Koetie Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Hoe kom ik er, liefst snel, achter of mijn vijg nog leven heeft? Tuurlijk kan ik wachten of er nog wat gaat groeien, maar het liefst koop ik zo snel mogelijk een plaatsvervanger.Er is geen groen bladpuntje te zien, geen beginnende vijgjes helemaal niets... Alleen tak. Zou de winter toch de genadeslag hebben gegeven? Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik mijn vijg (in pot), nog nooit afgedekt heb in de winter (vanaf nu ga ik dat in ieder geval wel doen). Hij staat in de achtertuin tegen de tuindeuren aan op twee stenen, dus niet op de grond. Tot nog toe had het geen problemen opgeleverd en heeft de vijg mij vorig jaar blij gemaakt met heel veel vruchten. Het gaat overigens om een Brown Turkey. Stel dat, kan ik de plant nog terugsnoeien ofzo? Of is de plant gewoon door en door kapot? Gisteren viel mij op dat de vijgen in het tuincentrum er heel slecht uitzagen sommige zelfs met zwarte takken/vruchten. Daar ga ik dus echt geen nieuwe kopen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Hier beginnen de vijgen uit te lopen, kleine groene punten en iniminie groene vijgen. Als je je vijg in pot hebt staan is de kans groot dat ie doodgevroren. Misschien een tak afknippen en kijken of er leven in de kern zit. Zwarte vijgen is op zich niet vreemd hoor. Dat zijn gewoon de vijgen van het afgelopen jaar die wegrotten. Zelf haal ik ze er wel af. Maar ik kan me voorstellen dat ze dat in het tuincentrum niet doen. Ik heb liever een plant die echt buiten heeft gestaan als een plant die je nu in het tuincentrum koopt waar grote vijgen aan zitten. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koetie Posted April 8, 2012 Author Share Posted April 8, 2012 @ jooze, ik ben ook gewend dat er nu intussen toch wel wat zichtbaar zou moeten zijn. Hoe zie ik of er nog leven in de kern zit?De vijgen hadden ook zwarte takken bij het tuincentrum. Dat heeft mijn vijg dus niet?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Nog even afwachten, maar ze moeten nu wel ergens gaan uitlopen ja! Hier ook een paar afvallers dit jaar Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Je kan , ( denk ik toch ook bij vijg ? ) een stukje bast openkrabben, om te kijken of het daaronder fris en groen en sappig is. Is het allemaal doods , dan is ie dood. Dan bij de voet nog eens checken, en is er echt nergens iets van leven te bespeuren, dan weet je dat ook weer. Kan hij nog van beneden de voet weer uitlopen hoor ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Gewoon geduld.Al is het moeilijk. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Zelfde verhaal hiero . De stam ziet er prima uit, maar de bovenste takken zijn dood. Geen greintje leven in te bekennen . Nu heb ik heb ergens gelezen dat bij stevige vorst soms alleen takken kapot vriezen, en dat als je vijg sterk genoeg is en genoeg reserves heeft, hij er vanzelf weer bovenop komt. Dat was hier helaas niet het geval , ik heb maar een klein struikje nog. (Snif, en hij was nog zo jong *pruil*) Van de week zal mijn wijlen vijgje plaats moeten maken voor een nectarine boompje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koetie Posted April 8, 2012 Author Share Posted April 8, 2012 Ik ga morgen eens op onderzoek uit om eens te kijken of ik nog wat leven kan vinden. Anders wacht ik het maar rustig af, hoe moeilijk het ook is. Mijn vijg was ook nog jong liesje, dit is het derde jaar dat ik deze vijg heb. Het zou toch erg jammer zijn als hij geen reserves meer heeft en werkelijk door en door kapot is. En anders zien ze mij tzt in Boskoop wel weer verschijnen voor een nieuwe... ik zou natuurlijk evengoed een nieuwe (erbij) kunnen kopen *hoe vertel ik dat nou weer thuis...* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Kan ik meteen iedereen een tip geven. Plant een vijg wat droger (bijv. in een verhoogde bak) en het liefst een beetje beschut (dus uit de tocht). Dat scheelt echt! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koetie Posted April 8, 2012 Author Share Posted April 8, 2012 @ Frank Houweling, toevallig komt mijn vijg bij jullie vandaan, bedankt voor de tips. Mijn vijg staat onder een klein afdakje. Op twee stenen, dus niet op een schotel waar water in kan blijven staan. Dus niet direct op de grond. Zou er nog een sprankje hoop zijn Vergeet er nog bij te zetten dat de vijg zo ongeveer tegen mijn tuindeuren aan staat, dus ook vrij beschut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Gewoon even afwachten dan, en als hij het niet heeft overleeft kun je gewoon een nieuwe komen halen Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
DebjeDuif Posted June 2, 2012 Share Posted June 2, 2012 Hier ook grote vrees dat onze vijgenboom de winter niet overleefd zou hebben, maar 2 weken geleden kwamen er toch wat groene puntjes tevoorschijn! Vorig jaar stond hij rond deze tijd al vol in het blad! Onderaan de voet komen nu ook weer nieuwe blaadjes omhoog. Hij stond al lang in de tuin toen wij hier kwamen wonen en heeft volgens de buren altijd veel vruchten gegeven. Afgelopen jaar vormde hij weer veel vruchten, takken vol, maar heb er slechts een stuk of 10 af kunnen halen die goed rijp waren. De rest is groen en hard weggerot van de winter. Ik heb geen idee welk ras het is, maar als ik hem vergelijk met de vijgenbomen op Franks website lijkt ie het meest op een Bornholms Diamant is, de vruchten blijven lang groen en krijgen inderdaad een "blosje" als ze bijna rijp zijn. Hij staat op het zuiden in een heg van klimop, alleen de top steekt boven de heg uit, staat hij dan niet teveel op de tocht? Dat de vijgen daardoor misschien niet goed afrijpen? We hebben hem anderhalf jaar geleden wel flink moeten snoeien omdat hij zo ver over het terras heen geroeid was.Onze vijgenboomBlaadjes onderaan de stamEerste blaadjes aan de takken nu Quote “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Mijn vijgeboompje (in cementkuip met gaten, niet in de tocht) vecht ook heroisch voor z'n leven... Er zit zeker leven in, aan de uiteinden van drie van de vier takken zitten knoppen, en aan een van die takken is-ie zelfs nieuwe knoppen aan het maken. Maar de knoppen willen niet echt blaadjes worden. Het buitenste deel van de knoppen wordt telkens bruin, valt af, onthult dan weer een groen deel dat weer bruin wordt, afvalt... enzovoort enzoverder, zeker al sinds april. Ik heb wel het idee dat-ie iets te vochtig staat, maar weet niet goed wat ik daar nu nog aan zou kunnen doen. Hup vijg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DebjeDuif Posted June 26, 2012 Share Posted June 26, 2012 Onze vijg begint iets meer uit te lopen nu maar het gedeelte dat boven de heg uit steekt is volgens mij gewoon dood, er zit geen leven meer in de takjes, zou ik de bovenkant er nu af moeten zagen (zei mijn schoonvader) of beter gewoon laten zitten? Ben blij dat ie in elk geval niet helemaal dood is, vind hem juist zo mooi. Onderaan heeft ie volop nieuwe uitlopers gelukkig! Quote “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 27, 2012 Share Posted June 27, 2012 Net wat je wilt, al denk ik dat afzagen nogal grote wonden/littekens geeft wat een zwakke plek kan zijn voor boom/struik.Zowiezo pas in herfst/winter doen nadat blad gevallen is , sapstroom ligt dan stil. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts