Geplaatst: 16 maart 20241 j Sinds enkele jaren heb ik een nestkast met camera in mijn tuin en heb daar in het topic "welke vogels zie in je tuin .." verslag van gedaan. Zie o.a. https://youtu.be/Y1TImOQIp2Q?si=eHLvndQoUaqx2tXk De oorspronkelijke koolmezenkast heb ik nog hangen, vrijwel jaarlijks broedt er een koppel koolmezen met wisselend succes, het nest '24 is vrijwel klaar. Het werkt een beetje verslavend, als gevolg hiervan heb 2 jaar geleden nog 2 (wat uitgebreidere) camera's (o.a. met bewegingsdetectie en sd-kaartje) aangeschaft en heb zelf een paar kasten in elkaar geflanst. Bij één kast heb ik het vlieggat (na 2 jaar koolmees) wat kleiner gemaakt (28 mm), hier vliegt momenteel een pimpelmees dagelijks 10 tallen keren in en uit en gedraagt zich supernerveus ... of dat tot nestelen leidt betwijfel ik nog. Rond de 3de camera heb ik 2 jaar geleden een kast voor een roodborst gebouwd. Dus een bakje ipv een vlieggat. Deze kast heeft, zonder succes, op een paar verschillende plekken in de tuin gehangen. Het ontwerp heb ik ook een paar keer aangepast. Sinds afgelopen winter hangt de kast wat meer beschut/verscholen onder een overkapping. Al vrij snel kwam een roodborst af en toe kijken. En ... yes .... een week geleden werden er nestbouwactiviteiten gestart. Doordat er vrijwel geen buitenlicht in de kast valt waren de opnames vrij slecht. Daarom heb ik tijdens de bouw van het nest het ontwerp van de kast aangepast. Een half transparante bovenkant met een 1w ledspotje erboven. Het lampje schakelt met zonsopkomst/ondergang. De roodborst trekt zich nulkommaniks aan van het schakelen van de verlichting, dus dat is mooi. In een dag of 3-4 heeft (volgens wiki) mevrouw roodborst het nest, op het oog, ei-klaar gebouwd. Wordt vervolgd .... ⁰ 16 maart 20241 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 16 maart 20241 j Leuk dat je dit zo kunt volgen! Ik heb vorig jaar op mij balkon in een plantenbakje een nestje van een roodborstje gehad. Omdat ik ergens wel het vermoeden heb dat ze het dit jaar ook weer gaan proberen heb ik er ook al aan gedacht om een camera op te hangen. Ik heb alleen geen idee wat voor camera ik daarvoor het beste kan gebruiken. Heb je nog tips?
Geplaatst: 16 maart 20241 j Auteur @Christine, wel grappig zeg ... roodborstje in een plantenbak op je balkon. Mijn camera's komen van aliexpress, er zitten veel "toeters en bellen" op. O.a. wifi, sd-slot, ir-licht voor 's nachts, microfoon, 12v-voeding. Aansluiten is niet erg moeilijk maar er komt wel wat bij kijken, je moet wel een beetje handig zijn met internet en apps op je smartphone om de camera aan je wifi te koppelen en vervolgens mbv een app op je mobiel of tablet te zetten. Dingen kosten 5-7 tientjes afhankelijk van o.a. resolutie. Bv: https://nl.aliexpress.com/item/1005002467118458.html?spm=a2g0o.detail.0.0.570070beezVdIu&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.291025.0&scm_id=1007.13339.291025.0&scm-url=1007.13339.291025.0&pvid=e3180ff1-57fc-45a2-9399-0000a4721fd5&_t=gps-id%3ApcDetailBottomMoreThisSeller%2Cscm-url%3A1007.13339.291025.0%2Cpvid%3Ae3180ff1-57fc-45a2-9399-0000a4721fd5%2Ctpp_buckets%3A668%232846%238110%231995&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000020758623248"%2C"sceneId"%3A"3339"}&pdp_npi=2%40dis!EUR!59.86!46.69!!!!!%400b0a3bb916733646508925756ec424!12000020758623248!rec&gatewayAdapt=glo2nld#nav-review
Geplaatst: 21 maart 20241 j Auteur Afgelopen dagen is de roodborst elke dag even bezig geweest met het nest om de puntjes op de i te zetten. Vanmorgen tussen 6:15 en 6:30 is het eerste ei gelegd 😊 21 maart 20241 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 26 maart 20241 j Auteur Update: Na het eerste ei heeft ma roodborst elke dag een ei gelegd, vandaag het 6de eitje .. dat was een "hele bevalling" ... voel me een beetje 'n gluurder als ik dat allemaal bekijk. Maar wel prachtig om te volgen. Ik had ook de site van vogelbescherming gelezen hoe het nestelen bij roodborsten verloopt en ik moet zeggen ... het gaat volgens het boekje. Ma zit per dag een aantal uren op het nest. Pa "hangt wat rond" bij het nest en komt haar dan geregeld verwennen met een hapje. Ik heb inmiddels vele korte filmpjes en zal eens wat van deze filmpjes aan elkaar plakken en op youtube zetten.
Geplaatst: 26 maart 20241 j Geweldig! Ik ben altijd heel blij met roodborstjes als tuiniergezelschap. Je kunt hier nog geen spade in de grond zetten of er komt er eentje kijken of er iets te halen valt. Erger nog; het bedrijf waar ik werk zat tot vorig jaar aan de andere kant van het treinspoor (we zijn verhuisd) van de volkstuinen en zelfs daar hadden we een "tamme" roodborst die kwam kijken of er iets te halen viel. Broodresten etc. alles ging richting vogeltje. Hij was ook wat dikker dan normaal, denk ik. Maar floepte mooi tussen de pallets door tot er weer gekruimeld werd. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 april 20241 j Auteur Dit jaar is het smullen geblazen. Eerder alleen met wisselend succes koolmezen in mijn nestkasten met camera gekregen. Nu in 1 kast een koppel pimpelmezen, het nest is bijna klaar. In de koolmezenkast liggen per vandaag al 7 eitjes. En de roodborst zit inmiddels 5-6 dagen te broeden op 6 eitjes. De korte filmpjes heb ik op een eenvoudige manier aan elkaar geplakt tot één filmpje en dat heb ik op youtube gezet. Zie:
Geplaatst: 9 april 20241 j Auteur Vandaag na 14 dagen broeden zijn de eerste roodborstkuikens uitgekomen. Ze zien er totaal anders uit dan koolmeeskuikens, die zijn vrijwel kaal, dit zijn 2 zwarte pluizebollen. Het is lastig te volgen omdat ma vrijwel continue op het nest zit. Pa komt af en toe wat eten brengen, ma bewerkt dat wat en voert het aan de kuikens. 9 april 20241 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 17 april 20241 j Auteur Vandaag 7 dagen geleden zijn 2 roodborstkuikens geboren, ze groeien als kool en zitten al redelijk in de veren. Helaas zijn de overige 4 eitjes niet uitgekomen. Het is grappig en erg leerzaam om te zien dat roodborsten wat betreft nestbouw en opvoeding van de jongen totaal anders voorgeprogrammeerd zijn dan de mezen. Gisterenavond was even schrikken toen ma bij donker niet thuiskwam om de kuikens te warmen tijdens de erg koude nacht. Blijkbaar hoort het bij het "afharden" want vanochtend werd vanaf 6 uur weer volop gevoerd (en poep afgevoerd). Vanmorgen is bij de koolmees het eerste ei (van de 6) uitgekomen. Het waren 7 eitjes, eentje is aan het begin van het broeden gesneuveld. De pimpelmees heeft inmiddels 8-9 eitjes gelegd die ze (soms heel goed, soms 'n beetje) in het nest verstopt. Die zal binnenkort wel met broeden beginnen. (Deze foto's zijn van 'n paar dagen geleden) 17 april 20241 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 29 april 20241 j Auteur Medio vorige week zijn de jonge roodborsten uitgevlogen, amper 2 weken nadat ze uit het ei waren. Dat was even "oei .. als dat maar goed gaat" ... de eerste vertrok namelijk 's avonds in het donker. Ook omdat bij mij in de tuin vrijwel dagelijks (andermans) katten rondlopen. Ik kon niet checken omdat ik voor een paar wandeldagen op pad was. Ik heb geen veren of vogelresten gevonden in de tuin dus hopelijk is het vertrek goed verlopen. Blijkbaar hebben de jonkies nog wat bij de nestkast rondgehangen want als dank voor mijn gastvrijheid hebben ze nog even alles goed onder gescheten ;). De korte filmpjes van de nestbouw tot het uitvliegen heb ik aan elkaar geplakt tot een filmpje van ca 3 minuten en heb dat op youtube gezet ... zie link. https://youtu.be/J-uYzTPvjpU?feature=shared Bij de koolmezen verloopt op het oog alles rustig en volgens plan, de 6 jongen groeien als kool(mezen). Ze zijn vandaag 12 dagen oud, dus over een paar dagen zijn die ook foetsie. De pimpelmees zit 11-12 dagen te broeden op 9 eitjes, over een paar dagen komen die uit.
Geplaatst: 26 mei 20241 j Hoe gaat het u met je vogeltjes @Bertus? Ik zag net dat hier het eerste pimpelmeesje het nest heeft verlaten. Zit wat te roepen in de krentenboom voor het nestkastje. De rest zit nog binnen. Ouders voeren nog flink door. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 mei 20241 j Auteur @woldistel ... 2024 was een succesvol jaar voor mijn nestkasten met camera en dat is natuurlijk het mooiste voor de vogels zelf. Samenvattend: Bij de roodborst zijn van de 6 eitjes er 2 uitgekomen en uitgevlogen. De koolmees had ook 6 eitjes, deze zijn allemaal uitgekomen en ze zijn allen uitgevlogen. De pimpelmees had zelfs 9 eitjes, deze zijn allen uitgekomen en opgegroeid. Van de kuikens heeft eentje het uitvliegen niet gehaald. Ongekend veel en divers kijkplezier gehad dit jaar en ook nog mooi gespreid in de tijd. Vanaf half februari de eerste kijker in de roodborstkast, via het broeden en uitvliegen van de koolmees tot het uiteindelijk uitvliegen van de pimpelmezen vorige week. Een toegift kreeg ik nog bij een oude koolmezenkast aan de achterkant van mijn tuinhuis. Een week of 3 geleden zag ik dat het dak stuk was en dat je er dwars doorheen kon kijken. Ik heb het dak gerepareerd en zag dat het daarna snel is gegaan .... er zit momenteel een koolmees te broeden. Big Brother kan bij deze kast (helaas) niet meekijken😅. Dat ik aan de rand van het dorp woon waar veel groen is, dus veel aanbod van voer voor de kuikens, zal zeker hebben bijgedragen aan een succesvol "vogeljaar" in mijn tuin.
Geplaatst: 27 mei 20241 j Mooi dat het zo goed is gegaan. Moet ook wel, want de meeste kleine vogeltjes worden opgegeten voor ze zelf een nestje kunnen maken. Ik zit aan de rand van de stad en het is hier erg groen. Vanmorgen vroeg is de rest ook uitgevlogen denk ik, het is nu erg stil. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 mei 20241 j @woldistel hier ook stil na t uitvliegen van de jonkies. De hond snapt er nog steeds niets van en zit op wacht voor t nestkastje 🤣
Geplaatst: 25 juni 202525 Jun Auteur Vorig jaar 2024 was voor mij en mijn nestkasten (met camera) een topjaar.Dit jaar verloopt wat minder maar wel verrassend.Inmiddels zijn 2 nesten koolmezen uitgevlogen (resp 9 en 7 meesjes waarvan een dood is achter gebleven). In een kast werd de bouw van het nest afgebroken, ik vermoed dat een mees van het koolmezenpaar is gesneuveld. Af en toe komt een mees even kijken in de kast. Beetje sneu ...De roodborstennestkast bleef leeg maar heel verrassend kreeg ik wel een koppel roodborsten op bezoek.Onder mijn overkapping hangt een oud meubelstuk met spiegel en 2 laadjes. Onder de laadjes is een inham van 5-6cm hoog waarin een borstel (voor mijn wandelschoenen) ligtEen paar weken geleden heeft een koppel roodborsten in korte tijd in zo'n inham een nest in elkaar getimmerd. Ook terwijl ik op 1½-2 meter afstand zat.Hieronder een paar foto's, ook een waarop mevr/mijnh op 1½ meter op de tafel zat en mij zat bekijken.Omdat er rond het nest wat meer activiteit was heb ik vandaag toen mevr even weg was een laadje even verwijderd en gauw een foto gemaakt .... 3 roodborstkuikens ... prachtig. 25 juni 202525 Jun aangepast door Bertus
Geplaatst: 25 juni 202525 Jun Prachtig om te zien @Bertus Bij ons gebeurt er ook veel. Heel veel vogels hier, echter ik heb geen camera's hangen. Vandaag hoorde ik een stelletje jonge mezen die bij ons zijn uitgevlogen denk ik tegen elkaar roepen, ze zitten soms hier en dan weer daar. Ik stond in de badkamer door het raam te kijken, totdat er een recht op mij af kwam vliegen met een blaadje in zijn bek, maar er zit een hor voor het raam, dus hij vloog ertegen aan. Je kunt je voorstellen, met de poten gespreid en de bek tegen de hor aan. Net als een kind die zijn neus tegen de spiegel aan drukt. Best komisch, maar gelijk denk ik: je heb je toch niet bezeerd? Ze vliegen ook vaak tegen onze ramen aan.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.