davo1979 Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Wat een apart beest! Wel een beetje eng... En als ik dat kaartje zie, zouden ze hier rond Rotterdam ook moeten zitten. Ik heb er nog nooit een gezien. Wees blij ik schrik er nog elke keer van als er 1 omhoog komt als ik wat doe. Quote
Barbera Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Vorige week zagen we er een voor het eerst. Schrokken ons dood. Het lijkt wel beetje op een alien. De vondst van dit beestje verklaarde wel meteen waarom er van die rare gaten in de grond zitten en waarom een paar maisjes omgeknakt zijn. Ik hoop dat het daarbij blijft, dan mag ze hier blijven wonen, en anders moet ze maar een paar kilometer verderop gaan wonen. 1 Quote http://www.van-schaik.org/ - Indische recepten, tuintje en andere hobbies
Erwin1964 Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Ik zit in het grensgebied tussen oude rivierklei van de Oude Rijn (wat vroeger de "echte" Rijn was) en het veenweidegebied. Gelukkig kennelijk te weinig veen hier om het zo'n beest naar de zin te maken, ik hoef 'm niet. Ben soeiwso niet zo van de insecten met veel kriebelpootjes, en al helemaal niet wanneer ze bijten en m'n planten opsmikkelen. Quote
Erny Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Vannacht is het beestje in mijn dromen opgedoken! Komt vast door mijn nieuwsschierigheid en fascinatie betreffende dit beest... (zoals al eerder gepost... ook nog noooooit gezien...) Quote
greetje Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 pas maar op erny.......dromen zijn niet altijd bedrog! en in het groningse is veen genoeg toch? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Erny Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 Als je naar het plaatje van de verspreiding in Nederland kijkt... zie je duidelijk dat ie niet van ons noordelijk veen houdt... gelukkig... Zit altijd met m'n handen in de aarde te wroeten, handschoenloos... zou me dan echt rotschrikken als ik die beesten zou tegenkomen. Een dooie is wel welkom... 1 Quote
sokrates Geplaatst: 3 juni 2012 Auteur Geplaatst: 3 juni 2012 Voor wie ze heeft, werk nooit zonder handschoenen. Je wil er niet gebeten door worden. Je kan er namelijk een behoorlijke ontsteking van krijgen. Naast dat je lang moet wachten in het ziekenhuis en vele prikken later. Volgens mij is dat onzin en onnodige bangmakerij. Ik pak ze altijd gewoon op, en ze doen niks. Bijten kunnen ze nauwelijks, en doen ze zeker niet. Ze proberen alleen je vingers op je hand uiteen te duwen. Dan voel je dat het dier echt de jean-claude van damme is van de insectenwereld. Wat een kracht heeft dat beest! Quote
Antoine Geplaatst: 23 juni 2014 Geplaatst: 23 juni 2014 Dag, Bij ons op het complex is er een plaag: Veenmollen.Een beetje creepy beestje en moeilijk voor de gewassen. Hoe kan je dit toch bestrijden... De Veenmol is nml beschermd!!! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
jootje Geplaatst: 23 juni 2014 Geplaatst: 23 juni 2014 Ik weet niet wat je tegen deze beesten moet doen. Ik weet wel dat als ik ze in mijn tuin zou krijgen, dat ik waarschijnlijk klaar ben met tuinieren. Brrrr...wat zijn die eng. Van mij mogen ze eigenlijk wel weg hoor! 1 Quote
loes Geplaatst: 23 juni 2014 Geplaatst: 23 juni 2014 vangen en elders uitzetten? mag eigenlijk ook niet als ze beschermd zijn. maar als het echt een plaag is is er vanzelf iemand op het complex die met gif gaat strooien en dat is nog slechter voor de beestjes. Quote
Antoine Geplaatst: 23 juni 2014 Geplaatst: 23 juni 2014 Nou ik schat dat er door de warme winter er bij ons wel honderd door de grond kruipen.... Neem me dan niet kwalijk dat als ik er één te pakken krijg deze dan gewoon dood... Ik wil dat ip niet, maar weet geen manier om tegen te gaan dat ze gewoon bij de buren blijven. Tot die tijd betoon ik geen enkele fiducie voor deze krengen. Ze vreten dwars door je aardappelen heen, ze kruipen onder de wortels van je spinazie en worteltjes. Tuinbonen die net gelegd zijn vreten ze op, enz, enz... Maar als mensen een gouden tip hebben, die biologisch verantwoord is, hou ik me aan... potjes in de grond, die staan er al weken, maar vang daar alleen padden en slakken en wat kevertjes in... Dus dat werkt toch niet goed denk ik... Hoor het graag... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
kroongj Geplaatst: 23 juni 2014 Geplaatst: 23 juni 2014 Deze website heeft nematoden te koop om veenmollen te bestrijden: http://biocontrole.nl/webwinkel/natuurlijke-vijanden/veenmollen.html Mag dat ook niet ivm met zijn beschermde status? Quote Groet, Geert-Jan
Bit Geplaatst: 23 juni 2014 Geplaatst: 23 juni 2014 Hier ook veenmollen. De Krimpenerwaard zit er vol mee. Maar zelf heb ik toch sterk het idee dat allerhand schade wat aan dit beestje wordt toegeschreven ( opeten gelegde peulen ? ) helemaal niet door dit beest wordt veroorzaakt. Naast veenmollen heb ik ook woelmuizen mollen op het complex ( + duiven, veel fazanten, papegaaien, kraai/ekster-achtigen, eenden, slakken ) Veel schade is vaak helemaal niet zo duidelijk herleidbaar. Veenmollen zelf vinden die tril-dingen of piep dingen echt heel vervelend. Bij mij met niet echt de beloofde reikwijdte, maar ik verplaats ze regelmatig. Helpen bij mij wel wat. 1 Quote
sokrates Geplaatst: 24 juni 2014 Auteur Geplaatst: 24 juni 2014 Dat denk ik ook. Ik tuin aan de andere kant van de K-waard, en heb altijd veenmollen in de tuin. Veel schade komt echter van andere beestjes. Woelmuizen vooral, maar ook ander gespuis. Dit jaar is het erg met de beestjes en ziekten. Mijn sjalotten zijn vernietigd door de uienvlieg, slakken vreten mijn bonen kaal, fazanten en bladrandkever hebben mijn kapucijneroogst gedecimeerd. Woelmuizen hebben mijn prei weggegraven en vreten van de aardappels. Ik verdenkt de veenmollen alleen van het afknagen van enkele tuinboonwortels. Quote
RobO Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 potjes in de grond, die staan er al weken, maar vang daar alleen padden en slakken en wat kevertjes in... Dus dat werkt toch niet goed denk ik... Hoor het graag... Gr Anton we zitten hier op een stuk of 50 in de potjes, werkt heel goed dus, je moet ze wel precies goed ingraven en een plankje erboven leggen anders zijn de vogels je voor als je er een hebt goed ingraven = rand van de pot 2 cm onder het maaiveld, dus de dikte van een veenmolrit, plank erop en daar niet op lopen... 1 Quote
thijmen Geplaatst: 1 juli 2015 Geplaatst: 1 juli 2015 Moet je het potje ingraven bij een gangetje? Quote
Antoine Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Opnieuw Veenmollen. Maar nu in het kwadraat wat betreft 2014.... Ik ga nu echt maatregelen nemen. Eind dit jaar schaf ik Nematoden aan om ze biologisch te bestrijden... Ik weet het, ik ben niet de enigste die de bodem gebruikt, maar dit wordt me te gortig!! 1 op mijn tuin is goed, maar ik hou nu geen aardappel meer over, zo ook mijn kroten en knollen.... Hoe gaat het bij jullie? Hoor graag van u... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
RobO Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 wij vangen er zo'n 50-80 per seizoen, en vinden af en toe een nest met eitjes of jongenschade is duidelijk maar gaat nog omdat we jonge planten allemaal beschermen met randjes tot 10 cm onder de grondeen tuinbuur gebruikt nematoden in het voorjaar als de grond opgewarmd is, gaat prima Quote
sugarlevi Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Ik vind ze wel handig.met al die gangen die ze graven. Vooral de vrouwtjes, die graven gangen de diepte in, zodat de nestjes niet onder water komen te liggen. Komt ons ook wel goed uit. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Antoine Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 En vraat in je aardappels vind je niet erg? Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
ronaldnr1 Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Dag Allemaal, Ik lees het wel vaker op het forum. plantjes die niet snel groeien en plantjes die plotseling afsterven, en in sommige gevallen worden de wortels worden afgeknaagd door de Veenmol. Helaas hebben wij er in Wormer heel erg veel last van. vooral in bepaalde hoeken van het moestuincomplex. het heeft al heel wat plantjes gekost helaas. Spruitkool, rabarber, paprika, aarbeienplant (grote plant) etc. Deze week vond ik er eentje tijdens het graven van een gat. Zie hier: Vandaag vond ik dus een aardbeienplant waarvan de wortels helemaal waren weggevreten ben ik eens wat tegels gaan optillen en trof ik een heel nest aan. Ze houden er dus erg van om onder de warme tegels te liggen en te nestelen. De tegels liggen erin vanwege de dikke laag klei die er onder ligt waar je niet op kunt lopen in de winter. De tegels gaan er dus helemaal uit en worden vervangen door houtsnippers als deze weer beschikbaar zijn op de tuin. Ik heb een aantal manieren gelezen om er vanaf te komen. - glazen pot ingraven bij de gangetjes waar ze invallen en niet meer uitkomen. - zeepsop (citroen) in de gangen gieten zodat ze naar boven komen. - aaltjes (dure oplossing) - alles planten in grote potten zonder onderkant Zijn er verder nog oplossingen die we zouden kunnen proberen? Ik ben benieuwd naar jullie oplossing! Groeten, Ronald 1 Quote
Bearded johnie Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Hou maar op ,hier zijn aaltjes gebruikt maat zonder volledig resultaat, Idd aardbeienplanten die zonder wortels dood op het land staan, nu zijn ze hier aan de knolselderij begonnen, elke dag sneuveld er wel wat . Als dat idd een nestje is dan heb je een grote slag geslagen Quote
rorror Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Maar... maar... die beestjes staan toch op de rode lijst? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.