Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dan is dat wel een mooi lokmiddel om slakkenkorrels ruimelijk omheen te strooien

Een muis lok je ook met een kaasje

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Geplaatst:

Tja... van heinde en verre komen ze op de koriander af... geen wonder dat die oogst mij dit jaar de neus voorbij gaat... De Dille vinden ze trouwens ook onweerstaanbaar...

(Fotooz van buurman R. want ik had vieze kleverige slakkenraapvingers... )

100406135001340751587.JPG

En ik vroeg me nog af of de vorige week net uitgeplante Sofiekruid ook voor slakken aantrekkelijk zou zijn... ik denk dat ik het antwoord nu wel heb...

100406368891340751684.JPG

100406592041340751790.JPG

Was duidelijk het meeting-point die avond... in de rest van de buurt wat het erg slakkenrustig...

Helemaal nú omdat er weer stuk of honderd zijn gedeporteerd...

Geplaatst:

Jeetje Erny, wat een hoop . Hier gaat ook bijna de hele oogst aan ons neus voorbij door de slakken.

Van de ik geloof wel 20 courgettes die ik heb uitgeplant in het voorjaar hebben het er 2 gehaald. Dus ik begon een klein beetje hoop te krijgen dat we toch wel courgettes zouden krijgen dit jaar. Maar nu worden de bloemen daarvan opgegeten...dus ja, dan krijg je ook geen courgettes natuurlijk.

Geplaatst:

Even ter illustratie... deze kuddes komen uit de begroeiing van de paddenpoel zetten en grazen dan op het gras.... overal waar je kijkt zitten slakken te grazen ... maar dat is maar 6 meter van onze tuinen... dus... altijd nieuwe slak-aanwas...

Trouwens gespot op nachtelijke slakkenjacht met Ikea-zonneoplaadbare lampjes op ons nek....

Snale-busters... Werkt wel goed trouwens... Zonder de raap-acties had ik nu geen courgettes gehad denk ik....

100421753651341379756.JPG

100421415651341379825.JPG

Geplaatst:

Elke avond met een mesje op stap,ik snij ze doormidden. Of pak ze met handschoen op en gooi ze op de weg. na vele dagen krijg je reseltaat dan zijn en niet meer zovelen.

Maar de plaag blijft bestaan.Je kan ook natte kranten leggen9sla blaadje) daar kruipen onder dan vang je meteen een heleboel.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

wow dat zijn er nog eens een hoop! en nog grote ook!

Hier kom ik vooral kleintjes tegen maar ze zitten ook tussen de grond alsof ze daaruit komen... Snap er geen bal van. Maar ik probeer ze zoveel mogelijk te vangen. Het zijn nu nog mini's

Geplaatst:

Ja hier momenteel ook veeeeel slakken, ik heb de afgelopen dagen gesproeid en dan even later op slakkenjacht (tegen het donker aan werkt hier wel goed).. Want mijn koolplanten, kapucijners, tuinbonen en andere bonen gaan er aan anders.. Maar gister toch wel 20 slakken (paar naakt maar vooral wijnsteenslakken en grotere bruine vooral (volgens mij was dat niet hetzelfde soort).. geraapt en maar gelijk in de kliko gedaan, krijgen hier veelal een ritje vuilnisbelt om daar verder te leven.. Wellicht nog wel een goede om savonds/snachts met een lampje te zoeken

Geplaatst:

@Ilse: Is niet zo gek dat je denkt dat ze uit de grond komen, daar kruipen ze overdag eventueel ook in weg (donker en vochtig). De eitjes worden ook onder de grond gelegd.

Geplaatst:

Heeft er iemand eens geprobeerd zijn knoflook loof (weggooisels) te verhakken, en deze rond het hekwerk te deponeren?

Wij doen dit regelmatig en ik vries desnoods ook het loof in voor tijden dat ik bijna geen loof heb, krijg of vind.

Onze bevindingen zijn dat er wel slakken aanwezig zijn maar in vele mindere maten dan bij de buren.

Tevens gebruiken we afgesloten emmers (gaatjes van 3cm in geboord aan de zijkant) als slakken vallen , met overtijds bier.

Geplaatst:

Lijkt me interessant die slakken vallen, foto's van wellicht :P..

Heb verder nog niet zo veel ervaring met slakken weg krijgen, we gaan nu op slakkenjacht als het donker is/tegen schemer en dan vinden we er alwel wat... dus hopelijk gaat dat wel werken..

Geplaatst: (aangepast)

Dat ( edit: de composthopen) is dan ook de eerste plek waar ik heenloop als ik slakken ga jeweetwellen..ze zitten daar bij bosjes. Verder legde ik vroeger mijn rabarber en koolbladafval rond een bedreigd bed..steeds surveilleren en de slakken eronder vandaan peuteren. Ik ben het met Erny eens dat je -als je een omgeving hebt met veel slak verstopplekken- je hebt zwaar hebt wat deze beestjes betreft. Nu gaat het het o.a. beter sinds ik aan de kant van de beek al het mooie onkruid met de motorzeis kort wegmaai..

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gisteren eens met een zaklamp over het gras geschenen tussen de regenbuien door: om de 20 cm een slak die aan turbosnelheid vooruitging (!) Het leek me gelijk een wonder dat er nog planten in onze moestuin staan...

Geplaatst:

@Boer en knoflook: bij mij zitten de slakken ook desnoods gewoon op het knoflookloof lekker te eten... heb dan ook niet het idee dat de knoflook ze afschrikt...

Geplaatst:

@Meegosh:

yups, ik kom ook uit friesland(zoals ook op mijn profiel info staat )

ik zou het erg leuk vinden als ze in Mantgum te vinden zijn...maar zoals ik al schreef, dat is wél een zeldzaamheid!

het is wel zo dat veel mensen de segrijnslak voor een wijngaardslak aanzien dus ik zou zeggen: maak eens een foto!

houtas, koffieprut, koper...van alles waar ze niet graag overheen kruipen zo zeggen ze...maar ze doen het doodleuk tóch!

Geplaatst:

@Eva, ja leuk "ergens in Friesland" maar dat is best groot niet dat je je woonplaats moet vertellen hoor...

Ja ze waren nu al met de kliko mee naar de vuilnisbelt, dus foto's maken werd wat lastiger.. maar zal het de volgende keer doen als ik wat vind..

Ja koffieprut kreeg ik ook door van iemand, laten we nu net hier in huis totaal geen koffie drinken (ja soms bezoek, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk (oke dijkje koffieprut om de groente heen dan) een regenbui en dat dijkje is weg..)..

Ach ja denk dat de beste optie nog altijd is slakken zoeken/rapen..Ben niet zo'n voorstander van slakkenkorrels, ook omdat ik het idee heb dat het weinig verschil maakt..

Wel een goede trouwens, vogels (en egels, al denk ik niet dat die hier wonen in "de woonwijk" hebben niet echt ruimte om de tuin in te komen) enz niet vergeten die eten alles op.. Zijn er hier zelfs met avocado pitten vandoor gegaan die ik "half had geplant", had dat nooit verwacht

Geplaatst:

Hihi mooi exemplaar ben er gister avond ook achter gekomen dat hier massaal naaktslakken uit/op het grasveld leven, gelukkig nog drie huizen van onze tuin vandaan, maar wat waren dat er veel zeg (nooit gedacht/verwacht).....

Geplaatst:

Ik ben ook op de meganische bestrijdingstoer overgegaan.... rapen dus. Voor het eerst in jaren dat ze in te grote aantallen door m'n tuin trekken. Niet grappig meer. Het lijkt te werken. Ik zet ze uit op een veld verderop waar ik veel padden en kikkers heb gespot. Bon appetit.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:
@Eva, ja leuk "ergens in Friesland" maar dat is best groot niet dat je je woonplaats moet vertellen hoor...

Ja ze waren nu al met de kliko mee naar de vuilnisbelt, dus foto's maken werd wat lastiger.. maar zal het de volgende keer doen als ik wat vind..

Ja koffieprut kreeg ik ook door van iemand, laten we nu net hier in huis totaal geen koffie drinken (ja soms bezoek, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk (oke dijkje koffieprut om de groente heen dan) een regenbui en dat dijkje is weg..)..

Ach ja denk dat de beste optie nog altijd is slakken zoeken/rapen..Ben niet zo'n voorstander van slakkenkorrels, ook omdat ik het idee heb dat het weinig verschil maakt..

Wel een goede trouwens, vogels (en egels, al denk ik niet dat die hier wonen in "de woonwijk" hebben niet echt ruimte om de tuin in te komen) enz niet vergeten die eten alles op.. Zijn er hier zelfs met avocado pitten vandoor gegaan die ik "half had geplant", had dat nooit verwacht

ik maak er geen geheim van hoor ik woon in leeuwarden!

jammer dat je geen foto's hebt....

ze vreten echt álles! gek genoeg zijn ze blijkbaar gek op looksoorten...ook op knoflook!

tja, ik knip de slakken 's avonds in tweeen. dat scheelt weer 300 eitjes per slak! daarbij strooi ik eco slakkenkorrels en heb ik biervallen.

mijn buurmeisje bouwt een egelhotel en ik zorg goed voor de vogels in mijn tuin.

rapen doe ik niet meer. dood aan de slijmjurken!

tegenwoordig knip ik zelfs ook op andere tuinen van het complex zodat die niet meer naar mijn tuin kunnen slijmen...pffff

ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen!

Geplaatst:

@Eva; oke

Ja was niet helemaal handig van me (dat ik er geen foto van had gemaakt, maar ze zaten al in de kliko)..

Heb momenteel meer last van naaktslakken in alle soorten/maten/kleuren soms een paar segrijn slakken maar voornamelijk de huistuin en keuken slak in verscheidene kleuren/strepen ..

Maar euuhm wat bedoel je met knippen, gewoon met een schaar?

Leuk een egelhotel, denk alleen dat je er hier zo weinig aan hebt, hopelijk zitten daar wel egels die schijnen ook slakken te eten ..

Hier worden de sjalotten en preien met rust gelaten, maar vooral de bonen (kapucijners, peulen, kikkererwten en tuinbonen) kaal gevreten en kool soorten, broccoli, bloemkool, rode/witte kool, spruiten vinden ze allemaal lekker.......

@Lenepeen; ja dat doe ik hier ook en is volgens mij de enigste/beste manier, slakken rapen.. bij korrels heb ik niet het idee dat de slakken minder worden kan nog wel biervallen proberen wat wel wordt genoemd, maar daar heb ik nog geen geluk mee gehad in het verleden (hosta's waren toch kaal/kapot gevreten)...

Heb nou ook niet echt het idee dat hout-as strooien werkt.. plus met dat regenweer van nu blijf je strooien, kan dan beter gaan rapen na een bui (gaat even snel/sneller)...

Geplaatst:

yups, gewoon met een schaar...

oh, ik heb ook nog kofieprut rondom mijn paprika's en pepers...

houtas werkt hier absoluut niet!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...