Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb een algemene vraag over voorzaaien in potjes/kasjes.

Enkele weken geleden heb ik diverse bakjes, potjes, kistjes en treetjes gevuld met grond (zaai en oogstgrond) en heb hier zaadjes van diverse groenten in gestopt (uiteraard per soort bijeen). De meeste zaadjes zijn uitgekomen, maar het valt me op dat ze na het omhoog schieten lijken te stagneren in de groei. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Wat is een goed moment om de plantjes uit te dunnen, of over te plaatsen naar een ander potje of de volle grond?

Posted

Ja dat klopt, zaaigrond is voedsel arm ik verspeen vrij vlug, en als je voorzichtig bent kan dit een paar dagen na opkomst in mooie voedzame potgrond, en je ziet ze dan direkt gaan groeien.

Het klopt dus wat je opgevallen is, van zaaigrond is de bedoeing dat ze ermaar kort in staan.

Het makkelijkst verspeen je als je de zaaigrind in de bakjes kletsnat maakt dan wip je met een sateprikker de zaailing met wortel er zo uit, succes ik vindt verspenen altijd leuk klusje

Players only love you when they're playing.

Posted

Voedselarm maar wel prima om de plantjes eerst een fatsoenlijk wortel gestel te laten ontwikkelen dat tegen een stootje kan. Niet dat het direct mislukt als je eerder verspeend maar ik heb het idee dat de plantjes die pas verspeend worden volgens de 'regel' twee echte volgroeide blaadjes net wat beter groeien dan die met alleen twee kiemblaadjes verspeend worden. Ik verspeen van een zaaibak naar een p-9 potje of een grotere zaai tray.

Anyway dat was je vraag niet. Het zou dus aan de voedselarme zaaigrond kunnen liggen maar het stagneren kan ook een andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld de lage temperaturen van de afgelopen week. Om nog maar niet te spreken van bodeminsecten (nee hoor nu nog net iets te koud ).

Posted

Oke, een leuk klusje voor morgen lijkt me zo! Ik heb hier nog bakjes van 4x4x5 staan, geen P9 potjes. Zijn deze ook geschikt om de plantjes in te verspenen, of is dit te klein?

Posted

Ik verspeen de eerste x in witte plastic bekers, dat komt wel ongeveer overeen.

Maar dan moet je wel optijd uitplanten als flink geworteld en mooi maatje heeft, wil je langer wachten moet je nog een x verpotten of gelijk grotere maat nemen.

Voor pompoen neem ik gelijk een grote maat pot en geen plastic bekers, in plastic bekers schat ik ongeveer dat ze ee maand kunnen staan.

Nee Jorg ik ben niet met je eens over de zaailingen, vroeg verspeend gaat net zo goed als wachten op de eerste blaadjes, zelf heb ik nooit slap hangende verspeende plantjes ze gaan gelijk goed aan de groei en de mensen die pas laat verspenen hoor ik daar wel over ookal trekt dat slappe vlug bij en is dat verder niet erg.

Posted

We kunnen gewoon niet wachten, verspenen is hardstikke leuk, muziekje hard op

en eenmaal verspeend is het ook zo netjes

Posted

Soort verslavend heel veel rechte rijen potjes met netjes verspeende plantjes, eer van je werk