Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Varkens

Jorieke123

Recommended Posts

Zoo he wat een leuk topic is dit. Ik raakte er vanmorgen in verdwaald en heb het helemaal uitgelezen (Incl de 541 foto's en filmpjes van jorieke op tinypic)

De wasmand staat me hier verwijtend aan te kijken en de wasmachine slaapt lekker uit.

Al die plaatjes en teksten zijn lijken op mijn favoriete boek: Leven van het land , van John Seymour een echte aanrader vind ik. Hij beschrijft zowat elk onderwerp wat te maken heeft met gehele zelfvoorziening: van kaasmaken en konijnen slachten tot groenten telen en energievoorziening via windmolentjes e.d.

• 3 weeks later...

hier hadden we vroeger ook varkens die een goed leven hadden maar toch voor de slacht waren

nu nog alleen konijnen voor zo nu en dan een stukje konijnen vlees wat leg kippen .een paar muskus eenden ook voor de eieren een paar fruitsoorten uit eigen tuin .....en wat groenten .....ach waar is die vroegere tijd heen ...... .

@Jack: Leuk! Dit jaar gaat ons 1e varken naar de slacht, dus we zijn nog newbie's. Maakten jullie ook zelf worst en ham en, en, en...

@Dennis: Er waren niet genoeg mooie rijpe peren voor perensap. Misschien bij de volgende lading. De rijpe peren van deze ladig zijn in de appelsap beland.

vroeger kwam de slachter gewoon bij ons aan huis dan werd het thuis geslacht

er werd van alles gemaakt .bloedworst .me moeder stond dan in een bak te roeren waar het bloed in liep zo stolde het niet

en werd er heerlijke bloedworst gemaakt ..braad worst werd er ook egmaakt .dan werden de darmen van het varken goed schoongespoelt ....en dat werd dan ook weer gebruikt voor de braadworst .....tegen woordig vind bijna iedereen het maar zielig als er een dier geslacht word

ik zeg dan altijd .weet je wat zielig is als jullie een stuk vlees op jullie bord ligt en je weet nog niet eens van welk dier het afkomt .

en het dan ook nog laten slachten door andere mensen das pas zielig

hier zijn mijn kinderen het wel gewent mijn jongste zoontje was 6 jaar toen hij bij het salchten van haanen aanwezig was

Ik vraag me toch af... wat doen die boomgaarden anders met al dat valfruit? In de container gooien?

hier blijft het gewoon liggen bijde boeren in de appelwei

en doen zich de vogels en andere dieren zich te goed er aan

Dit is bij mensen in de tuin. Ze hebben een stuk of 10 echt oude bomen met verschillende appel/peren/pruimen soorten. En om de boel nou op je gazon te laten wegrotten... als wij het niet zouden ophalen, zouden ze het zelf op moeten ruimen en weggooien ofzo.

Dat is toch zonde! Maar eten die mensen zelf dan niet van die bomen? Of mag jij echt alleen meenemen wat op t gazon ligt? En moet je dat dan ook nog zelf rapen?

Good things come in small packages

We nemen alleen het fruit mee dat op de grond ligt, en dan nog hebben we dus elke 1,5 week een hele grote lading. We plukken niets.

We kruipen op onze knietjes door hun tuin ( ) en sorteren het fruit op:

- 'moes' (zwarte plekken, wespenvraat, soms al bijna niet meer te zien dat het een appel/peer was) voor in de speciekuip(en). Die kuip(en) legen we meteen zodra we thuiskomen, dat moet gelijk op.

- Fruit met hier en daar een plekje, een hap er uit, of bijv. doormidden. Die kunnen in jute zakken, en bij thuiskomst verdelen we ze over een laag karton, zodat ze niet op elkaar drukken, en nog een paar dagen goed blijven.

- En dan nog een mand met de allermooiste, en vooral rijpe vruchten. Die gaan naar de keuken

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

die zwarte is cool, ik vindt toch niet meer dat ze geslacht moet worden als eerste daar is ze te leuk voor,

Ik denk toch dat je beter wat onbekende varkens van MP gratis moet ophalen die goed tehuis zoeken

en die in je kookpot stoppen ( zijn allemaal toch te dik)

Players only love you when they're playing.

Een paar varkens zou ik nog wel zien zitten, maar dan allleen voor de gezelligheid. Eten doe ik ze niet namelijk. En ik zou ze ook in huis houden, net als mijn honden. Gaat best namelijk, ik heb ook vroeger op kamers gewoond bij een dierenarts die een varken als (tijdelijk) huisdier had was reuzegezellig

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Denk toch dat veel mensen zich aardig in de grote vergissen van "mini"" varkens, best sneu als je dagelijks de advertenties op mp ziet van varkens die gratis opgehaald mogen worden omdat in huis zijn voor varken toch minder bevalt dan ze dachten.

Players only love you when they're playing.