Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gebruik van tunneltjes enzo.


jootje

Aanbevolen berichten

Ik zat vandaag een beetje te mijmeren over " vroeger". Mijn vader heeft zolang ik me kan herinneren een groente tuin gehad. Al denkend bedacht ik me ineens, waarom gebruiken wij eigenlijk tunneltjes enzo? Ja, ik weet waar ze voor bedoeld zijn, mijn spinazie en raapstelen staan er nu onder..... maar mijn vader heeft nog nooit een tunneltje of iets dergelijks gehad. En wel altijd goede oogst. Veeeel groente hadden we, want 8 mondjes te voeden. Kan me ook niks herinneren van mislukte oogsten ofzo. Maar dat heb ik misschien gemist, als kind had ik totaal geen oog voor de tuin en de oogst. De groente was er gewoon altijd, en veel. Dus waarom willen wij die tunneltjes enzo? Zomaar een vraag hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Veuvecouderc:

Maar als je op een volkstuincomplex zit is dat anders. Dan is de druk van insecten, ziektes etc. veel hoger...

 

Waarom denk je dat? Ik woon midden in de wildernis - mijn tuinen worden bewoond en omgeven door vogels, insecten, slakken, muizen, mollen, vossen, ongewilde kruidachtigen en weet ik wat voor ongeplande invloeden. Minimaal net zoveel als op een moestuincomplex denk ik en wie weet nog wel meer. Als je ervan uitgaat dat de natuur ziektevrij is dan ontkom ik aan die ene narigheid van buitenaf maar dat zou dan echt het enige zijn.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die tunneltjes zijn er om het groeiseizoen te verlengen. Vroeger werd er veel meer met de natuur mee getuinierd. Je at de groenten in het seizoen.Tegenwoordig willen we eerder de groenten en we willen ze langer blijven oogsten. Willen we soorten die warmte nodig hebben en eigenlijk niet echt bij ons klimaat passen. Die blijven nog steeds een gok (kijk maar naar de tomaten en aubergine)

Gezonde planten kunnen een hoop plagen doorstaan ook op een volkstuin complex. Daar hoeft heus geen gif voor gebruikt te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon dan weliswaar in Frankrijk maar Frankrijk is erg groot en de ene streek heeft nauwelijks vergelijking met de andere. Niet overal in Frankrijk is het bijvoorbeeld langdurig warm en droog. Daar waar ik woon is het voornamelijk hetzelfde weer als in midden-nederland. Tenzij al mijn hollandse bronnen me voorliegen natuurlijk

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze inderdaad gebruikt worden om eerder/langer iets te kunnen doorzaaien. En ik denk ook in de hoop dat je planten niet opgevreten worden. Ik ga ( hoop ik) dit weekend mijn spruitplanten op de tuin zetten, en wil er toch iets van een tunneltje over.....hoewel ik dat vorig jaar ook gedaan had bij mijn 4 planten ( was wel zelfknutsel) en mijn planten gioed aangevreten waren..maar...de spruiten zelf bleven ze af! Ik denk inderdaad dat er vroeger alleen seizoen groenten geteeld werd, en dan gegeten en in de vriezer voor de rest van het jaar. Mijn paps had ook geen tomaten enzo.....wel komkommers overigens maar die stonden gewoon buiten zonder bescherming. Nou, heb in ieder geval wat om over na te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...