompoenen hebben gestaan, en waar een hele strook gras groeide. Dat heeft hij in 1 dag al flink omgeploegd. Hier wat foto's van Jimmy in het zonnetje (als je hem op zijn zij/buikje krabbelt, wankelt hij en valt hij om. Om dan te blijven liggen tot je stopt met aaien/krabbelen ) Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 (edited) Wolvarken die zijn hardstikke leuk, (krijgen we foto's van je nieuwe varkens?) Jimmy ligt echt te genieten wel heel lekker ligt hij erbij.Op mp stond van de week ook weer zeldzame ras mooie varkens (ras even vergeten), maar ik dacht dat bij jimmyfarm dit varkenras grote rol speelde met zo'n lichte kleur band om hun buik. @ even gechekt ik bedoelde husumer varken (en was niet zelfde als van jimmysfarm) Edited October 23, 2011 by Guest Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 Essex varken? Of zo'n saddle back? Ik heb wat snelle foto's van de biggen die zich nog niet helemaal thuis voelen: Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Zijn dit hongaarswolvarkens of toevallig de husumer ? of ander ras ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 Mangalitsa varkens. Hongaars idd. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Apart en leuk, ga je deze ook zelf fokken naast de kunekune, want is toch best zeldzaam varken ?Ik hoop dat ze straks heel veel haar krijgen, ze zijn dan grappig.Verder las ik nogal wat goede eigenschappen van hun vlees heb je ze daarop gekozen ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 We hebben ze gekozen op winterhardheid, het vlees, en het feit dat er zo weinig zijn in NL. En ze toch wel bekender worden. We gaan er inderdaad ook mee fokken.Al schrok ik wel van de afmetingen van de beer die ze daar hadden lopen Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 3 km van waar ik woon: Vrijdag 5 maart 2010Mangalitsa-varkens nu ook hierHet beste varkensvlees ter wereld, zeggen kenners, komt van het Hongaarse Mangalitsa-varken.Die varkens, krulharig als ze jong zijn (foto), lopen nu ook rond op landgoed/horecakasteel Altembrouck in 's Gravenvoeren, in dat stukje Vlaanderen in Wallonië: Voeren. Het Mangalitsavlees heeft een hoge marmering met onverzadigde, vloeibare vetten met veel omega 3- en 6-varianten. Dit oervarken was in 1990 bijna uitgestorven, maar is juist op tijd gered. Wist je dat? van dat uitsterven? Ik vind ze grappig; net schapen met piggysnuit en een krulstaart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Ja volgens mij grote varkens maar wel lief karakter las ik, ik vindt het leuk dat je ze ook fokken gaat,ik zou de jonkies eerst te koop aanbieden en die niet verkocht zijn, die zou ik pas daarna opeten Speciaal vindt ik ze en opvallend dat varkens met veel haar zoals kunekune en deze veel leuker zijn, dan kale rassen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Jorieke, hoeveel varkens heb je intussen? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 28, 2011 Author Share Posted October 28, 2011 4 Kunekune's, 1 Duroc (Jimmy) en 6 wolvarkentjes waarvan er 2 worden verkocht. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 29, 2011 Author Share Posted October 29, 2011 Ik moet toch elke keer zo lachen als ik Jimmy weer eens om laat vallen door hem 2 maal op zijn zij/buikje te aaien. Hij zet een paar stappen, en dondert om! Het blijft leuk, lekker krabbelen op zijn dikke blote buikje. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 30, 2011 Share Posted October 30, 2011 Klinkt bijna als zo'n geit die als ie schrikt ineens verstijft en omvalt Heb je nog wensen naar meer varkens? Ik bedoel, laat je het bij zoveel varkens of komen er nog meer (soorten) bij? Of ben je meerdere soorten aan het 'uitproberen' qua onderhoud en smaak/hoeveel er vanaf komt? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 Met de wolvarkens en de kunekune's gaan we verder (fokken voor vlees en verkoop van biggen). De Duroc is tijdelijk Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 leuke varkens die wolvarkens zeker iets aparts ..... zou ze zeker ook nemen mits ik meer plaats had .om ze te huisvesten .je houd ons toch zeker op d ehoogte hoe het verder verloopt met je wolvarkens .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Hihi, die wolvarkens geven het begrip knuffelvarken een geheel nieuwe dimensie! Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Voer je ze ook eikels? en ik vond nog wat andere info : Uit onderzoek blijkt dat voor productievarkens ongeveer een halve kilo varkensvoer kan worden vervangen door 1 kg kuilgras, 3,5 kg weidegras, 3 kg hooi en 1,7 kg snijmaïs. Omdat aan productievarkens veel hogere eisen worden gesteld dan aan het gemiddelde hobbyvarken, zou de hoeveelheid ruwvoer voor deze dieren zelfs nog wat ruimer kunnen. Echt onderzoek is hier nog niet naar verricht, maar een hobbyvarkenshouder zou om te beginnen eens honderd gram varkensbrok kunnen vervangen door 100 gram droge bietenpulp, 300 gram maïskuil, 200 gram kuilgras, 600 gram hooi, of 700 gram vers weidegras. bron: http://www.overvarkens.nl/varkens_link.php is toch een heel uitgekien wat ze precies moeten hebben...op die site staat ook voedingsinfo over biggen drachtige zeugen enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 tijdje terug was er ook iemand die via markplaats eikels en tamme kastanjes vroeg voor zijn varkens vroeger kregen d evarkens bij ons wat er zoal overbleef van rest eten ... tegen woordig zijn er inderdaad meer voedings produkten te krijgen als je varkens houd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 7, 2011 Author Share Posted November 7, 2011 Wij hebben eigenlijk nooit wat over van het eten, en de varkens krijgen ook geen brokken. Ze krijgen nu appels, aardappels, en gras/wortels van onkruid/wat ze dan maar vinden in het veld waar ze staan. En straks gaan ze naar het stuk waar we het een en ander hebben verbouwd dit jaar. Daar staan de schapen nu het gras en onkruid te grazen, en de varkens gaan er dan straks ploegen. Dan kunnen we er volgend seizoen weer wat zaaien Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 lijk me echt leuk heb eens een film gezien over varkens die truffels zochten .die man liep met een varken door het bos ergens ik meen in frankrijk .varken zocht dan die truffels en kreeg steeds een beloning als die wat gevonden had ....... lijk me echt leuk varkens houden .wie weet ooits eens . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Hoe komt het dat kuilgras zo goed scoort en veel minder van nodig is dan bij vers weide gras , ikzou denken dat de laatse het verse best zou scoren maar omdat er veel meer van nodig is ter vervanging van varkens brok blijkbaar niet, dat vindt ik best bijzonder. Jorieke jij hebt deze rassen toch ook gekozen omdat het grazers zijn onder de varkensrassen,volgens mij is varkens-brok al dan niet ras afhankelijk voor een deel tenminste, en ivm zelfvoorziening slim ookal komje met varkens nooit uit onder bv DA of slacht kosten eten deze rassen vooral eigen gegraasd gras toch ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 7, 2011 Author Share Posted November 7, 2011 De kunekune's kunnen dik worden van gras. Die eten dat ook graag. De wolvarkens maken van een stukje gras meteen een stukje omgewoelde aarde, maar eten het gras en zo ongeveer de hele pol wel op. De Kune's lopen dus in de wei bij de rest van de graseters, en de wolvarkens zitten steeds in een nieuw stukje waar ze mogen woelen (waar bijvoorbeeld volgend jaar de pomoenen komen te staan... of de aardperen). Ze staan de hele dag met hun neus in de grond en staan vaak te smakken als ze weer wat lekkers vinden. De graspollen worden ook helemaal opgegeten. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 lijk me heerlijk om na te kijken als die zo bezig zijn . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts