Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Juna`s moestuintje 2011

Featured Replies

Geplaatst:

Juna ik heb wat foto's voor je gemaakt

Gebundeldepot

moestuinforum003.jpg

moestuinforum006.jpg

moestuinforum005.jpg

Paverplast schelpen

moestuinforum009.jpg

moestuinforum015.jpg

moestuinforum011.jpg

Paverplast elzenproppen

moestuinforum013.jpg

moestuinforum012.jpg

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Super gaaf ik zie niet 1,2,3 hoe het gedaan is en dat maakt het een leuke uitdaging ^_^

Even een vraagje tussendoor. Bij 4 tomatenplantjes hangen een aantal blaadjes slap op het moment en ik wil graag begrijpen waarom. Er zitten verder geen vlekken op ed, gisteren stonden de blaadjes ook nog goed. Zou ik teveel water gegeven hebben? Kan het dat zijn?

Er staat trouwens ook veel zon op nu, maar dus niet te weinig water.

Geplaatst:

De takken met dun ijzerdraad (wikkeldraad), de bollen met tegellijm daar druk je alles heel vlug en makkelijk in en daaroverheen papverplast.

Kan hoor dat je de plantjes verzopen hebt, dan sterven de wortels af en kan het plantje niet meer drinken en gaat het slap hangen, meeste mensen gaan dan nog meer water geven

Iedereen op forum is gewoon ook veels te vroeg bezig met zaaien, het duurt veels te lang dat de plantjes in huis moeten staan nog

al paar x is het gezegd maar als je over week of 2/3 tomaten zaaid ben je vroeg zat.

Pepers paprika en bv zomerprei kunnen nu voor de rest is eind maart begin april en dan in buiten kasje vroeg genoeg.

Voore veel groentezaden is in huis gewoon te warm en daardoor is het moeilijk ze inleven te houden en zijn het sraks waneer ze eindelijk buiten kunnen heel zwak.

Maar nogmaals je bent niet de enigste heel het forum lijkt wel te zaaien in huis te vroeg en ik denk dat meeste hun plantjes niet in leven kunnen houden tot half Mei.

Geplaatst:
  • Auteur

Haha, ik weet het ik kon het gewoon niet laten. En op 1 pakje staat ook dat het vanaf half feb. al kan. Ik heb altijd als plan gehad ook half maart alles nog een keer te doen voor de zekerheid.

Maar het vroeg zaaien heeft wel voordelen! Zo leer ik bijvoorbeeld nu alvast wat ik niet moet doen betreft water En kan ik wanneer ik op de juiste tijd zaai het misschien wel goed doen. Het zou wel rot (Letterlijk ) zijn als ik het fout doe na half maart! En ik weet alvast wat dingen over de temperaturen over waar ze graag in ontkiemen en dat soort dingen. Ook kon ik alvast die potjes bedenken en ze wellicht verbeteren voor over een tijdje. Ik denk dat de water afvoer nog niet goed werkt, meer gaatjes maken dus.

Ik hoop dat ik ze niet verdronken heb! Ik zal in ieder geval niet 'nog meer' water geven

Dat met de tegellijm klinkt heel interessant trouwens, dat ken ik nog niet. Het is altijd super fijn om over nieuwe materialen te leren. Hoe groter de mentale materialen database hoe makkelijker het word om op ideeën te komen of te begrijpen hoe je dingen zelf kan maken.

Ik heb trouwens een nieuwe half-obsessie, en dat is leem. Het lijkt me erg tof om een keer iets van leem te maken, misschien ook wel grote potten of bakken op de een of andere manier. Of, wanneer ik een grotere tuin heb een schuurtje. Maar dat schuif ik nu nog even voor me uit voor een tijdje.

Je vliegt wel over het hele forum heen om al m`n vragen te beantwoorden trouwens, bedankt!

Geplaatst:

Ja ik heb koffie/rook pauze dus eve tijd.

Je hebt gelijk aldoende leer je, maar ik kan je nu al zeggen dat waneer je later zaaid of in buiten kasje je een onwijs verschil gaat ontdekken met zaaien waarmee het allemaal veel gemakkelijker lijkt te gaan en dat is natuurlijk ook zo.

Op deze (te)vroege (te warme) manier in huis staan de zaailingen te ploeteren om in leven te blijven.

Oja wat betreft water geven waneer je een gaatje onderin je bakjes hebt, kun je ze nooit verzuipen hoeveel je ook geeft

Leem is zeker interesant nog niet meegewerkt, maar ik vindt lemen muren schitterend en waarschijnlijk zijn bakken ervan net zo mooi.

Waarschijnlijk zal een vorm omwikkelen stevig met stro en daaroverheen een laag leem wel werken want leem heeft dacht ik grote houvast nodig.

Tegellijm is beetje foefje/truuk dingen kunnen er heel ingewikkeld uitzien, maar opzich 5 minuutjes werk vorm insmeren en paar handen schelpen tegen drukken of vorm door een laag heen rollen en het lijkt of je een dag aan het ingewikkeld plakken bent geweest.

Geplaatst:
  • Auteur

Weer wat kleine vorderingen in de tuin

Een soort tegel bouwwerk dat ervoor zorgt dat er ook planten die zonlicht willen in dit schaduwhoekje kunnen staan. Laag bij de grond is er altijd schaduw hier, maar ietsje hoger vangt het allemaal wel licht. Ik hoop dat het goed genoeg zal werken voor aardbeienplantjes. Ik wil graag van stijgerhout of een andere soort die een tijdje goed blijft, 2 flinke bakken maken die erop passen. De potten gaan later dus weer ergens anders heen.

CIMG7041.JPG

Verder wat radijsjes in het mini kasje ^_^ ik ben echt zo benieuwd naar of het goed blijft gaan. Ik heb trouwens een mulch laagje in het kasje gelegd. En het blijkt dat het kasje nu niet meer beslaat! Daar ben ik echt heel blij mee want dan komt er veel meer licht naar binnen. Verder ook een paar plastic bekertjes in de grond zonder bodem, zodat ik makkelijker water kan geven.

CIMG7026.JPG

CIMG7028.JPG

De mulch bestaat trouwens uit klein geknipt gras en bladeren uit het bos die half vergaan zijn.

En tot slot, wie kent dit levensgevaarlijke spinnenbeestje? Ik ken deze soort nog niet, nog nooit gezien! Ik ben ietsje bang voor spinnen, in ieder geval vooral de zwarte rennende soort en soorten die ik niet ken deze dus. Ik schrik dan altijd.

CIMG7036.JPG

Ik hoop dat ik dat schrikken nog af ga leren

Edit: Ondertussen heb ik de soortnaam van de spin gevonden, het is de Roodwitte Celspin. Hij eet pissebedden en geen mensen pfffieuw..

aangepast door Gast

Geplaatst:

Die twee tuinvensterbanken vindt ik er met potten bovenop al weer erg leuk uitzien.

Dit is een leuke pagina waarvan ik de spinnen die ik zie in de tuin probeer te leren

http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/spidhomeNL.htm

roodwitte cel spin lijkt mij de jouwe.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt je link bevestigd dat het idd een Roodwitte celspin is.

Dysdera_crocota_F2106.jpg

En dit staat er bij:

Zoals de Oonopidae, Segestriidae en Scytodidae, hebben ze zes ogen. Het is een kwaadaardig uitziende spin met twee enorme kaken.

Deze spinnen brengen de dag door onder stenen, liefst door de zon verwarmd, in een zijden zakje waarin het vrouwtje ook haar eitjes legt.

Het is een snelle renner.

Ze eten regelmatig pissebedden, een prooi die de meeste andere spinnen weigeren.

De spin is tamelijk agressief en zal snel bijten als ze lastig gevallen wordt .

Ik denk dat ik de volgende keer gewoon maar weer schrik

Geplaatst:

Nou dat voel je niet hoor, ik heb deze nog niet in echt gezien, ik vindt hem wel mooi met die grote kaakjes.

dat wordt pissebedden zoek en voeren aan je nieuwe huisdier

Geplaatst:
  • Auteur

Ik vind hem heel lelijk met die grote kaken en vooral ook dat raar gekleurde achterlijf.

Hij zoekt zelf maar naar pissebedden, en ik vind dat hij maar bij de buurman in de tuin moet gaan wonen

Geplaatst:

Niks lelijk, mooi wonderwereld van insekten en je moet er aangeloven nu je in natuur bezig gaat wordt je ook door natuur (lees spinnen) omringd.

Zeker weten met al die lekkeregroente/kruiden en bloemen dat je veel meer insekten en dus ook spinnen aantrekt

Ik hou van insekten ik kweek allerlei bidsprinkhanen, heel interesant en mooi, echt, maar beetje jongens hobby.

Geplaatst:
  • Auteur

Ghaha, ik weet het, ik weet het en je hebt ook echt gelijk. En het 'eraan geloven' is ook iets wat ik doe, ik heb net gewoon de tegels verplaatst, geen handschoenen en onzinnig gedoe.

Maar de angst zit er gewoon, waarvan ik niet echt weet waarom die er is. Het blijft hangen ook al vertel ik mezelf dat het niet nodig is. Het is heel raar, want ik vind echt dat alle beestjes er gewoon horen te zijn, zo is het nu eenmaal. En inderdaad allemaal deel van een mooie wonderwereld.

Het is onlogisch, ik voel zelfs echte ongemak als ik naar 'plaatjes' van spinnen op het internet zit te kijken dat geeft wel aan dat het super onrealistisch is. Het zit er gewoon in om de 1 of andere reden. Als ik slangen zie bijvoorbeeld heb ik het totaal niet, terwijl die gemiddeld toch gevaarlijker zijn.

Het word vast minder naarmate ik vaker 'gewoon doe wat ik wil doen' ook al zitten ze er.

Geplaatst:
  • Auteur

Denk je? Ze zitten wel vol met aarde

Maar uiteindelijk worden het ook grote langwerpige bakken, die nog zwaarder zijn. Dus dan zal het wel goed zitten met het waaien denk ik.

Oh trouwens, dat boomstronkje dat erbij staat heb ik laatst in het bos gevonden.

Helemaal naar huis gelopen met het stronkje achterop m`n fiets, en op een gegeven moment kwam er een man naar me toe die er nadenkend naar keek en uiteindelijk vroeg of het soms voor de open haard was

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ja ik kan me er niks bij voorstellen, het zal mischien aangeleerd gedrag zijn dat je als kind iets over spinnen gehoord hebt ofzo.

Je moet er maar zo weinig mogelijk opletten denk ik

Ga je opletten dan zie je ze overal (nog even plagen )

Geplaatst:
  • Auteur

Lol, in dat stadium zit ik al

Ze zitten dan ook echt 'overal'.. dat is geen gekte

En aangeleerd.. misschien. Al waren m`n ouders er totaal niet bang voor.

Maar m`n broer had ooit een hele gemene fase waarin hij een keer een kruisspin in m`n haar gooide, die vast bleef zitten. Ik geloof wel dat ik sinds dat moment 'banger' ben geworden.

Men zegt trouwens dat dit soort ongegronde angsten, die veel mensen hebben, vaak een andere meer verstopte en meer realistische angst als basis hebben.

Geplaatst:
  • Auteur

Trouwens, ik heb nog een vraagje

Er is een mooi aardbeien topic, maar daarin kan ik het antwoord niet echt zien omdat het over bijzondere soorten gaat.

Ik vroeg me af welke soort jullie als 'goed' achtten voor iemand als ik, een beginner dus.

Ik had vorig jaar grote planten gekocht in de zomer, die wel heel mooi waren. Het liefst zou ik die weer doen maar dan vanaf kleins af aan. Ik weet alleen niet welk ras het was helaas.

Ze waren geschikt om op te hangen in hanging baskets, hadden middelgrote aardbeien en verder is er niet veel aan te omschrijven

Dat ophangen vind ik wel belangrijk, een deel van de plantjes zal opgehangen worden zodat ik goed gebruik maak van de ruimte die ik heb.

Geplaatst:

Men zegt trouwens dat dit soort ongegronde angsten, die veel mensen hebben, vaak een andere meer verstopte en meer realistische angst als basis hebben.

Met dank aan Jung en Freud.

Ik ben een tikkie bang voor spinnen maar ben net "genezen" van mijn libel-fobie.

Er zitten hier van die grote, zeker 10 cm lang. Ik weet 't, ze zijn prachtig maar ik durfde mijn huis niet meer in toen er 1 binnen helicopterde.

Toen ik later ook bang werd van kleintjes werd het tijd voor mijn zelf-uitgevoerde therapie.

Ik ben 't maar aangegaan. Niks niet weglopen, hup, er heen. Dat heeft goed geholpen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

Omg ik werd net serieus even getest geloof ik want 1 van de poezen hier was ineens heel intens naar m`n voeten aan het kijken, met van die zwarte jaag-ogen. Ik kijken en ja, er zat gewoon een spin naast m`n voeten! Zo`n zwarte renner, een kleine, maar ik schrok dus wel enorm. Kippenvel op m`n armen. Lol ongelovelijk dat het net nu gebeurd. (Eigenlijk niet want ik was net in de tuin aan het werken, maar goed )

Bonnie, je hebt echt helemaal gelijk. Gewoon erheen is het beste, ik merk dat 'gewoon doorgaan' met wat je doet of wil doen echt helpt.

Geplaatst:

Vindt altijd moeilijk om over fruit/aardbei echt een aanrader te geven, omdat ieder een andere eigenschap belangrijk vindt.

Opzich denk ik dat doordragend dus langere tijd aardbeien kan plukken in je tuin het meest interesant voor je is.

Edwin heeft de volgende mooie rassen daarin

Doordragend en voor buiten: Ostara A+, Rapella A+, Aromas A, Mrak A+( Hangaardbei), Mara des Bois( doordragende bosaardbei), Florin A+.

Zelf vindt ik de Mrak dan weer erg mooi in je bakken omdat ze gaan hangen met hun mooie uitlopers.

Verder is bv de Mara des bois ook heel mooi maar dan moet je dus de kleinere bosaardvbeitjes leuk vinden hebben wel net iets meer aardbei smaak en geur maar kleindere vruchtjes.

De andere soorten zijn de doorsnee/gewone of hoe je het zegt aardbeien.

Maar eigenlijk is je eerste keus dus wil je doordragende of niet.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt!! Ik weet dat er al veel aardbeien-vragen gesteld waren dus was bang dat het lastig begon te worden.

Misschien ga ik dan wel voor de Mrak A+ en de Mara des bois als ik ze kan vinden en betalen. Maar ik ga de soortnamen die je hebt genoemd allemaal nog even opzoeken.

Ik vind bosaardbei erg leuk trouwens

Ik denk dat ik doordragende aardbeien inderdaad wel fijn vind, maar 1 soort die dat doet is al genoeg. Als ik er dan nog een andere soort bij heb die iets anders doet is dat prima. Dan geven ze misschien ook wel oogst op verschillende momenten.

Ik wil proberen lekker veel aardbeien planten groot te brengen, zoals de meeste mensen vind ik ze erg lekker. Ik hoop dat ik het kan!!

Ik vind die witte aardbeien met rode zaadjes ook erg leuk trouwens, ik was op slag verliefd toen ik ze in dat andere topic zag. Maar ik wil eerst eens kijken of ik gewone aardbeien goed groot kan brengen eerst even veel leren.

Geplaatst:

Zo lastig zijn aardbeien toch ook weer niet? Of ligt dat aan mij? Heb nu al zo'n 5 jaar aardbeien plantjes

Geplaatst:
  • Auteur

Oh dat weet ik niet voor mij gelden oa de aardbeien, omdat ik ze zo lekker vind, als 'belangrijke planten' in m`n tuintje dus ik vind het wel spannend.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.