Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slakken


Juna

Aanbevolen berichten

Nou ja gezond, als die vogels een ijzergebrekje hebben. Dan kan het wel goed voor ze zijn. Maar bij teveel, krijgen ze een ijzervergiftiging. Zoals teveel van iets eigenlijk nooit goed is.

 

Het is vooral een stuk minder giftig, dan het alternatief met metaldehyde. Wat bij lage hoeveelheden al schadelijk is voor veel dieren.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel mijn eigen nematodes aan het kweken door slakken te vangen, 2 weken in een emmer met een beetje water erbij, daarna uitgieten over het land. Nu 1 keer geprobeerd en vandaag vond ik mijn eerste slak met "bult", een bewijs voor aantasting door nematodes. Ik ben dus nog enthousiast.

 

In mijn bierval trappen ze niet erg, dus ik ga ook dat gistmengsel eens proberen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen nacht een complete pompoen opgevreten en een van de zorgvuldig opgekweekte Golden Pearls van Estemy, waar ik er maar twee van had (gekregen op de mtfd). ZO ontmoedigend! Heb de dader op heterdaad betrapt en geplet, maar het leed was al geleden.

 

Ik ga het gistmengsel ook maken komende week. Grappig dat jullie precies verwoorden wat ik vanochtend ook aan mijn vriend vertelde, waarom ik ondanks de 'bio'-claim toch liever geen Escar-go gebruik. Mijn idee is ook dat het nooit zo compleet onschadelijk kan zijn als ze beweren, als slakken er wel net zo effectief van doodgaan als van 'gewoon' gif. Ik denk dat je toch een evenwicht verstoort als je zoiets heftigs toedient. Dan nog liever af en toe een opgevreten plantje...

 

(Hoewel het wel Heel Erg is...die pompoen kwam uit een pit die ik bij een vriendin had meegenomen. Ik was daar om een pompoen in stukken te hakken en soep van te maken, omdat zij een gecompliceerde sleutelbeenbreuk heeft. Het was haar get-well-pompoen, en ik had haar een exemplaar uit de oogst beloofd. Nu heb ik er nog één...daar heb ik maar even bescherming omheen gezet )

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie zetten me aan het denken over die veiligheid. Ik heb de korrels in omgelegde potten, maar dat is voor kleine vogeltjes natuurlijk niet genoeg. Toch maar eens dat gistmengsel gaan gebruiken ipv de korrels (bier willen ze hier niet, in ieder geval geen amstel en heineken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobO ik heb ze zelf nog nooit gebruikt hoor, dus geen verstand van, maar: ging het er niet om dat vogels (padden, etc) de slakken eten die de korrels weer hebben opgegeten? En dat er zo een steeds hogere concentratie van de werkzame stofjes ontstaat 'hogerop' in de voedselketen? Althans, dat is volgens mij het bezwaar tegen 'traditionele' slakkenkorrels.

 

Mijn gedachte was dat iets vergelijkbaars zal gebeuren met Escar-Go, en dat de stof die dan in de vogels/padden/bodemleven etc ophoopt, nooit compleet onschuldig kan zijn als die wel sterk genoeg is om het complete systeem van een slak lam te leggen. Maar ik hoor graag als Escar-Go ECHT volkomen onschuldig is:) (dan ga ik toch wat extra slakken omleggen namelijk )

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw!

 

Ik ben het wel met prettiggestoord eens dat het prijzig is, had nog niet eens naar de prijs gekeken. Zou je zoiets ook kunnen doen met vlokken schaapswol (die je op fietstochten altijd tussen het prikkeldraad uit kunt pulken:))? Ik vraag dit meer voor het algemeen goed, ga zelf denk ik niet klooien met wol...wel interessant!

 

Ooooh...of een hoge doorzichtige koker (PET-fles) om je zaailingen zetten, en dan ruwe breiwol om de bovenste 4cm wikkelen! Of wolvilt...dat lijkt me ook lekker 'plakken' en absorberen aan die slakkenvoetjes. En dat is dan weer wel haalbaar voor mij in m'n stadstuintje:).

 

Ik ga deze opslaan. Dan kan ik komend voorjaar uitproberen met bv. een heerlijk chinees kooltje als ultieme test:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn bierval gevuld met het gistmengsel uit dit draadje. Mijn nematoden kweek gaat niet zo goed: ik vang niet meer zoveel slakken.... dat is natuurlijk positief, ik heb ook duidelijk minder last van slakkenschade de laatste 2 weken. Ik denk dat dit komt omdat ik een paar weken lang twee keer in de week alle tegels heb omgekeerd en slakken geraapt, zou dat kunnen? Of gewoon omdat het nu droger is dan een paar weken geleden...

 

Enfin, het gaat best goed tot nu toe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ging de column van de onvolprezen Romke van de Kaa over slakken.

 

Zo schreef hij

 

dat ze ook nuttig zijn, dus dat je niet moet streven naar een slakkenvrije tuin,

dat het voornamelijk de naaktslakken zijn die aan levende planten knabbelen,

dat je niet die blauwe korrels (metaldehyde) moet gebruiken, maar dat is intussen algemeen bekend (hoop ik),

dat ieder zo zijn eigen middeltjes heeft en

dat je vooral geen buxus in je tuin moet zetten, want dat is een slakkenparadijs.

 

Dat laatste wist ik nog niet.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi lijstje, al is het wat tegenstrijdig met mijn eigen ervaring.

de buxus hier heeft geen last van slakken. ook niet van verstopte slakken.

de slakken die hier schade aanrichten zijn dan weer huisjesslakken, dit jaar nog geen naaktslak gezien of gevangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hoopje met onkruid, uitgedunde plantenresten, afval dus, naast een groentebed liggen op de tegels. Er zitten momenteel veel slakken op, en vanuit het bed lijkt het erop of ze richting afval gaan. Ik ga er na dit bericht wat van weghalen, ze zijn na de regenbui tevoorschijn gekomen.

 

Is dat misschien iets voor de grotere slakkenplagen? Rondom de tuin het afval spreiden, om de slakken daarheen te lokken? Bij Piroska haar slakkenprobleem denk ik aan afval richting rivier / sloot (wat was het ook weer), waar ze vandaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou alleen werken als je ze in die lokrand meteen kunt wegvangen of verwijderen. Anders heb je de ideale kweekplaatsen voor een nog grotere slakkenaanval.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het vooral dat vangen wat ik zo irritant vind (en ook zielig enzo, blabla, maar ik maak ze wel (zo snel/pijnloos mogelijk) dood want anders komen ze terug of zadel ik mijn buren ermee op).

Als er nou eens een soort vliegenstrip bestond voor slakken...dus die ze lokt EN vangt.

 

Wat dat betreft moet ik nog steeds dat suiker/gistwatertje eens proberen.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad zo;n soort lokrand/berg in de tuin. Bij elke moestuin een paar hopen afval, ze zitten daar massaal in. Ik moet wel alsnog 2x per dag bij droogte en 10x per dag bij regen slakken plukken. Het handige van die bergjes en ook mijn wollige munt waar ze massaal onder zitten en mijn aardbeien, is dat je weet waar je ze zoeken moet. Ik blijf mij alleen afvragen of die lokplekken niet juist meer slakken van de buren enzo lokken of alleen mijn slakken uit mijn tuin.

 

 

Momenteel is het hier al 2 weken kurkdroog, alles verdort, gras wordt geel want de temperaturen liggen ook boven de 30 graden en ondertussen worden nog steeds al mijn aardbeien opgegeten! En van mijn 2 weken geleden gezaaide bonen, 100 stuks hebben ze er 80 op gegeten En dat bij EXTREME droogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verleden jaar diverse zaken getest. EscarGo werkt maar ik poog het te vermijden. Als ik mijn tomaten dief en inperk strooi ik de bladeren op de bodem van de platen die worden aangevreten en dat helpt een poos. Verder kan ik, omdat ik chili's, Baslicum en vele andere tuinkruiden in 30 liter bakken kweek, de bodem bestrooien met grof (3-8 mm) schelpenzand en daar willen ze niet over. Het is wel lastig om te bewateren want indien niet voorzichtig spoelt het schelpenzand opzij. Een koperen strip vond ik niet 100% werken en is duur, maar heb wel 2 parallel metaaldraadjes op een cm afstand rond een bak laten lopen en deze verbonden met een 9 volt batterij. Geen slak die er over wou. Het bier truukje werkt ook, maar heb dit vervangen door een bakkersgist papje omdat het dat is wat ze lusten en ik lust liever het gistrijk bier

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat het voornamelijk de naaktslakken zijn die aan levende planten knabbelen,

 

Ik heb dat vaker gelezen, maar dat is niet wat ik merk. Ik heb last van enorme huisjesslakken op de plekken met de meeste slakkenvraat. Ik pak ze regelmatig op heterdaad. Naaktslakken? Not so much...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat wel om verscheidene soorten huisjesslakken. De een eet liever planten dan de ander. Wijngaardslak vs witgerande slak bijvoorbeeld. Eerstgenoemde eet voornamelijk levend plantmateriaal. Laatsgenoemde is tevreden met vooral dood plantenmateriaal, alhoewel een zeer lekker levend plantje er ook wel in gaat.

 

Bij de naaktslakken zijn sommige soorten ook minder schadelijk dan de ander.

 

Daarnaast telt ook de populatiegrootte mee en overig voedselaanbod.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...