Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dode knoppen in Doyenné du Comice


Stan W

Aanbevolen berichten

Dit voorjaar opvallend veel dode knoppen, zowel bloem als blad in mijn Doyenné du Comice peer. Ook enkele bij een van mijn Abate Fétel peren, daar echter enkel bloemknoppen leek het. 

 

Volgens artikelen van de WUR is de meest waarschijnlijke veroorzaker hiervan de schimmel Alternaria alternata. Is hier iets tegen te doen?

 

Sommige knoppen zijn gelukkig niet volledig afgestorven, de meeste waar aantasting in zat helaas wel. Die vielen er bij de lichtste aanraking al af. 

 

20240316_174020.jpg

 

20240316_174127.jpg

 

20240316_174215.jpg

 

20240316_174303.jpg

 

20240316_174308.jpg

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Volgens de WUR is dit de reden:

 

Quote

De schimmel Alternaria alternata werd echter vrijwel altijd in zieke knoppen aangetoond, daarnaast werd de schimmel ook soms in gezonde knoppen aangetroffen. Uit infectieproeven met Alternaria bleek dat de schimmel symptomen op bladeren kan vertonen en dode bloemknoppen veroorzaakt. Daarnaast werd in praktijkpercelen een verband aangetoond tussen de aanwezigheid van de schimmel in bloemknoppen en de mate van ziekte in het perceel. Geconcludeerd werd dat Alternaria alternata de primaire veroorzaker is van dode bloemknoppen. De schimmel is geen sterke ziekteverwekker; niet alle infecties leiden tot dode bloemknoppen.

 

 

uit: https://edepot.wur.nl/165030 , pag 11.

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In geciteerd artikel wordt gezegd dat er voor de professionele teelt geen echt goed werkende middelen beschikbaar zijn. Als er voor de professionele teelt geen goed werkende middelen beschikbaar zijn dan voor de amateur tuinier zeker niet.

 

Het lijkt mij verstandig om alle dode bloemknoppen handmatig te verwijderen (indien de grootte van de boom dat toelaat). De dode bloemknoppen in de grijze kliko doen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zag ik inderdaad @Brabantse Tuinprins, had stiekem de hoop dat er misschien forumleden waren die ervaring hebben met dit soort knopsterfte. En wellicht wisten hoe het zo veel mogelijk te voorkomen is of kan zijn. Aangezien ik zeker niet met middelen die de professionele teelt gebruikt wil werken voor deze hobby. In mijn moestuin gebruik ik eigenlijk nooit bestrijdingsmiddelen, zelfs plaagdieren die altijd voorkomen zoals luizen lossen zichzelf op met de vele plaagbestrijdende insecten op onze vereniging. Verder ben ik van mening dat een gezonde levende bodem ook de weerstand van planten tegen schimmel- en bacteriële infecties verhoogd of verbeterd.

 

De dode knoppen heb ik handmatig verwijderd en vervolgens thuis in de vuurkorf gegooid. Om in elk geval de infectiehaard zoveel mogelijk weg te nemen en de sporendruk lokaal te verlagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde ook in mijn enige Doyenne du comice. Vorig jaar is me niks opgevallen, maar het zijn jonge boompjes. Maar lang niet alle knoppen zijn aangetast, meer dan de helft ziet er normaal uit en bloeit. De Conference peertjes die vlakbij staan hebben nergens last van.

Ik heb ook de aangetaste knoppen weggebroken en in de zak bij het grijs afval gedaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Doyenné loopt hier ook prima uit, moet hem alleen een beetje bijsnoeien omdat sommige ogen aan het eind van een eerder gesnoeide tak nu niet voor verlenging zorgen. Bij de andere perenrassen overigens helemaal geen tot nauwelijks (slechts enkele knoppen hooguit) last van.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...