Jump to content

Stekken rode bes

RobN

Recommended Posts

Ik heb enkele rode en witte bessen struiken, waarvan er onlangs 1 door een graafmachine is verplaatst. Want er moest opeens een bouwweg komen, dus was die nog wel zo netjes geweest om dat een paar meter verderop in te graven.

Helaas is daarbij 1 hoofdtak gesneuveld, het groeide nog wel even door, bessen zijn van groen naar rood gegaan maar het ziet er niet best uit.

Gezien het een productieve struik was, maar ook al misschien wel 15 jaar of nog ouder, zou ik deze nog wel willen voortzetten. Kan ik nu stekjes nemen en oppotten of gaat het dat niet worden? 

En moet ik dat dan van de jonge twijgen nemen of juist de oudere takken? 

Heb ik het goed dat je de takjes schuin moet afsnijden, een CM of 15 in de grond moet zetten en vochtig moet houden? Ook niet te lange takken nemen, en zijtakjes en wat bladeren eraf moet halen?

Onkruidmanager 1.0

Bessen stekken is leuk en makkelijk, dat gaat eigenlijk vanzelf.

Normaal neem je in de winter of vroege voorjaar stekken van mooi uitgegroeide eenjarige scheuten.

Alleen de mooie stevige nemen, die komen groeien na het snoeien het jaar ervoor.

Er zijn ook dunne waterige scheuten die geen mooie planten geven.

Ik heb struiken op een stammetje gemaakt.

Zet de scheut in de grond of pot, een cm of 30 zodat die in vochtige grond blijft. (ik heb snel opdrogende zandgrond.)

Dan wrijf  je wat knoppen weg zodat je een stammetje krijgt.

Op het eind laat je vier ogen zitten waar de tak weer uit kan lopen.

De top knip je af.

Afleggen gaat ook prima bij de bessen.

Gewoon in de grond steken kan met dit vochtige weer misschien ook wel, ze wortelen erg makkelijk.

Het probleem kan zijn dat het nu net zomer wordt en het blad te veel vocht gaat verdampen, dus ik zou dan blad verwijderen.

• Like 2

• 6 months later...