Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mijn radijs en wortel komt niet op

Bit

Recommended Posts

Nee hoor. kluitje gewoon kluitje laten. Wortels zo min mogelijk verstoren. Zaailingen lekker diep wegzetten ( tot 1e kiemblad )

Wat er met de radijs en de wortel fout gaat, weet ik niet. Te nat ?

Vanwaar die vitrage over de bakken ? is dat om de felle zon af te schermen ?

Heb een moestuintje gemaakt in mijn achtertuin (zie mijn eerdere berichten over bemesting van de grond)

Mijn plantjes (gekocht bij welkoop) erin gezet (sla, aardbei) doen het goed vooral aardbeien zien er perfect uit MAAR!!! Ik kon niet wachten met zaaien van de rest dus radijs, wortel, ui, biet gezaaid...(vorig weekend) er komt alleen niets op Nu heb ik vier bakken binnen met komkommer, boerenkool, bloemkool en bonen en die groeien als kool.

Ik weet van radijs dat dat zo ie zo binnen een week plantjes moet hebben maar ik ben gaan kijken tussen de grond helemaal niet!!!! Kon het niet laten ook te wroeten tussen de wortel (voorzichtig) ook niet oh oh oh oh wat gaat er verkeerd?????

Ben niet ontmoedigd wel teleurgesteld, zal ik alles binnen nog eens zaaien in bakken??

En wat doe ik met al mjn plantjes binnen? deze zijn einde van de week te groot voor kweekbakje en hoe kan je deze het beste dan verpotte of wanneer deze de grond al in kunnen goed te plek zetten? met kluitje erbij? of los halen en alleen de wortel???

Ook met radijs kan het best een week of iets langer duren hoor, ligt ook aan het ras. En de temperatuur, en hoe diep je gezaaid hebt...

Wortel duurt sowieso vrij lang dus ik denk dat je nu alleen maar zorgen hoeft te maken over het feit dat je erin hebt zitten wroeten

Dus nog even geduld, komt vanzelf

• Like 1

Het weer is nog helemaal niet warm genoeg om alles "zomaar" uit de grond te laten schieten. Mijn radijs die ik vorige week gezaaid heb, is ook nog niet te zien. De tuinkers wel. Die heeft er 2 keer zo lang over gedaan als op een zomerse warme dag. Geduld en misschien een beetje vochtig houden als het zo'n droge koude wind is als vandaag. Succes en vooral niet teveel zorgen.

Edited by Guest

Het is echt niet raar dat er na een week nog niets op komt. Radijsjes zijn wel snel maar het kan best langer duren dan een week. Bij mij wel tenminste . Wortels en uien kunnen er zelfs weken over doen. Het komt echt wel op. Ook met de bemeste tuinaarde. Vind het er wel mooi en netjes uitzien

Bedankt voor jullie reacties, ben idd misschien iets te ongeduldig zag alleen bij andere dat ze al op waren gekomen in de tuin dus dacht ohjee toch verkeerde grond, ik zaai de radijs gewoon nog eens in grote bakken buiten zodat ik in iedergeval kan oogsten mocht het andere mislukt zijn.

Nu wilde ik ook graag nog weten hoe ik mijn gezaaide plantjes in de kleine kweekbak kan overzetten. Bv de bonen zijn vrij lang en zitten in redelijke losse grond (zaai en kweek grond) haal ik deze er gewoon voorzichtig uit en zet deze in een grotere pot gevuld met grond. Zoals als eerder gezegd dan tot aan het eerste blaadje????

Zal zo de tuin weer even in want zonnetje schijnt en zal idd veel water geven miss dat het dan allemaal nog goed komt. En anders is nog vroeg dus kan zo weer nieuwe zaaien, laat me niet gelijk uit het veld slaan.

En oja, heb een heel mooi boek "abc van de groente tuin" er goed alllemaal beschreven maar daarin stond dus dan radijs 2a3 cm de grond in moet nu lees ik op veel sites dat het maar 1 cm diep moet wat is nu het beste?

Zal zo de tuin weer even in want zonnetje schijnt en zal idd veel water geven miss dat het dan allemaal nog goed komt. En anders is nog vroeg dus kan zo weer nieuwe zaaien, laat me niet gelijk uit het veld slaan.

Meer water geven versnelt de boel niet, hoor!!!

Sterker nog... bij alles wat ik momenteel zaai, buiten dan, gaat helemaal geen water. De aarde is vochtig genoeg... alleen in een kas, of op vensterbank moet je wateren op dit moment...