Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ruillijst OudHolland voorjaar 2024


Aanbevolen berichten

Aangeboden:

- Tenen knoflook + al uitgelopen gepootte tenen in een potje (ras onbekend)

- plantjes spitskool (als de muizen er niet te veel aanvreten)

- enkele knollen dahlia. Zeer waarschijnlijk een vrij lage, kleur oudrood/roodbruin, mogelijk ook andere soorten (maar we moeten nog in de krat kijken wat er exact in zit)

- Poot-Aardappels (van eigen oogst vorig jaar): sarpo mira, twinner, twister, nemo, carolus, sevilla, dunastar. En cammeo of cammilio (al weten we niet meer welke van deze 2 het is, maar ze zijn nagenoeg gelijk).

- Waterplanten: kattenstaart en beekpunge

- stekken gele kraakwilg (mooie decoratieve wilg met knalgele bast van het jonge hout)

 

 

Gevraagd:

- Zoete aardappel

- Paprika

- Tomaat

- Aardbeien

- Rabarber, een rode soort zoals frambozenrood, holsteiner blut, red champagne, ruby jack etc)

- Bieslook

 

 

Afspraken:

Dahlia en polletje knoflook voor Appelvrouw in ruil voor een potje kweepeergelei

Dahlia voor Goldfish, krijgt tomaat Aretxabaleta (label met nr 4)  , de Bareo Giant Yellow (nr 57),  Sunviva (nr 68)

Krijgt paprika (wss Numex Conquistador, Sweet Banana, Fakir Red) en een potje jam van Arja, geeft stekken wilg

Geeft aardappels (Twinner, twister, sevilla) aan Tanja, krijgt rabarber en aardbeien

Krijgt komkommerplant van Angela

Krijgt bieslook van Ciska

Krijgt zoete aardappel van Jootje

aangepast door Oudholland

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, appelvrouw zei:

 ik vind je uitgelopen potje knoflook wel leuk en een dahlia ook.

Brengen we mee voor je!

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eerder dahlia’s te laat geplant en toen waardeloos resultaat uiteraard. Zou het graag nog een keer proberen dus als je een paar knollen nog over hebt graag. Ben ook wel nieuwsgierig naar je aardappelen, ben nog beginnend daarmee dus op zoek naar wat werkt voor ons. Heb je een suggestie? Ik houd zelf erg van aardappelen die je met schil en al kunt eten, of die geschikt zijn om op de Bbq te poffen.

 

Ik heb een paar weken geleden een lawine rode rabarber wortels van de composthoop gered en mer t enkele stukken tegelijk in emmers gezet. Ik kan dus niets zeggen over de kwaliteit maar ze komen wel allemaal op. Doe ik je plezier met 1 of 2 emmers? Het zijn dus geen jonge stekken maar ze doen het wel. 
 

Voor aardbeien geldt hetzelfde. We hebben hier een veldje overgenomen van iemand die het sterk verwaarloosd had, en er komen diverse aarbeienplantjes nog op hier en daar. Ik kan er wel enkele voor je uitsteken en meenemen?

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia56 en @Tanja65 voor de de dahlia's ga ik kijken hoeveel ik er heb. Als ik er genoeg heb, houd ik er voor jullie achter, maar weet het dus nog niet zeker.

 

9 uren geleden, Tanja65 zei:

Ben ook wel nieuwsgierig naar je aardappelen, ben nog beginnend daarmee dus op zoek naar wat werkt voor ons. Heb je een suggestie? Ik houd zelf erg van aardappelen die je met schil en al kunt eten, of die geschikt zijn om op de Bbq te poffen

 

Wij vinden zelf Sevilla een lekkere aardappel, ook om in partjes met schil en al op te bakken. Zo eten wij 'm het meest. Twinner en Twister ook, maar dan is Sevilla net iets lekkerder. Alledrie zijn ze goed resistent voor Phytophthora, als andere aardappels op het complex al lang afgestorven zijn, staan ze er bij ons meestal nog mooi bij zonder aantasting.

Sevilla is een midden-late aardappel, twinner/twister zijn vroeger rijp (dus ook vroeg te steken).

Nemo hebben we afgelopen jaar voor het eerst gehad en nog niet gegeten, maar zou erg geschikt zijn voor oa puree. Hoeft volgens de beschrijving maar kort gekookt te worden. Is wel een leuke aardappel om te zien, met de tweekleurige schil, maar ik weet dus nog niet wat de precieze eigenschappen zijn en hoe hij smaakt.

 

We zullen in ieder geval wat poters meebrengen, maar als je laat weten waar je zelf al aan denkt en hoeveel knollen je wilt, houd ik er alvast wat apart.

 

9 uren geleden, Tanja65 zei:

Ik heb een paar weken geleden een lawine rode rabarber wortels van de composthoop gered en mer t enkele stukken tegelijk in emmers gezet. Ik kan dus niets zeggen over de kwaliteit maar ze komen wel allemaal op. Doe ik je plezier met 1 of 2 emmers?

Graag, breng maar een emmer mee voor ons.

 

9 uren geleden, Tanja65 zei:

Voor aardbeien geldt hetzelfde. We hebben hier een veldje overgenomen van iemand die het sterk verwaarloosd had, en er komen diverse aarbeienplantjes nog op hier en daar. Ik kan er wel enkele voor je uitsteken en meenemen?

Idem, ook graag. Mocht het lukken om juist jonge uitlopers uit te steken zou dat fijn zijn (oude planten slaan minder goed aan).

 

 

8 uren geleden, Arja zei:

Mag ik een of twee stekken gele kraakwilg van je?

Ik heb daarstraks een stuk of 8 stokken (die al begonnen uit te lopen) in het water gezet, mogelijk zitten er zaterdag dus ook al kleine wortels aan (het is net onkruid). Ik breng de hele bos mee, de eerste keus is dan aan jou.

  • Thanks 1

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk morgen of overmorgen even voor de aardbeien en of ze misschien uitlopers hebben gemaakt. En anders steek ik wat plantjes uit dan moet je zelf wachten op de uitlopers.  Een emmer met rabarberstek(ken) neem ik voor je mee. 
 

Een paar aardappelen Sevilla en enkele van die andere is prima. Ik kweek in grote zakken, er kunnen ongeveer 4 aardappelen in een zak van de vroege (die schijnen op verschillende hoogtes te groeien), en ik schat drie van de latere.Kijk maar wat je over hebt, als je voldoende hebt dan zou ik graag van Twinner en Twister elk 1 of 2 en van Sevilla een stuk of drie. Dan kan ik twee zakken vullen. Nemo is een hydbride lees ik net. Kun je die dan wel doorkweken? Ik heb geen idee hoe dat met aardappels zit. Met andere planten krijg je soms onvoorspelbare resultaten. Niet in de 1e generatie. Maar wel daarna. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappels genoteerd, die aantallen komen zeker wel mee. Het werd pas een probleem als je 50 knollen per ras zou willen 🤔

Let er wel bij op dat je de verschillende rassen die je noemt moeilijk uit elkaar kunt houden, het zijn allemaal gele knollen. En dan is het misschien wat minder handig om 2 rassen bij elkaar in 1 zak te zetten.

(zelf zetten wij aardappels in de vollegrond in rijen zodanig dat we de rassen afwisselen qua uiterlijk; een rij gele, dan een rij rode of tweekleurige, dan weer een rij gele, etc.)

  • Like 1

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@Tanja65 in mijn lijstje van 2022 vroeg je vandaag nog of ik (dus net als 2 jaar geleden 😀) nieuwzeelandse spinazie heb.

Helaas heb ik dit jaar ook nog geen zaailingen staan, die komen normaal ieder voorjaar spontaan op maar ik vrees dat ze deze winter verzopen zijn...

aangepast door Oudholland

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...