jos Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Eva, tomaten zijn al 10 jaar mijn hobbie en ik ben er al (al zeg ik het zelf) redelijk bedreven in. Maar als ik zie hoeveel soorten tomaten sommige mensen hebben dan vraag ik me af hoe ze dat allemaal in een normaal tijdsbestek geregeld krijgen.Normaal zaai ik 20 soorten, heb er dit jaar een vijftal bijgekregen.Totaal heb ik plek voor ongeveer 75 planten onder plastic overkappingen."A hel of a job". Zoveel zaaien/ uitplanten/ ompotten/ ompotten/ buiten uitplanten/ aanbinden etc etc etc.Het is trouwens wel verslavend en ik moet telkens beperken cq soorten weglaten als ik nieuwe krijg.
Eva Geplaatst: 3 februari 2011 Geplaatst: 3 februari 2011 haha, ja ik ken dat soort verslavingen...ik heb zo'n 75 soorten pepers en paprika's. en laatst op Diana's site ook een aardig stel tomaten zaden gekocht.nu heb ik ook zo'n 14 tomatenrassen...*zucht* ik hoop dat mijn verzamelwoede snel over is...ik heb wel genoeg om 400m2 vol te krijgen! maar als we tomatentips willen hebben moeten we bij jou zijn?
annie en stefaan Geplaatst: 5 februari 2011 Auteur Geplaatst: 5 februari 2011 ik bezit nu 99 soorten tomaten ( zaad)ik zaai ze nit allemaal ieder jaarik hou me aan een 25-30 soorten op 1 jaaren op internet zoeken naar andere soorten vind ik leukmaar koop niet alles dat ik vind hoor want dan ben je snel aan 1000 soorten en meermaar vind het leuk om ieder jaar wat te kopenhet is een verzameling die ik aanleg als hobby en annie hou me wel een beetje in toom hahaha
hansm Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Ik vraag me af of het zin heeft, zo raken ze toch ook kiemkracht kwijt als je sommige zaden minstens 3 jaar bewaard. Players only love you when they're playing.
annie en stefaan Geplaatst: 5 februari 2011 Auteur Geplaatst: 5 februari 2011 tot nu toe was dat geen probleemen 5 j is nog zeker nog te doen ( niet voor F1) maar daar verzamel ik nietik heb me ook al voorgenomen om al de moeilijke en speciale soorten in de vriezer te bewaren ( dan zijn ze oneindig goed)dus
hansm Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Oke dat wist ik niet, nou dan heb je alle tijd.Vindt je het niet leuk dan om elk jaar 1 plant van een soort te laten groeien, lijkt me machtig gezicht zo 90 verschillende tomaten planten in je tuin.Ik neem aan dat je van de 25 die je nu doet meer als 1 plant doet en dat je mischien wel 100 tomaten planten totaal hebt ? Players only love you when they're playing.
annie en stefaan Geplaatst: 5 februari 2011 Auteur Geplaatst: 5 februari 2011 normaal is dat een 100 tal plantenmaar dit jaar zal dat maar een 65 tal zijn omdat mijn nieuwe serre niet klaar zal zijn
hansm Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Oke ja das jammer van de serre, heb je geen goede ervaring met tomaten gewoon buiten ?Ik niet met de lange soorten die breken en beschadigen veel, maar korte soorten doen het wel goed bij mij in de tuin zonder serre. Players only love you when they're playing.
annie en stefaan Geplaatst: 5 februari 2011 Auteur Geplaatst: 5 februari 2011 er gaan er 60 planten buitenvorig jaar zeer veel geoogst tot de regen begonmaar we hadden toen al meer dan genoeg in vriezer en moes voor de soepik weiger van te sproeien met om het even watgisteren wel een tip gekregen voor serre tomaten tegen de plaag10 l water en 1 liter volle melk, goed roeren en spuiten vooraleer de eerste vruchten beginnen te kleuren, de plant goed nat spuiten en dan laten drogen.dit zou goed zijn voor het ganse seizoenom geen plaag te krijgenzal het proberen met de 5 planten die ik dit jaar in mijn serre zal kwekenwie weet is dit het wonder middel hahaha
hansm Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Is de tip tegen die verwelkings ziekte dat blad en vruchten geel/zwart plekken krijgen ?Daar had ik ook last van vooral aan het eind van seizoen, en ik wil ook geen gif gebruiken, dan doe ik je tip ook. Players only love you when they're playing.
Frank Houweling Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Je moet het gewoon proberen hoor, maar het zou me verbazen als het werkt. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorg Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Is de tip tegen die verwelkings ziekte dat blad en vruchten geel/zwart plekken krijgen ?Daar had ik ook last van vooral aan het eind van seizoen, en ik wil ook geen gif gebruiken, dan doe ik je tip ook.Ik gebruik daar spuitzwavel voor (bladvlekkenziekte) dat werkt preventief. Ik spuit het alleen als ik de bladvlekkenziekte constateer, na drogen verwijder ik de bladeren die aangetast zijn door de schimmel. Ik geloof dat de zwavel er voor zorgt dat de sporen niet kunnen ontkiemen. Dit is ook vrijwel het enigste middel wat ik spuit op mijn groente Microsulfo is bestemd voor de biologische bestrijding van schimmels op sier- en fruitgewassen (o.a. meeldauw op rozen, druiven, kersen, perziken en aardbeien).geen veiligheidstermijn, kan tot direct voor de oogst worden toegepast, biologisch, op basis van zwavel, geen milieubelasting.
Koert Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Is dat hetzelfde wat je preventief tegen krulziekte(perzik) kan spuiten? Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 is dat mischien dat gele spul wat je ook in rook potjes hebt ?Ik begrijp niet waarom je het eerst op een aangetast blad spuit en dan het aangetaste blad er weer af haald, is het aangetaste blad weghalen alleen niet voldoende ?maar als het biologisch is dan ga ik dat wel halen. Players only love you when they're playing.
Jorg Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Zou kunnen koert, beetje bruinachtig poeder is het. Ja dat kan je ook nog proberen, maar als de schimmel in 'bloei' (?) staat verspreidt je in het slechtste geval de sporen door de lucht. Als je dan eerst de zwavel hebt gespoten en laten drogen hebt kunnen de sporen niet ontkiemen Wat betreft giftigheid valt het volgensmij erg mee (geen veiligheidstermijn)Zie voor meer info de Velt (ecologisch tuinieren) website: http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=881&Itemid=83&limit=1&limitstart=6
hansm Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Nou lijkt mij oke ik ga wel zo'n bus halen kan je maar beter optijd hebben, bedankt Jorg. Players only love you when they're playing.
annie en stefaan Geplaatst: 6 februari 2011 Auteur Geplaatst: 6 februari 2011 (aangepast) vandaag zijn we begonnen met een deel van de tuin de grond te bewerken, zodat we kunnen beginnen met het zaaien en planten dit word gedaan met onze ferrarigeen formule 1 bolide maar wel een handig en 12 pk sterke motoculteur met een feesbak van 60 cmvoor het fijnere werk hebben we nog een handfrees (honda) van 25 cm.zo kunnen rij per rij nog een fijn leggen voor dat we planten of zaaien 7 februari 2011 aangepast door Gast
Juna Geplaatst: 6 februari 2011 Geplaatst: 6 februari 2011 (aangepast) Leuk om foto`s te zien!! ^_^ 6 februari 2011 aangepast door Gast
Kamilla Geplaatst: 6 februari 2011 Geplaatst: 6 februari 2011 Leuke foto's Goed voorbeeld doet goed volgen.
aardbeijim Geplaatst: 6 februari 2011 Geplaatst: 6 februari 2011 Heb je deze gekocht of huur je deze.Wil namelijk ook een motoculteur gaan gebruiken. Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
annie en stefaan Geplaatst: 7 februari 2011 Auteur Geplaatst: 7 februari 2011 (aangepast) ik huur niks,het is wel kostelijk maar je heb het dan ook altijd bij de hand wanneer je het nodig hebt, ook al is het maar voor 10 minuten zo deze morgen onze ajuinen en sjalotten geplant annie is na de dieren te voederen ook komen helpen zo voor ons is de moestuinseizoen nu echt begonnen 7 februari 2011 aangepast door Gast
hansm Geplaatst: 7 februari 2011 Geplaatst: 7 februari 2011 Stefaan kun je mij uitleggen of ajuinen iets anders is dan uien ?Ik zag bij Belgische verkoop sites ajuinen echt supergroot en volgens mij kennen we die niet in Nederland, echt van anderhalve kilo of nog groter.Nouja mij is niet duidelijk of ajuin een belgisch woord voor een grote ui is of dat er echt verschil in zit bv smaak. Players only love you when they're playing.
annie en stefaan Geplaatst: 7 februari 2011 Auteur Geplaatst: 7 februari 2011 uien en ajuinen is het zelfstmaar wat jij bedoel met die grote uien dat zijn reuze uien Kelsae en die kunnen tot 3 kg worden (wedstrijd) .ik zaai er ook iederjaar maar de mijne komen ook maar tussen de 1.5 en 2 kg. dit jaar heb ik ook rode en witte reuze uien gezaaidreuze uien worden in verwarmde serretje gezaaid in december en eind januarie ingepotvanaf 15 mei worden ze dan buiten geplantvoor de rest is het zoals gewone uienje kan ze wel niet zolang bewaren, voor kerstdag moeten ze opgegeten wordenzeer lekker om te stoven, soep of spagetiesausze zijn iets zoeter van smaak
aardbeijim Geplaatst: 7 februari 2011 Geplaatst: 7 februari 2011 Ja,hier krijg je echt de kriebels van. Hoeveel heb jij voor die motoculteur betaalt?tweedehands? Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
annie en stefaan Geplaatst: 7 februari 2011 Auteur Geplaatst: 7 februari 2011 voor die ferrari heb ik nieuw met frees 4000 euro betaaldvoor de klein honda van 25 cm breed heb ik 400 euro betaald nieuw, dat is het kleinste model van honda, zeer handig om tussen de rijen te werken.een goede raad voor een goede motoculteur is een kopen waar de wielen en de frees niet aangedreven word met riemen maar met een aandrijfas.meer macht en bij natweer slepen de riemen teveel door
Aanbevolen berichten