Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Juna`s moestuintje 2011


Juna

Aanbevolen berichten

Juna, Edwin verstuurd (3 euro) en verkoopt de aardbeien planten ( de Mrak A+ en de Mara des bois )voor 50 cent, goed en goedkoop

Heb jij zijn site al een x bekeken ?

Ik wil je ook wel wat dingen sturen hoor voor je moestuin, ik vindt je leuk bezig in je tuin en begrijp je budget probleem.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je al hoe je die hangende aardbeien wil gaan doen?

Ik wil ze ook laten hangen maar ik kan nog niet goed bedenken hoe ik dat ga doen.

Heb je al iets creatiefs bedacht?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, dat is zeker waar. Als je gewoon spullen uit je directe omgeving gebruikt komt het al snel heel ver. En ik heb hulp van lieve mensen hier

 

Bonnie, mja, ik had verschillende ideeën. Maar was nog niet zeker van welke ik wilde gaan gebruiken.

Ik zag ergens dat er zo`n grijze buis/pijp gebruikt werd voor aardbeien. Deze werd horizontaal opgehangen, en er zaten gaten in aan de bovenkant waar de plantjes doorheen staken. En kleine gaatjes aan de onderkant voor doorwatering. Er kunnen meerdere van dat soort buizen onder elkaar gehangen worden. Dan kan je al snel heel veel planten kwijt.

De zijkanten kunnen dan afgesloten worden met een stuk plastic en sterk elastiek.

Ik had zelf nog bedacht (omdat ze niet zo mooi zijn) dat er een natuurlijk materiaal omheen gewikkeld zou kunnen worden. Misschien stro achtig spul, oude bamboe achtige gordijntjes van de kringloop etc.

 

Verder dacht ik nog aan het maken van lange langwerpige bakken van hout, en die hangend maken. Ik heb waar ik ze wil hangen, een soort stalen frame-ding (wazige omschrijving) waar de balkons boven mij op steunen. Die is super sterk, dus er kan veel aan hangen. Ook vierkante bakken van hout zou kunnen denk ik.

 

En dit ding is opzich ook een mogelijkheid. Voor mij zou het handig zijn omdat het veel ruimte bespaard. In ieder hoekje kan dan een plantje. En ik denk dat het met gewone vierkante houten bakken ook kan, die makkelijker te maken zijn dan deze aflopende vorm. Misschien kan het zelfs met fruitkistjes.. maar dat verzin ik nu ter plekke en zeg het dus zonder nagedacht te hebben sorry als het onzinnige gedachten zijn.

picsforonlineshop2-004.jpg

 

Maar ik was nog niet helemaal tevreden. Ik vind echte hanging baskets toch echt veel leuker. Ik heb ze dan ook wel voor m`n verjaardag gevraagd

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vindt dat gestapelde ding leuk lijkt me heel handig en bijna kunst

Met hangingbaskets heb ik niks, op de een of andere manier vindt ik het onnatuurlijk maar ik snap je ruimte gebrek probleem en daarvoor is het een goede oplossing.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja dat is wel waar (zo houden sommigen van hanging baskets en anderen weer van spinnen )

Ik heb een paar emmers vermiculiet meegekregen van iemand, en ik dacht erover om dat dan in de hanging baskets te doen gemixed met grond. Ik ben wel half tegen dat spul, maar aan de andere kant kan ik niets vinden over dat het schadelijk is voor de natuur of voor mensen en dieren, dus.. dat trekt me dan een beetje over de streep. Ik hoopte dat dat water probleem dan minder zou zijn. En misschien flink mulch erbovenop?

Dat was half m`n plan.

Maar ik wil graag jullie ideeen erover, als het weinig kans van slagen heeft doe ik het zeker weten anders. Ik wil wel goede plekjes voor de plantjes natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit ding is opzich ook een mogelijkheid. Voor mij zou het handig zijn omdat het veel ruimte bespaard. In ieder hoekje kan dan een plantje. En ik denk dat het met gewone vierkante houten bakken ook kan, die makkelijker te maken zijn dan deze aflopende vorm. Misschien kan het zelfs met fruitkistjes.. maar dat verzin ik nu ter plekke en zeg het dus zonder nagedacht te hebben sorry als het onzinnige gedachten zijn.

picsforonlineshop2-004.jpg

 

Maar ik was nog niet helemaal tevreden. Ik vind echte hanging baskets toch echt veel leuker. Ik heb ze dan ook wel voor m`n verjaardag gevraagd

 

 

Zoiets in die aard heb ik ook op youtube gezien maar dan voor aardbeien en waren van plastic en stonden dan ook nog eens op een paal.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De buizen moeten 2 meter zijn voor dit formaat kasje, ik weet niet welke maat je hebt maar dat zou je eventueel kunnen zagen (of gewoon grotere kasjes maken). Je buigt ze en steekt ze in de grond met aan alle kanten ongeveer 1 meter ertussen.

Je hebt er dan 2 nodig en nog eentje die doormidden gezaagd word voor die twee buizen die ertussenin zitten als extra stevigheid, die zijn dus ieder 1 meter lang.

Die tussenbuizen knoop je stevig vast met touw (wanneer de buizen niet flink stevig aan elkaar zitten trekken ze naar elkaar toe als je het zeil aantrekt, waardoor het zeil altijd slap zal hangen, stevig vastknopen helpt dus goed)

 

Om het zeil vast te maken heb ik die plastic dingetjes gebruikt die er precies omheen passen. Normaal gezien word zo`n buis erin geklikt, en vervolgens aan een muur vast getimmerd.

244359.jpg

Het spijkertje trek je eruit met een tang, en met de tang buig je het plastic 'dingetje' (weet de naam niet ) ietsje verder open (anders gaat het moeilijk over de buis heen en scheurt het plastic) maar niet teveel open natuurlijk. Gewoon een beetje soepel maken eigenlijk.

 

Ik had ook nog papierklemmen liggen, en probeerde het eerst daarmee, maar die bleven niet zitten.

 

En eigenlijk is het verder alleen nog even vogelen met het zeil. Volgens mij is het het makkelijkst om eerst de zijkanten van het kasje te doen. (ik bedoel het schuin aflopende links en rechts) omdat dat uit 1 stuk bestaat. Daarna de voor en achterkant.

Gewoon heel ruim afknippen, aan het kasje vastmaken en het overtollige plastic weg knippen om het netjes te maken.

 

De kasjes beslaan dus best erg, maar ik ben er door een gelukje achter gekomen dat het helpt als je mulch op de grond in het kasje legt. Dan beslaan ze veel minder en komt er meer licht doorheen.

Verder gaat het plastic wel ietsje stuk van de klemmetjes, daar is niet veel aan te doen volgens mij. Ik neem het maar voor lief. Het zit toch goed genoeg vast.

 

Oh, en als je aan iedere kant bij de grond een stuk plastic van ongeveer 15 cm 'teveel' laat zitten, is dat handig omdat je het kasje dan echt kan afsluiten door zand op die flappen te gooien. (ik deed dat dus niet en heb er spijt van ) De kasjes vangen dan ook minder wind en hebben dan meer kans om slecht weer te overleven.

 

Ik heb vandaag toevallig een tweede kasje gemaakt trouwens, dus je vraag is goed ge-timed

CIMG7046.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel hartelijk dank... ik ga ze iets langer maken... zelfde model... en jouw zijkant wordt dan mijn voorkant..... en dan een tentluifel/deurtje maken... misschien zelfs helemaal open vanaf het zijbalkje... vraag me inderdaad af of dat handig is vanwege wind...

 

Is het mogelijk gaatjes te boren in die buizen? Gewoon maar proberen zou je zeggen... ga ik dan maar zo proberen...

 

Mooi model... bedankt voor de uitleg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een tunnelserretje geplaats maar dit was van de lidl.Alleen ging ik vandaag kijken en was het zelf er al vanaf gewaait en ik krijg ook niet mijn bogen stevig gezet want als ik het plastic wilt strak zetten gaan ze steeds naar binnen.Hoe zou ik er nieuwe buizen stevig kunnen tussen zetten?Als dit zowiezo wel zou gaan.En ik ga denk ik meer grondankers plaats voor die plastic(plactic is toch geperforeert).

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel hartelijk dank... ik ga ze iets langer maken... zelfde model... en jouw zijkant wordt dan mijn voorkant..... en dan een tentluifel/deurtje maken... misschien zelfs helemaal open vanaf het zijbalkje... vraag me inderdaad af of dat handig is vanwege wind...

 

Is het mogelijk gaatjes te boren in die buizen? Gewoon maar proberen zou je zeggen... ga ik dan maar zo proberen...

 

Mooi model... bedankt voor de uitleg...

 

UPDATE:

 

Gaat erg makkelijk... gaatjes boren... eerst zat ik aan borgpennetjes te denken... maar ach... gewoon ijzerdraad, en einde seizoen met ijzertangetje de boel weer los knippen... want ik moet ze wel netjes kunnen bewaren tijdens de winter...

 

Nu ik dit weet... heb ik grotere vrijheid om te variëren, experimenteren enz... Krijg ik visioenen van totaal andere constructies...

 

edit:

 

Vinden klimmers het vervelend langs zo'n pijp?? Is dat te glad, of maakt dat niet uit??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ghaha die creatieve visioenen, gaaf die komen altijd als je met iets begonnen bent, 'vooral' als je het zelf doet. Dan beginnen de ideeën te stromen ^_^ volgens mij omdat we dan ons brein aanzetten tot creatief denken.

Oh en die klimmers, zou het helpen als er grof touw spiralend omheen word gedraaid? Dat zou dan misschien meer grip geven?

 

aardbeijim, Jasmin haar idee is heel goed. Je zou er gaatjes in kunnen boren en ze dan daarmee met een touwtje, ijzerdraad etc alles goed vast kunnen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi daar

Ik ben even wat minder actief omdat ikgrieperig ben, en door wat zorgen om een vriend die in de buurt van Fukushima zit. Zit dus constant nieuws te volgen. Moet ik eigenlijk niet doen.

 

Ik heb wel hele leuke nieuwtjes ik heb dingen gekregen van twee leden, en wil dit graag laten zien omdat het zo gaaf is. Maar dat komt binnenkort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal dat doet wel goed.

Ik ben wat minder nieuws gaan kijken, wat wel een verschil lijkt te maken.

Van die vriend heb ik niets meer gehoord voor een paar dagen, wat weer zorgen geeft maar waarschijnlijk is het gewoon omdat ze geen electriciteit hebben.

Het komt vast wel goed.

 

En werken in de tuin helpt inderdaad tegen piekeren morgen weer lekker aan de slag denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...