Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Juna`s moestuintje 2011


Juna

Aanbevolen berichten

Ghaha ok, misschien moet ik de geur van buxus en prei in een potje stoppen, en dat over alles in de moestuin heen sproeien

Grapje natuurlijk.

 

Aalbessen heeft m`n moeder ook trouwens, leuk om te zien dat ik daar ook een stekje van kan nemen. Misschien doe ik dat wel, ookal weet ik nog niet precies waar het plantje moet komen als het groot is. Maar dat duurt dan ook nog wel een tijdje dus.. ^_^ tegen de tijd dat het plantje groot is heb ik natuurlijk allang een schattig klein huisje met een 'gigantische' tuin

 

Over de buxus zal ik even nadenken, ik moet zoiezo nog een tuinplan maken, ookal heb ik alle zaden al lol dat is vast niet de meest praktische manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet zoiezo nog een tuinplan maken, ookal heb ik alle zaden al lol dat is vast niet de meest praktische manier.

Je moet toch eerst weten wat je wilt verbouwen, voordat je daarop een plan kan maken! Zo onpraktisch is dat niet

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dat is waar, dank je

Ik heb vandaag heel fijn nieuws gekregen, eindelijk iemand die me kan helpen met het halen van compost!! ik ben echt heel heel erg blij, want als je geen auto hebt zijn dat soort dingen de struikelblokken.

Verder is een bedrijf iets gaan bouwen, precies een halve straat verderop en die hebben een geweldige berg aarde gestort daar, wat blijkbaar nodig is. Alhoewel ik geen idee heb van waar het vandaan komt, heb ik toch gevraagd of ik misschien een beetje mag meenemen. Ik mag 'een aantal emmers' wel meenemen. Dus ik ben geneigd dat te gaan doen, hopend dat het schone aarde is. Het is trouwens niet zo zwart als potgrond van kleur, maar donkergrijzig/bruinig, ook wel ok toch?

En verder had het tuincentrum turf in de aanbieding, dus ik dacht erover om daar wat van te gebruiken om alles losser te maken, en gewoon veel compost te gebruiken tegen de zuurheid van de turf. (iemand vertelde dat compost dit doet)

Klinkt dit als een aardige/goede mix?

 

Laat zeggen.. 20% aarde van de berg (als ik zoveel mee mag nemen, anders wat minder), 60 % compost en 20% turf? (erg ruime gok hoor het word allemaal giswerk)

 

Is zoiets goed? Of moet ik het helemaal anders doen? Ik hoor graag jullie ideeen Moet er nog brekerszand bij of zoiets? (lol, ik blijf de grondmix om de 1 of andere reden erg spannend en moeilijk vinden)

 

Ik zal echt zo blij zijn als de bakken gevuld zijn!!!

Ik wil trouwens het worteldoek, wat ik er eigenlijk wel in wilde doen, toch weer niet doen. Het voelt zoveel beter als er niet zoiets raars in de grond zit. Alleen heb ik de illusie dat het muizen tegen zal houden wanneer ze m`n radijsjes zoeken . Maar dat werkt vast en zeker toch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grond van de bouwplaats zou ik niet doen je moet er tenslotte vann eten, wil de gene van compost niet ook gewoon zwarte tuin aarde halen bij tuincentrum dat kost maar 1 euro de zak.

Aan compost en zwarte tuinaarde half/half gemeng zou je genoeg hebben.

Ik zou toch eens verschillende tuin centra bellen wat bezorgkosten is, mischien vindt je er een die voo 15 eurie zo alles bij je langs brengt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de grond van de bouwplaats heb je helemaal gelijk!

Je advies is goed bedoeld, maar vergeet niet dat voor sommige mensen 15 euro + ...x 1 euro per zak + compost+.. + .. + ... heel veel geld is.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet het en dat heeft Juna ook een keer aangegeven, maar toch denk ik dat een goed begin met

goede grond de investering waard is dat ze er heel veel plezier van heeft, maargoed de bezorgkosten snap ik wel als je Juna dat teveel vindt want is gelijk aan 15 zakken zwarte aarde, nouja moeilijk ik hoop dat je eruitkomt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hans,

Tot nu toe zei men dat zwarte tuinaarde van het tuincentrum iets anders was dan tuinaarde, en dat het te vettig is voor een moestuin. Ik zag dat dus niet als optie. Ik dacht dat het niet goed was.

 

Maar alles kan nog, ik kijk nog wel even.

En inderdaad (Hans en Koert) ben ik zo`n persoon waar 15 euro heel veel voor is op het moment , maar dat is wel heel tijdelijk (als het goed is). Het komt vast raar over dat ik dan op dit moment aan een moestuintje begin. Maar het geeft me veel afleiding en ontspanning (wat fijn is als je de stress van te weinig geld overal met je mee draagt) en het is ook wel een uitdaging om alles creatief en goedkoop op te lossen. Het hebben van weinig geld maakt dat ik beter nadenk over hoe alles precies moet, hoe ik dingen zelf kan maken etc. En het zelf maken wanneer je iets bedacht hebt, is erg leuk natuurlijk (ookal word het schots en scheef )

Ergens vind ik ook dat het hebben van een moestuintje goedkoop hoort te zijn, het laten groeien van dingen is immers iets natuurlijks en iets wat bij de aarde en de mensen hoort.

Haha, dat klinkt lekker wazig ik zal maar snel stoppen met m`n verhaal

 

Tot slot, heb ik wel heel veel over voor een goede veilige (schone) grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gebruik ik voor de grote potten zwarte bemeste tuingrond half gemegd met potgrond, ik heb juist idee dat het erg voedzaam is.

Zwarte bemeste tuingrond wordt bv veel gebruikt voor het ophogen van borders, mij lijkt het daarom ook geschikt voor je bakken en als je bemeste

neemt heb je dat ook gelijk geregeld.

Bovendien is het goedkoopst wat je kunt krijgen.

Of het te vettig is en waarom dit vettig niet goed zou zijn weet ik niet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef je helemaal gelijk. Als ik lekker in de tuin bezig ben geweest ben ik ook heerlijk ontspannen. Zelfs als de kinderen "geholpen" hebben. En persoonlijk ga ik ook voor het zelf gefabriceerde tuinhuis. (onder andere omdat mijn tuin te klein is voor al die 2,5 bij 2,5 villa's. ) En op dit moment zal bij de meeste mensen wel wat beter worden nagedacht over de uitgaven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat wel goed komen met de grond. ik zal het straks uitleggen maar moet nu 'bijna' weg.

 

Gerwin, ik ben heel benieuwd naar het zelf gefabriceerde tuinhuis ^_^ het is leuk om andermans maaksels en ideeen ook te zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk. Ik doe het niet zoals jij uit gemakzucht heb ik behoorlijk wat geïnvesteerd in de tuin . Maar het is denk ik juist mega leuk als je wat winst uit de tuin kan maken. En juist die ontspanning etc dat is echt heel belangrijk!!! Genieten van het leven is toch belangrijker dan geld.

Ik zou het leuk vinden om steeds te zien hoe je dingen juist goedkoop hebt opgelost enz. Misschien moet dat bij mij in iedergeval weer een beetje in mijn systeem komen (ben natuurlijk ergens ook nog een gierige Nederlander dus waar ik kan besparen wil ik dat zekers doen )

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, maar het is heel begrijpelijk dat geld uitgeven aan de tuin, als het er is, dus 'ook' heel leuk is ^_^ er zijn veel aantrekkelijke mooie dingen te koop. Als ik veel geld had gehad (heel veel) zou ik intussen misschien wel een huisje hebben gekocht met een super grote tuin eromheen. Het huis zou ik dan vooral gekocht hebben om de tuin wat een belachelijke tuin investering zou zijn. (maar wel een hele gave ^_^)

 

Ik zag trouwens (weer even de goedkope manier van denken ) allemaal oud ogende kistjes staan bij een Praxis hier, er zijn potten in vervoerd denk ik. Zoiets als sinasappelkisten, en echt heel veel. Ik zou er wel een aantal kunnen gebruiken, maar ze worden niet verkocht en zijn bovenop een hele hoge stellingkast opgestapeld

Ik zag al helemaal voor me hoe ik er wat plastic in zou kunnen doen en er kruidenbakken van zou kunnen maken vlakbij de ingang van de keuken. Dus misschien ga ik toch eens dapper vragen hoe het zit met die kistjes. Misschien mag ik er wel een paar hebben. Wel moet het dan zo zijn dat degene die ik het vraag, toevallig een persoon is die het niet erg vind om een ladder te pakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even tussendoor.

Ik heb ondertussen uitgevonden wat voor soort licht een bepaalde lamp die ik hier thuis heb, geeft. Het is een daglichtlamp die ik ooit gekregen heb. Nu heb ik jullie deskundigen nodig om erachter te komen of het zinvol licht is voor planten

 

Daylight power daglichtlamp

KLEURTEMPERATUUR:

50 cm afstand 5800˚K

 

LICHTOPBRENGST:

op 23 cm afstand 10.000 Lux - op 50 cm afstand 3.500 Lux - op 75 cm afstand 2.050 Lux

 

Vermogen:

75 W Netspanning: 220-240 V/50 Hz

Type lampen: Philips PL-L-36W/865

 

Er zitten geloof ik 3 lampen in, of 2.

Kan iemand hier iets van maken? Is dit geschikt als licht voor de kleine zaailingen of totaal niet? (ik heb zelf echt geen idee)

En kan ik de 2/3 lampen dan ook los gebruiken (eruit halen en eigen houder geven) of zijn ze dan niet kloppend meer qua licht (als ze dat al waren )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst proefdraaien, veel wordt 8000 lux gebruikt bij planten, dat is vrij dicht op de planten met jouw lamp,

volgens mij wordt dat veels te warm voor je planten en zou ik eerst opmeten met thermometer op aarde wat de temp is na paar uur.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allebei tof dat ze qua kleurtype en kelvin goed zijn.

 

Hans, hij word niet echt warm, in ieder geval niet als het plastic ervoor zit. Ik gebruik hem wel eens als ik schilder in de avond/nacht en dan staat hij best heel lang aan, zonder serieus warmte af te geven. Een beetje wel natuurlijk maar onopvallend voor mij als ik er in de buurt zit.

 

Maar hoe het is als ik de lampen los gebruik weet ik niet, dan zullen ze neem ik aan wel meer warmte afgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik voor de eerste keer getracht een goede indeling van planten te maken voor het eerste 'bed' (als ik zo`n klein stuk een bed kan noemen )

Ik heb het gebaseerd op de lijst van 'companion plants' op wikipedia en andere websites, en ik ben benieuwd naar of anderen er nog fouten in zien.

In het eerste 'bed', die op de meest zonnige plek staat, komen 2 mini kasjes die ik ga proberen te maken, de eerste blijft over de planten tot er bloesems zijn, daarna gaat het plastic er aan de zijkanten vanaf, maar blijft boven de tomaten (als het lukt) de tweede is er eigenlijk alleen voor deze tijd van het jaar, tegen de ergste kou. Die gaat er vrij snel gewoon helemaal af.

 

De eerste: tomaatjes, paprika, pepers, aubergine, oregano en basilicum.

(oregano schijnt tomaten en pepers te helpen, basilicum helpt oregano en tomaten etc etc) De aubergine moet in m`n plan trouwens netjes via een stuk muur omhoog groeien, daar moet ik dus ondersteuning voor maken als hij groter word. het is maar een plan, dus geen idee of dat gaat werken. Ik hou gewoon van aubergine

 

In de tweede kas/helft direct naast de eerste: radijs, sla, wortel, prei (en misschien snijbiet, maar ik kan nergens vinden bij welke planten die zou moeten staan)

 

Om beide kasjes heen laat ik iets ruimte over voor de volgende planten:

goudsbloemen omdat deze veel andere planten schijnen te helpen, Borage om de zelfde reden + het trekt bijen, verschillende alliums omdat het randje er qua formaat goed voor is en omdat er wortelen in de buurt zullen staan, en munt omdat het slakken schijnt te verdrijven (?) en omdat de bloemen ook bijen schijnen te trekken.

Over deze planten zal dus geen kasje staan. Ook maak ik dit randje ietsje hoger dan de rest, in de hoop dat ik de alliums bescherm tegen teveel vocht. (geen idee of dat echt werkt?)

 

Lol en daar was ik echt een eeuw mee bezig. Roep maar als er iets niet goed is, ik hoor het graag.

Er zitten in ieder geval, als het goed is 'geen' planten tussen die elkaar tegenstaan. Allemaal helpen ze wel een paar van de anderen (volgens de bronnen dan). Behalve de snijbiet en de paprika`s, daar kan ik tot nu toe nog niet veel nuttigs over vinden behalve dan dat ze lekker zijn en leuk om te proberen.

Er zal van alles vrij weinig zijn, omdat het maar een klein stukje is. Maar wel 2 van iedere soort (wanneer er kruisbestuiving moet zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit Juna, ik ben ook nog bezig wat waar moet komen, ben nu eerst de vaste dingen aan het plannen en dan het wisselteelt plan, sommige site's op internet doen je geloven dat het uiterst simpel is, maar ik heb nogal een grote variatie aan wat ik wil planten dus zo eenvoudig vind ik het helemaal niet!!

 

Groetjes Betty

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...