Jump to content

Oesterzwammen kweken

bonnie f

Recommended Posts

Wie heeft er ervaring met het kweken van oesterzwammen. Ik wil ze buiten op hout kweken.

Hoe weet je of je goed hout hebt (en wat is goed hout)? Is het een beetje oogstzeker?

Is het moeilijk en bewerkelijk?

Ik heb een stuk tuin naast mijn huis waar geen zon komt. Er groeit dan eigenlijk ook niets.

Het is er wel redelijk droog omdat het tegen het huis aan is en omdat er hoge bomen boven staan.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Op stro vindt ik oogst groter/beter van de grijze oesterzwam, als stam met pluggen kun je van alles gebruiken maar geen naald/cornifeer bomen,

en liefst oude stammen gebruiken, beetje plantsoen/bos achtig gebeuren kan je wel oude brokken hout vinden.

Ik heb zelf wilg gekozen omdat ik dat toch had liggen.

Het is absoluut niet bewerkelijk eenmaal je gaatjes hebt geboord en pluggen ingeslagen hoef je het enkel een plekje te geven en dan gelijk met je

planten de stammen natmaken, ja ik vindt het oogst zeker tenmiste ik heb ze nu 2x zonder enig probleem gekweekt en ze zijn heerlijk,

en ik vindt het er ook heel mooi uitzien, best spectaculair hoe ze zich ontvouwen en hard ze groeien vooral op stro.

Als je voor de oogst gaat zou ik stro doen, wil je ook voor het mooie dan is op stammen hardstikke leuk de grijze oesterzwam is winterhard en ik ben benieuwd of deze kweek straks in voorjaar van zichzelf start, hoewel ik ook nog extra broed bewaart heb op min of meer koele vorstvrije plek.

De kweek van shiitake kan alleen op stam en is een meerjarige kweek die pas na 2 of 3 jaar de zwammen geeft, hoewel je er niks aan hoeft te doen in die tijd dan af en toe vochtig maken ook winterhard.

Players only love you when they're playing.

Die website kende ik nog niet, bedankt. Hier wat meer informatie over de action pakketjes: paddestoelen-kweken-t493.html

Edit: en nog 2 teelthandleiding:

http://www10.antenna.nl/spore/pages/zelf-kweken/kweken-op-houtstammen.php

"Een verpakking broed bevat ca. 100 pluggen met een diameter van 10 mm. De oesterzwam is een bijzonder snelle groeier, waardoor u voor stammen met een lengte van 50 cm en een diameter van 20 cm toe kunt met slechts tien pluggen. Als u dikkere stammen of stobben wilt enten, houdt dan als vuistregel aan dat u één plug per vlakje van 10 x 25 cm ent. U kunt vrijwel alle soorten loofhout gebruiken, behalve Prunus (kers). "

&

http://www.groenetakken.nl/oesterzwamstammen.pdf

We hadden ergens anders al een discussie over paddestoelen kweken met een heleboel informatie, maar kan het niet vinden, weet iemand nog waar? (kan Luc ze eventueel samen voegen)

Even a broken clock is right twice a day

Ik denk dat ik ga voor het op hout kweken, ik heb hier veel oud hout. (ik begreep dat het hout echt oud mag zijn)

Nu nog even de soorten zoeken en het wanneer uitzoeken.

Ik had al wat linkjes gevonden maar het grappige bij tuinieren is dat iedereen en alles geneigd is om de basis over te slaan. Een handleiding voor dummies zie je zelden.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 2 years later...

ik kweek sinds vorig jaar op eiken stammetjes shiitake en ben nu oesterzwambroed aan het enten op berkenstammetjes. Pas volgend jaar zal ik weten of het gelukt is. Ik volgde de workshop shiitake (elk jaar op goede vrijdag) in pension Groenewoud in Swalmen bij Roermond. Je leert er enten en kweken en je krijgt alvast twee of dirie stammetjes mee met geënt broed en dus kan je beginnen. Was leuk en interessant, een aanrader en je kookt ook samen met shiitake

ik heb hier veel oud hout. (ik begreep dat het hout echt oud mag zijn

Zolang het hout niet geïnfecteerd is met een andere schimmel (elfenbankjes, honingzwam) is er geen probleem. Als het hout wel al geïnfecteerd is, gaat het oesterzwammycelium daar niet tegenop kunnen vechten, en de duimen leggen.

Als je met oud hout ook droog hout bedoelt, dan moet je dit eerst terug laten volzuigen met water.

Het beste en snelste resultaat krijg je toch met hout dat pas ongeveer een maand geleden geveld is. Populier, wilg en beuk gaat zeer goed. Eik en fruithout lukt niet wegens het hoge tanninegehalte, oesterzwam houdt daar niet van. Wel prima voor shiitake. Den / spar is ook zinloos om te proberen.

Gebruik stammen van +/- 1 m lang en 20 cm dik. Kleiner en dunner gaat ook, maar de stammen zullen zeer snel uitputten : weinig oogst.

Stefan Van de Rostijne

Hoe kan je weten of het hout geïnfecteerd is met een andere schimmel dan diegene die je inbrengt? Ik bedoel: als de elfenbankjes ea erop groeien, dan is het nogal duidelijk.

Maar als je nu oud hout hebt liggen zonder deze zichtbare sporen, kun je het dan te weten komen?

Ik snap dat je met 'vers' hout deze kans op andere infecties verkleint/vermijdt, maar ik heb hier heel wat oud hout liggen, vnl. den of populier maar met hier en daar ook hardhout er tussen (eik/beuk). Het zou tof zijn moest ik deze kunnen gebruiken.

@Jarnogab,

Dat kan je het beste zien aan de zaagsneden. Als deze wit of zwart zijn geworden dan zijn je stammen 100% zeker niet meer bruikbaar.

Of je moet er snippers van maken en steriliseren en daarmee voor een andere techniek gaan. Ik zal eens kijken of ik wat foto's heb of kan maken.

Veel plezier met de teelt, Stan.

Edit : Ik heb bij mijn introductie 3 foto's, op de onderste foto zie je een lindestam met daar boven op een zwartachtige gloed. De paddenstoel die daar uit zou moeten komen maar door de koude steeds niet goed op gang is gekomen is Grifola frondosa of wel de Eikhaas

Edited by Guest

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

@stan:bedankt, daar kan ik al een heel eind mee.

Ik moet nog beginnen met zelfs nog maar de aanschaf van broed, maar ik wou eerst even een en ander te weten komen.

Het wordt bij mij nu kwestie van een geschikte, "verse" houtsoort te pakken te krijgen, en nadien broed aan te schaffen.

Zo, ik heb wat 'verse' (d.w.z. nog niet aangetaste) gezaagde stronkjes kunnen krijgen van vooral berk, 1 stronkje beuk en 1 stronkje eik.

Nu even kijken op de sites die hier op het forum vermeld werden (groene takken, homegreen en mycobois) en dan aan de slag!

• 3 weeks later...

Ik heb vorig jaar lente shi take en oesterzwammen geënt in wilg en elzenhouten stammen. De stammen waren een maand oud.

Ik heb ze sinds die tijd op een schaduwrijke plek staan waar ze wel regelmatig nat regenen.

Er hebben zich wel schimmels gevormd op de stammen, maar er heeft zich nog nooit een echte paddestoel vertoond...

Moet ik nog geduld hebben of is er iets misgegaan?

Hmmm vraagje, ik wil dit jaar voor het eerst beginnen met paddestoelen op stammen kweken, we leven hier aan het rand van het bos, heb een beek over mijn grond (drinkwater kwaliteit) mooi beschaduwde plekken om de stammen te plaatsen etc.

Ik wil met oesterzwammen en shii take beginnen ik moet alleen nog een keuze maken wat betreft stammen, kan kiezen uit beuk, populier en els meestal, daar hoef ik alleen maar van aan te geven wanneer en hoeveel. Als ze deze zomer geslagen worden dan kan ik ze een maand later gebruiken. Ik krijg zowieso binnenkort els binnen, nu was mijn vraag in hoeverre dit geschikt is, zit een beetje tussen zacht en hardhout in en is hier voor weinig geld te bekomen, iemand ervaring?

MVG

Danuta

MVG

Danuta

• 2 weeks later...

Danuta, ik had je dit al eerder kunnen/moeten zeggen : Nee. Als je pluggen slaat duurt het op zijn minst enkele maanden voor het mycelium de stam heeft doorgroeit. Als je geluk hebt kan je binnen enkele maanden oogten maar het kan ook wel enige jaren opzich laten wachten. Voor oesterzwammen maakt het niet echt heel veel uit welke hout soort je gebruikt als het maar geen fruitbomenhout is. Het beste hout is hout waar de sapstroom net begint. Dus rond februari/Maart (in Nederland dan) ge snoeid en dan liefst na 3 weken de pluggen slaan maar zeker binnen 3 maanden na de snoei/kap van het hout.

Als je het nog niet hebt gedaan lees dan ook vooral de topicis over paddenstoelen eens door.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

HI Stan, ik heb wat ervaring met paddestoelen maar absoluut geen met stammetjes en zelfs in toch best wel uitgebreide boeken staat verschillende info over stammetjes... Dat het langer duurt en soms jaren kan duren maakt mij niet zo veel uit. Ik weet dat het ene project op de lange duur is (maar dat zijn bvb fruitbomen ook ), meer om ervaringen op te doen dan om snel opbrengst te krijgen )

Ik zal volgend jaar in maart/april (dan gaan hier de sappen meestal stromen) dus wat stammetjes laten bezorgen die net geslagen zijn , staat nu in mijn agenda

Dit jaar eerst maar eens een plaatselijke cursus gaan doen in Paddenstoelen herkenning en pluk enzo...voordeel van hier is dat alles geplukt mag worden binnen huishoudelijke hoeveelheden. Een paar meter het bos (ons huis staat letterlijk naast het bos) in staan altijd wel een aantal Parasolzwammen in de vroege herfst en soms zelfs eekhoorntjesbrood.......en mijn handen jeuken gewoon om zelf ook wat te proberen met paddestoelen aangezien ik hier gewoon prima omstandigheden ehb en alles voorhanden om dat te doen.

Dank je voor de info

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Afgelopen weekend samen met onze zoon oesterzwammen en shiitake deuvels geënt in stammetjes van vijf maanden oud.

Shiitake op Eiken en de oesterzwammen op Elzenhout nu wachten...

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

• 2 weeks later...

@Danuta: Ik had kweek in een basket nog niet eerder gezien: zitten mooie voorbeelden bij.

Ik start dit jaar ook met paddenstoelen kweken maar door de afgelopen winter ligt mijn schema wat in de war. Ik wou berkenbomen eind februari gekapt hebben maar dat is er niet van gekomen. (Dan hadden ze mooi 6-8 weken kunnen liggen voordat ze geënt konden worden en dat is ongeveer het beste moment voor enten: zowel wat betreft de stammen (de stammen liggen dan lang genoeg en zijn dan nog niet verder besmet) als het moment voor enten (temperatuur word dan nog goed)

http://www.medume.nl - Permacultuur bospark in ontwikkeling

• 1 month later...

Ik heb inmiddels mijn geënt met shiitake en enoki stammen opgehangen. Ze liggen als sinds eind maart, toen de deuvels erin gingen, op het grasveld. Dat veldje heb ik nu opnieuw ingezaaid en gezien we van de gemeente een lelijke kliko extra opgedrongen hebben gekregen, kwam ik op het idee de stammen langs de pergola te 'hangen' (ze staan op eigen gewicht) als natuurlijke - en hopelijk volgend jaar, eetbare barrière! De mycelium in de berken en wilgenstammen zijn al goed te zien, nu wachten wachten wachten...

2013-07-10-1339451373455683.30

2013-07-10-1314211373455681.30

Zodra de bruissluier en clematis erlangs zijn gegroeid hoop ik dat het helemaal mooi wordt, scheelt ook weer wat brandende zon hier op het zuiden...

9998255144368752935651689832269n79531373455829.jpg