Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hahaha, of zeekraal, of natter maken en mosselen?

Mijn ene soort zonnebloemen zijn in de voortuin nu iig volledig weggevreten, in de achtertuin staan er nog enkele, de hoge doen ze gelukkig niks mee, dus volgend jaar alleen maar die hele grote zaaien dan maar, jammer, die lage hadden nou juist leuke kleurtjes op de verpakking.

Geplaatst:

oh balen, ja die zonnebloemen zijn ze gek op, ik zet die pas in de tuin als het wat droger wordt hier, op hoop van zegen.

Vandaag alvast 700 slakken geplukt, 2 kroppen andijvie waren in 1 dag al helemaal verdwenen Morgen maar oogsten voor de rest er ook aan gaat.

Geplaatst:

Oh arme Piroska!! Ik heb het echt met je te doen. Ik klaag al bij 1x 300 stuks. Daarna gelukkig niet veel meer gezien..

Veel succes met alle klein oplossingen!

Geplaatst:

ja, ik bewonder je geduld met dat plukwerk Piroska

(wou even melden dat 1 slak langs een blauwe ton op een stapel van 40 cm stoeptegels hoog omhooggekropen was, over een scherp randje van de bak en niet het blad maar een halve stengel van de laatste knolselder zaailing had doorgeknaagd, maar dat is natuurlijk heul klein leed...dus laat ik het maar)

Geplaatst:

Of op je gezicht smeren

slakkenwonder123501432629315.jpg

http://miracleescargotcreme.com/

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Slakkenparasieten kwekerijtjes opzetten.

Wat een geweldig idee! Als het tenminste werkt.

Ik vang ze met havermout onder een schotel en doe ze dan in een oud terrarium (invriezen en koken spreekt me minder aan). Ben benieuwd!

Dan kun je met het resultaat een proefje doen: twee bakken met een gelijk aantal slakken. In de ene bak je nematodenwater en in de andere regenwater.

Na 7 dagen dode slakken tellen.

Ga jij het uitproberen sugarlevi? Iemand anders nog?

Lijkt me een heel goed idee want ik kan weinig vinden over praktijkresultaten.

Iedereen praat elkaar voortdurend na over eierschillen en andere zaken die niet werken, dus ik zou wel heel graag met een stel mensen de proef op de som willen nemen.

Overigens zijn mijn potten en de slatafel met tweezijdig kleefband nog steeds slakkenvrij

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb het half uitgevoerd. We hadden een hele hoop slakken verzameld, in een emmer met een lichte ammoniak oplossing. Instant kill.

Maar ik heb eigenlijk nog niet de ballen gehad, om die emmer om te keren. Maar ik gooi daar ook steeds de vangemmertjes in leeg. Maar de ammonia zal ook giftig zijn voor de aaltjes vermoed ik zo. Alhoewel ik nog maar weinig van die ammonia ruik. Binnenkort maar eens die moed verzamelen die emmer om te keren. Of misschien al verdund uitgieten zo her en der.

We vangen trouwens weinig slakken meer, met het gewone bier, en ook niet met de gist/suiker mix. Terwijl er toch zeker weten nog genoeg zijn.

Ik overweeg half eens bruin bier te halen. Om te testen of we niet alleen nog de fijnproevers aan slakken overhebben. Maar zo zonde om dat aan de slakken te voeren. Of misschien hebben ze inmiddels bijna allemaal genoeg van die eco-korrels gesnoept, om ziekig in de grond te blijven liggen, in plaats van in de emmertjes te kruipen.

De gist/suiker mix is trouwens echt ideaal, en lekker goedkoop. Laagje suiker in de fles, omdat ik het zo her en der tegenkom, ook maar een beetje bloem. Warm water erbij, lekker schudden. Zakje gist. Nog eens lekker schudden. En hoppatee, anderhalve liter, slakkenvangspul voor een paar centen. Genoeg voor een laag in alle tien de vallen die we hebben staan.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Ben er gisteren achter gekomen dat ze aardbeien ook erg lekker vinden De eerste die ik aangevreten vond dacht ik aan vogels of muizen, de 2e ook nog, maar toen dacht ik "ik zie geen tandafdrukken". Dus ik zoeken naar "aardbeien beschermen tegen muizen" en kwam ergens tegen dat ook naaktslakken ze lusten, vandaar dat ik geen tandafdrukken zag en bij nadenken klopteh et ook wel, want ze waren 's ochtends alleen aangevreten als het geregend had Vandaag (nog) niks aangevreten gezien en dat klopt ook weer, het is doorg gebleven.

Ook zag ik daar, sorry ben de website kwijt, hazelnotenschillen als verweer tegen slakken. dat is ook een idee, die zijn ook best scherp en wij(mijn man en ik)gaan dit najaar weer hazelnoten rapen in het bos, dus als ik ze dan gepeld heb ga ik die schillen bewaren tot het voorjaar en uitproberen.

Geplaatst:
die zijn ook best scherp
Kijk even naar het filmpje van 22 maart, over scherp gesproken

@sugarlevi:

Ammonia? Om ze te doden? Ik ben ook bang dat die wormpjes dat niet fijn vinden. Bovendien wil ik weten of de slakken blijven leven, want dat kan betekenen dat ze mogelijk niet besmet zijn.

Het bier drink ik ook liever zelf op (hik), dus ik ga jouw gistmengsel proberen. Goeie tip.

Vraag: de compostbak zit vol slakken. Die liet ik zitten omdat die helpen bij de vertering. Maar nu ik erover nadenk, kan ik die er beter uithalen. Of niet?

Geplaatst:
De gist/suiker mix is trouwens echt ideaal...
Vind je dat nog steeds? Ik heb er nog geen slak mee gevangen, ook al zitten ze pal naast de val van de havermout te smullen.

Geplaatst:

Tja, ik voer ze hier geen havermout. Dus of het ideaal is in verhouding tot havermout?

Ik vind het ideaal, in vergelijking met het elke keer weer kopen van bier. En het net zo goed lijkt te werken.

Ga jij een test doen, met alle middeltjes om te kijken wat ze het lekkerst vinden?

Ik begin mij trouwens een beetje ongerust te maken over onze slakken. Ik weet dat er nog een aantal zijn. Sporen zijn er in de tuin. Maar ik vind bijna geen slakken meer. Niet in de vallen, en ook niet verstopt. Niet meer ingegraven naast de vallen, of potten met munt. En niet meer onder, stenen of paddenpottens, zelfs niet meer onder de snippermulch en zelfs niet meer onder de snippermulch onder de rabarber.

Zouden ze een tegenaanval het beramen zijn?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Ik geloof dat ik weet waar de slakken blijven.

Er moeten jonge lijstertjes gevoerd worden. Beesten zijn inmiddels zo brutaal als wat. En komen inmiddels bijna naast mij zitten. En in sneltreinvaart worden slakjes opgepikt, afgeslacht, en het slijm aan het zand afgeveegd. Om vervolgens naar binnen te verdwijnen.

Colonel Kurtz

Geplaatst:

O geweldig, ben helemaal jaloers op jouw slakkenvretertjes

Intussen zijn de slakken hier ook weer actief en vannacht heb ik er heel wat gevangen met jouw gistbrouwsel.

Deze keer heb ik wel even het recept opgezocht, want dat van jou was wat summier.

http://www.slugoff.co.uk/killing-slugs/beer-trap

It’s the scent from fermenting yeast that attracts the slug:

• 2 cups of warm water [lauw]

• 2 tablespoons of flour

• 1 teaspoon of sugar

• ½ teaspoon of yeast

• ...and mix well

Ik gebruik gedroogde gist. En je moet de dop niet vast op de fles draaien want dan ontploft 'ie na een tijdje

Ik denk dat dit effectiever is dan de aaltjesmethode. In elk geval minder geknoei en gedoe.

Geplaatst:

Dat is een handig recept!

Toch wel even benieuwd: zat alles eronder toen je flesje ontplofte of was het buiten

Geplaatst:

Nee hoor, niets ontploft. Ik had van te voren al bedacht dat een mengsel van gist met suiker nogal explosief kan worden

Geplaatst:

kwam ik in dit topic de tip van komkommer en aluminium tegen? Dat zou in combinatie met elkaar een voor slakken niet te verdragen stank veroorzaken (en voor ons niet waar te nemen, ook wel zo prettig) zodat ze bij je planten weg blijven. Dus ik dacht dat aluminiumfolie en komkommerschijven dan wel zou werken.

Jawel, het werkt: ze komen erop af en vreten de komkommer op en de planten in de buurt ook nog. Deze vorm van aluminium met komkommer is dus niet de combi die slakken weert, zoveel is duidelijk. Opnieuw de tuin in maar nu met een oude aluminiumpan met komkommer, alleen niet bij de plant die ik wil beschermen!! (Mijn arme Franse aardappel in dit geval, maar de Hosta's wensen ook slakvrij te blijven)

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Update: ik ben gestopt met het aaltjesexperiment. Is een vieze toestand en er was hier ook weinig animo. Bovendien gingen de slakken niet dood, dus ik denk dat de besmettingsgraad niet erg hoog is.

DSCF443444071433523734.JPG

Het gistmengsel is een groot succes en bespaart heel wat bier. Bedankt sugarlevi! Ben ik de enige die deze tip gebruikt?

Elke nacht 'lopen' de vallen vol, maar er vallen een paar dingen op.

Soms kruipen de slakken er weer uit, dus ik moet diepere bakjes hebben en er moet een flinke laag in staan, want ze slurpen met z'n allen aardig wat van de bovenstaande vloeistof op, en dan verzuipen ze niet meer.

Het meel zakt naar de bodem, dus de volgende dag gooi ik de dooie slakken eruit en vul weer bij met water. De gisting gaat dan gewoon verder. Dus is regen ook geen probleem.

Maar er gebeurde wel iets waar ik geen verklaring voor heb:

DSCF443171951433523656.JPG

deze foto is 's avonds genomen: ze zitten lekker te slempen met z'n allen.

DSCF443264661433523705.JPG

Toch lag er de volgende morgen maar 1 klein slakje in de val. De andere - ook de dooie - zijn verdwenen en bovendien is de val zo goed als leeg! Ook het meel is eruit!

Wie heeft dat gedaan?

Geplaatst:

Misschien egels in de tuin? Ik zou anders haast zeggen dat die kleine alle anderen opgegeten heeft, maar dna zou die een stuk gegroeid zijn

Geplaatst:

Een egel met een drankprobleem.

En goed dat je het zegt, ik ga het ook proberen! Met bier vang ik er niet veel. Die getande kraagjes hebben ze nu ook door, of de sla puilt er teveel overheen, dat kan ook. Het lijkt wel alsof elke methode maar heel even werkt...zo'n hoog IQ hebben slakken toch niet?

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

En je slakkenkorrels zijn ook allemaal opgegeten Speets...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Anders dan vorig jaar heb ik dit jaar vooralsnog weinig last van slakken.

Verschil met vorig jaar is dat ik mijn tuin flink opgeschoond heb (ik heb mijn tuin nu voor het tweede jaar). In het eerste jaar waren er nog veel on-ontgonnen stukken dus veel schuilplaatsen voor slakken. En daarbij ben ik rijkelijk met slakkenkorrels

Geplaatst:

hier eten de vogels die escargo op, nemen ze meteen een hapje slak?

Geplaatst:
hier eten de vogels die escargo op

Dat méén je niet! Dat kan niet gezond zijn.

Mij is het nog nooit opgevallen. Maar dan zal ik in het vervolg die korrels (samen met de havermout) onder een diep bord verstoppen. Dat vinden slakken sowieso fijn: lekker vochtig en beschermd.

En daarnaast de gistvallen blijven zetten, voor een veiligere manier van bestrijden.

Het laatste wat ik wil is mijn tuinvogels vergiftigen

(Ja ik weet wel dat ze zeggen dat Escar-Go® niet schadelijk is, maar dat zeiden ze destijds van DDT en Softenon ook, om maar eens iets te noemen.

Bovendien staat op de verpakking dat het eten van aangetaste slakken niet schadelijk is voor vogels. Iets anders is natuurlijk het eten van de pure korrels).

Wat de dader betreft: ik dacht zelf ook aan een egel, omdat de complete inhoud opgeslobberd is.

Zal hij/zij toch wel buikpijn van gehad hebben, vrees ik.

Het is daarna ook niet meer gebeurd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic