Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Berkensap


HansK

Aanbevolen berichten

Nadat ik in een topic een foto zag van een Berkensap-tap (leuk woord ) ben ik eens wat gaan lezen op internet, maar als de boom gaat uitlopen is het blijkbaar te laat. Aangeraden wordt om het in de maand maart te tappen als de temperatuur boven de 8 graden komt (lijkt me uit de lucht gegrepen, maar goed).

 

Zou ik het toch nog kunnen proberen, of moet ik eigenlijk gewoon echt geduld hebben tot volgend jaar? Met oog op de kwaliteit (het schijnt wit te worden en dat is op de een of andere manier niet goed) en gezondheid van de boom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou toch poging wagen is het wit stop je ermee Jorikes boom was mischien "leeg"',

1 liter van 1 boom vindt ik best nog veel Jorieke, ben benieuwd wat je er mee maken kan.

Waar staat het topic ik heb hem gemist.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een paar zeer grote berken en tappen ieder jaar af, doen dit ongeveer midden maart, per boom één tak en die geeft tussen de 4 en 6 liter op een week.

Het verhaal stopt vanzelf en dan probeer je best niet te forceren maar gewoon stoppen.

Stel u van smaak niet teveel voor, smaakt als een heel lekker water, en moet binnen de twee dagen opgedronken worden, schijnt wel heel gezond te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar staat het topic ik heb hem gemist.

Ik kan hem hier op dit forum ook niet vinden, ik heb wel ooit een topic gemaakt "ahornsiroop" waar het ook over tappen gaat, maar een foto van zo'n tap staat er niet tussen.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gaatje boren is echt niet nodig, gewoon een lage tak een stukje inknippen tak in een lege colafles waar je een extra gat in gemaakt hebt aan de bovenkant, vastbinden met een koord en de dag erna heb je een fles van een dikke liter.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Metalen buisje, rubber slangetje en emmer met deksel (met gaatje voor de slang).

 

Klein gaatje in de stam en het buisje daarin. Heb het nog niet eerder gedaan, maar dit schijnt een goede manier te zijn. Het kan ook door een tak af te knippen, naar beneden te buigen en vervolgens een fles om het uiteinde van de tak te hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het koude voorjaar helemaal het berkensap vergeten. vorig jaar hadden we bij een solitaire boom een gaatje van een kleine centimeter geboord in de stam. Slang in het gaatje , slang in een 1,5 petfles.

Elke dag konden we er een 1,5 liter fles vandaan halen.We gebruikten het gewoon om op te drinken, haar na het wassen mee te spoelen en als opgiet vloeistof in de sauna.

Geleidelijk aan werd de opbrengst minder..

Toen de sapstroom stopte hebben we het gaatje met een kurk dicht gestopt.

Morgen ga ik bij daglicht direct kijken of de kurk weer te verwijderen is en we weer kunnen gaan tappen.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tap werkt ook erg goed nu. Komt mooi sap uit.

 

Het moet wel een gezonden boom zijn van tenminste 20cm doorsnee. En het gaatje is slechts 5mm breed en 2 cm diep.

 

Het is echter niet aan te raden om er na het tappen een kurk of iets anders in te stoppen. Het beste is om de wond gewoon te laten drogen aan de buitenlucht. Anders is er kans op rotting

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Een antwoord op een bijdrage uit 2012?

Ja, omdat ik denk dat de informatie relevant is.

 

Vandaag mijn allereerste poging gedaan. En nog net niet door de mede-tuinders uit het complex gejaagd. ("Afblijven, niet jouw Boom"). Nou ja. Bramen pluk je toch ook langs de kant van de weg?

 

Mijn ervaring is in ieder geval dat je al gauw te diep boort, of 'peurt'. (Stevig mes nodig! Bij mij brak het puntje af in de boom itself..) Een enkel klein sneetje is echt genoeg. Druk daar een stuk stof in, dat als overbrenger kan functioneren, en je fles druppelt vol (pet fles, vastgebonden met touw).

 

De enige boom waar ik dat niet heb gedaan, bloedt nu nog... ;-0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...