Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi!

Ik had mijn erwtenplantjes vandaag buitengezet om af te harden, maar de stokjes waren niet lang genoeg en nu zijn ze geknakt. Is dat heel erg, of gaan ze dat wel overleven?

Groetjes, Zonnebloem

Geplaatst:

Oh help...

Ik neem aan dat je met "stokjes" de steeltjes van de plant bedoelt. Het hangt er vanaf hoe diep de kneuzing is. Als de stroom van vocht en energie gewoon door kan blijven gaan, lijkt me dat er nog wel een herstel kan komen. Als ze echt dubbelgeknakt zijn, is het steeltje z'n stevigheid wel kwijt.

Ik heb mijn erwten/peulen 3 weken terug alleen maar voorgekiemd en toen in de grond gedaan. Die komen nu mooi op en dan heb je nooit problemen met steeltjes die te slap zijn. In ieder geval veel succes.

Geplaatst:

Als het de sapstromen afknelt, ja dan zijn ze ten dode opgeschreven. Je kan eventueel nog proberen er een stokje naast te zetten zodat het niet meer afgeknelt is.. Net zoals wij mensen met een gebroken been zouden doen.. snap je? Maar of dat een stevige plant in de toekomst oplevert.. dat is maar de vraag.

Geplaatst:

Dank voor jullie reacties! Ik denk dat ze al een beetje doorgeschoten waren. Ze zijn nu al bijna een meter en niet heel stevig. Maar ik kan nog nieuwe zaaien en dan doe ik dat wel meteen buiten.

Is misschien beter....

Geplaatst:

Ja je hebt geen stam erwten, maar je hebt ze wel lang binnen gehouden dan! ze hadden al begin maart naar buiten gekund, mijn inziens. ze kunnen best wel wat kou hebben, een meter en dan ineens naar buiten,met wind,ja dat vraagt om moeilijkheden. Ik weet niet in hoeverre ze geknakt zijn, want als er echt een knak zit, ja dan zouden ze nog wat in de breedte kunnen groeien,maar verder denk ik niet meer. Maar een vraagje waarom zolang binnen gehouden? Als het goed is staat er op het zakje wanneer ze naar buiten kunnen, en nog beter gelijk in de volle grond. ja kan succes wensen,maar vrees dat ze het niet meer gaan doen.

Maar je kan ze nog steeds zaaien hoor. vaak staat er op een zakje ook, de eerste oogst en daarna weer zaaien voor de tweede oogst, maar doe het gelijk ter plekke worden ze steviger van.

Geplaatst:

De reden dat ik denk dat ze de overplanting niet zouden overleven, is dat de penwortel zich niet goed in de diepte heeft kunnen ontwikkelen. Als je die gaat overpoten, kost het ondergronds acclimatiseren veel tijd waardoor de lengte van de plant in het nadeel werkt.

Geplaatst:
Ze zijn nu al bijna een meter en niet heel stevig. Maar ik kan nog nieuwe zaaien en dan doe ik dat wel meteen buiten. Is misschien beter....
Zie het als een leermoment voor de volgende zaaibeurt (ook voor andere groenten). Gelukkig kun je ze nog net zaaien Ik geef ook de voorkeur aan het meteen in de volle grond zaaien van erwten. Ik moet wel zeggen dat dat niet altijd goed gaat (te vochtig/te droog/dieren). In potjes voorzaaien kan ook, ik doe dat vaak als backup om de gaten (niet gekiemde erwten) tussen plantjes op te vullen. Belangrijk is dan om de potjes ergens koel (en licht) weg te zetten, bijvoorbeeld buiten of als het weer dat niet toelaat in een kas/koude bak. Binnenhuis is in ieder geval geen geschikte plaats. Nadat het redelijke plantjes zijn uitplanten.
Geplaatst:

Ja, bedankt voor de nuttige opmerkingen. Ik heb ze vandaag buiten gezaaid. Ik ben benieuwd...!

Overigens bloeien mijn sperziebonen nu binnen voor de vensterbank. Moeten daar eigenlijk bijtjes bij voor de bestuiving?

Mooi gezicht vind ik het!

Geplaatst:

Als je ze de status "bloeiende sierplant" wilt geven, mag je met recht trots zijn. Uitpoten en er een flinke oogst van verwachten, lijkt me niet meer zo haalbaar. Gewoon om en nabij 15 mei buiten direct zaaien. Dan eet je komende zomer lekkere boontjes.

Geplaatst:

Beste Kamilla,

Ik begrijp het niet helemaal. Als ik op dit forum kijk bij "wat heb je vandaag gezaaid" dan zie ik ook allemaal verhalen van mensen die in feb en mrt op de vensterbank vanalles hebben gezaaid. Waarom gaat dat wel goed dan? En wat had ik kunnen doen tegen bloeiende sperziebonenplanten??

Overigens zitten er aan de courgettes en pompoenen ook al knoppen. Ook niet goed?? Ik vond juist dat het allemaal zo voorspoedig ging...

Graag je reactie.

Groet, Zonnebloem

Geplaatst:

Je kan voorzaaien maar het moet wel ook weer naar buiten

Voordat je kan oogsten

Geeft niks, is allemaal best verwarrend natuurlijk.

Sperciebonen mogen pas ná half mei naar buiten.

Tuinbonen, erwten en peulen kunnen wel tegen wat kou en zaaien we daarom al eerder. Misschien dat je je daar mee vergist hebt?

Altijd handig om als je iets wilt zaaien even te kijken waarneer je binnen zou kunnen zaaien en wanneer het buiten mag. Vaak is even wachten en buiten zaaien zelfs veel beter.

Meestal zit het echt in wel of niet tegen nachtvorst kunnen.

Courgettes en pompoen zouden eigenlijk pas rond deze tijd tot begin mei gezaaid moeten worden.

Er zijn er zat die het wel eerder doen maar zo'n plant is vaak niet gezond en sterk te krijgen in een vensterbank. Dit zijn hele snelle groeiers en de oogst valt hooguit een week eerder dan later gezaaide exemplaren.

Wel zijn die steviger, krijgen minder last van plagen en ziekten en waarschijnlijk zelfs meer oogst.

Maar goed zowel voor de sperciebonen als de courgette en de pompoen ben je nog dik op tijd om nogmaals te zaaien, zeker voor het geval dat het met de plantjes die je nu hebt staan toch mis gaat

Als je de sperciebonen graag wilt voorzaaien zou ik dat in de eerste week van mei doen. Of misschien een paar binnen en een paar gelijk daar waar je ze hebben wilt buiten. Mochten er een paar niet opkomen dan kan je de binnen gezaaiden daar nog uitplanten

Geplaatst:

Ik zou er nog bij zeggen: geknakte erwtentopjes zijn heel lekker om zo te snoepen of in de salade. Hebben we onlangs ook bij eentje gedaan die een ongeluk had. Zoon: Hmmm, smaakt lekker naar erwten.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...