deduk Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Zo, dat ziet er goed uit! Na vele mislukte pogingen lijken de gele oesterzwammen hier ook te gaan lukken! Ik heb nu een klein bakje stro en wat pluggen die met mycelium doorgroeid zijn. Ik ga het nu in een groter zakje met wat meer stro doen en hoop over een paar weken ook zulke mooie oesterzwammen te hebben! Ik heb nog wel een paar vragen..Zijn de kleine witte puntjes het begin van pinvorming? Zo ja, kan ik het dan nog met (gesteriliseerd) stro mengen, of kan ik het beter in dit bakje laten?En kan ik de pluggen ook met nieuwe pluggen in een bakje doen, zodat deze ook doorgroeid raken, of moet er voor de voeding nog wat stro o.i.d. bij? Het ruikt trouwens heerlijk, nu al! Quote
Stan Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Zo ja, kan ik het dan nog met (gesteriliseerd) stro mengen, of kan ik het beter in dit bakje laten?En kan ik de pluggen ook met nieuwe pluggen in een bakje doen, zodat deze ook doorgroeid rakenDat kan beide. Dus maar net wat je zelf zou willen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
tds Geplaatst: 28 maart 2014 Geplaatst: 28 maart 2014 Zo, tot nu toe gaat het goed ... maar ... sinds ik de mand naar de bureau verplaatst heb merk ik dat de nieuwe vruchtbeginsels uitdrogen. (zie laatste foto)Het is daar iets frisser en iets minder vochtig. Ik besproei de zwammen elke dag maar zo te zien staan ze daar niet zo graag (ik vermoed dat het de locatie is??).Daarom heb ik ze nu terug in de eetkamer gezet bij 20° en een hogere luchtvochtigheid. Quote
nod Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Ziet er bij iedereen goed uit behalve bij mij, denk ik Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
deduk Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Waar zie je aan dat het niet goed is? Aan dat ene kleine plekje op de eerste foto? Quote
nod Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Ik denk dat niet goed is.Eerst was het mooi wit en redelijk agressief in groei.Ik heb er nog een lading beukensnippers bovenop gedaanom een goede voedingsbodem te hebben en nu groeit het traag,zeer traag.Ik denk dus dat er een andere schimmel bovenop groeit. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Ik zie niet iets waardoor ik schrik hoor. Het ziet er goed wit uit dus wees er netjes op En ja soms gaan er ook maanden overheen eer je kweekbaal pas naar je zin spierwit is(maar bij Oesterzwammen is dat niet erg(zijn erg agressief van zich zelf en kunnen wel wat hebben)). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Normaal dat het op de binnenkant van de bak groeit? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Ik kan wel even wat foto's maken voor je van mycelium op bakjes i.p.v. het substraat. welke soorten wil je zien ? Ik teel ook veel in oude snoepjes verpakkingen en dan groeien ze ook op de deksel of gaan op het randje van het karton hun best voor je doen. Of ze gaan het in de randen van de bakken proberen om pinnen te maken. Als je doorzichtige bakken b.v. niet voor het licht afsluit gaan ze daar groeien waar je niet kan oogsten(aan de zijkanten of op de bodem). Ze zijn heerlijk maar hebben soms wel een eigen wil . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
deduk Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Ik heb nu een klein zakje met doorgroeid stro in de koelkast. Ik wil het er nu uit gaan halen en op gaan hangen. Kan het nu meteen in het licht? En zou het ook voor een zuid-raam kunnen? Quote
Stan Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Ja het kan en mag nu in het licht maar, niet in de zon(dus niet achter een raam maar, ergens op een kast in daglicht). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
thea Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Hoeveel kilo stro ga je gebruiken en hoeveel pluggen komen daar in? Heb vandaag beuk gesnipperd moet je deze ook koken?Hoeveel van strooisel en hoeveel pluggen? Dank voor de moeite. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
nod Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Een maand later en nu ziet het er zo uit: Mag dit nu in het licht?Staat sedert 14 dagen op 24°C Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 @Nod, nu idd wat licht en koeler (15 tot 20 graden) om te vruchten. @Thea, hoe wil je het gaan gebruiken in de tuin of in bakken/manden ? ik gebruik voor zo'n snoepbak als ik mee had wel 6 tot 8 pluggen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
thea Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Binnen,dan wordt het ook een snoepdoos. Moet ik de beuk koken?? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
nod Geplaatst: 27 mei 2014 Geplaatst: 27 mei 2014 Hoelang duurt dat vooraleer dat ze beginnen te vruchten?Staan nu een 20-tal dagen in de garage bij 17°- 18° worden dagelijks beneveld en er verandert niets.Het deksel is eraf en het is afgedekt met doorzichtige vershoudfolie om niet uit te drogen. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 27 mei 2014 Geplaatst: 27 mei 2014 Kan je ze een aantal dagen iets kouder zettten ? en even niet meer nevelen tot het vruchten begint zou ook kunnen helpen(maar zeker niet laten uitdrogen). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 27 mei 2014 Geplaatst: 27 mei 2014 Ik kan ze in de kelder zetten maar daar is het donker dus ik denk niet dat het daar zal lukken,of wel?Misschien eerst in de kelder en dan terug in de garage? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 27 mei 2014 Geplaatst: 27 mei 2014 Donker geeft niet voor je paddenstoelen. Als ze gaan groeien hebben ze wat licht nodig dus de kelder is top als ze dan idd na 7 tot 10 dagen terug in de garage gaan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 EindelijkGisteren iets meer verneveld,nachttemp.zijn serieus gedaald ten opzichte van de dagtemp.Is dat de aanzet? Ik weet het niet.Vraag me af als dat in 1 nacht zo rap groeit wat er zal staan binnen 2 dagen. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Ja Nod, dat kan echt de trigger zijn. En dat kan in 3 dagen een 6 tot 700 gram en meer gaan worden. Nu 2 tot 3 maal per dag de nevel op de paddenstoelen en niet meer op het substraat(althans niet bewust doen). Voor over en paar dagen Eet er smakelijk van(Je kan ze een dag of 5 in de koelkastbewaren maar je kan ze ook klein/scoon maken en invriezen(dan niet ontdooien maar, gelijk in de pan). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 26 augustus 2014 Geplaatst: 26 augustus 2014 Was een vlucht van 260 gram en ze hebben gesmaakt Nu ben ik goed aan het verder vernevelen en zie ik hier en daar iets opsteken maar niet zo talrijk als verleden week.Misschien na die paar die nu aan het groeien zijn terug afdekken? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 26 augustus 2014 Geplaatst: 26 augustus 2014 Ja Nod, nu idd afdekken o.a. tegen uitdrogen en besmetting. Je kan ook huishoudfolie gebruiken en een snee maken waar je paddenstoelen gaan pinnen. Dat zorgt ook voor een juiste vochtigheid in de zwamvlok. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
nod Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 Verleden jaar geent in het najaar, nu reeds oesterzwammen na twee dagen hevige regen? of een andere soort? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Stan Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 Het is niet makkelijk te zien maar, het lijkt heel erg goed te gaan daar. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.