Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaailingen stagneren in de groei


Mette

Aanbevolen berichten

Ik heb een algemene vraag over voorzaaien in potjes/kasjes.

Enkele weken geleden heb ik diverse bakjes, potjes, kistjes en treetjes gevuld met grond (zaai en oogstgrond) en heb hier zaadjes van diverse groenten in gestopt (uiteraard per soort bijeen). De meeste zaadjes zijn uitgekomen, maar het valt me op dat ze na het omhoog schieten lijken te stagneren in de groei. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Wat is een goed moment om de plantjes uit te dunnen, of over te plaatsen naar een ander potje of de volle grond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt, zaaigrond is voedsel arm ik verspeen vrij vlug, en als je voorzichtig bent kan dit een paar dagen na opkomst in mooie voedzame potgrond, en je ziet ze dan direkt gaan groeien.

Het klopt dus wat je opgevallen is, van zaaigrond is de bedoeing dat ze ermaar kort in staan.

Het makkelijkst verspeen je als je de zaaigrind in de bakjes kletsnat maakt dan wip je met een sateprikker de zaailing met wortel er zo uit, succes ik vindt verspenen altijd leuk klusje

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedselarm maar wel prima om de plantjes eerst een fatsoenlijk wortel gestel te laten ontwikkelen dat tegen een stootje kan. Niet dat het direct mislukt als je eerder verspeend maar ik heb het idee dat de plantjes die pas verspeend worden volgens de 'regel' twee echte volgroeide blaadjes net wat beter groeien dan die met alleen twee kiemblaadjes verspeend worden. Ik verspeen van een zaaibak naar een p-9 potje of een grotere zaai tray.

 

Anyway dat was je vraag niet. Het zou dus aan de voedselarme zaaigrond kunnen liggen maar het stagneren kan ook een andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld de lage temperaturen van de afgelopen week. Om nog maar niet te spreken van bodeminsecten (nee hoor nu nog net iets te koud ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verspeen de eerste x in witte plastic bekers, dat komt wel ongeveer overeen.

Maar dan moet je wel optijd uitplanten als flink geworteld en mooi maatje heeft, wil je langer wachten moet je nog een x verpotten of gelijk grotere maat nemen.

Voor pompoen neem ik gelijk een grote maat pot en geen plastic bekers, in plastic bekers schat ik ongeveer dat ze ee maand kunnen staan.

 

Nee Jorg ik ben niet met je eens over de zaailingen, vroeg verspeend gaat net zo goed als wachten op de eerste blaadjes, zelf heb ik nooit slap hangende verspeende plantjes ze gaan gelijk goed aan de groei en de mensen die pas laat verspenen hoor ik daar wel over ookal trekt dat slappe vlug bij en is dat verder niet erg.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...