Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Juna`s moestuintje 2011


Juna

Aanbevolen berichten

Ik heb echt heel veel geluk, want ik heb voor de moestuin een beetje (of eigenlijk super veel) hulp gekregen van Hansm en Bonnie Ik wilde het nu toch eens laten zien.

Van Bonnie enorm veel zaden, echt een hele lijst. En van Hansm heel veel aardbeien en andere geweldig gave dingen.

Hier wat foto`s en uitleg erbij (*en een blij moestuin-dansje )

Zaden van Bonnie:

CIMG7124.JPG

oa:

-Detroit bieten

-Record peulen

-Welsh red uien

-Joi Choi Paksoi

-Peper Fish

-Chinese kool

-Zonnebloemen

-Sweet dumpling pompoen ^_^

-Platte peterselie

-Long green trailing courgette (een rankende courgette dus!)

-Wilde spinazi

-Rubarb Chard Snijbiet

-Luculus snijbiet

-Securo spinazi

-knoflook bieslook

-Oregon Sugar pod peulen

 

Ik vind het echt helemaal geweldig en ben super! blij met deze overvloed aan zaden. Ik ben nog heel erg bezig met het in kaart brengen (voor mezelf) van al deze planten, hun zaaitijden en verzorging. Want ik wil het natuurlijk heel erg graag gewoon meteen zo goed mogelijk doen. Of ik ze allemaal kan zaaien weet ik nog niet, ik moet het plan nog even heel goed gaan uitdenken.

In ieder geval heeft een vriend al gezegd dat hij het ook leuk vind om iets met moestuinplanten te doen. Hij woont in een anti-kraak monumentaal pand met een groot dak waar je makkelijk op kan. "misschien" gaan we daar ook wat soorten neerzetten. Het is daar lekker warm natuurlijk. Mogelijk dit jaar dus al 'meer' moestuin ruimte.

We moeten nog wel kijken of het dak wat gewicht kan dragen.

 

Van Hansm heb ik dit geweldige pakket gekregen:

CIMG7078.JPG

Een enorme hoeveelheid aan aardbeien plantjes bosaardbeien en Elsanta`s, uitgeteld marliefst 75 stuks! Een aantal gaan naar m`n moeder omdat die super goed is met planten en het ook heel erg leuk vind.

Verder een vijgen stek, 3 soorten bramen stekjes, 3 gave soorten munt, citroen komkommer zaden, pronkbonen zaden, zaden van purple teepee bonen, citroenmelisse, 2 soorten pootuitjes en gewoon een boomstronk met shiitake pluggen erin! + pluggen voor Buna-shimeji en Nameko paddenstoelen!!

 

Serieuze overvloed hier! Het is lang geleden dat ik zo`n gevoel van overvloed ervaarde en dat alles voor de moestuin!! Leuker kan gewoon niet!

Nog een keer echt 'enorm' bedankt Bonnie en Hans, jullie weten niet half hoe blij ik ben met deze geweldige kado`s. Als ik het allemaal goed doe, kan er echt 'zo veel' uit komen.

Ik ben bijna zenuwachtig over of ik dat wel kan (lol bijna? ) . Ik ga echt m`n best doen.

Vandaag op pad om materialen voor de twee lange/grote aardbeien bakken te verzamelen. Die komen op de stenen planken, waar nu de losse potten op staan. Ik hoop dat de bakken goed gaan lukken, het is nogal een gewaagd idee. Ik wil ze oa maken met takken en bamboe stokken. Weer op de 'gratis materiaal' toer dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geniet enorm van je enthousiasme en je creativiteit.

Ik ben enorm benieuwd naar die paddenstoelen.

Ik ga voor de oesterzwammen en misschien voor de shiitake.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

M`n eerste 'beestjes' probleem begint, 'iets' eet van de radijsjes buiten in de mini kas, en hetzelfde lijkt binnen te eten van het komkommer-plantje dat ik heb. Wat heel gek is vind ik, want het is binnen!

Wat denken jullie dat het is?

 

Wanneer ik de blaadjes inspecteer vind ik geen beestjes, dus het is tot nu toe nog niet echt zichtbaar. Zijn dit nu al slakken denken jullie? Ik heb nog geen koperdraad geprobeerd.. misschien word het tijd om dat eens te gaan plaatsen.

395810304.jpg

395810300.jpg

 

En de eerste 'takkenbak' is er. Het stelt niet veel voor en het is ook niet moeders mooiste. Maar het werkt

Ik heb vier bamboestokken geplaatst tegen de stenen plank aan, ongeveer bij de vier hoeken. Daar aan vast zitten allemaal takken van een meter lang uit het bos. Het is bedoeld om het plastic dat aan de binnenkant zit, vast te houden, en om het plastic tegelijkertijd een beetje te camoufleren. Het is niet echt een 'bak' dus, meer een soort steuntje om plastic in de juiste vorm omhoog te houden. Ik verwacht dat het volgend jaar niet goed meer is, dus dan verzin ik wel weer iets anders.

395810303.jpg

Ik heb onderin het plastic gaatjes geprikt hier en daar, in de hoop dat de afwatering nu goed loopt.

Als laatste wilde ik nog vragen of jullie de afstand tussen de aardbeien goed vinden zo, is het teveel/te weinig? Het zijn er 16 in 1 bak nu. Er komt nog een 2de bak. Maar daarvoor moet ik het bos eerst weer in.

 

De stokjes die er rechtop in staan zijn trouwens even tegen de katten, ze waren nogal nieuwsgierig en wilden door de bak heen lopen.

Of ze zullen helpen is te betwijfelen want toen ik van de week buiten in de tuin iets aan het doen was, zag ik ineens dit verschijnsel door het raam:

395810365.jpg

zucht.. ik had er nog wel een netje overheen gespannen met stokjes en alles. Er zat sla in, het is een vrij koude plaats dus dat was een probeersel.. tja..

Link naar reactie
Delen op andere sites

... zucht.. ik had er nog wel een netje overheen gespannen met stokjes en alles. ...

Zo herkenbaar. Volgende stap: poes gooit gewoon een bak uit de vensterbank.

 

Hier moet poes zich een tijdje behelpen. Diverse deuren zijn tijdelijk, maar consequent, dicht. In de andere helft van het huis is nog ruimte genoeg. en wil je in de zon, ga maar buiten spelen poes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, geweldig, die arrogante kop van die kat.

Ik zou het er voor over hebben. Helaas enorm allergisch voor katten geworden in de loop van de jaren. Tot 5 jaar geleden katten gehad maar ik durf het nu niet meer aan. Ik heb een stel donders gehad, ik moest te potten op de vensterbank lijmen!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk aan de blaadje te zien wie het gegeten heeft, ik zou rups zeggen een slak zou heel je plantje hebben gegeten,

nog wel vroeg voor rupsen en ik heb wel al kleine slakjes gezien, je kan best sóchtens even vlug kijken waneer je wakker bent, slakken gaan meestal s'nachts op pad en dan zijn ze sóchtens meestal te dom om gelijk weer veilig weg te kruipen (kan ook dat ze zich volgegeten hebben en daardoor amper vooruit komen )

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende stap: poes gooit gewoon een bak uit de vensterbank.

Lol ja inderdaad

 

Hansm, ik heb gekeken en geen spoor! misschien moet ik nog vroeger opstaan.. hmmm (was nu half 7) Misschien waren deze slakken slim en misschien hadden ze toch niet zulke volle buiken deze keer, en konden ze nog snel wegracen toen ze me zagen komen.

Ik dacht ook aan rupsen trouwens, omdat ik me amper kan voorstellen dat die slimme slakken ook binnen in huis zijn gekomen.. maar idd, wel vroeg voor rupsen.. mysterieus allemaal

 

Bonnie, wat jammer dat je een allergie hebt gekregen zeg, ik kan me voorstellen dat dat heel vervelend is geweest.

 

Dit is trouwens hoe m`n te vroege tomaten er nu uit zien (minibel). Als ik bedenk dat het nu eigenlijk pas tijd is om ze te zaaien Ghaha, maar ik zie wel wat er gebeurd. Ik zaai binnenkort alle tomaten gewoon nog een keer, zodat ik in ieder geval ook planten heb die in de juiste tijd groeien.

395825340.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn minibel tomaatjes, en er staan ook vleestomaten in de buurt, die zijn ook al iets groter. Het waren, toen ik ze zaaide, de enige tomatenzaden die ik had en ook al een paar jaartjes oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook heel veel klein blijvende soorten... ben echt nieuwsgierig hoe die allemaal tevoorschijn komen als plant.

Tomaatjes als: Tiny Tim, Garden Pearl, Totem, Tumbler red, Siberian... en nog een serie grotere... waaronder Marmande, want een lekkere vleestomaat wil ik ook wel, en een San Marzano als roma-tomaat voor de saus en volume, want saus van die mini-dingen maken... kan misschien mager gaan uitvallen...

 

De kleintjes doe ik gedeeltelijk thuis op balkon, en als combinatieteelt overal tussendoor... De grotere tomaten krijgen hun eigen stek...

 

Ik heb ook nog een mysterie bio-tomaat... van zaadjes uit een tomaat uit de winkel... kiemen en groeien als gekken... mogelijk worden ze grote planten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Juna,

 

het kostte wat tijd maar ik heb je hele tuinverhaal gelezen. nu ben ik weer bij.

 

Ik vind dat je prachtig werk levert en als ik bij jou in de buurt woonde zou ik echt superblij zijn dat iemand zoiets moois maakt! Ik vind je werk erg inspirerend. Zelf heb ik (ook) een hekel aan al die 'lelijke' potjes met zaad binnen maar nu ik jouw matjes-verpakking heb gezien mogen er volgend jaar weer potjes binnen staan. Echt heel leuk.

 

Toen ik mijn eerste moestuin had (jaaaaaren geleden) had ik ook geen ander vervoer dan mijn fiets. Maar in die tijd kon je nog bakfietsen huren, een of twee keer per seizoen laadde ik die vol met spullen en reed ik ermee naar de tuin. Ik had dan weliswaar geen energie meer om wat te doen maar dat kwam de volgende dag wel weer. Ik weet niet of ze nog te huur zijn maar misschien is het een idee?

 

En anders gewoon een beetje brutaler worden, want je weet brutalen hebben de halve wereld. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die je best willen helpen met sjouwen of rijden, zeker als hun buurtgenoot zo'n gezellig plekje maakt waar zij op uit kunnen kijken! En er zijn veel mensen die spullen hebben die ze je graag gratis geven omdat ze zelf niet (meer) gebruiken. Maneges hebben hopen paardemest, kinderboerderijen hebben volgens mij ook best wat mest liggen en op al die moestuincomplexen zitten net zulke freaks als wij hier op het forum. Iedereen teelt en kweekt veel te veel en ik weet zeker dat als je daar langs gaat en praatjes maakt, je je fietstassen (of bakfiets) zo volgeladen hebt met spullen.

 

En die tomaten, dat komt best goed denk ik. Maar dan moet de zon wel meewerken. Twee jaar geleden had niemand bij mij hier in de buurt een grote rode tomatenoogst, er was gewoon veeeeeeeeel te weinig zon geweest die zomer. Maar ja van groene tomaten kun je weer heerlijk chutney maken.

 

Keep up the good work Juna!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veuvecouderc, helemaal doorgelezen? ^_^ wow, leuk zeg! Respect voor het geduld!

Het is grappig dat je schrijft over brutaler worden, ik merk dat dat inderdaad nodig is en ook dat tuinieren me ertoe aanzet brutaler te zijn, niet op een lastige manier hoor (hoop ik), maar gewoon meer vragen en meer 'gewoon doen' wat ik leuk vind. Als men het raar vind dat ik 3 keer voorbij kom met een berg takken uit het bos en vuilniszakken voor bladeren, dan is dat maar zo.

Vanmiddag was ik in de tuin bezig met een schop en stenen aan het sjouwen, en de oude buurman zat in zijn eigen tuin uitgebreid te kijken zonder ook maar een woord, alleen maar kijken,.. daar werd ik onzeker van. Tot drie keer aan toe ging ik naar binnen om te stoppen, maar steeds weer besloot ik dat het me gewoon niets zou moeten schelen, en dat ik vooral ook niet bezig moet zijn met wat hij er allemaal van vind.

Nu is de nieuwe tuinbak klaar ^_^ waar ik dan weer heel blij mee ben.

Uiteindelijk denk ik trouwens dat hij gewoon oud is, niet zoveel meer kan, en gewoon graag ziet wat andere mensen allemaal doen. Helemaal niet erg dus.

En het leuke is, wat me echt helpt trouwens, dat ik uiteindelijk steeds leuke reacties krijg van de mensen waarvan ik dacht dat ze het allemaal maar raar zouden vinden. 1 buurjongen kan me gisteren zelfs vertellen dat hij nu volgend jaar, ook een moestuin wil beginnen. Hij wil daarvoor grond gaan huren . En een andere buurjongen zei dat hij het zo jammer vond dat hij alleen een balkon heeft, anders zou hij nu ook graag wat willen beginnen.

Ik vind het zo grappig dat mensen er dan ineens ook zin in krijgen ^_^

 

Handig trouwens dat je een bakfiets kon huren in die tijd, ik heb wel wat rond gevraagd, en zelfs bij de fietsenmaker hier in de buurt gevraagd of hij niet iets wist, bakfietsen of fietskarretjes etc, maar hij keek me alleen maar een beetje raar aan "bakfietsen huren??" lol.

 

Ghaha je had al zoveel gelezen en nu weer zo`n lap tekst erbij!

 

Jasmin, klinkt echt heel leuk al die soorten ^_^.

Ik heb nog Tumbling Tom zaden, en iets dat 'Tomato sweet million' heet. Van beiden heb ik er niet zoveel, dus voor die wacht ik op het juiste moment om ze te zaaien, voor de zekerheid.

De Tiny Tim tomaatjes leken me ook heel leuk trouwens, ik heb ze niet maar misschien volgende keer. De soorten die ik nu heb, is al meer dan genoeg voor dit tuintje

 

---

Nog een paar vorderingen in de tuin:

395852997.jpg

De nieuwe bak, die niet gemetseld is omdat ik de lui ben

Ik denk dat daar bonen gaan komen, met stokken als klimhulp.

 

395852995.jpg

Voor een klimmer, ik weet nog niet welke. Er komen nog meer stokjes bij, maar die moet ik nog even verzamelen.

 

395853002.jpg

De bovenste mand heb ik bij de kringloop winkel gevonden. Het is best een grote mand, al zie je het hier niet echt goed. Er zitten nu aardbeien in, ook in de andere mand eronder trouwens.

 

395852996.jpg

En dit heb ik 'gestolen' uit een park. Je kon het bloempje nog niet zien en het het wemelde daar van deze plantjes. Ik wist niet wat het was en heb het uit nieuwsgierigheid meegenomen. En nu komt dit schattige bloemetje eruit ^_^ geen spijt dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...