Heylane Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Ik heb binnen flink wat plantjes gekweekt en ik vind het tijd dat ze naar buiten gaan. Niet allemaal, maar de peultjes, uien en wat kruiden kunnen het al best denk ik. Ik weet dat ze niet zomaar van binnen naar buiten kunnen, dus ben ik ze aan het afharden. Alleen begin ik nu te twijfelen of ik niet te snel ga.Ik ben ze een week gegeven om te wennen. De eerste dagen zijn ze 2 a 3 uur naar buiten geweest, gisteren vanaf 10 uur (en dan de rest van de dag), vandaag wil ik ze vanaf een uur of 8 (dan is het nog wat kouder dan om 10 uur) en dan morgen tot s avonds laat buiten laten (dan wordt het ook weer kouder dus kunnen ze daaraan wennen en vervolgens vrijdag ook s nachts buiten maar dan op een beschutte plek. Dan kunnen ze zaterdag in de tuin.Is dat te snel? Ik lees nl over mensen die al weken met hun plantjes aan het afharden zijn en ze 'steeds een uurtje langer' buiten zetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Het ligt er ook een beetje aan hoe sterk je planten zijn. Zien ze er goed uit, verdragen ze het afharden goed? Zijn ze klein of al wat groter? Ook is er verschil tussen bv peterselie(die veel meer kan hebben ) en basilicum...Als het een stuk warmer wordt kun je ook wat sneller gaan. Let goed op avond en ochtend temperaturen, zolang het niet te koud wordt( bv onder de 5 graden) zullen veel planten het wel kunnen hebben. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dick Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Zet jonge plantjes nooit meteen in de volle zon . De planten die jij noemde kunnen echt wel wat hebben. De planten die in de koude grond gezaaid zijn hebben hebben die laatste vorst tot -5 ook zeer goed overleefd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Ik teutel niet zo veel, hoppa naar buiten, dan kies ik wel een dag met een zonnetje, en gaan ze eerst uit de wind... mijn kindjes worden met harde hand opgevoed... ha, ha... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Ik heb zelfs iets omgekeerds bedacht... buiten gezaaide erwten en tuinbonen die net omhoog piepen, zet ik overdag binnen, en 's nachts weer buiten... vanochtend pas bedacht, dus het effect moet ik nog gaan zien, maar ik hoop op versnelde groei, zonder zwakke wortels... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Het afharden is bij mij zeker geen proces van weken. Meestal is het een kwestie van een dag of 3 tot 5 in fases: 1. In de loop van de ochtend naar buiten op een beschermde plaats en 's avonds binnen2. 's Nachts ook buiten laten in een kas of andere bescherming3. Uitpoten in volle grond met beschutting er tijdelijk omheen4. Bescherming weghalen en zonodig nog water geven Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Ik heb zelfs iets omgekeerds bedacht... buiten gezaaide erwten en tuinbonen die net omhoog piepen, zet ik overdag binnen, en 's nachts weer buiten... vanochtend pas bedacht, dus het effect moet ik nog gaan zien, maar ik hoop op versnelde groei, zonder zwakke wortels... Ik zet nu elke avond op zolder het raam open zodat ze ongeveer tussen de 10 á 15 graden staan 's nachts, alle zaailingen die daar staan gaan nog altijd goed. Ok, buiten zal het nog iets kouder zijn. Je zet ze wel beschut buiten neem ik aan? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pelgrim Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Wat ik zonder na te denken heb gedaan is de peultjes die goed waren opgekomen in een koude bak gezet, net die ene dag met felle zon. Dat is dus geen succes! (ik deel graag ervaringen...) De rest gaat via de veranda naar de moestuin. Ik zet niets 'weer even binnen', te veel gedoe. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Ja behoorlijk veel gedoe, ik zaai alles in de kas en vandaar gaat het de tuin in,meeste pas waneer er geen kans op nachtvorst is. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Of het in de kas te vol wordt Ik ben heel slecht in het in de gaten houden van welke planten waar moeten staan en hoe lang en dat ze weer naar binnen moeten Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Bij mij gaan de tomaten soortjes van t weekend voor het eerst iets beschut naar buiten, beschut tegen te harde wind, verder uit de volle zon nog. Dit weekend omdat er zachter weer voorspeld wordt. Ik kijk even hoe de nachten gaan worden , maar het is niet zo zeer de temperatuur meer nu denk ik , als wel : van het beschermde - windloze naar de wind en de zon buiten. De tomaten staan bij mij nu overdag nog binnen , maar ook naast een open raam , en daar is het overdag ook maar 15gr Andere dingen ( de cosmea's van nu bv ) , heb ik een deel zondag naar buiten gezet op een windloze middag, en gelijk de nacht buiten gelaten. Gaat schijnbaar goed. Het is wel een deel , het andere deel staat nog binnen , waar nu de groei dan ook nog goed in zit , en de cosmea's buiten staan stil. Verschil is duidelijk in 2 -3 dagen al goed te zien. Maar de ruimte he ? Dus dat gaat dit weekend allemaal naar buiten of zelfs de tuin al op. De aubergine gaat af en toe met mooi weer even luchten , en gaat dit weekend langer naar buiten , dan gaat dat maar lekker stil staan , wat zou het, ze moeten zo langzamerhand nu toch wel ! En het mooie weer komt eraan !! ( zal toch wel ? ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 25 april 2012 Share Geplaatst: 25 april 2012 Ik hoop het zo mee voor je, wordt tijd nu hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Heylane Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 26 april 2012 Oeps ze zijn vannacht per ongeluk buiten gebleven. Gewoon glad vergeten ze binnen te halen Maar ze lijken het niet erg te vinden. Ze staan beschut tegen regen en felle zon, dus ik denk dat ik ze maar lekker buiten laat. Er is geen nachtvorst voorspeld de rest van de week, dus dan wennen ze maar wat sneller Tomaat en aubergine enzo durf ik nog niet zo goed al buiten te zetten (al zou dat een hoop ruimte schelen). Daarmee wacht ik nog maar even. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kuikhoven Geplaatst: 11 mei 2012 Share Geplaatst: 11 mei 2012 Tja het is dan eindelijk zover, ijsheiligen is begonnen. Dus plantjes naar buiten? Ik heb begrepen dat je ze eerst moet afharden ofzoiets? Wat is dat en hoe doe ik dat. Bij mij gaat het om mijn Paprika en peper plantjes. En hoe kan ik deze het beste buiten zetten? Moeten ze ondersteund worden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 11 mei 2012 Share Geplaatst: 11 mei 2012 (aangepast) Beste Kuikhoven, Als je rechtsbovenin je scherm kijkt dan zie je daar een zoekbalk. Precies onder die zoekbalk staat met kleine letters - maar nog goed leesbaar - Uitgebreid zoeken. Wanneer je dat aanklikt heb je vervolgens diverse mogelijkheden. Ik stel voor tik in bij Zoek naar trefwoorden Afharden. Vervolgens klik je bij Doorzoek alleen het rondje aan dat voor Onderwerpen staat. Klik daarna op Zoeken. Je zult dan een scherm krijgen waar twee topics op staan met Afharden in de titel. Wanneer je die topics doorleest krijg je vanzelf een idee wat afharden is en hoe verschillende mensen het doen. Mocht je na het lezen van de twee topics - zo lang zijn ze niet dus dat moet makkelijk kunnen - toch nog niet precies weten wat afharden is dan ga je naar Google en daar tik je in Afharden planten. Je krijgt dan een hele waslijst met sites, maar (bij mij tenminste) meteen de eerste hit is een pagina van huisentuininformatie.be met als onderwerp Hoe moet je planten afharden. Ongetwijfeld staan op voornoemde site adviezen die sommige lezers hier van het forum met afschuw en of razernij vervullen. Maar niemand zegt dat je moet doen wat daar staat, het is meer om aan te geven dat er daar wat uitleg wordt gegeven. De derde hit van de Google search geeft een pagina van encyclo.nl - daar worden betekenissen gegeven van het woord afharden en ze zetten er zelfs nog de sites bij waar ze die definities vandaan hebben. Bijvoorbeeld houtwal.be. Met een beetje discipline weet je op die site van houtwal.be ook de term afharden te vinden. Andere tip, wachten tot Rantje dit leest, die tikt alles netjes voor je uit [En ja ik weet dat het uitleggen van wat afharden is vlotter gaat en minder werk is dan Kuikhoven leren hoe ze zelf iets moet zoeken. Maar ik help mensen graag op weg om nog zelfstandiger te worden in plaats van ze alles voor te kouwen ] 11 mei 2012 aangepast door Gast Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 11 mei 2012 Share Geplaatst: 11 mei 2012 Paprika en peper houden van hogere temperaturen... Dus afharden is echt nodig, en ik zou ze zeker nog niet naar buiten doen nu! Temperatuur kan dit weekend 's nachts nog tot rond het vriespunt zakken! Afharden wil eigenlijk zeggen dat je opbouwt in hoeveelheid (direct) zonlicht en qua temperatuur. Ik begin met een paar middagen (met mooi weer, niet te veel zon, niet te nat), bouw het op naar dagen, en als de temperatuur het toelaat gaan ze hele dagen naar buiten. Let wel op, dit weekend kan het aan de grond gaan vriezen! (nacht zaterdag op zondag!) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rubo Geplaatst: 11 mei 2012 Share Geplaatst: 11 mei 2012 Bovendien is het helemaal niet gezegd dat alles na 15 mei naar buiten kan. De warme soorten (als paprika) mogelijk pas eind mei.De thermometer in de gaten houden en de weersvoorspellingen aanhoren werkt beter dan op de kalender de dagen aftellen Quote met vriendelijke groet, Rubo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 12 mei 2012 Share Geplaatst: 12 mei 2012 Zie alles ( helemaal dat mooie stuk van die meneer uit Fr. ) voorgaande, maar ik wilde nog wat toevoegen. Alles heeft met beetje inschatten te maken. Ik zet de pepers en paprika's al een tijdje in het middagzonnetje buiten ( als ik es vroeg thuis kom van me werk ). Ze kunnen best een uurtje 5gr hebben op het einde van de nacht tegen of rond zonsopgang is het nog wel zo koud, maar deze dagen zelfs kouder ! ( wellicht zelfs nog iets van vorst ? ) Helemaal naar buiten zou ik dus ook nog niet doen. Maar de hele middag kan al wel. Gevaar van welke uitleg dan ook , is dat het bij inschatten blijft. Ben jij een grote Tuttel, dan heb je misschien een probleem en blijf je twijfelen , en zeulen met de spullen. Niet doen ! Planten kunnen best wat hebben, en dan staan ze es stil in de groei voor een dag of wat, wat zou het ?Maar kouder dan ong 5gr op het koudst in de nacht zou ik niet doen nee.Overdag wordt deze week 12-16 gr. Ik vind dat echt nog niks voor de meest warmteminnende planten hoor. We hebben gewoon een raar laat seizoen. Helaas pindakaas. Maar afhankelijk hoe ze bij jou op de zon , en op de wind staan , kun je het al deze week voor halve dagen proberen misschien ? Maar 1e Tip : Niet te veel getuttel met planten ! Doen , gewoon doen, Kijken naar de plant ( alle blaadjes krullen om ? ; dan doe je misschien iets fout ? warmer zetten en es een broes eroverheen. En dan gaat er es wat fout. Leren . wat maakt het uit. ( De paprikas zijn niet duur van de zomer in de supermarkt ! ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Liesje Geplaatst: 13 mei 2012 Share Geplaatst: 13 mei 2012 Hoi allemaal! Ik ben bezig met het afharden van mijn druivenstekjes, courgette, komkommer en augurk, ruim een week nu. Maar afgelopen nacht en die nacht ervoor kon ik door omstandigheden de plantjes 's nachts niet binnen zetten. Heeft het zin om door te gaan met het afharden, of heeft dat geen zin meer nu ze al twee nachten noodgedwongen buiten hebben doorgebracht? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kuikhoven Geplaatst: 13 mei 2012 Share Geplaatst: 13 mei 2012 Super bedankt allemaal! Ik begrijp nu een beetje wat het is. Zal anderen voortaan een plezier doen en eerst op google kijken. De reden dat ik het eerst hier vraag is omdat mensen hier vaak ervaringen delen in plaats van voorgekauwde stukjes tekst zoals op internet te vinden is. Dat is voor mij dus een stuk waardevoller. Maar ik ga mijn plantjes maar eens even op een dienblad laden en buiten zetten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 13 mei 2012 Share Geplaatst: 13 mei 2012 Zien ze er goed uit?: Ik zou zeggen dat ze afgehard zijn Zelf hard ik dit jaar af volgens de regels, maar in eerdere jaren zette ik pompoenen en tomaten/pepers en paprika`s in een klap buiten na de ijsheiligen. Als de nachttemperatuur maar niet onder de 5 graden komt. Anders afdekken om schade te voorkomen( met vliesdoek, bubbelplastic, kranten of lakens). Overdag staan mijn planten dus al buiten, maar aan t eind van de dag gaan ze de kas weer in... Voor vannacht en voor woensdagnacht wordt er vorst verwacht..de lakens voor de aardappels liggen al klaar, de planten blijven `s-nachts nog even in de kas. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Liesje Geplaatst: 13 mei 2012 Share Geplaatst: 13 mei 2012 Haha, ja ik hou ook wel van een beetje een pragmatische aanpak . Maar vorig jaar hebben mijn druivenstekjes het niet gered, misschien wel omdat ik ze niet heb laten afharden. Vandaar dat ik het dit jaar volgens de regels wilde doen, om te zien of ze het dan wel zouden halen. Tja, zien ze er goed uit...? Hmm...Bij de druif hangen de bovenste blaadjes van de stekjes een beetje slap, maar dat zou ook kunnen komen omdat het al een tijdje bewolkt is hier of omdat de voeding in zijn potgrond op begint te raken . Bij de rest van de plantjes merk ik eerlijk gezegd geen verschil tussen de afhard-plantjes en dezelfde plantjes (die de selectie niet hebben gehaald bij het opkweken) die ik gewoon buiten neer heb gezet met het idee om ze binnenkort eens weg te dondereren... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 13 mei 2012 Share Geplaatst: 13 mei 2012 Ik zou zo`n 1e jaars druivenstekje ook nog erg vertroetelen..bij mij gaat hij overdag wel naar buiten, maar de eerste maand blijven ze `s-nachts zeker in de kas. Verpotten als de pot te klein is, maar ik weet ook niet wanneer ik ze de volle grond in stop, misschien niet eens dit jaar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HansK Geplaatst: 22 mei 2012 Share Geplaatst: 22 mei 2012 Ik heb ongeveer 20 paprika planten. Ze staan al heel lang in de vensterbank in de volle zon tot 13.30uur. Nu ben ik niet thuis tot zondag en wil ze dan graag in de tuin en in de kas uitplanten. Gaat dat problemen opleveren? Qua temperatuur zal het ongetwijfeld goed gaan, maar kunnen ze tegen directe zon als ze gewend zijn om achter een ruit te staan? Alvast bedankt voor de reacties Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 22 mei 2012 Share Geplaatst: 22 mei 2012 Denk dat je beter iets van bv vliesdoek erboven kan spannen, tot ze aangeslagen zijn.Verbranding in een GLAZENkas is toch beetje probleem, waar je volop in de zomer best schermdoek of je ruiten wit kalkt. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.