Jump to content

Waar laten jullie alle grond?

Birdie91

Recommended Posts

Hallo allemaal, vraagje. 

Als je elk jaar 2-4 cm compost in je tuin strooit en 4-8 cm in de moestuin. Dan hoogt de grond elk jaar toch ontzettend op? Graven jullie dan af en toe grond af en in de kliko oid? Want zoveel klinkt het (in ieder geval bij mij) nou ook weer niet in.
Dus na afgelopen week mijn moestuin bedden wat compost te hebben gegeven (2cm denk ik ongv) dacht ik dit moet ik volgend jaar niet zo doen, dat ‘past’ dan niet lekker meer. Maar iedereen heeft het wel steeds over compost compost compost. Lopen meer mensen hier tegen aan? En hoe doen jullie dit? 

Groetjes 

Dat ophogen gaat toch wat minder snel dan je denkt. Hoewel mijn tuin rondom huis nu toch echt wat hoger ligt dan de omringende straat. Vind ik zelf na 23 jaar 😇

Alle natuurlijke materialen, zoals blad, takken, kruiden, afgestorven planten worden verder weer omgezet in vruchtbaar materiaal. Dat gooi jij op je tuin als compost en vervolgens groeien er planten uit wat je hebt gezaaid en dan van de tuin gehaald door jou om op te eten en in een andere vorm weer ergens neergelegd als poep 😁 Elk jaar zakt de beschikbare laag vruchtbaar materiaal weer in. Schimmels, bacterieën, beestjes.

Het komt na verloop van tijd wel wat hoger te liggen, omdat niet alles misschien even snel afgebroken wordt (vezels en hout) en je een heleboel extra materiaal op een stukje tuingrond gooit en dat wordt ook gezellig in stand gehouden door wormen en andere gangengravers/grondbeluchters die daar een fijn vruchtbaar en luchtig mengsel van maken. 

Maar echt ophogen duurt wel even. 

Als ik op mijn volkstuin met de grondboor maar ergens tussen een halve meter en meter naar beneden ga, stuit ik op grondlagen die gevormd zijn in de laatste ijstijd (keileem). Dat is wel even geleden.

Persoonlijk gaat er bij mij minder compost op de tuin; de tuin rondom huis krijgt niks, maar mag alle gevallen bladeren en stengels zelf weer tot vruchtbaar materiaal omzetten, soms gaat er een handje koekorrel bij.

De volkstuin krijgt allen wat eraf gaat aan resten, blad, stengels, onkruid whatever. Want dat gaat op de eigen composthoop. Het wordt aangevuld met stro en konijnenkeutels/stro/eigen pies (heb een emmertje op de tuin). En her en der wat handjes koekorrel,vinassekali e.d. Ik heb al een paar jaar geen compost via de vereniging meer gekocht.

Het enige wat ik wel eens afgraaf, is de grond in de tunnelkas. Vooral omdat ik het idee heb dat daar wat minder afgebroken wordt (watergeven waar nodig dus niet overal is het even vochtig en wormen zijn niet zo van de droge zandgrond). Maar dat gaat dan ook weer op de composthoop. Hup, terug in de kringloop.

• Like 1

Op 24-4-2024 om 17:24, woldistel zei:

eigen pies (heb een emmertje op de tuin)

Herkenbaar. Maar de dosering is nog beetje een worsteling; de nieuwe rababarber bloeide al in maart. Vrouwlief snapte er niets van, nee ik ook niet uiteraard 🤫 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Mijn tuin is paar jaar geleden van de buurman geweest welke in bulk compost liet komen in massa; soms 20 soms 40 kuub over 1200 m² verdeeld 🤭 Sinds de splitsing van de tuin kan hij niet meer storten, dus al ongeveer 5 a 6 jaar geen compost meer aangevoerd, terwijl mijn tuin niet hoger ligt dan die van hem. 

Deze week kreeg ik 2m³, voor de 100 m² bedden.

Misschien een aanname, ik heb het idee dat de massa compost door de jaren afneemt omdat er ongetwijfeld onderdelen in zitten die niet geheel verteerd zijn.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Compost wordt door planten gebruikt, dus je oogst groenten of knipt de struiken/planten en neemt dus weer materiaal weg. Verder zijn er gebieden in Nederland waar de bodem zakt. Dus compost blijf ik jaarlijks 1-2 cm toevoegen + probeer de bladeren van de bomen daar onder te stoppen, dit is goed voor het bodemleven en zorgt voor een vruchtbare bodem.

Ik gebruik eigen compost dat van eigen tuin resten wordt gemaakt. Enige wat aangevoerd wordt zijn konijnekeutels met wat strooisel. In het begin bij opbrengen lijkt het hoger, maar het klinkt altijd wel in door regen enzo. Als er planten uit gaan ben ik ook niet zo zuinig met het loskloppen van de aarde, dus zo verwijder ik nog wel iets. Ik zie nergens dat de boel hoger komt.