Ga naar inhoud

Witlof zonder dekgrond . Makkelijk te telen wintergroente

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

!!

Thanks Bors.

Mechelse middelvroeg heb ik,

Dus:

1/Oogsten van de wortels

2/ Minstens een week laten liggen( afgedekt/onder afdak/open en bloot op t land)?

3/ Wortels verder niet schoonmaken alleen blad eraf snijden op 2 cm en rot blad eraf halen.

(worden de wortels nog op een bepaalde lengte afgesneden)?

3/ In bak in kas of in emmers rechtop met aarde ertussen

4/ Aarde erop.minsten 15 cm, en hoger indien latere oogst gewenst.

5/ Bak koud/lauw wegzetten...

Na drie weken controleren?

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dank je wel, mooie link.

Ja mijn buren eten wel witlof en hebben mijn planten al bewondert( zo u heeft er veel buurvrouw, gaar u die allemaal zelf trekken?)

Maar kweken doen ze niet..misschien als mijn lof erg lekker is..?

Geplaatst:

Ik ga dit weekend 50 pennen halen van het ras Hermès (geen handtassen neen) om te forceren. Ze kosten 7cent/pen.

Weetje: in Frankrijk zeggen ze endives tegen witloof ipv chicons bij ons in franstalig België. En endives in Wallonië is andijvie in Vlaanderen. Raar als je weet dat het dezelfde taal is...Zo een beetje het witloof vs witlof verhaal bij ons

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Ook wel praktisch dat pennen halen..dat kennen wij Nederlanders niet. Scheelt toch een hoop werk, en de preijs is ok! Waar in Wallonië haal je dat Limon? Over die namen nog, ik snapte er niets van dat andijvie hier geen endive heette; de andijvie heet hier scarole..

Geplaatst:
Je eet toch ook het blad en niet de wortels ......

Dit naar aanleiding van mijn reactie: Tijdens het doorlezen van dit, interresante, topic staat op pag. 2 de storende fout dat witlof onder de bladgroenten valt i.p.v. onder de wortel- en knolgewassen.

Mee eens maar wel nadat je de wortels geforceerd hebt tot productie. De feitelijke teelt (en daarmee de belasting van de grond) is dan ook de teelt van de wortels en niet het blad.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Ook wel praktisch dat pennen halen..dat kennen wij Nederlanders niet. Scheelt toch een hoop werk, en de prijs is ok!

Tis het plezier van de opkweek he Appelvrouw.

Je maakt toch ook je eigen kinderen he, ge gaat die toch ook niet op een ander kopen.

Tis het plezier van de opkweek dat ge ervan hebt, van zaadje tot....................

Geplaatst:

Daar heb je ook gelijk in Bors...en voorlopig zijn hier helemaal geen pennen te koop

Een vraag..aan t eind van de week gaat het vriezen. Zelf ben ik een weekje weg van de tuin. kan ik de wortels in kratten ( met het blad eraan) nog laten liggen voor een andere week? Ze zijn er dan een week uit.En ze liggen buiten. Of moet ik ze dan binnen leggen, of bv in de koude kas? met kranten afgedekt?

Geplaatst:

Zou ze wat beschermen tegen vorst, dus bedekt in de serre is ok.

De mijne reserve nog niet ingekuild liggen gesneden in Isomo kisten met een oud badlaken erover.

Ze staan wel buiten onder afdak, want de serre is me deze tijd nog te warm.

Geplaatst:

Ik heb mijn pennen opgegraven. Of nou ja.. pennen Ze hebben allemaal zo'n 4 a 5 wortels per plant. En dat terwijl er geen stenen in de grond zitten, en ik de grond erg luchtig heb gemaakt voordat ik ze daar had uitgeplant. Misschien komt het toch door het voorzaaien?

Nou ja, maakt voor de kroppen niet uit. Het is alleen wat puzzelen om er wat in een emmer te krijgen straks.

Er waren er 2 totaal opgevreten door de woelmuizen, op de rest zit hier en daar wat vreterij. En dat is dan roze geworden. Is dat erg? Schimmel?

Geplaatst:

Wij hebben thuis 9 pennen uit de grond gekregen. Het was ook eerst een probeerseltje. Ze staan nu ongeveer 3 weken in het donker. En er beginnen al aardige kropjes uit te komen

Ze zijn een heel klein beetje groen, maar dan komt waarschijnlijk omdat ik te nieuwsgierig ben en om de paar dagen kijk of ze al wat gegroeid zijn .

Omdat ze een beetje groen zijn, kun je ze dan nog wel eten straks? Of gaat het groene nog weg?

Geplaatst:

Ik heb de witlof uit de grond. Heel goed gelukt, tot zover dan. Het is een variant zonder dekgrond.

De pennen die je nog niet in een emmer zet om kropjes te worden, moet je dus kouder dan 15 graden opslaan. Doen jullie dit inzand of Zaagsel? En moet dat ook vochtig zijn?

Gr. Sammetje

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik kan mezelf inmiddels proefondervindelijk antwoord geven.

Wortels opslaan in zaagsel is geen goed idee. Uit de wortels komt toch vocht wat condenceert in het zaagsel en de wortels gaan haarwortels vormen en uitlopen.

Zand zal hetzelfde effect geven lijkt me.

Volgend jaar ga ik, behalve als ik een beter idee hoor, de wortels opslaan in/tusen kranten in goed ventilerende kratten.

Ook was de berging met 10/11 graden toch aan de warme kant. Komend seizoen krijg ik een huisje (krotje ) op mijn volkstuin dan ga ik ze daar bewaren.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb nog steeds paar vragen....

Emmer, waar je witloof wortels in zet, moet ik daar onder gaten boren voor overbodige water?

Hoe vaak moet je water geven?

Zijn die wortels eenmalig gebruikelijk?

Alvast bedankt voor antwoorden.

Ali

Geplaatst:

Mijn ervaring met een grote plastic bloempot zijn prima.

Zo doe ik het:

Tegen dat de eerste serieuze nachtvorst wordt verwacht, oogst ik de wortels.

Laat ze enkele dagen liggen op de tuin onder een jute zak. Wat ik niet gebruik direkt, bewaar ik luchtig, droog, donker en net vorstvrij.

Afsnijden loof net boven wortel. Is wortel te lang, dan gaat er onder een stukje af tot gewenste lengte (hier ca. 25 cm)

Wortels verdelen in bloempot, alles opvullen met schoon zand tot wortels geheel onderstaan en alleen het kopje bovensteekt.

Beetjes water, zodat zand net vochtig is. Zwarte vuilniszak over het geheel en in de garage of andere plek waar het rond de 13 a 15 graden is. (als kouder, gaat groei langzamer). Ca. 1x per week even kijken...als zand droog is, weer wat vochtig maken.

Tussen planten en oogsten ligt 2 a 4 weken (wat afhankelijk van temperatuur. Hetzelfde zand kun je meerdere keren gebruiken.

Mijn eerst keer had ik geen ras speciaal voor ongedekte teelt, maar ook dat gaf geen problemen. Tegenwoordig koop ik alleen soorten die speciaal zijn voor "zonder dekgrond".

Aanvulling: je kunt soms nog een tweede veel kleinere oogst snijden van dezelfde wortels, maar dat vind ik niet lonend. Ik neem steeds nieuwe.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Wat ik niet gebruik direkt, bewaar ik luchtig, droog, donker en net vorstvrij.

Ik ben heel benieuwd waar je ze bewaart, want ik pieker me suf welke plek hier aan die voorwaarden voldoet.

Vorig jaar had ik maar een paar wortels. Ik deed het op dezelfde manier als Weknow, ook onder een vuilniszak bij ongeveer 15 graden. Maar dit jaar heb ik heel veel wortels, dus wil ik de oogst wel flink spreiden.

Geplaatst:

In een plastic kasje buiten, in een piepschuim bak, afgedekt met doek/jutte zakken. In een schuurtje o.i.d. zou ook kunnen of onder een afdakje in een kist met droge turfmolm, een aantal laagjes karton of iets dergelijks. Je zou ze ook kunnen ingraven op een droge plek (inkuilen). Zolang het onder de pakweg 8 graden blijft, zullen ze niet echt gaan groeien....misschien wat haarwortelvorming of een klein puntje loof, maar dan kun je ze nog steeds goed gebruiken. Verleden jaar in februari laatste bak gemaakt. Zou ook nog later hebben gekund, maar de wortels waren op.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

vanmiddag het hele topic doorgelezen en direct de witlof gezaaid (gekregen op de NMM)

ben benieuwd of ik komend winter ook eigen witlof kan eten

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Volgend jaar ga ik ook witlof telen. Vandaag de zaden binnen gekregen, misschien dat ik er nu ook al wat ga zaaien, gewoon om te proberen of het nog kan!

Maar nu had ik een vraagje. Volgend jaar wil ik veel gaan zaaien voor een lange oogsttijd. De wortels moet je koud bewaren, dus is de koelkast of vriezer niet een goede optie? En zo ja, voor hoe lang kan ik ze er dan in bewaren?

Geplaatst:

Inmaken niet. Maar ik dacht dat ik dan na het zaaien alle wortels kon bewaren in de koelkast of vriezer en er om de week twee uitpakken om te planten. Zodat ik steeds een kleine oogst hebt. Ik vraag me af of koelkast of vriezer en goede bewaarplek is en hoe lang de wortels bewaard kunnen blijven daarin, voordat je ze uitplant.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...