Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Overpotten en watergeven


Aanbevolen berichten

Ik wilde graag nog weten wanneer een plant graag uit zijn bestaande potje wil...mijn tomaat groeit gewoon niet lekker en heb gelezen hier dat ze dan wel graag in een grotere pot willen maar hoe weet je nu wanneer er een grotere nodig is??

 

En dan nog een niet geheel onbelangrijke vraag, hoeveel en hoevaak moet je water geven? Niet al mijn bakken en potje hebben een bodem met gaatjes...alles is gezaaid en geplant in zaai en stekgrond.

 

Ik heb ook een m2 tuin gekocht maar wilde deze eigenlijk op de tegels zetten met de onderkant dus dicht. Ik heb hiervoor zakken zaai en oogst grond gekoht omdat ik las dat je zo verder voldoende voedingen ed hebt voor je planten (idd een beetje prijzig) maar vind de samenstellingen die iedereen hier omschrijft moeilijk te maken. Maar waar gaat het overtollig water heen? Neemt dit idd zoveel water op dat dit goed komt maar wat als er ineens een giga bui valt?

 

Misschien wat onnozele vragen maar ben nog een beginner....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je m² tuin bekleed is? die doek is waarschijnlijk water doorlatend??? Dus een plensbui zou er wel uit moeten kunnen! Zoniet, moet je wel even actie ondernemen, want als er veel water in blijft staan gaan je plantjes niet blij worden!

 

Verspenen heb ik vrij vroeg gedaan, de plantjes waren aardig aan het groeien, zag naast de kiemblaadjes de eerste echte blaadjes eraan komen (volgens sommigen kun je beter wachten tot je plantje twee echte blaadjes heeft) en de wortels kwamen onder de potjes uit. Bijv. mijn Romanesco. Ze staan nu ieder in een eigen potje. Nog vrij schrale (arme) grond. Ik wil dat ze een mooi wortelgestel krijgen voor ik ze weer overzet in een grote pot. Dat doe ik wanneer de groei gaat stagneren, en waarschijnlijk zie ik dan ook weer worteltjes onder de potjes uitkomen.

 

Sommige planten houden er alleen niet van op verpot te worden. Bijvoorbeeld wortelen en radijs, die kun je het beste ter plekke zaaien! Je kunt dus het beste even zoeken per soort, in de zoekfunctie hier, of de site van diana's mooie moestuin ( http://www.mooiemoestuin.net/groententeeltinformatie.htm ) daar staat heel veel info op. Dan weet je wat je verschillende soorten ongeveer willen, en kun je van daaruit gaan werken.

 

Succes!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd veel info van diana s moestuin gehaald verder allerlei boeken aangeschaft maar vind het toch altijd wel wat moeilijk, ben idd gaan overzetten naar de hoeveelheid blad sommige doen het echt perfect...boon, komkommer en bloemkool ook de rest in de kweekkasjes groeit goed alleen buiten wil het minder vlotten.

 

Maar wanneer geef jij water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn snackpaprika's hebben meer behoefte aan water dan de romanesco. Tomaat, weer andere behoefte...

 

Ik geef water van onderaf. Oftewel, ik zet ze in een laagje water, giet niet van boven af. Het ligt eraan waar ze staan (hoeveel ze verbruiken/ er verdampt), en wat de behoefte is. Ik kijk en voel (en weeg, of nou ja, ik tel de potjes op, als de erg licht zijn, staan ze droog )

 

Dus ik doe eigenlijk maar wat , wanneer ik denk dat ze een druppie lusten, geef ik ze water

 

(en mij heb je weinig ben ik bang...)

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat slaphangen moet je nou net proberen te voorkomen tnauta, dan ben je namelijk net te laat

 

@zonneveld: Met je vinger kun je goed aanvoelen of de grond nog vochtig (niet nat) genoeg is. Ik ben het ook wel met eva1986 eens, als je denkt dat ze water nodig hebben dan is dat vaak ook zo Voelen, kijken en de signalen van de plant in de gaten houden. Je zal merken dat je dit in de loop van de tijd steeds beter in kunt schatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een klein aantal van mijn kweekjes en wilde heel graag jullie mening, bevindingen en reactie zodat ik een beetje in een idee krijg wat te doen...

Sorry voor de grote foto ik heb ze net gemaakt met telefoon en weet niet hoe ik ze kleiner moet krijgen op de computer.

 

In de grote bakken zitten, chinese boon, bloemkool, komkommer.

 

Kleine zwarte bakjes los...tomaat en paprika

 

Kleine zwarte bakje in groene bak vooraan courgette achter augurk

 

2012-04-20-1426421334926663.402012-04-20-1487631334926668.402012-04-20-1460821334926674.412012-04-20-1486781334926679.412012-04-20-1481681334926684.412012-04-20-1439661334926734.40

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die eerste foto's van die balkon bakken, die zou ik wat aanaarden. Gaan ze ook steviger van worden! De plantjes die al verpot zijn, zien er goed uit! Alleen de tomaat hangt scheef... Dorst, of gewoon zo gegroeid?

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...