Theo1701 Posted March 19, 2024 Share Posted March 19, 2024 ik heb van de week stokboon plantjes gekocht, waar neer mag je de plantjes in de open grond doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted March 19, 2024 Share Posted March 19, 2024 Hoi Theo1701 Wat leuk dat je ons forum gevonden hebt. Heb je een moestuin? Heel veel lees en leer plezier hier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo1701 Posted March 19, 2024 Author Share Posted March 19, 2024 ja dat heb ik ben er zins een jaar, het is nog allemaal nieuw voor mij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 19, 2024 Share Posted March 19, 2024 Ben je zeker dat je stokbonen en geen tuinbonen hebt gekocht ? Stokbonen laat je langs een draad of stok naar boven groeien, ze kunnen niet tegen vorst, ook niet tegen lange koude vochtige periodes, normaal gaan die erin vooraan mei als je al zicht hebt op de laatste vorstnachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo1701 Posted March 19, 2024 Author Share Posted March 19, 2024 het zijn blauwschokkers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 19, 2024 Share Posted March 19, 2024 (edited) Welkom, Dat is weer wat heel anders, het zijn kapucijners. Die plant je nu aan rijshout of gaas eventueel eerst beschermen met een plaatje tegen de ergste wind en koude. Zelf zaaien gaat ook erg makkelijk en dan heb je ook genoeg planten voor een of meer meters te zetten zodat je ook een paar maaltjes kan oogsten. Succes. Foto uit mijn Blog: Edited March 19, 2024 by Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo1701 Posted March 19, 2024 Author Share Posted March 19, 2024 mooi maar wij hebben ook last van veenmolen dat kan ik daar tegen doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 19, 2024 Share Posted March 19, 2024 Breng een tijdelijke beschoeiing van planken aan rond plantbedden: minimaal 20 cm. diep of plant het plantgoed in afzonderlijke plastic potjes zonder bodem. Bron: Hoe beperk ik de overlast van een veenmol? | Stichting landschapsbeheer Zeeland 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
ricusg Posted March 24, 2024 Share Posted March 24, 2024 Welkom en veel genoegen met de moestuin. Oudere tuinders ( waarvan ik er inmiddels ook een ben ) zeggen dat een boon de meimaand niet mag zien. Ik heb me er altijd aan gehouden, want ik hoef niet zo vroeg al te planten of te zaaien met de kans dat alles eind april-begin mei afvriest. Succes ermee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted April 10, 2024 Share Posted April 10, 2024 Je capucijners zullen inmiddels wel een stukje gegroeid zijn. Ik zet ieder jaar erwten en capucijners en hier hebben we ook veel last van veenmollen. sinds begin maart heb ik er 22 gevangen op een stukje van 50 m2, afgelopen zondat 9 stuks. Een paar jaar geleden zaten die veenmolen er nog niet en toen ging het zeer goed om gewoon capucijners in de volle grond te zaaien, zo begin april. Sinds ik last van veenmollen heb lukt het bijna niet meer om fatsoenlijk in de volle grond te zaaien en nu zaai ik ze altijd voor. Als ik ze voorzaai (Ik zou ze zeker niet kopen ,want zelf zaaien is niet meer werk dan ze gaan kopen:)) en de planten zijn groot genoeg, minimaal 20 cm, dan lukt het nog prima om deze te telen, al wordt er soms wel een plantje kapot geknaagd. Je kunt inderdaad van alles ingraven om ze tegen te houden, maar het zijn lastige beestjes. Als ik een veenmol vang laat ik ze altijd weer vrij in de kippenren:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted June 2, 2024 Share Posted June 2, 2024 Vraagje komt dit aangetast blad door de vele regen of is er een andere oorzaak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 2, 2024 Share Posted June 2, 2024 (edited) Kijk er maar niet naar, het is te koud en veelte nat geweest. Bonen mogen de meimaand eigenlijk ook niet zien. Kijk maar naar je nieuwe blad, en als dat hogedrukgebied voor Ierland hier heen schuift gaan ze als een malle en ben je dit snel weer vergeten. Overigens zit je nu in een kapucijnertopic, een heel ander gewas, en die houden juist wel van dit weer................ Edited June 2, 2024 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted June 2, 2024 Share Posted June 2, 2024 @Patrijs dankje zo vermoede had ik al, ooowh dacht dat boven aan dit topic stokboon plantjes stond volgensmij is dat ook de titel vandaar dat ik het hier plaatste🙈 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 2, 2024 Share Posted June 2, 2024 Ja, @Theo1701 had het abusievelijk zo genoemd. Op 19-3-2024 om 21:00, Patrijs zei: Dat is weer wat heel anders, het zijn kapucijners. Ik had ze wel herkend 🤭, mijn voorgetrokken en nu ruim een meter hoge stokbonen hebben hetzelfde sleetse oude blad. 👍 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts