Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er is mij verteld dat je de tomatenplantjes pas na half mei naar buiten moet zetten omdat ze niet houden van nattigheid maar ik heb de ruimte in mijn vensterbank inmiddels echt nodig voor andere dingen. Nou heb ik een koude kas en 4x een makkelijke moestuin. Zou ik de gok al kunnen wagen door ze in de MM te zetten of is de KB een beter idee?

De plantjes zijn nog niet heel groot, een cm of 7 a 10 hoog.

2012-04-27-1254321335524857.47

Geplaatst:

Ik heb die gok gisteren gewaagd en een deel buiten en een deel in de kas gezet. Na half mei is het ook nog nat, onze hollandse zomers kennende. Nu kunnen ze in ieder geval al genieten van het licht, want dat is toch beter dan voor de vensterbank. We zullen zien of het de juiste keuze blijkt te zijn.

Geplaatst:

Ik zou het niet doen!

Als je er te veel hebt kan het met een deel doen.

Eerst moet je gaan afharden. Dat duurt dus nog wel een paar dagen.

En in de nacht naar binnen, zo kunnen ze wennen en krijgen ze toch licht.

Vooral dat afharden is een belangrijke stap.

De vensterbank is vast niet de meest ideale plaats maar iig. wel de veiligste.

Er zijn er meerdere hier op het forum die dus nu zonder planten zitten...

Te koud, te nat, te veel wind en het knakt. Uiterard komt dat een deel doordat ze binnen met niet ideale omstandigheden worden gekweekt en daardoor misschien nog wat zwak zijn. Maar als je ze goed voorbereidt op buiten worden het vast sterke planten! Zo naar buiten gooien...denk dat je heel veel mazzel moet hebben om ze dat te laten overleven overleven.

Van de week staat de nachttemperatuur op 2 graden...dus elders in het land misschien wel lager. Die temperatuur is een meter boven de grond, dus het kan ook nachtvorst zijn.

Maar wat moet er in de vensterbank? Kan dat, of andere dingen niet wel naar buiten nu?

Geplaatst:
Op de foto is trouwens een paprika of peper te zien...

Ow oeps echt?! Ik schaam me diep. Ik bedoel ook mijn Paprika en peperplantjes hahaha omdat ik mijn tomaat wil gaan zaaien

Ben aan het diëten en dan ga je rare dingen zeggen van de honger

Geplaatst:

Ik heb gister mij. Tomaten, paprika, peper, courgette en komkommers naar buiten gezet en gisteravond in het lege houtopslaghokje gezet. De komkommers gingen hangen dus die staan weer in de vensterbank 's avonds. De rest van de plantjes laat ik daar staan tot de temperaturen errug dalen. De plantjes staan droog en volledig uit de wind

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Geplaatst:

Nadat ik mijn tomaten plantjes,heel goed heb afgehard,daar heb ik wel zo'n maand over gedaan,heb ik ze gisteren buiten gezet. De bladeren zijn niet gaan hangen of zo. Ja en regen,voor mijn gevoel regent het hier altijd

Geplaatst:

Oke, ik denk dat je een kleine verwarring hebt met wat en hoe.

Tomaten en komkommer hebben een bloedhekel aan natte bladeren.

Paprika en peper verdraagt het beter.

Paprika en peper groeien tamelijk langzaam. Daarom moet je deze al redelijk vroeg in het jaar zaaien. Niet zo zeer om in mei al grote planten te hebben maar meer omdat het ook nog een tijd kost dat er vruchten kopmen en die natuurlijk ook dit jaar nog moeten rijpen. Juist omdat ze veel warmte willen en het in ons land al weer vrij snel herfst is heb je een kort seizoen. Dus moet je een 'snelle' soort hebben die de kans krijgt om ook buiten, zonder kas, rijpe vruchten te kunnen geven.

Als je nu jouw kleine plantjes buiten zet, waarbij je dus nog steeds eerst moet afharden, gaan ze misschien niet dood maar groeien doen ze ook niet. Het moet boven de 15 graden zijn... De kans dat het je in de buitenteelt dan gaat lukken en rijpe vruchten krijgt wordt veel kleiner.

Je hebt natuurlijk je koude bak en die tunnel, overdag met een beetje aardig weer kan je ze daar wel parkeren maar zou ze niet in de nacht daar laten staan. Ze moeten groeien!!!!

Hoeveel heb je er? Hoeveel wil je in de tuin kwijt?

Je kan natuurlijk wel even bedenken wat je over wilt houden. Als je nu 30 paprika hebt staan en je wilt er maar 5 in de tuin kwijt...dat zijn ineens minder planten.

Tomaten is een mooie datum om nog te beginnen, maar tussen de 3 en 10 dagen hebben ze nodig om te kiemen...dus dan hoeven ze alleen warmte en geen licht. Zodra er een koppie boven komt nattuurlijk wel gelijk zoveel mogelijk licht!

En anders een plank in de vensterbank...wij zitten al weken voor paal....

Er staan bij mij een stuk of 30 grote planten en in totaal met de tomaten en de pinda's kom ik wel op zo'n 80 plantjes Op een vensterbankje met 2 planken erboven...

Dan wil ik wel nog even kwijt dat het leuk is dat sommige mensen het risisco nemen om ze buiten te zetten. Het kan best goed gaan, maar het is niet een aanrader, zeker niet voor beginners, want de kans dat het wel goed gaat is net groot dan dat het niet gaat

Dus ik zou het niet als advies geven, of er duidelijk bij zetten dat het een risico is.

Geplaatst:

Ik ben het met Rantje eens.

De kans dat het mis gaat is erg groot en dan ben je alles kwijt.

En als het niet mis zou gaan dan gaat de temperatuur dusdanig naar beneden dat de plantjes een groeistilstand oplopen door de grote temperatuurverschillen.

Niet doen dus want je wint er niks mee.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Hier staan ze al 2 a 3 weken buiten in een plastic kasje. net als de courgette, pompoen.

The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one.

Elbert Hubbard (1856 - 1915)

Geplaatst:

In een kweekpotje en beschermd is alweer een heel ander verhaal dan ze zo van binnen buiten in de koude grond te zetten

Maar ook in dat plastic kastje gaan ze hartstikke kapot als het vriest, hebben ze groeistilstand.

Daarbij is de paprika van Kuikhoven nog zo klein dat je het haast nog geen plant kan noemen. Die hebben echt een groeispurt nodig en daarvoor heb je dus een warmere omgeving nodig.

Moet er eigenlijk wel om lachen, lees nou een tijdje hier mee, eerst kan men zich niet inhouden en MOET er zeer snel en te vroeg gezaaid worden. Dan krijg je de mensen met iele en zeer lange plantjes. En vervolgens moeten ze weken eerder naar buiten omdat ze te groot zijn.

Ben bang dat de groep die dus geen planten meer heeft steeds groter gaat worden.

En je behaald er dus echt geen voorsprong mee om weken eerder te zaaien met dit soort planten, daar groeien ze te snel voor!

Geplaatst:

Rantje, ook ik heb te vroeg gezaaid, maar dan door me te misrekenen. Gelukkig zijn m'n planten sterk en kunnen ze nog tot na ijsheiligen binnen staan. Ik heb nu wel geluk dat ik ze in de veranda kan zetten, die zo een beetje als een serre werkt .

Verder zou ik nu zeker geen tomaten etc buiten gaan zetten... heb al iemand gezien die dat deed en het gevolg is absoluut zielig, zeker nu de temperatuur de komende dagen terug gaat dalen. Hopelijk is het weer binnen twee weken beter, anders zit ook ik met een probleem

Geplaatst:

Bij mij blijven ze ook nog lekker binnen. Een deel van de tomaten staat achter een niet gebruikte deur op het zuiden, mooi achter het raam, maar omdat daar niet gestookt wordt kan het er nog aardig fris worden. Ik zie gewoon dat die tomaten het beduidend slechter doen dan het stel dat in de woonkamer huist. Planten in de woonkamer zijn niks te vroeg gezaaid maar echt al enorm. Experiment met eens in de 2 weken bijmesten bevalt tot nu toe erg goed.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Nou ik denk dat het wel duidelijk is. Ik laat ze nog maar even binnen staan. Met een hele mooie dag zet ik ze dan wel in de koude kas, daar is het dan warmer dan in huis. Voor het donker wordt dan weer naar binnen. De tomaat ga ik morgen zaaien, hopelijk wordt het wat en het idee van planken extra maken voor het raam is misschien wel een optie...moet ik de man nog maar even lief aankijken of hij wil knutselen

Geplaatst:

Als je een soort van boekenkast maakt hoef je geen gaten te maken enzo. Dus als alles buiten is haal je het hele ding weer weg, en kan je evt. volgend jaar weer gebruiken. Je kan ze iets breder maken dan de vensterbank, alleen niet te breed want dat flikkert het om als je geen steun hebt aan de voorkant. Die van mij is niet heel erg mooi, oude planken die al buiten hadden gelegen dus er is wat vocht ingetrokken...van die meubelplanken/mdf met een witte laag.

Voor voorbijgangers ziet het er wat vreemd uit...maar je moet wat he...

En een goed plan om ze in de kas te zetten op de dag met mooi weer!

Zou je zien dat ze best snel wat forser worden!

Geplaatst:

Gelukkig heb je voor het zaaien van tomaten geen licht nodig (alleen warme is belangrijk voor het ontkiemen) dus kun de pepers/paprika nog wel 1,5 week tot 2 weken op de vensterbank laten staan zonder heel het huis te verbouwen Je weet dat het vrij laat is om tomaten te zaaien (als in geen grote oogst maar wel wat oogst)?

Geplaatst:

Zou je denken Jorg?

Het is maar 2 weken later, en zo als het weer eruit ziet denk ik dat we als bijna in juni zitten voor het echt lekker is voor de planten. Ik denk dat die kleine achterstand straks hooguit maar een week of misschien 2 weken is?

En dan afhankelijk van het weer en welk ras....

Geplaatst:

ijsheiligen zegt toch eigenlijk alleen dat de kans op vorst vrijwel nihil is... toch niet of we daadwerkelijk fijn weer hebben... ik kijk ook naar t weer... en afgelopen dagen stonden tomaten en courgettes enzo buiten...

ik was wel vergeten een kweekkasje open te zetten... heb nu een kerkhof vol paprikaplantjes...

Geplaatst:

Er zijn (ervaren) tomaten kwekers die juist koudere temperaturen in de nacht adviseren van rond de 13 a 15 graden, Hierdoor zou de plant minder hard groeien maar wel een sterker wortel stelsel ontwikkelen.

En nu zaaien.. wel iets aan de late kant. Ik zou nu sneller plantjes kopen dan nog zaaien, of beide doen zodat je zeker bent van een oogst.

Geplaatst:

Mijn enige grote tomaten plant en de millefleur en tiny tim staan sinds gisteren buiten, het had geregend vannacht,behoorlijk, wat ging ik doen ,toen ik opstond,ja het is van de gekke, ging ik de planten droog deppen met keuken papier, tja

Geplaatst:

Ja maar die temperaturen hebben we amper op de dag, op een uitzondering na, het is nu in de nacht kouder. Van de week weer onder 4 graden.

En das toch niet fijn voor ze.

En de vraag gaat over paprika en peper die eerst nog even flink moet groeien.

Ik denk echt dat het niets uitmaakt en zou zelf ook nu rustig nog een tomaatje zaaien. 'Beste' tijd voor kas is eind maart tot half april, voor buitenteelt half april tot eind april...het is net 1 dag mei

Geplaatst:

tomaten kunnen best wel tegen lagere temperaturen. zolang het maar niet vriest. de evt achterstand die ze lopen door te koude temperaturen lopen ze binnnen een paar dagen weer in. (in vergelijking met andere tomaten)

In de moestuin "wereld" heb je vaak oude gewoonte en boeren wijsheden. die vaak ergens opzijn gebaseerd maar vaak ook nergens op slaan.

The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one.

Elbert Hubbard (1856 - 1915)

Geplaatst:

Hier kan ik me helemaal in vinden. Het is ook niet zo dat na 15 mei alles ineens beter is. Vorst gaat er niet meer komen gezien de voorspellingen, regen zal er ook na 15 mei nog wel zijn. Ook zal de temperatuur niet ineens drastisch omhoog vliegen op die dag vermoed ik . Het is een richtlijn, maar zeker geen vast gegeven. Ik houd me er dan ook niet al te strak aan en laat het lekker buiten staan al vast.

Geplaatst:

Als ik zo naar de weersverwachitng van komend weekeinde kijk zou ik nog maar even wachten om je tomaten al buiten te zetten. Ik zet ze ze zelf sowieso nooit voor half mei al buiten. In de broeikas gaat het al wel prima.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...