Geplaatst: 4 mei 20241 j Beetje opletten geblazen met die plant: Hier stond nog een vierkante meter aan pastinaak. Mooi grote planten, maar we lusten het niet. Woensdag stond er een lekker zonnetje (belangrijk) en besloot ik om die plek op te ruimen. Schop erin en die grote planten op de composthoop gegooid want ook onze buren zijn er niet gek van. 's Avonds had ik op mijn armen een paar rode plekken opgemerkt maar hieraan verder geen aandacht aan gegeven en ook niet aan de pastinaak gelinkt want was de hele dag in de weer geweest. Donderdag stonden er kleine blaasjes op die plekken en gisteren was het dan helemaal om zeep want van klein werden ze groot. Na wat zoekwerk is het nu zeker dat het van de pastinaak komt en dat die phytophotodermatitis veroorzaakt. Wat sappen waren op mij armen terecht gekomen, 'versterkt' door de UV stralen van de zon hebben die de huid beschadigd net alsof het een verbranding van de 3de graad gaat. Het valt mee omdat de omvang nog redelijk beperkt bleef, pijn doen het niet, wel een beetje jeuk. Vooral niet openmaken, er groeit een nieuwe huid onder, het vocht zal vanzelf wegtrekken en dat blaasje beschermt tegen infecties. Wanneer zo'n blaasje toch open gaat dan zo snel mogelijk ontsmetten. Dit laatste is een bijzonder onprettige ervaring als je het mij vraagt 😲. Reken op 2 à 3 weken eer het genezen is.
Geplaatst: 4 mei 20241 j Een goede waarschuwing, van berenklauw weet men dit meestal wel maar er zijn veel meer planten die dit kunnen, ook op de moestuin. Een lijstje: Wat zijn in Nederland veelvoorkomende planten die huidklachten kunnen veroorzaken? Schermbloemigen – Bereklauw – Engelwortel – Kervel – Pastinaak – Selderij – Dille – Lavas – Peterselie – Anijs Ruitfamilie – Citrusfruit – Vuurwerkplant (dictamnus) – Wijnruit Overigen – Vijg – Sint Janskruid – Boekweit De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 5 mei 20241 j Jeetje wat heftig! Ik heb het wel eens 3 m hoge pastinaak kluiten met grote aren voor het zaad. Gelukkig heb ik het nooit gehad, maar ik zal extra oppassen. Het ziet er heel naar uit. Veel beterschap en bedankt voor de waarschuwing.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.