Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Geen idee hoor Jorieke, ik dacht dat roodlof gewon zomer groente was, maar mischien ook voortetrekken.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Vanmiddag bij 24 kitchen lieten ze roodlof en witlof zien.

Stond in dezelfde loodsen naast de witlof.

Ging op dezelfde manier.

Echt een aanrader voor wie de zender kan ontvangen.

The taste of basics met Rob Baan en Rudolpf van Veen.

Die Rob Baan weet heel erg veel over groente

Geplaatst:

Roodlof werkt op precies dezelfde manier, tenminste als jullie de rode witlof bedoelen. Roodlof was altijd de veel gebruikte Nederlandse naam voor radicchio, tot dat de rode witlof op de markt kwam die officieel nu roodlof heet, daaruit kunnen misverstanden ontstaan.

Even a broken clock is right twice a day

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Op het web vind ik veel informatie over de verschillende manieren hoe je witlof kan forceren..ik hoor het graag hoe jullie het doen want mijn ideale manier lijkt er nog niet bij te zijn! Dank!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De eerste forcing doe ik gewoon in een Action emmer met gaten onderin, die ik gebruik voor tomaten e.d.

Ook gebruik ik daar het afgedragen substraat voor.

Deze emmer met gaten en de wortels zet ik in een andere neer op stukjes pvc buis van 2 cm, zo staat de emmer niet op de bodem van de onderste en kan je er een voorraad water in doen.

Een 3de emmer plaats ik op zijn kop over de emmer met de wortels en deze gaan de kelder in.

Het vollegrondswitloof doe ik een uitgegraven bak van 50 cm op iets van bijna 4 meter in de serre.

Elke maand steek ik er een vooraad wortels bij, dek de wortels niet af met grond, maar een bouwdeken erover en isolatieplaten op iets van 20 à 25 cm boven de wortels.

Is natuurlijk witloofrassen die ik gebruik voor zonder dekgrond!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dank je wel Bors voor je antwoord..een beetje late reaktie, ik was er nog niet aan toe gekomen

Mag ik vragen of het nodig is om water onderin je emmer te doen? Ik heb een gewoon ras, Mechelse3 middelvroeg. Ik kan dus een deel van mijn groente uithalen en in een emmer planten en de rest laten zitten totdat ik weer een emmer wil opzetten? Hoelang duurt het ongeveer totdat je kroppen heb? In een koude kamer ( maar wel ondergronds). Ik gooi er dus gewoon potgrond of tuinaarde op?

Geplaatst:

Nee waterreserve hoeft niet maar is makkelijker.

Hier wordt laatste kelderwitloof deze week opgegeten.

Dan komt al het lekkerdere vollegrondswitloof eraan.

Volgens temperatuur duurt het iets van 3 à 5 weken.

Geplaatst:

Ok,dank je wel.

Dan hier nog wat lekenvragen:

Vollegrondswitlof, dat is witlof zonder dekgrond of lof dat uit de tuin komt? Want mijn witlof staat nu in de vollegrond, en moet in een pot naar de kelder..of begrijp ik je niet goed?

Waarom moet er water? (ja alle planten moeten water, maar ik dacht ooit begrepen te hebben dat het bij het forceren van witlof niet nodig is..wortels in een pot, afdekken klaar( dacht ik)

Geplaatst:

Ik ben een leek maar dacht dat ze dan juist aardig wat water moeten hebben en bij gieten steeds. heb even mijn boek erbij gepakt en daar staat ook in, begiet overvloedig. als je dat gedaan hebt staat er verder niets in maar ik dacht van tijd tot tijd wat water geven. Maar je krijgt van iemand nog een goed advies.

Geplaatst:
  • Auteur

De grond goed vochtig houden (dus niet nat) is genoeg.

@Jet

Met vollegrondswitlof zal Bors bedoelen dat het witlofkroppen zijn afkomstig van ingekuilde witlofpennen. Een rijtje geprepareerde witlofwortels zet je naast elkaar in een ondiepe kuil en je gooit er wat aarde tegen aan. Dan zet je er de volgende rij wortels tegen aan die je ook weer aanaardt enz. Als alles ingekuild is gooi je er ongeveer twintig cm aarde over heen. Om bevriezing of teveel afkoelen tegen te gaan gooi je over het geheel een laag bladeren of stro. De witlofkrop ontwikkelt zich nu onder de grond en wordt daardoor vaster van structuur dan de witlof die je zonder dekaarde kweekt. Als de kropvorming na een aantal weken heeft plaats gevonden kun je naar behoefte wat witlof 'opgraven'.

De beschreven methode is zoals ik het vroeger deed voordat ik helemaal naar de teelt van witlof zonder dekgrond ben overgestapt. Misschien dat Bors het iets anders doet maar het principe van de kweek van vollegrondswitlof , de kweek met dekgrond dus , blijft hetzelfde.

Denk er wel aan dat niet ieder ras zich leent voor de kweek in de vollegrond die de oorspronkelijke methode is. Later zijn er pas rassen ontwikkeld die speciaal geschikt zijn voor de kweek zonder dekgrond . Sommige rassen zijn voor beide teeltwijzen geschikt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Zoals Frans al aangaf maar met enkele wijzigingen.

Ik kuil ze in een bak in de serre.

Voordeel, ik kan de temperatuur en groeisnelheid regelen door isolatoe meer of net minder te geven.

En ik gooi juist geen dekgrond over de witloofpennen, dat geeft het voordeel dat ik kan zien welke ik oogst, de dikste dus.

Bij normale vollegrondswitloof op de oude wijze komt het al eens voor dat bij opgraven er nog kleintjes tussen de groten zitten en je moet oppassen dat je de tere kropen niet bevuild met aarde.

Hier zie je de bak, gewoon openleggen om op gezette tijden nog in te kuilen en om eventueel te oogsten.

Nog een voordeel is dat het in de serre is, het is altijd droog, want volgens de wet van Murphy regent het telkens ik witloof ging oogsten.

En bij de laatste horrorwinter is bijna alles toen buiten kapotgevroren.

+ De smaak van vollegrondswitloof is veel lekkerder

https://www.moestuinforum.nl/blog/Borsalino/witloofbak_b-1381.html

Geplaatst:

Dank beiden voor jullie antwoord.Ik begin er een beetje van te begrijpen.

De teelt in de kas spreekt me wel aan..ik heb al genoeg groentes in huis staan.

Mijn wortels zijn Mechelse middelvroeg 2.

Er staat: De wortels rechtop in een 25 cm diepe kuil zetten en dan afdekken met aarde en stro, eventueel onder glas.

Dus ik denk: in de kas een lange sleuf graven en ze daarin met aarde afgedekt en stro.

Heb je dan kans dat de hele bak gelijk geoogst moet worden?

Een andere vraag: ik las dat jij de wortels twee weken laat drogen/op t land liggen Bors? Is dat voor alle teelten belangrijk?

Geplaatst:

Ik heb gisteren de helft van de witlof wortels uit de grond gehaald. Ze liggen nu met het loof er nog aan buiten onder een afdak.

Het idee achter dat je de wortels nadat je ze uit de grond hebt gehaald nog een week of meer laat liggen is dat voedingstoffen uit het blad terug in de wortel gaan. Ik ga er van uit dat dit gegeven voor alle vormen van forceren geldt om zo het maximale uit de wortel te halen.

Geplaatst:

Tijdens het doorlezen van dit, interresante, topic staat op pag. 2 de storende fout dat witlof onder de bladgroenten valt i.p.v. onder de wortel- en knolgewassen.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Mooi, dan weet ik dat, dank je wel Jorg.

Geplaatst:
  • Auteur
Tijdens het doorlezen van dit, interresante, topic staat op pag. 2 de storende fout dat witlof onder de bladgroenten valt i.p.v. onder de wortel- en knolgewassen.

Een bladgewas of bladgroente is een gewas dat om het blad geteeld wordt. Tot de bladgewassen behoren verschillende groentesoorten. Sommige soorten worden rauw of gekookt gegeten en andere alleen gekookt.

Enkele voorbeelden van bladgewassen zijn:

Andijvie

Boerenkool

Chinese kool

Groenlof

Sla

Sluitkool

Snijbiet

Spinazie

Witlof

bron : wikipedia

Groenten zijn alle eetbare gekweekte plantendelen. Afhankelijk van welk eetbaar deel, kunnen de groenten ingedeeld worden naar: blad, stengel, knol- en wortel, bloem, peulvruchten en vlezige vruchten.

bron : http://www.houtwal.be/vakjargon/_vaktaal_index.htm

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb ze ook op het perceel van de bladgewassen geteeld.

Geplaatst:

Je eet toch ook het blad en niet de wortels ......

Geplaatst:

Madame de Pomme, Mechels middelvroeg is voor teelt met dekgrond!

Wat bedoel je met die 2 achter de benaming, want dat vind ik nergens terug.

Geplaatst:

Merci mesjeu Bors.

Ja die twee, haha ik dacht hem gezien te hebben en hij staat inderdaad op het zakje..als prijsindicatie .

Met dekgrond betekend:

1/ Oogsten van de wortels

2/ Minstens een week laten liggen( afgedekt/onder afdak/open en bloot op t land)?

3/ In bak in kas of in emmers rechtop met aarde ertussen

4/ Aarde erop..(hoe hoog boven de wortels nog)?

5/ Bak koud/lauw wegzetten...

Na drie weken controleren?

Geplaatst:

Ik heb dit jaar Flash F1 gezet (één van de bekendste) om te forceren in emmer en rechthoekige bak. Hopelijk zijn ze lekker. Ik ga ze ook in de kelder zetten waar de verwarmingsketel staat want vorig jaar heb ik ze in een schuur gezet en zijn ze gaan rotten of heel traag beginnen groeien. Om rotting enzo tegen te gaan kan je er kalk (poeder vorm) opstrooien. Ik gebruik DCM Zeewierkalk Coccolieten poeder.

Iemand dat al roodloof heeft geforceerd?

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:
Ik heb gisteren de helft van de witlof wortels uit de grond gehaald. Ze liggen nu met het loof er nog aan buiten onder een afdak.

Ik heb net een deel van de wortels geoogst en in kratjes onder afdak gelegd. Maken jullie de wortels eigenlijk schoon( klei eraf)?

De roodlof daar heb ik er 4 van geoogst..die wortels zijn heel anders..vol zijwortels. Kan je die laten zitten? Ik heb ook begrepen dat de de roodlof in de tuin kan laten en dat er in het voorjaar kroppen aan komen, heeft iemand daar ervaring mee?

Geplaatst:

Appelvrouw, het Mechels vroeg is eerder bedoeld voor in de volle grond.

In emmer - container - bak je schoenen of wat dan ook is altijd onbedekt, niet verwarren met onbevlekt!

Dus jouw witloof wortels bedekken met laag aarde, dus best buiten beschermd of in de serre.

De dikte van de laag aarde erboven zodat minstens de opgroeiende kroppen in de laag (min 15cm) blijven, dikker mag, maar dan duurt het langer.

Zo kan je door een dunne en dikkere laag de oogst spreiden, vanzelfsprekend is de dikste laag de latere te oogsten witloof.

Ik doe niks van aarde eraf, door ze te behandelen valt het meest zand hier wel af.

Als je vertakt witloof hebt kan dit enkele redenen hebben, sommige rassen zijn er gevoeliger voor.

Ook teveel stikstof geeft vertakte wortels evenals te laat gezaaid.

Ook een te vaste bodem, dus goed en diep losmaken of frezen.

Trouwens vertakte wortels geven het mooiste witloof, daar er meer worteloppervlakte is, maar voor een kweker zijn deze waardeloos omdat ze te moeilijk of helemaal niet te gebruiken zijn voor waterwitloof, dit hangt in roosters.

Ik heb dit jaar 3 rassen gezaaid.

Flash = de mooiste - dikste wortels

Zoom = meer kleindere wortels

Creoline = vanalle brol, wel het mooiste loof, maar dat vreten we niet en smijten we weg!

Rottende wortels bij forceren in bakken kan te wijten zijn aan te vochtig of achteraf tijdens forceren water geven langs boven, dit mag enkel langs onder.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic