Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Juna`s moestuintje 2011


Juna

Aanbevolen berichten

Juna wat ben je er leuk mee bezig!

volgens mij zou je het ook fantastisch doen met een veel grotere tuin...

ik ben benieuwd wanneer je uit je kleine tuin groeit!

dat kan nooit lang duren

 

Ik hoop dat je gelijk hebt Eva ik zou het heerlijk vinden om een grotere tuin te hebben.

 

Bonnie, ik vind het gewoon heel leuk om er aan te werken, en wil ook erg graag veel leren. Ik heb stiekem wel veel interesse in permacultuur ^_^ dus probeer alvast wat kennis voor de toekomst mee te pikken terwijl ik met m`n eerste moestuin probeersels bezig ben.

 

Betty, ik vind het inderdaad ook moeilijk, het is echt best ingewikkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag de orginele border van de tuin eens opgezocht en heb dus geworsteld met 'jungle' die door de jaren heen erg naar binnen is gegroeid (gemeenteheg). En het muurtje dat daar ergens in verstopt zat weer rechtop gezet.

Nieuwe ruimte voor bonen wel kapotte handen, en het was wel echt heel veel werk Oemphf.. ik ben wel wat zeer en stijf nu overal. Maar ben erg blij met het stukje extra ruimte!

 

Er staat trouwens ook al 1 mini kasje in 1 van de verhoogde bakken, en ik kan wanneer ik m`n hand erin steek duidelijk voelen dat het er warmer is dan buiten dus het werkt! ^_^ Ik zal binnenkort even wat foto`s maken van de veranderingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even een foto gemaakt, helaas is het verschil er niet echt goed op te zien, ik had ook een 'ervoor' foto moeten maken . Maar ik zet het toch maar neer:

395252184.jpg

het gaat om het stuk met de emmers achterin, daar waar je zand ziet en geen gras, daar was de heg.

 

Hier nog het kasje dat doorzichtig plastic heeft maar het is nu erg beslagen, is dat erg? qua licht lijkt me dat minder, misschien moet er meer ventilatie zijn? Daar waar je de 2 bakstenen ziet aan de rechterkant is een opening. Ik had de afmeting van het plastic niet goed ingeschat dus er zit een kiertje van ongeveer 5 x 30 cm groot. Ik heb toen maar besloten om dat het ventilatiegat te laten zijn, maar geen idee of dat genoeg of teveel is. Ik heb die bakstenen ernaast gelegd om 1 van m`n poezen te ontmoedigen, ze is nieuwsgierig en kan zich met een beetje moeite vast wel naar binnen wurmelen Heeft iemand een idee daarover? (over de ventilatie, niet over de poes)

395252135.jpg

De 'tafeltjes' aan de rechterkant, ga ik denk ik weghalen trouwens, zodat ik ook dat kleine stukje grond kan gebruiken, het is een erg zonnig hoekje. Misschien kan ik daar iets omhoog laten groeien via bamboe stokken. De toverhazelaar (staat nog iets meer rechts) blijft er wel staan natuurlijk, de stokken kunnen er denk ik wel gewoon achter.

 

 

En ondertussen ook een champignon hier, of eigenlijk 2

Ze hadden een champignonnen kweeksetje bij de Action, wat me niet de beste soort leek, maar wel helemaal prima om eens te zien hoe een paddenstoel begint, wat er in zo`n grond zit en hoe dat verder allemaal gaat. Omdat er maar 2 champignons uit gekomen zijn tot nu toe, eet ik ze niet, ik vind het veel leuker om te kijken naar hoe ze verder groeien. Het gaat nog steeds verder, de grote is alweer ietsje groter dan hier op de foto (gisteren genomen). Ik vond het wonderbaarlijk dat ze zo snel groeien. Als ze eenmaal begonnen zijn.. zie je ze haast omhoog schieten

1.JPG3.JPG

5.JPG4.JPG

Ik vroeg me af, kan ik er ook zelf voor zorgen dat deze zich voortplant? Hij maakt natuurlijk wel sporen.. of is dat heel complex?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog het kasje dat doorzichtig plastic heeft maar het is nu erg beslagen, is dat erg? qua licht lijkt me dat minder, misschien moet er meer ventilatie zijn? Daar waar je de 2 bakstenen ziet aan de rechterkant is een opening. Ik had de afmeting van het plastic niet goed ingeschat dus er zit een kiertje van ongeveer 5 x 30 cm groot. Ik heb toen maar besloten om dat het ventilatiegat te laten zijn, maar geen idee of dat genoeg of teveel is. Ik heb die bakstenen ernaast gelegd om 1 van m`n poezen te ontmoedigen, ze is nieuwsgierig en kan zich met een beetje moeite vast wel naar binnen wurmelen Heeft iemand een idee daarover? (over de ventilatie, niet over de poes)

 

Op de BBC heb ik gezien hoe ze deze maken en ik vond zo ook super, voor het luchten (ventileren) zette ze er gewoon een stok onder maar dat lijkt me met je poezen geen optie die kruipen er onder dan denk ik!!!

 

Ziet er al goed uit hoor!!!

 

Gr

Betty

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is weer stuk verbeterd Juna, je kan wel goedzien hoor dat je gemeenteplantsoen hebt bijgewerkt

Heb je al wat meer mazzel gehad met je aarde ?

Paddestoelen zijn zeker leuk om te zien groeien, mischien als je de paddestoel volwassen laat worden en groeien zaaid hij zichzelf uit in bakje

dat weet ik bij champion niet, je kunt altijd proberen als ze weg zijn met het bakje het proces te herhalen wat je in begin moest doen bij de champions.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de gemeenteheg aan mijn kant donker van kleur is ligt trouwens niet aan mij hoor! Ze hadden het nogal stevig gesnoeid daar. Ik snoei het gemiddeld niet. Ik heb nu alleen 4 bosjes weggehaald in hun geheel. Ze staan heel dicht op elkaar dus dat geeft ongeveer 2 keer een halve meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze gemeente heeft wel een snoei Guerilla inderdaad m`n moeder vertelde gisteren toevallig over een keer dat ze met het busje kwamen om een prachtige rijkelijk bloeiende Boerenjasmijn voor haar deur in een gemeenteperkje, in z`n geheel in 1 keer om te zagen. Wat overbleef waren de bekende gemeentebosjes, zoals ze ook voor mijn deur staan. Echt 'geen idee' waarom dat nodig was . Misschien vonden ze al die witte bloemen tussen de gebruikelijke bosjes wat te afwijkend

 

 

Het tuinte is inderdaad, zover nu kan, bijna klaar denk ik, alleen nog de grond. En ik denk nog 2 kleine 2 bakken, of in ieder geval 2 kleine plaatsen nog erbij voor planten. Op 1 plaats staan nu nog veel grote stoeptegels, die moet ik nog weg zien te krijgen op de een of andere manier. Als dat lukt zou ik daar nog een smalle rand kunnen maken. En misschien een soort verhoogde bak (bakje) daar waar de heg weg is, maar ik denk er ook over om gewoon gras weg te halen daar, flink compost neer te leggen en het stukje voor meer bonen te gebruiken of iets dergelijks. Iets dat hoog groeit en daarom genoeg licht krijgt, ookal is de heg er. Ik vind het niet erg als er wat gras is daar dat hoog word ed.

Maar ik kijk nog even.

 

Morgen eerst het gras uit bak drie weghalen omdat ik de tuingrond (van het tuincentrum) intussen klaar heb liggen, en morgen in de middag compost ga halen in Purmerend met een vriend en een auto. Er gaan vuilniszakken mee voor de compost, en dat mogen we zelf scheppen.

Als de compost er dan is kan ik bak 2 en 3 vullen, (de eerste had ik zoals te zien is al gevuld met tuincentrum materiaal) en opnieuw veel scheppen om het zand in de bodem, de compost en de tuinaarde te mixen. In z`n geheel een dag met een 'schep je gek' thema

 

Ik ben heel benieuwd naar of de grond uiteindelijk goed is en of de planten er goed in zullen groeien.

Wat ik nog wel belangrijk vind is dat ik nu al begin met plannen tegen slakken, want ik weet dat ze er met grote hoeveelheden zullen zijn op een gegeven moment. Ik wil toch iets doen met koper, en misschien een randje scherp zand of dennennaalden, zoiets. Maar vooral de koper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koert, mais is een goed idee ^_^ ik had ook al half het plan om mais te zaaien, gewoon een paar. En ik wilde er dan op de oude manier bonen in laten groeien. Als er niet super veel mais (wel een beetje) uit komt vind ik het niet erg, en het is erg praktisch wat betreft ruimte goed gebruiken. Misschien kan ik er dan zelfs nog pompoen onder laten groeien.

 

 

En verder nog een nieuwtje + vraagje, hetgeen wat de bakken moet gaan vullen is nu allemaal bij elkaar! Het laatste 'ingrediënt', de compost is er sinds vandaag. En hier had ik een vraagje over. De compost ziet er al behoorlijk aarde achtig uit, maar het is nog wel behoorlijk warm als je het op een hoop gooit. Betekend dit dat de compost nog niet klaar is? En dat ik het beste de hoop nog een tijdje kan laten liggen zodat het snel verder composteert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat plaatjes tussendoor van de komkommer, die volgens het zakje nu al voorgezaaid kan worden, de champignon die vrolijk verder groeit en de wel iets te vroege tomaten. Over die tomaten wilde ik nog wel een vraagje stellen. Deze zijn dus te vroeg gezaaid, en ik vroeg me af wat de gevolgen ervan gaan zijn. Ze zien er nu dus zo uit, is dat in jullie meer ervaren ogen 'goed' of is er iets mis met de plantjes? Ik ben benieuwd

 

CIMG6843.JPGCIMG6837.JPG

 

Ik ben toch wel verliefd op die champignon , een lekker grote foto dan maar

CIMG6829.JPG

Er zit trouwens een hele constructie omheen ondertussen. De hoed was te droog dus er is nu een dakje van plastic die het vocht wat beter vast moet helpen houden. Onder de paddenstoel ligt nu plastic met daarop een compost mix, die de sporen hopelijk op gaat vangen. Ook helpt de vochtige compostmix met de luchtvochtigheid, tenminste.. dat was m`n gedachtengang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even en je wordt amateur mycoloog! (wél erg leuk hoor!)

 

Lol, daar heb ik geen bezwaar tegen alleen hou ik me dan vooral bij schimmels die leuke paddenstoelen worden. Of maken alle schimmels vruchten?

 

Ghaha maar goed, even iets serieuzer. Ik weet dat ik overdrijf, maar het is gewoon zo heerlijk om te onderzoeken of de ideeen die je hebt ook echt werken. Zoals het idee de paddenstoel op die manier te behandelen. Wellicht is het onzin om het zo te doen, waarschijnlijk zelfs want het is een experimentje, maar het is leuk om het zelf te zien en hopelijk ook waarom iets anders zou moeten (en hoe). Ik hoopte dat ik, door te kijken alvast veel zou leren. Mocht ik graag paddenstoelen, welke soort dan ook, in de tuin willen hebben (ze schijnen de bodem te verbeteren (en ze trekken kabouters lol, ook leuk)) dan weet ik straks misschien beter hoe ik de situatie er goed voor kan maken. Misschien komen ze dan vanzelf wel. Ik neem aan dat de schimmels ervoor overal al aanwezig zijn. Vorig jaar had ik al paddenstoelen in het gras. misschien kan ik ze opnieuw laten ontstaan. Lijkt me leuk ^_^ al heb ik daar vast toch wat meer leeswerk voor nodig.

 

Annie en Stefaan, ik zal ze eigen potjes geven dit weekend dan! Bedankt voor de tip. Koud staan ze al een beetje, ze zitten dichtbij het raam en daar komt aardig wat kou vanaf. Ik geef ze ook geen bescherming daartegen. Maar ik zou ze nog naar de slaapkamer kunnen verhuizen, daar is het gemiddeld nog iets koeler omdat ik het raam daar veel open heb.

Ze komen trouwens wel in de mini kas die ik ga maken, maar dat is wel tijdelijk. Als het warm genoeg is buiten, wil ik de kas eraf halen. (staat gewoon op de volle grond)

 

(PS, ai, ik moet nu ech snel een bus halen. Hoe komt het toch dat de tijd zo snel gaat als je aan het typen bent? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had al een tijdje het plan om zelf plantenpotjes te maken van een oud rolgordijntje dat ik had liggen (zo`n Xenos bamboe achtig gordijntje) en ben er gisteren mee begonnen. Dit is het resultaat:

CIMG6886.JPGCIMG6898.JPG

 

Het gordijntje was op na een tijdje en toen heb ik een oud kapot strandmatje gebruikt om de rest van de potjes in elkaar te zetten. Vooral deze versie ging heel makkelijk Hier de kleinste potjes die ik gemaakt heb.

CIMG6918.JPG

CIMG6901.JPG

CIMG6902.JPG

 

Erin zit trouwens een (stevig) boterhamzakje met aarde, en aan de bodem zit een extra zakje vast om het materiaal tegen vocht te beschermen. Het zal wel niet eeuwig goed blijven, maar hopelijk wel iets langer dan zonder dat extra zakje.

In de bodem zitten trouwens wel nog een aantal gaatjes voor de doorwatering, ik hoop dat het allemaal goed zal werken. Het leek me handig zo omdat ik nu alle potten tegelijkertijd water kan geven, door gewoon water op de plank met randen te gieten. Ik heb al gezien dat de potten het water wel opnemen, dus tot nu toe lijkt het goed te gaan.

 

Verder leek dit systeem me handig omdat ik de potten dan precies kan laten passen op de plank, en ze in hoogte kan laten aflopen zodat zonlicht bij ieder plantje komt. De achterste potten zijn dus groter dan de voorste. Ik kan de potten ook van rond naar iets ovaal vormen mocht dat op een rand beter passen. (een andere reden was trouwens gewoon dat ik het leuk vond om te doen)

 

 

Er zitten ook 2 hele lange dunne 'potten' bij, om loze ruimte ook te kunnen gebruiken. Deze kan ik echt overal tussen proppen. Er zit ongeveer evenveel aarde in als bij 7x7x8 cm plastic potjes, dus ik ben heel benieuwd naar of het werken zal. Ik had het idee dat de wortels wel gewoon vrolijk naar beneden zouden gaan groeien (en dus ook alvast lekker lang zijn voor als ze naar buiten gaan). Maar geen idee of het werken zal en of we problemen zullen zijn. Wat vinden jullie?

Hier zo`n lang potje.

CIMG6919.JPG

Ik zou op die ene plank denk ik nog zo`n 5 van deze lange potjes kwijt kunnen als ik ze zou maken, maar wilde het eerst even testen. Op 1 potje zie je trouwens een halve plastic 2 liter fles staan. Dat geeft misschien een beetje een idee van welk formaat alles heeft.

 

Tot slot, als ik de plantjes eruit wil halen moet ik het bovenste elastiekje losmaken en het plastic zakje er in z`n geheel uit trekken. Ik denk dat het vrij makkelijk zal gaan zonder wortelschade, maar ik moet het nog in de praktijk uitproberen natuurlijk.

Als ik er dan weer nieuwe plantjes in wil doen, moet het met een nieuw plastic zakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie potjes inderdaad en leuk dat je ook met de paddestoelen bezig bent (die inderdaad de bodem schijnen te verbeteren). De informatie daarover was een geweldige revelatie voor me, zelfs composthopen expres zwaar vervuild met diesel werden keurig opgeruimd door de paddenstoelen (die moet je dan misschien niet meer opeten, maar toch geweldig).

 

Ben benieuwd wat de experimenten je zullen brengen, hou je ons op de hoogte?

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg leuk, ziet er mooi en praktisch uit, natuurtalent ben je in dubbelezin

Op opleiding leerde wij dit soort dingen met gedroogd blad, takken, mos stro enzv te maken met wikkeldraad.

Ik gebruik die "'techniek"" nog steeds bv voor dikke grote "stro-potten"" waar de aardbeiplanten ingaan of gebundeldetakken potten voor buiten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal, wat een fijne reacties zeg ^_^

 

Hans,

Dat is leuk ^_^! potten van gedroogd mos, takken, stro dat klinkt als iets wat ik heel graag wil leren/gebruiken. Misschien kan ik proberen een voorbeeldplaatje te googlen, is er een specifieke naam voor denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik denk niet dat er specifieke naam voor is, het ligt heel erg aan iemand zijn eigen creativiteit.

We kregen veel opdrachten en o.a het maken van eigen ondergronden van natuurlijke materialen, nuja dat is heel erg breed invulbaar

je kan bv van te voren wel ""eisen"" bedenken, bv pot/ondergrond moet buiten kunnen staan en tegen water kunnen.

Grapppig is dat de mooiste ondergronden juist werden gemaakt van de goedkoopste niks kostende dingen uit de natuur

(takken, twijgen brokkenschors, grassen. elzen-proppen, riet, ruwe wol, jute enzv) en met bv een simpele plant erin noem maar wat klimop echt mooi zijn.

Ik hou bv zelf erg van groot en simpel (1 soort materiaal) vindt een grote emmer omwikkeld met gebundelde takken van kronkelwilg heel mooi, het is uiteindelijk net weer een boom,

van de week zal ik een foto voor je maken van bundelpot en pot van elzenprop die later met paverpol behandeld is, maar mogelijkheden zijn echt zoveel en ik vindt juist zo leuk dat je uitjezelf al onwijs handig en tof idee verzonnen hebt, omdat je ook al met hoog en laag bezig was van zelfde idee wat gelijk er heel anders uitziet in vergelijk met elkaar.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt heel leuk! Ik ga er binnenkort mee experimenteren want ik heb meer potten nodig voor in de tuin, die wel eventjes tegen het weer ed kunnen. Het zou leuk zijn als ik ze in de tuin ook zelf maak ipv plastic potten kopen. Ik zag al veel snoeihout liggen overal, mensen zijn al gestart. Dus misschien mag ik wel wat meenemen. (vast wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...