Juna Geplaatst: 11 februari 2011 Geplaatst: 11 februari 2011 Ah een goed idee om ze op een warm apparaat te zetten! Ik zal eens kijken of ik iets in huis kan ontdekken dat altijd warm is. Ik heb geen UPC box maar ik geloof dat het internet modem wel altijd warm is.Ik vraag me af of al die straling goed is voor de zaadjes lol Ik er tot nu toe een aantal op de kachel staan, met wat handoeken eronder om de ergste hitte tegen te gaan. Als de kachel dan aan ging werd het ongeveer 23 tot 26 graden in het mini kasje. Maar wanneer hij uit slaat (gewoon omdat het warm genoeg is in huis) kan het 18/19 graden worden voor hij weer aan gaat. Behoorlijke schommelingen dus. Als ik hem hoger instel zijn er momenten op de dag dat het echt onbehagelijk warm is. Het is niet echt een goede thermostaat denk ik.De pepers kwamen wel uit trouwens. En een paar van de paprika zaden schimmelen wel ietsje, ik beschouwde die al als verloren maar zal na je verhaal nog even afwachten
Eva Geplaatst: 11 februari 2011 Auteur Geplaatst: 11 februari 2011 Jeetje Eva dat is zowat het hele tuincentrum hier. Meid wat een werk maar wel ontzettend leuk en wat een soorten allemaal...ik had het hier ergens al vermeld....het lijkt echt enorm veel, maar ik heb van de meeste soorten maar een paar zaden...ik krijg m'n tuin er niet vol mee! mijn grootste 'buit' tot nu toe zijn de muntplantjes en de eeuwige moes van Jorieke....ik ben wel heel trots op de soorten die ik heb...lekker veel aparte soorten wat betreft mijn peper en paprika zaden, ja, dat is belachelijk veel...dat kan ik ook eigenlijk niemand aanraden! dat is echt absurd veel werk.maar ja, ik heb nou eenmaal een heftig geval van het chillivirus, volgens mij is het ongeneeselijk..... over een weekje ofzo volgen de tomaten. daar heb ik ook eigenlijk teveel van. ik keek op Diana's site en kon gewoon niet kiezen! ik ben zelf ook wel heel erg benieuwd hoe de tuin er over 4 maanden uit zal zien eigenlijk! @Juna, ik heb ook nogal veel schimmeltjes gehad maar ze kwamen deondanks gewoon uit en hebben er laten geen last meer van gehad dus idd, nog maar niet weggooien!constante temperatuur is ideaal heb ik begrepen...vandaar dat ik de upc box aanraad, maar bij mij kiemde alles het beste op zolder bovenop mijn tl lamp! overdag aan, 's avonds uit...
bettyboop49 Geplaatst: 12 februari 2011 Geplaatst: 12 februari 2011 Wij wonen in een nieuw huis zonder radiatoren........wij hebben overal vloerverwarming dus ook hier in de vensterbank wordt het niet warm genoeg.........maar wat een idee van die UPC box........het is bij ons Ziggo maar dat zal toch niks uitmaken Ik heb gelijk mijn paprikazaadjes er op gezet.......ben benieuwd!! Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
Eva Geplaatst: 14 februari 2011 Auteur Geplaatst: 14 februari 2011 wel even een thermometer erbij!beter niet boven de 32 graden te komen (mijn eigen ervaring)als het kiemen niet direct wil, een dag koeler zetten en dan weer in de warmte. bij mij komen de meeste soorten binnen een week uit.
bettyboop49 Geplaatst: 14 februari 2011 Geplaatst: 14 februari 2011 Nee zo warm wordt hij niet, ik zie wel veel condens in het bakje........ik heb ze nog geen week staan als ze na een week nog niet te zien zijn probeer ik hem een dag weer in de vensterbank te zetten........weersvoorspellingen zijn kouder maar meer zon van de week dan zet ik ze zeker voor het raam!! Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
Eva Geplaatst: 14 februari 2011 Auteur Geplaatst: 14 februari 2011 als ze gekiemd zijn moetden ze sowieso voor het raam anders worden het van die zielige sprietjes...
bettyboop49 Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 Ja ja ja ja ja ja ja het werkt!!!! Vanmorgen uit bed en dan ga ik eerst naar mijn zaadjes kijken en ik til de deksel op en jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa allemaal groene kopjes joeppppppppieeeeeee!!! Moet nu weg maar straks volgt foto. Kan ik ze dus nu beter over een dag of twee op de vensterbank zetten?? Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
Eva Geplaatst: 15 februari 2011 Auteur Geplaatst: 15 februari 2011 ja! maar houd zolang ze nog hun helmpjes op hebben wel de deksel erop.door de hoge luchtvochtigheid blijven de zaadjes zacht en zijn ze gemakkelijker af te krijgen. gefeliciteerd met de geboorte van je plantjes!
bettyboop49 Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 ja! maar houd zolang ze nog hun helmpjes op hebben wel de deksel erop.door de hoge luchtvochtigheid blijven de zaadjes zacht en zijn ze gemakkelijker af te krijgen. gefeliciteerd met de geboorte van je plantjes! Bedankt, ook grappig ik belde vanmorgen mijn man.........en ik zeg vanavond beschuit met muisjes!! Ik hou de deksel er nog op ze zijn ook nog niet allemaal opgekomen! Bedankt voor de tip!! Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
Eva Geplaatst: 22 februari 2011 Auteur Geplaatst: 22 februari 2011 er is weer het een en ander van mijn wishlist af ! misschien raar, maar dat maakt me zó blij! ik sta gewoon te jubelen Sugarsnapsechte oreganoverschillende soorten basillicumRode plant-uiplant-uirode bos uitjesHertshoornweegbreeLandzeegras of Zeekers (Okahijiki )Pak Choi Red (F1 Brassica rapa Chinensis) Wilde Peen (Anthonina F1 Daucus carota)paars/wit Chrysanthemum coronarium Limonadeplant Agastache mexicana (citroenmint) C Thijm Orange Scented (Thymus fragrantissimus vulgarus) Bloedzuring (Red Veined Rumex sanguineus) Echte tabak (Nicotiana rustica )Euphorbia lathyris TEGEN WOELMUIZEN Katoen of Kapok (Gossypium herbaceum)Blauwe Papaver (Meconopsis betonicfolia Blue Himalayan Poppy)
Eva Geplaatst: 22 februari 2011 Auteur Geplaatst: 22 februari 2011 de plattegrond van mijn tuin.het grote gedeelte is 8 meter breed en 40 meter lang (zonder slootkant die ik ook inpik ) het kleine gedeelte is 2 meter breed en 40 meter lang (zonder slootkant die we ook mogen gebruiken) van boven naar beneden, van links naar rechts grote tuin1e vak -houtgewassen. rode en zwarte bes, kruisbes, pruim, druif, vijgen in pot. tussendoor geneeskrachtige kruiden. bankje van wilgentenen.2e vak - aardpeer en meldesoorten.3e vak - mais. zoete mais, siermais en pofmais.4e vak - verhoogd wortelbed. prei, knoflook, schordeneren, pastinaak, haverwortel, rode ui,witte bieten, wortelen kleurmix.5e vak - rabarber, aardbei, rode biet, crosne, Yacon.6e vak - komkommer, pepers, tomaten.7e vak - tunnelkas met daarin tomaat, peper, aubergine, komkommer, luffa. eronder: courgette, augurk.8e vak - vitelotte voir en ratte nog wat tussenin Tagetes, helemaal onder speciale tagetes.9e vak - bonen. stambonen, klimbonen mogen op draad naar velg van fiets klimmen, sugarsnaps.10e vak-bonen. stambonen, klimbonen mogen op draad naar velg van fiets klimmen, blauwschokkers.11e vak-pepers, bataat in een folietunnel, frieslander, Tagetes er tussenin.de cirkel-bladgroente en kruiden. in het midden komt een poortje/huisje van draadstaal waar verschillende klimgroenten hun weg vinden. niet eetbaar maar wel mooi is de fleskalebas.12e vak- in tunnelfolie, paprika en paprika in de buitenlucht. onder een stukje voor tweejarige bloemen zoals stokroos en vingerhoedskruid.13e vak-kolen14e vak-kolen15e vak- pepers buiten en onder tunnelfolie. onder bloemen zoals papaver.16e vak-bloemen vak. alleen voor siertuinsoorten.tegelplateau, lekker uitrusten en later komt er een huisje op.tegelpad van het tuinencomplex. loopt achter alle stukken langs.17e vak- wilde bloemen, pompoen, compostbakken, vlier.18e vak-pad naar de slootkant, bankje, wilde bloemen.slootkant- kalmoes, lisdodde, lotusbloem, en (niet eetbaar) gele lis. Kleine tuin19e vak- pompoen óf de gereedschapkist.pad van tuinencomplextegelplateautje.20e vak-rabarber sudangras, prei, rode biet, asperge.21e vak-rabarber, leeg vak voor extra's, kardoen en artisjok.22e vak- aardbeien.23e vak- uien, wortelen, compostbak. natuurlijk is deze plattegrond vooral een indicatie van wat er op mijn tuin staat.er missen enkele soorten die ik omwille van de duidelijkheid heb weggelaten..
Koert Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Mooi schilderijtje hoor! Ik heb een vraagje, je hebt verschillende soorten maïs op een veldje bij elkaar staan, krijg je dan geen kruisbestuiving?? (zou niet handig zijn zeker niet met een sierras erbij) Heb dit jaar ook twee soorten maïs suiker en rode(als Hans er aan denkt ), vroeg me af of dat samen kon. Even a broken clock is right twice a day
Juna Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 (aangepast) Ik vind het echt geweldig! Ik ben constant zo nieuwsgierig naar hoe het er strakjes uit ziet ^_^ De fleskalebas is inderdaad wel erg gaaf om te hebben, ik zat laatst al plaatjes te googlen ^_^ echt heel leuk. Er was ook een plaatje van een soort hoog plafond van ik denk ijzerdraad, dat gemaakt was voor de plant, zodat de fleskalebassen naar beneden zouden hangen boven je hoofd. Die kalebassen waren ook flink lang geworden. Echt super 22 februari 2011 aangepast door Gast
dennislp Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Leuke plannen, prachtig! Ben benieuwd hoe het er in de praktijk / zomer uit gaat zien, veel succes! > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorieke123 Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Maïs kruist heel makkelijk, en door de wind voeren de zaden erg ver.Maar dat maakt voor de oogst niet uit (toch?). Wel als je ze het jaar daarop weer wilt zaaien uit eigen geoogst zaad... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Wat een geweldig leuk programma'tje zo met die vakjes. Wat gebruik je daarvoor? Dat is wel heel erg overzichtelijk zo. Good things come in small packages
Eva Geplaatst: 22 februari 2011 Auteur Geplaatst: 22 februari 2011 Mooi schilderijtje hoor! Ik heb een vraagje, je hebt verschillende soorten maïs op een veldje bij elkaar staan, krijg je dan geen kruisbestuiving?? (zou niet handig zijn zeker niet met een sierras erbij) Heb dit jaar ook twee soorten maïs suiker en rode(als Hans er aan denkt ), vroeg me af of dat samen kon.Mais kan blijkbaar al kruisbestuiven op 2 km afstand...dus het is niet echt de bedoeling om zelf zaden te oogsten... Ik vind het echt geweldig! Ik ben constant zo nieuwsgierig naar hoe het er strakjes uit ziet ^_^ De fleskalebas is inderdaad wel erg gaaf om te hebben, ik zat laatst al plaatjes te googlen ^_^ echt heel leuk. Er was ook een plaatje van een soort hoog plafond van ik denk ijzerdraad, dat gemaakt was voor de plant, zodat de fleskalebassen naar beneden zouden hangen boven je hoofd. Die kalebassen waren ook flink lang geworden. Echt super ja, het is ook de bedoeling dat ze bij wijze van spreken 'door het plafond heen zakken' lijkt me supergaaf ik heb de zaden ervoor van bonnie f gekregen (nogmaals thanx Bonnie) Leuke plannen, prachtig! Ben benieuwd hoe het er in de praktijk / zomer uit gaat zien, veel succes!je bent niet de enige! mijn dochter van 13 drukte me nog even op het hart dat de realiteit wel anders zou worden...tssss Maïs kruist heel makkelijk, en door de wind voeren de zaden erg ver.Maar dat maakt voor de oogst niet uit (toch?). Wel als je ze het jaar daarop weer wilt zaaien uit eigen geoogst zaad...volgens mij moet dat in het geheel niets aan de geoogste mais veranderen..... Wat een geweldig leuk programma'tje zo met die vakjes. Wat gebruik je daarvoor? Dat is wel heel erg overzichtelijk zo. Haha, nee, dit id geen gewoon programmatje..dit is photoshop. het raster heb ik zelf gemaakt. de tegels, het hout, elk plantje en bloemetje op de plattegrond is een echte foto...maar dan heel erg verkleind.ik vond het erg leuk om te maken!
Helly Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Jeetje echte foto's van alles. Knap hoor, daar is denk ik aardig wat werk in gaan zitten. Je kan zo aan de slag als tuindesigner Good things come in small packages
dennislp Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Dan is de voglende stap zeker het tekenen in google sketchup? (Met sketchup kan je lekker handig in 3D tekenen, hier een voorbeeldje wat ik met mijn kasjes gedaan had , ) > Planten kopen? Doe het bewust!
Helly Geplaatst: 23 februari 2011 Geplaatst: 23 februari 2011 Google sketchup ken ik wel, al is het even wennen hoe en wat je doet. Ik denk dat het inmiddels wel wat beter in elkaar zit dan toen ik er eens mee heb 'gespeeld'. Jaren terug. Maar zeker een leuk programma. Good things come in small packages
Eva Geplaatst: 23 februari 2011 Auteur Geplaatst: 23 februari 2011 ik heb het programma vandaag gedowload...ik ga het weer eens proberen.jaren geleden al eens eerder geprobeerd maar toen duurde het me te lang om het te leren. nu ik erachter ben gekomen dat je zoiets vrij snel onder de knie heb(door ervaring met photoshop en andere bewerkingsprogjes) heb ik het lef weer om het te proberen!bedankt voor de tip Dennis, ik had er niet eens meer aan gedacht!
dennislp Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 oke! Achjja veel succes he! En voor bomen enz, via het knopje helemaal links boven (geen idee hoe die heet, bestand ofzo?)Kan je daarna weer op 3d modellen -> importeren drukken dacht ik,daar kan je vaak wel kant en klare bomen enz. vinden, even importeren en neer zetten en klaar! succes > Planten kopen? Doe het bewust!
Eva Geplaatst: 27 februari 2011 Auteur Geplaatst: 27 februari 2011 ik schaam me diep...maar ik ben er nog steeds niet aan toe gekomen om het programma te proberen...
Eva Geplaatst: 27 februari 2011 Auteur Geplaatst: 27 februari 2011 Vandaag een goede dag!ondanks de regen stevig op de tuin gewerkt.-de eerste compostbak is klaar. daar komt alle paardemest van vorig jaar in om nog even te 'rijpen'-de regenpijp ingegraven voor een betere afwatering.-alle landbouwplastic (en stenen) van de tuinen afgehaald zodat ik volgende week kan vrezen (als het maar niet vriest!)-grond gezeefd voor het verhoogde wortelbed.-5 oude zwarte bessenstruiken bij de takkenhoop gezet en stekken genomen.-1 aalbes op zijn uiteindelijke plaats gezet.doorweekt maar erg happy naar huis gegaan en een kop warme choco gedronken en mijn wenslijstje is alweer kleiner geworden! verschillende soorten basillicumrode bos uitjesLandzeegras of Zeekers (Okahijiki )Pak Choi Red (F1 Brassica rapa Chinensis) Wilde Peen (Anthonina F1 Daucus carota)paars/wit Chrysanthemum coronarium Limonadeplant Agastache mexicana (citroenmint)C Thijm Orange Scented (Thymus fragrantissimus vulgarus) Echte tabak (Nicotiana rustica )Euphorbia lathyris TEGEN WOELMUIZEN Katoen of Kapok (Gossypium herbaceum)(Van Dennis29)Blauwe Papaver
peet van oosten Geplaatst: 27 februari 2011 Geplaatst: 27 februari 2011 wat heb jij verschikkelijk veel soorten op de tuin staan .is toch niet uit elkaar te houden .veel leuk dat er mensen zijn die zo in hun hobby opgaan .erg veel succes er mee .wachten met spanning de fotos van de zomer af
Aanbevolen berichten