Eva Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 het is een bekend verschijnsel hier....ik kan niet meer wachten!ik wil zo snel mogelijk in mijn tuintje bezig en zaaien! in ieder geval begin ik met foto's van mijn tuin. dit is de tuin die ik in juni/juli vorig jaar kreeg.het is een stuk van 2 meter breed en 40 meter lang meest voor staat mijn rabarber die vandaag nog een flinke bak paardemest krijgt. mest van nog geen jaar, maar daar kan de rabarber wel tegen!ik zag gisteren dat hij al weer begint! vorig jaar heb ik per ongeluk (ja, hoe krijg je het voor elkaar)eind september nog worteltjes gezaaid.door de zachte winter staan ze er nog.ze zijn klein maar erg lekker ik laat ze nog lekker even staan, wie weet wat er gebeurt hierachter staan mijn kruiden. de peterselie en de bladselderij staan er nog.de Dragon komt ook weer(lekker uitgebreid) boven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 24, 2011 Author Share Posted January 24, 2011 deze foto is gemaakt vanaf de helft van mijn tuin in tegenovergestelde richting.hier kijk je uit over mijn 10 meter lange aardbeienbed.ja ja, ik ben gek op aardbeien dus in mijn andere tuin komt ook zo'n stuk in mijn tuin heerst knolvirus. helaas...dit is de enige spruitenplant die spruiten heeft gekregen.let wel, de spruiten zijn nog maar net een halve centimeter en de plant is nooit groter dan 10 cm geworden. dat ik laat heb verplant heeft ook een leuke duit in het zakje gegeven... er wonen haasjes op de tuin...en dat is te zien ach, ik een beetje, de natuur een beetje toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 24, 2011 Author Share Posted January 24, 2011 Dit is mijn andere stuk tuin.4 meter breed, 40 meter lang.deze heb ik er eind oktober bij gekregen en meteen onder zeil gelegd.zoals je kunt zien zal het nog veel werk worden. de tuin heeft een paar jaar braak gelegen. niemand wou het stuk hebben vanwege het vele hardnekkige onkruid. vooral heermoes, winde en kweek vieren hier feest...helemaal voorin de tuin groeit ook nog eens het zevenblad. nou, dan heb je de ergste soorten wel gehad!ook groeit de pitrus hier. dat duidt op een slechte afwatering. dus jawel, er is nog een hoop te verbeteren.het liefst neem ik het stuk rechts ervan er ook nog bij...ik hou wel van een uitdaging een vierde van de tuin heb ik al omgespit en bewerkt.rechts mijn met wilgentenen verhoogde wortelbed, verderop ligt een bult aarde onder zeil wat nog gezeefd en vermengd moet worden met zand.onder het stro groeien mijn knoflookjes gestaag... er staat op het hele complex maar 1 boom. bomen zijn eigenlijk verboden op de tuin. alles wat hoger wordt dan 2 meter wordt zonder waarschuwing gesnoeid.behalve deze boom. het is een pruimenboom van onbekend ras.de beheerder van de tuinen zou deze boom omkappen! toen heb ik maar besloten om de tuinen met de boom maar te nemen...en nu blijft de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Addie Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Wauw eva je gaat zo te zien de uitdaging aan. Wel prachtig straks als alles onkruid vrij is, zoveel grond. Het stuk wat je al gedaan hebt ziet er erg mooi uit met die wilgen takken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorien Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Wat mooi dat verhoogde bed!! Ik ben benieuwd hoe je verdergaat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Wat een vreemde stukken tuin! De volkstuin bij ons in de buurt heeft allemaal (enigzins) vierkante veldjes. Waarom zijn ze bij jullie zo lang? Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Eva, Leuke foto's, dat gaat wel wat worden, maar wel nog veel werk. De enige fruitboom op het complex is gewoon van jou, goed geregeld Een ideale postie voor de ruilhandel tussen andere leden van het complex Kun je dat 2e stuk niet laten ploegen en de daarna laten frezen? Met het ploegen komt het onkruid onder te liggen, met frezen niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
annie en stefaan Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 met al dat onkruid je zal wel weten wat te doen dit en volgende jaren vind de indeling ook raar van die tuinen,lang en smal, maar vind dit geen echte nadeel.goed overzicht en voor soorten die je niet te veel nodig hebt is het gemakkelijk met die korte rijendenk eerder wat problemen met pompoenenje kan er in ieder gevan iets moois van maken veel tuinplezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Prachtige pruimenboom. Ik denk dat hij zeer rijk kan dragen. Enkele takken eruit is misschien wel aan te raden, ik denk dat hij iets te weinig licht krijgt. Ach, probeer het gewoon eens! En plaats een foto, misschien kan ik het ras herkennen! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Wat een vreemde stukken tuin! De volkstuin bij ons in de buurt heeft allemaal (enigzins) vierkante veldjes. Waarom zijn ze bij jullie zo lang? Dat viel mij ook op opzich vindt ik het zelfs zonde zo lang en smal want daardoor ben je erg beperkt.Vindt geen bomen ook maar een regel die niet echt leuk is, maargoed onder de twee meter zou je natuurlijk nog heel wat leifruit en laagstam kunnen doen. Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Wat een vreemde stukken tuin! De volkstuin bij ons in de buurt heeft allemaal (enigzins) vierkante veldjes. Waarom zijn ze bij jullie zo lang? Dat viel mij ook op opzich vindt ik het zelfs zonde zo lang en smal want daardoor ben je erg beperkt.Vindt geen bomen ook maar een regel die niet echt leuk is, maargoed onder de twee meter zou je natuurlijk nog heel wat leifruit en laagstam kunnen doen.Bij ons hebben we die regel ook (1.80 zelfs) en zoals ik al eerder hier ergens zag kassen niet hoger dan 1.20m(schuurtjes mag helemaal niet), dus ingegraven. Bij ons op het complex kan ik me die regel ook helemaal indenken omdat je anders het schitterende uitzicht op de Maas zou wegnemen! (waar ik weliswaar anders geen last van zou hebben gehad, want ik zit lekker vooraan )De tuintjes gaan gelukkig wel per 10x10m, zo'n lang eind zou ik ook niet ideaal gevonden hebben. Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Heb je dan ook geen fruit boompjes Koert, ik vindt dat zelf echt leuk en bij mij is het half het plezier van de moestuin (mischien wel 3/4 ) Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 Heb je dan ook geen fruit boompjes Koert, ik vindt dat zelf echt leuk en bij mij is het half het plezier van de moestuin (mischien wel 3/4 )Ja wel, zeker wel! Alleen laagstambomen dan, kijk bij mijn seizoen 2011 maar even wat ik aan fruit heb staan als je wilt, sinds gisteren kan ik daar een vijg aan toevoegen. Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 (edited) Wat een vreemde stukken tuin! De volkstuin bij ons in de buurt heeft allemaal (enigzins) vierkante veldjes. Waarom zijn ze bij jullie zo lang? om eerlijk te zijn heb ik dat nog nooit gevraagd.... het is nu eenmaal zo!ik heb ook wel op andere tuinencomplexen hier in Leeuwarden gekeken(3 van de 6), maar ze zijn allemaal zo! sommige zijn wat breder en minder lang, maar wel allemaal lange stukken...dat is misschien ook wel waarom ik graag 4 stukken aan elkaar wil hebben..een behoefte om vierkant te gaan! als ik die andere twee stukken erbij kan krijgen dan maak ik in het middel een grote cirkel met een zitje of zo erin. dat zwakt het langerekte wat af. Edited January 25, 2011 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 Eva, Leuke foto's, dat gaat wel wat worden, maar wel nog veel werk. De enige fruitboom op het complex is gewoon van jou, goed geregeld Een ideale postie voor de ruilhandel tussen andere leden van het complex Kun je dat 2e stuk niet laten ploegen en de daarna laten frezen? Met het ploegen komt het onkruid onder te liggen, met frezen niet. ja cool he!? mijn eigen pruimenboom helaas is het iets wat anderen ook aantrekkelijk vinden want de helft van mijn oogst van vorig jaar is eraf gejat. ik KAN het stuk laten ploegen maar dat heeft weinig nut. het gaat hier om wortelonkruiden. vooral de heermoes heeft er geen last van. die kan met z'n worteld wel drie meter diep zitten.spitten, schoffelen, ploegen en frezen is eigenlijk fout...je vermeerdert het onkruid zo alleen maar...maar helaas, ik vind alles best, maar heb er geen zin in om alles zelf te spitten en elke schep te controleren op onkruid,dus ik ga het lekker frezen. ik frees het onkruid niet maar het spitten wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 met al dat onkruid je zal wel weten wat te doen dit en volgende jaren vind de indeling ook raar van die tuinen,lang en smal, maar vind dit geen echte nadeel.goed overzicht en voor soorten die je niet te veel nodig hebt is het gemakkelijk met die korte rijendenk eerder wat problemen met pompoenenje kan er in ieder gevan iets moois van maken veel tuinplezier mijn popoenen gaan op de composthoop van vorig jaar...ze hebben de ruimte! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 Prachtige pruimenboom. Ik denk dat hij zeer rijk kan dragen. Enkele takken eruit is misschien wel aan te raden, ik denk dat hij iets te weinig licht krijgt. Ach, probeer het gewoon eens! En plaats een foto, misschien kan ik het ras herkennen! Frank, je weet niet half hoe hij er eerst uitzag!vlak na de oogst heb ik hem al flink gesnoeid. 5 flinke takken die gewoon recht omhoog groeiden en de boom helemaal vol maakte.ik denk dat de takken pas veel later zijn uitgegroeid en natuurlijk veel eerder gesnoeid moesten worden. ook heb ik her en der opslag verwijderd. er is vast in al die jaren nooit iets met de boom gedaan.omdat ik al zoveel heb weggehaald wil ik pas volgend seizoen verder gaan. ik wil tenslotte ook niet dat hij hierdoor kwetsbaar wordt. ik zal zeker zodra er blad aankomt een foto posten...ik hoop dat je hem kan identificeren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 Wat een vreemde stukken tuin! De volkstuin bij ons in de buurt heeft allemaal (enigzins) vierkante veldjes. Waarom zijn ze bij jullie zo lang? Dat viel mij ook op opzich vindt ik het zelfs zonde zo lang en smal want daardoor ben je erg beperkt.Vindt geen bomen ook maar een regel die niet echt leuk is, maargoed onder de twee meter zou je natuurlijk nog heel wat leifruit en laagstam kunnen doen. ja hoor, er kan nog zoveel! ik zou nog graag wat meer aparte soorten willen hebben maar 'gewone' appelboompjes waar twee soorten aanzitten vind ik ook gaaf! ik weet al precies waar ik ze zou willen neerzetten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 Wat een vreemde stukken tuin! De volkstuin bij ons in de buurt heeft allemaal (enigzins) vierkante veldjes. Waarom zijn ze bij jullie zo lang? Dat viel mij ook op opzich vindt ik het zelfs zonde zo lang en smal want daardoor ben je erg beperkt.Vindt geen bomen ook maar een regel die niet echt leuk is, maargoed onder de twee meter zou je natuurlijk nog heel wat leifruit en laagstam kunnen doen.Bij ons hebben we die regel ook (1.80 zelfs) en zoals ik al eerder hier ergens zag kassen niet hoger dan 1.20m(schuurtjes mag helemaal niet), dus ingegraven. Bij ons op het complex kan ik me die regel ook helemaal indenken omdat je anders het schitterende uitzicht op de Maas zou wegnemen! (waar ik weliswaar anders geen last van zou hebben gehad, want ik zit lekker vooraan )De tuintjes gaan gelukkig wel per 10x10m, zo'n lang eind zou ik ook niet ideaal gevonden hebben. ah ja, de regel voor de kassen hebben we hier ook...maar mogen we hier maar tot 1 meter.er staan nog kassen en oude hokjes op de tuin maar die moeten er allemaal af.morgen ga ik proberen een stukje van dat beleid af te zwakken want ik wil dolgraag een polytunnel van 2 meter hoog... gelukkig mogen we wel een hokje hebben maar die moet er dan ook piekfijn uitzien.die ga ik zelf maken. ik ben best wel handig dus dat moet lukken. ik hoop dat het me dit jaar al zal lukken...dan zien jullie de foto's wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 Jipieeeeeeeeeee!!ik heb de twee stukken rechts naast mijn tuin erbij gekregen!dat is 4 meter breed en 40 meter lang erbij...Wow wat heb ik straks een grond! en nog meer goed nieuws...ook al mogen kassen niet meer op onze tuin, ik mag wel een polytunnel van 2 meter hoog plaatsen!!! ik heb wel moeten praten als brugman uiteindelijk moet ik in ruil wel een stuk van 6 meter breed bij 40 meter lang erbij frezen en daarna in de landbouwplastic zetten...ik krijg wel betaald voor werk voor de tuin in het algemeen hoor!het zal wel een dagje werk worden... EN... ik moet ook een tunnel bestellen voor de beheerder van de tuin hij betaalt natuurlijk zelf ik MOET gewoon een enorm wit voetje bij die man hebben!! het had me anders echt niet gelukt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Ik begrijp het wel eva, je hebt je charmes in de strijd gegooid. Weet je al waar je de tunnelkas gaat bestellen? Kijk ook eens op marktplaats, soms zijn ze 2e hands te krijgen via bedrijven die stoppen/failliet gegaan zijn. Als je toch al gaat frezen raad ik je toch echt aan om te gaan ploegen. Zeker nu je er nog een stuk bij hebt. De (wortel)onkruiden hebben dan in ieder geval al 2 zware klappen te verwerken. Daarna goed proberen bij te houden. Ga je trouwens nu dat stuk wat je deelt opzeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 Ja, charmes....je moet soms toch wát! Via marktplaats kan ik ze ook in Engeland bestellen. klinkt duur maar is uiteindelijk goedkoper dan in nederland bestellen! ik zal eens aan een bevriende boer vragen of hij het stuk wil ploegen...het mag niet teveel kosten omdat ik de tunnel nog moet kopen en de huur van de stukken grond nog moet bekostigen.... en nee, ben je mal! ik geef de andere stukken niet op!dan ben ik mijn boom kwijt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Ik heb dit al vaker gezegd: neem contact op met een fouragehandel. Vaak 5x goedkoper dan een tuincentrum/hoveniersbedrijf. Komen hem ook voor je thuis neerzetten. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juna Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Gaaf dat je dat extra stuk grond nu hebt! Echt super ^_^ Ik ben heel benieuwd naar wat je allemaal gaat doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Hoeveel m² heb je nu? Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts